Custom installatie: meerdere NIUs?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik zit met een installatie van analoge tv die niet afsplit op het eerste inkompunt (waar telenet tegenwoordig de NIU zou plaatsen), maar gewoon de kabel een 10 meter verlengt en midden in het huis op zolder de split doet.

Naar aanleiding van een mogelijke overgang naar Telenet, vroeg ik me af of Telenet in staat is om 2 (of 3) NIUs (of een gewone versterker zonder filter) te leveren, zodat ik gewoon kan versterken tot waar de huidige splitter op zolder staat, en daar pas de NIU split doe.
Dan kan ik bij het inkompunt het volledige signaal versterken (dmv een versterker of een eerste NIU) en doorsturen naar de zolder, daar een NIU zetten, de tv vertakkingen op de gefilterde aansluitingen plaatsen, en dan met het volle tv+modem signaal naar de living, waar een 3e NIU kan splitten tussen tv aansluiting en de modem daar plaatsen.
Of kan je die NIUs zelf ergens kopen?
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Afbeelding
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Geen idee.
Eens bekijken.

Het eerste probleem is dat het bestaande signaal versterkt zal moeten worden tot aan de splitter op zolder (waar het gefilterde tv signaal kan doorgestuurd worden naar de extra tvs). Ik heb zo het gevoel dat door de extra lengte, een onversterkt signaal een probleem zou kunnen geven op die extra lengte.

Dat moet dus het volledige signaal zijn, en niet enkel het tv signaal, want...
Tweede probleem is dat de beste locatie voor de router in de living is, en het dus het makkelijkst wordt om het volle signaal te laten lopen tot op zolder, daar (terwijl de andere tvs gefilterd afgesplit zijn) naar de living te sturen, en daar pas met een NIU het internet signaal van het living-tv signaal afsplitten.

Dat moka ding zou een ip signaal injecteren op een coax die ook nog een tv signaal draagt, zie ik.
Niet direct de elegantste oplossing, maar mogelijk bruikbaar.
Mijn voorkeur zou toch gaan naar gewoon het volle signaal intern doorsturen via NIUs.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Heb jij overal de correcte coax liggen ?
Afbeelding
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

I have no clue. Dat is een installatie die naar het schijnt in de jaren 90 herbekabeld is na een accidenteel oversnijden van de draad (daarvoor was er maar 1 coax, en die ging rechtstreeks via de kelder naar het tv punt).
Nu gaat de hele santekraam naar zolder, waar een actieve versterker/splitter het signaal stuurt naar de tvs.
Het is wel allemaal dezelfde coax, dus de kabel van de node naar het huis is in de jaren 70 gelegd, daarna zijn interne kabels in huis aangebracht, maar voor het gemak om aan te leggen is dat via de zolder gebeurd.
jeffke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24 jun 2012, 14:27
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 15 keer

Telenet plaatst de modem steeds op het eerste punt.
Dus wat jij wenst gaan ze nooit niet willen doen.

Als je kabel op zolder binnenkomt en je wenst je modem in de woonkamer is een 2e coax (retour) de enigste oplossing.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

De coaxen liggen er al. De kwestie is dat je, iirc, niet zomaar een versterker mag/kan plaatsen op het ongefilterd telenet signaal. Dus dacht ik dat met extra NIUs te doen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Als jouw binnenbekabeling aan de eisen van Telenet voldoet, is het wel mogelijk om de NIU op zolder te plaatsen en zal Telenet de twee kabels met een koppelstuk aan elkaar zetten. Maar vergeet jouw fantasieverhaaltje met meerdere NIU's. In een individuele woning met één simpel abonnement gaat Telenet dit nooit doen.

Bij een Telenet-installatie krijg je altijd slechts één modem of homegateway en één NIU per individuele kabelaansluiting. Voor de verdere installatie na de NIU zal Telenet extra bekabeling, gewone koppelstukken of gewone versterkers gebruiken.

Maar als jouw binnenbekabeling niet conform is, komt de NIU onherroepelijk op de binnenkomende kabel. Dan zit je met de gebakken peren en zal je toch eerst je binnenbekabeling conform moeten maken eventueel met behulp van een elektrotechnicus. Als je zulke binnenhuis-aanpassingen toch per se door Telenet laat doen, gaat het je heel veel geld kosten.

Check dus eerst maar de kabelbrochure van Telenet en neem een elektrotechnicus onder de arm om de binnenhuisbekabeling van je woning conform te maken met de eisen van Telenet. Op http://www.hirschmann-multimedia.be vind je alle informatie over coaxmateriaal dat je eventueel kan gebruiken en voldoet aan de eisen van Telenet.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Volgens mij is deze vraag al meermaals gepasseerd.
Als de interne bekabeling in orde is, zoals Raf zegt, dus van het punt dat de kabel het huis binnenkomt tot aan de TV dubbel geïsoleerd, dan kan je technisch gezien met twee NIU's werken.
Op zolder zet men een NIU met één data uitgang en 4 TV uitgangen. Op de 4 TV uitgangen hang je uiteraard de TV's.
De data uitgang (waar het 'volledige' signaal op zit) gebruik je om verder te gaan naar de living.
Daar zet men een kleine NIU, zo eentje die even groot is als een TV doos, maar iets dikker. Hierop kan men de modem en de TV hangen. Deze doos heeft 2 TV uitgangen : één met een IEC connector om rechtstreeks naar de TV of digicorder te gaan, en ééntje met F-connector om nog eens een coax aan te sluiten om verder te gaan naar nog een TV.

Maar ze moeten het natuurlijk 'willen' hé. Als je één NIU zelf bekostigt, en je legt het op deze manier uit, dan is er volgens mij geen probleem. Dit is geen standaard installatie maar technisch in orde (als de kabels in orde zijn). Als je dan ook nog een beetje meehelpt en zelf de NIU op zolder ophangt, gaat alles misschien wat makkelijker. Dan winnen ze tijd. Je moet enkel 4 gaatjes boren, 4 pluggen in de muur, en vastdraaien.
Een zelfgekochte NIU of familie van de NIU, gaan ze moeilijker over doen. Zou ik niet doen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tzou makkelijk zijn moesten we gewoon zelf aan dat materiaal kunnen. De installatie zelf verzorg ik wel.
Ik ken de tweede NIU soort, hebben ze ooit bij mij in een vorig appartement gestoken. Die binnenbekabeling (voor de NIU) was anders ook recht uit de jaren 70 :-)

Ik ben vooral opties aant bekijken/verzamelen.. Ook naar later toe (ik zou graag in een eigen woonst alle IT apparatuur in de serverkast gooien, en van daaruit alle bekabeling doen, en dan ist ineens handig om je opties te kennen, zeker als die kast naw op een andere plaats zal staan als waar de kabels binnenkomen.

Raf, mij maakt het niet uit of ze achter de eerste NIU gewone versterkers willen hoor, als dat hun signaal niet stoort ist mij allenaal gelijk.

Intussen een klein geluk bij een ongeluk: ik begin te vermoeden (hopen/vrezen?) dat de binnenkomende kabel niet verlengd is, maar echt gewoon zelf tot 10-15m de woning binnendringt tot op zolder.
Ik kan het koppelpunt (enfin, de kabel) alleszins niet terugvinden, en de kruipkelder is niet echt toegankelijk.
En als er daar eentje is, is er alleszins geen voorziening voor stroom (laat staan dat je daar een NIU zou willen plaatsen).

Sylvester: vragen passeren idd wel ns meermaals, maar als je niet het geluk hebt de juiste zoekterm te gebruiken vind je niet veel terug, zeker niet over "speciallekes" (uiteraard is dit geen standaard install, daar zijn we net ITers voor he, om het allemaal wat inventiever te maken ;-) ). Ik vind nog altijd dat we naast het forum ns een wiki moeten opstarten waarin alle nuttige handleidingen en informatie kunnen geplaatst worden.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Volgens mij is wat de OP wil perfect mogelijk.
Je hoeft zelf geen versterker te plaatsen waar het signaal binnenkomt. 1 NIU op zolder volstaat.

Bij ons komt het signaal binnen in ons 'techniekkamertje' en vanaf daar gaat hij onder de grond verder en wordt hij daar telekens gesplitst (naar speelkamer, daarna living, daarna naar bureau, naar boven, ...).
Telenet heeft dan de NIU + modem in de living geplaatst, achter de TV. De speelkamer is dus niet versterkt.

Mijn man heeft later de installatie afgebroken en zelf in de techniekkamer geïnstalleerd, en nu werkt digitale TV ook in de speelkamer (signaal was te zwak hiervoor), en vanuit de techniekkamer kan alles ook op alle UTP-poorten en routers in het huis aangesloten worden.

2 NIU's zou niet slim zijn, omdat je dan enkel een data- of TV-signaal naar de zolder zal kunnen versterken. Een gewone versterker kan, maar bij ons stond de NIU ook eerst 30 meter verder dan nu, en dat werkte ook.
Telenet zal ook niet echt staan te springen om meerdere NIU's te plaatsen.

Wat kan is: aansluitpunt (optioneel coax-versterker) -> zolder (coax-versterker) -> kabel (met aftakkingen onderweg) -> living (NIU) -> modem + TV
Blond doesn't mean stupid :roll:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het "data" signaal van de NIU, is eigenlijk puur een ongefilterd signaal, waar tv ook op zit.
De "tv" uitgangen hebben een filter, vooral voor terugkerend verkeer, om storingen op de lijn te voorkomen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Sylvester schreef:Op zolder zet men een NIU met één data uitgang en 4 TV uitgangen. Op de 4 TV uitgangen hang je uiteraard de TV's.
De data uitgang (waar het 'volledige' signaal op zit) gebruik je om verder te gaan naar de living.
Daar zet men een kleine NIU, zo eentje die even groot is als een TV doos, maar iets dikker. Hierop kan men de modem en de TV hangen.
Ik ben het volledig eens met dit advies van Sylvester.
Op zolder een gewone NIU, beneden het "living model" NIU, waarop je 2 TV's kan aansluiten.
Een derde NIU zoals de TS voorstelt is absoluut niet nodig, die 10 meter tussen intro en zolder zal echt geen verschil maken (op voorwaarde dat er goede coax ligt)
ITnetadmin schreef:Intussen een klein geluk bij een ongeluk: ik begin te vermoeden (hopen/vrezen?) dat de binnenkomende kabel niet verlengd is, maar echt gewoon zelf tot 10-15m de woning binnendringt tot op zolder.
Reden temeer om geen 3de NIU te plaatsen :-)
IYZY schreef:Bij ons komt het signaal binnen in ons 'techniekkamertje' en vanaf daar gaat hij onder de grond verder en wordt hij daar telekens gesplitst (naar speelkamer, daarna living, daarna naar bureau, naar boven, ...).
Telenet heeft dan de NIU + modem in de living geplaatst, achter de TV. De speelkamer is dus niet versterkt.
Wat jij hier beschrijft is technisch absoluut niet orde en ten strengste verboden.
De binnenkomende kabel mag niet gesplitsts worden voor de NIU. Zo'n installatie kan storing veroorzaken op het Telenet netwerk (via het return path). Dit kan dus niet door een Telenet technieker geïnstalleerd zijn!
- Bij installaties met alléén (analoge) televisie maakt dit niets uit, want hier plaatst Telenet een filter (buiten) op de tap.
- Bij installaties met TV en modem, wordt deze filter weggenomen, en doet de NIU dienst als bescherming.
IYZY schreef:2 NIU's zou niet slim zijn, omdat je dan enkel een data- of TV-signaal naar de zolder zal kunnen versterken
Dat is onzin!
NIU's in serie zijn wel mogelijk: de data uitgang bevat zowel data als TV (zoals correct door Sylvester beschreven).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:Ik ben het volledig eens met dit advies van Sylvester.
Op zolder een gewone NIU, beneden het "living model" NIU, waarop je 2 TV's kan aansluiten.
Een derde NIU zoals de TS voorstelt is absoluut niet nodig, die 10 meter tussen intro en zolder zal echt geen verschil maken (op voorwaarde dat er goede coax ligt)
Goed. Als dat niet versterkt moet worden is het zoiezo beter van dr niet veel tussen te steken.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

philippe_d schreef:Dit kan dus niet door een Telenet technieker geïnstalleerd zijn!
Fout. Was wel degelijk een Telenet-installateur.
Maar uiteraard is die installateur helemaal niet op de hoogte van hoe die kabels liggen.
Hij dacht hoogstwaarschijnlijk dat de living de eerste aftakking was.
philippe_d schreef:Dat is onzin!
NIU's in serie zijn wel mogelijk: de data uitgang bevat zowel data als TV (zoals correct door Sylvester beschreven).
Lief dat je me zo vriendelijk op m'n fouten wijst.
Wij hebben zo'n nieuw NIU model, ook in het bedrijf.
We hebben geprobeerd om een tweede modem op de ongebruikte aansluiting aan te sluiten.
Dit is een modem die normaal in dezelfde straat gebruikt wordt, en dus op dezelfde kabel zit.
Op de linkse poort werkte het gewoon, met de rechtse poort bleef het tweede, blauwe lichtje op de modem pinken.
Dit is nu opgelost door een splitter aan de linkerpoort te hangen.
NIU is dit model: http://www.philipsradios.nl/forum/image ... 6ab4dc.jpg
Blond doesn't mean stupid :roll:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

IYZY schreef:Lief dat je me zo vriendelijk op m'n fouten wijst.
Sorry, ik bedoelde gewoon: "dat is fout" :-( .
IYZY schreef:We hebben geprobeerd om een tweede modem op de ongebruikte aansluiting aan te sluiten.
Dit is een modem die normaal in dezelfde straat gebruikt wordt, en dus op dezelfde kabel zit.
Op de linkse poort werkte het gewoon, met de rechtse poort bleef het tweede, blauwe lichtje op de modem pinken.
De "rechtse" poort is een 2de TV uitgang. Daar kan je natuurlijk geen 2de NIU aanhangen.
Zoals ik hierboven schreef (en ook Sylvester) kan je altijd een 2de NIU achter de modem uitgang van de eerste NIU hangen.

Natuurlijk niet om 2 modems aan te sluiten. Maar in het verhaal van de TS is er geen sprake van een 2de modem!
Hij wil TV's aansluiten op de eerste NIU, en 1 modem op de 2de NIU.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Excuses, had gelezen dat je bedoelde dat je data door TV-poort kan krijgen.

In dat geval snap ik de opstelling wel, maar weet niet of Telenet zo blij zal zijn met een installatie die anders is dan zoals zij het bij al hun klanten willen. Zij zijn namelijk graag baas over jou en je installatie.
Blond doesn't mean stupid :roll:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik weet best dat telenet graag baas is over een installatie; hebben die effe pech ;-)
Wacht maar tot ze horen dat er achter die tweede NIU een modem gaat komen en geen HGW ;-)

Enfin, achter NIU2 zou dan de modem en de living tv komen, waarbij de tv makkelijk op een tv connectie kan.
Dat mag van mij ook zo'n grote NIU zijn hoor, hoeft niet noodzakelijk zo'n wall panel model te zijn.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Bij ons zei de installateur ook dat je nooit iets mag wijzigen aan de installatie en dit en dat niet mag doen...
We hebben de installatie toch verplaatst, en hij staat veel beter zo, en volgens philippe_d kon de installatie die de installateur heeft uitgevoerd zelf schadelijk voor het Telenet-netwerk.

Maar volgens Telenet mogen ze hulp weigeren als de installatie gewijzigd is of niet volgens de voorschriften is gebeurd, en moet jij voor de werkuren betalen om de installatie terug in orde te zetten. :roll:
Maar zoiets zullen ze in werkelijkheid niet proberen denk ik, want zij hebben ons meer nodig dan omgekeerd. :wink:
Blond doesn't mean stupid :roll:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bwa, int ergste geval snel effe een restore doen naar een "normale" install, is nu niet zoveel werk :-)
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Dat klopt wel. Je mag die zelf niet wijzigen of verplaatsen.
Iedereen denkt natuurlijk dat hij de wijsheid in pacht heeft, en een paar coax kabeltjes en stekkertjes kan aanwerken.
Ik onderschat je niet, helemaal niet zelfs....
Maar als je ziet wat sommige elektriciens (zelfs van grote firma's) allemaal bricoleren, dan weet je genoeg. Die zouden het toch een beetje moeten weten hoe je met een coax omgaat.
Als je geen juiste krimp-connectoren met bijbehorende krimptang hebt, kan je het vergeten.
Ik weet het , er zijn genoeg alternatieven in de handel. Maar toch....

TV aansluitingen mag je zelf mee knoeien, maar alles VOOR de (of meerdere) NIU en alles tussen NIU en modem, mag je niet wijzigen.
Gaat er daar iets fout, dan leg je in het slechtste geval de hele buurt plat.

Als ik zo al eens ga kijken bij vrienden of kennissen , dan krijg ik het soms koud en warm. Coax in elkaar gedraaid met draai-f-connectoren. Die massa? Waar dient die eigenlijk voor? Dat krijg je dan als vraag. Gewoon op de plastiek gedraaid.
Kroonsteentjes zijn geen uitzonderingen.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Sylvester schreef:Coax in elkaar gedraaid met draai-f-connectoren. Die massa? Waar dient die eigenlijk voor? Dat krijg je dan als vraag. Gewoon op de plastiek gedraaid.
Kroonsteentjes zijn geen uitzonderingen.
Als je eenmalig coaxdraad moet verlengen, is het nogal duur om een krimptang te kopen; dan begrijp ik de keuze wel voor een push-on f-connector.
Afbeelding
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Dit is een topic van bijna een jaar oud.

Type connector is één, hoe je het aanwerkt is twee.

Van die connectoren die jij hier laat zien krijg ik het ook koud.
Dan zie ik dat die connector geen sleutelkraag heeft maar gewoon een geribde kraag.
In principe hoort een connector sleutelvast aangedraaid te worden. Dergelijke connectoren kan je sleutelvast draaien maar dan moet je een bekkentang of combinatietang gebruiken. Helaas nodigt die kraag uit om 'met de hand' aan te draaien.
Fout dus.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

Mee eens .. sinds ik compressieconnectoren gebruik wil ik niks anders meer...

gebruik vooral die van PCT en span die met een momentsleutelke aan..




maar omdat te kopen voor 1x te gebruiken is idd zot .. maar dat is met veel zo :-)
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”