Telenet rolt modems met snellere wifi uit (nieuwe modem)

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Ze kunnen ze ook weg willen op de lange termijn door middel van een uitdoofscenario. Uiteindelijk kost een modem vervangen, die eigenlijk nog perfect werkt, ook alleen maar geld.

De modem-only niet meer actief aanbieden kan daar een symptoom van zijn. En het gaat toch net iets verder dan niet actief aanbieden natuurlijk. Veel technici zullen je nog steeds pushen naar een HGW of moeten minstens 'een goede reden' horen voor ze het willen plaatsen. Ook van de klantendienst hoor je ongetwijfeld nog veel onzinverhalen waarom een HGW 'moet' of dat 'die veel beter is' om de verkeerde redenen of redenen die er niet toe doen voor de klant.

Ik kan er zelf van meespreken van (telenet)technici die op vrij arrogante toon wel eens komen zeggen hoe het in elkaar zit (over een ander onderwerp wel).
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Ik snap niet waar jullie dat allemaal halen dat telenet moeilijk doet over modem only?

Om eens direct 2 goeie dingen over telenet in 1 post te vertellen (Misschien valt Raf dan van zijn stoel met een beroerte?):

Ik heb jarenlang een modem only gehad, indertijd gekregen na een simpele vraag tijdens bestelling, en die is netjes geplaatst toen, no problem at all.
2 weken geleden ben ik dan verhuisd, en ik ging de verhuis online aanvragen, maar kon daar pas 14 maart als datum kiezen. Dus bibi neemt op 2 maart in de namiddag de telefoon en belt naar telenet om te vragen wat mogelijk is.
Dus ik vraag "kan ik de modem niet gewoon tijdelijk verhuizen" (ik was 110% zeker dat ik binnen zelfde node bleef, dus zou gewoon werken), ja neen dat hadden ze liever niet, maar ze konden wel de dag erna al een technieker sturen voor een gratis verhuis. (excuseer? binnen de 24h, en gratis?)
En die modem only? Geen probleem, kon ik bespreken met technieker.

En effectief vrijdagnamiddag 3 maart kwam hier een technieker toe (Cas-Vos, onderaanneming dus), met netjes een modem only èn een nieuwe hgw onder zijn arm, en ik mocht netjes kiezen wat ik wou dat ze plaatsten.
Uiteindelijk hem de HGW laten configureren als test, en ik was aangenaam verrast door het wifi bereik, en de port forwarding deed het ook gewoon braafjes, en de HGW is dan ook blijven staan.
Met als extra nota (door de technieker) op de werkbon dat de HGW evt nog vervangen kon worden door een modem only, als het toch zou tegenvallen.

Dus... YMMV, maar ik heb iig geen problemen met het hele modem/HGW verhaal gehad.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

De mensen van de klantendienst kunnen daar niet aan doen, die weten gewoon niet beter.

Wat de technici betreft, de vraag is ook in hoeverre zij eveneens niet van hogeruit gepushed worden om de HGW's te plaatsen. De zorg van TN zal vooral zijn dat iemand ergens op een forum (zoals dit) leest dat modem-only's beter zijn, terwijl men onvoldoende kennis heeft en men vervolgens de helpdesk gaat belasten met vanalles en nog wat van vragen terwijl waarschijnlijk maar een deel van de mensen daar voldoende gekwalificeerd zijn om te antwoorden op "modem-only-vragen".

De technicus kan op het moment zelf ook moeilijk assessen met wie hij te doen heeft, en wat de kennis is. Er is daar ook geen tijd voor. De technicus wil ook niet riskeren later te moeten uitleggen waarom hij een modem-only geplaatst heeft bij iemand die er niets van kent.

De technicus kan wel meteen zien wat je nu zoal hebt staan van apparatuur. Als je bv iets als dit hebt staan op de locatie waar de kabel aankomt, is mijn ervaring dat de technicus bij de eerste blik gaat zeggen "ok", en op eigen initiatief gaat terugkeren om een modem-only uit zijn bestelwagen te halen. Het omgekeerde geldt natuurlijk wanneer er daar een random 802.11b TP-Link of D-link toestand staat met WEP encryptie, dan gaat die technicus niet zo snel die modem-only willen geven.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

FlashBlue schreef:Ik snap niet waar jullie dat allemaal halen dat telenet moeilijk doet over modem only?

Om eens direct 2 goeie dingen over telenet in 1 post te vertellen (Misschien valt Raf dan van zijn stoel met een beroerte?):
<knip>
Dus... YMMV, maar ik heb iig geen problemen met het hele modem/HGW verhaal gehad.
Omwille van de post van proximusboyke dus. De lange uitleg zal wel niet helemaal kloppen of compleet zijn, maar de essentie is er wel:
  • Standaard moet de HGW geplaatst worden.
  • Telenet heeft niet graag dat (er teveel) modem-only geplaatst word.
Ook 'moeilijk doen over' kan je verschillend interpreteren. Voor sommigen is het geen probleem dat ze er zelf moeten naar vragen en een geldige reden opgeven. Voor mij is 'moeilijk doen' al wanneer ze standaard naar de HGW grijpen en de modem-only niet eens vermelden.
Van gelijk welk ander bedrijf/installateur zal je verwachten dat ze alle producten in hun gamma laten inkijken zodat jijzelf kan beslissen wat je neemt.

Natuurlijk zijn er goede dingen over telenet en hun techniekers te vertellen. Daar zal niemand van omver vallen.
Alleen kan je een slechte ervaring bij 1 iemand niet ongedaan maken met een goede ervaring bij iemand anders. Het moet voor iedereen goed zijn natuurlijk.

Jij hebt een technieker gehad die gemakkelijk was en misschien zich niet teveel van de algemene richtlijnen aantrok. Dat kan perfect natuurlijk, het zijn allemaal mensen zoals u en ik die nu toevallig onder de noemer van 'telenet' geplaatst worden. Maar dat wil ook zeggen dat er aan de andere kant wel techniekers zijn die ofwel gewoon arrogant zijn en het beter willen weten, ofwel wel de richtlijnen van telenet strikt willen opvolgen.

Als telenet echt niet moeilijk wil doen over een modem-only dan maken ze de richtlijn om de klant standaard beide aan te bieden en te informeren.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

FlashBlue schreef:Ik snap niet waar jullie dat allemaal halen dat telenet moeilijk doet over modem only?
Eh, het verhaal hierboven, waar de persoon letterlijk zegt dat ie heeft moeten discussieren om een modem-only te krijgen?
Of heb je dit gemist; ik citeer effe:
proximusboyke schreef:Mijn verhuis ondertussen ook achter de rug.
Technieker wilde persé zo een witte hangen , maar toen ik zei dat ik een server wilde draaien met mijn wigo bus abo en mijn airport timecapsule wilde gebruiken voor wifi maakte hij er geen probleem van.
Hij gaf als uitleg, dat telenet dit infeite niet graag had omdat ze met een only nauwelijks of niks kunnen controleren.
Dat lijkt me voldoende bron, om je bovenstaande uitspraak tegen te spreken, me dunkt?

FlashBlue schreef:Dus... YMMV, maar ik heb iig geen problemen met het hele modem/HGW verhaal gehad.
Dat is het hem nu net.
Het blijft een YMMV verhaal, waarbij de ene het op simpele vraag krijgt, en de andere een halve thesis-verdediging moet bovenhalen en koppig stand moet houden om er eentje vast te krijgen; en dubbel zo erg als je al een hgw hebt en je wilt wisselen.
Ik heb er niks op tegen dat Telenet by default een hgw wil plaatsen, maar als iemand vraagt achter een modem only, dan moet daar niet over gekankerd worden van Telenet uit.
Het hangt tot nu toe altijd af van welke technieker je aan de deur krijgt; je hebt er die niet teveel willen discussieren met de klant, en je hebt er die de opgelegde instructies naar de letter willen uitvoeren.
En als je de vraag stelt aan een telenet center of helpdesk, dan krijg je elke keer een ander antwoord, afhankelijk van wie je aan de lijn hebt en hoe goed ze op de hoogte zijn.
Jouw ervaring is dus anekdotisch (net als alle anderen overigens), maar het feit dat er op regelmatige tijdstippen nog altijd verhalen opduiken van "de technieker wou perse een hgw plaatsen", etc etc, betekent overduidelijk dat jouw anekdotisch verhaal vooralsnog niet de algemene ervaring is.


EDIT:
MaT schreef:Ook 'moeilijk doen over' kan je verschillend interpreteren. Voor sommigen is het geen probleem dat ze er zelf moeten naar vragen en een geldige reden opgeven. Voor mij is 'moeilijk doen' al wanneer ze standaard naar de HGW grijpen en de modem-only niet eens vermelden.
Ik wil daar mijn interpretatie bij geven:
Voor mij is "moeilijk doen" vragen naar een modem-only en niet direct een "okee" als antwoord krijgen.

Ik zou ook liever hebben dat de klant opties krijgt, maar de mogelijkheid achterhouden is maar 1 ding.
Inconsistent moeilijk gaan doen tegenover de klant is een heel ander paar mouwen.
Hoewel het moet gezegd dat telenet serieus verbeterd is tegenover vroeger; er zijn momenten geweest in de beginperiode van de hgw, dat je bijna moest dreigen met overstappen naar de concurrentie als je geen modem only kreeg of mocht behouden.

Niet alles is slecht aan een provider he (net zoals er nergens heilige boontjes zijn); dat wil niet zeggen dat dit pijnpunt nog altijd niet vlot afgehandeld wordt, en dat je er als ITer dus maar beter bij bent als men iets installeert ergens (in mijn geval dus ook als ze bij de ouders, waar ik het netwerk beheer, passeren).
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Jullie maken allemaal (of iig een aantal aangehaalde voorbeelden hier, waaronder proximusdingske) wel dezelfde fout, namelijk pas met die dingen afkomen als de technieker er al staat.

Zoiets meld je sowieso op voorhand bij je telefonisch contact, en je vermeld netjes waarom en of dat ze dat willen melden bij de technieker zijn werkorder.

Ga je daarentegen de technieker last minute daarmee lastig vallen, dan heeft die gelijk dat hij vragen gaat stellen, want je vraagt op dat moment om iets te doen wat niet vermeld is op zijn werkorder, en wat niet standaard practice is...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wat uiteindelijk weer neerkomt op de samenvatting "telenet geeft standaard de optie niet".

Dit is incidenteel waarom ik de modem meeverhuis. Als de technieker dan geen bijheeft mag hij direct de bestaande aansluiten.
Een tactische plaatsing van wat 24 port switches en routers zorgt er verder voor dat ie direct ziet dat het om een niet-standaard netwerk gaat.

Ik heb intussen wel bijgeleerd, maar durf het al wel ns te vergeten, zeker wanneer ik een ander netwerk help verhuizen.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

FlashBlue proximusdingske had duidelijk gezegd dat hij een modem only wilde :banana: :bang:
Maar ik kreeg als antwoord dat ik dat aan technieker moest vragen.
Was nogthans de business klantendienst.
Proximusdingske had bij de aanvraag gevraagd ook een tv aasluiting te voorzien in de keuken omdat daar alles toekomt, ook dit moest ik aan technieker vragen (hebben het wel gratis gedaan)
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MaT schreef:Ook 'moeilijk doen over' kan je verschillend interpreteren. Voor sommigen is het geen probleem dat ze er zelf moeten naar vragen en een geldige reden opgeven. Voor mij is 'moeilijk doen' al wanneer ze standaard naar de HGW grijpen en de modem-only niet eens vermelden.
Van gelijk welk ander bedrijf/installateur zal je verwachten dat ze alle producten in hun gamma laten inkijken zodat jijzelf kan beslissen wat je neemt.
Een modem-only is geen standaard installatie en wordt dus ook niet geadverteerd... bizar dat je zoiets bekijkt als "moeilijk" doen ?

Moeilijk doen is wat mij betreft meermaals een "nee" te horen krijgen op een expliciete vraag om er toch één te plaatsen (en dat heb ik nog nooit geweten). De laatste keer kwam de technieker aandraven met een HGW en heb ik gewoon een modem-only gevraagd waarna hij terug naar z'n camionette is gegaan om deze te gaan halen... moeilijk, nee helemaal niet !

Als je zegt ik WIL een modem-only omdat Raf1 en MaT daarop kicken en verder niet weet waarom... tja, dan kan je misschien wel eens een NEE krijgen :lol:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik denk dat we minstens de halve discussie over telenet's modem only ontrafeld hebben; het gaat gewoon over het verschil in ieders definitie van "moeilijk doen" :-)

Het is anders niet omdat het niet standaard is dat het niet geadverteerd kan worden, maar goed, we weten allemaal ondertussen wel dat telenet enkel de grootste gemene deler wil bedienen en speciallekes zoveel mogelijk onder de mat veegt; aard van het beestje.

Zolang je het inderdaad geen twee keer moet vragen, of jezelf moet verantwoorden over je keuze, ben ik al content.

Licht problematisch is dat je er zelf altijd bij moet zijn, als er een technieker een installatie komt steken/upgraden. Want als ik pakweg mijn ouders het laat doen, staat er gegarandeerd een hgw de volgende keer.
Ik snap dus dat mensen die zelf niet thuis kunnen zijn, en waar de echtgeno(o)t(e) opendoet, gefrustreerd geraken soms.
Senne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19 jan 2011, 01:55
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 12 keer

Is het vervelender dan het zou mogen zijn? Misschien. Maar echt moeilijk doen heb ik (gelukkig) niet ervaren.

Heb mijn aanvraag voor internet gedaan in een telenet center hier in de buurt. Daar er bij laten zetten dat er een modem only geïnstalleerd moest worden. Geen probleem, moest het niet zo zijn mocht ik altijd terug komen.

Installatie ; onderaannemer, hij had geen memo doorgekregen en dus geen modem only meer over. Het was een avond afspraak. Maar het was een vriendelijke man, als hij een refurb bij had, had hij die voorlopig geïnstalleerd. Jammergenoeg vond hij had alleen oude hgw's na wat graven in de bak met opgehaald spul :')

Ik dus 's anderedaags terug naar het center met de nieuw geïnstalleerde hgw. Daar aangekomen, zonder de modem in het zicht, rustig de situatie geschetst bij dezelfde man die mij order had genoteerd en herkende me nog en zei spontaan 'oei da's niet goed dat jij terug hier staat' toen hij me zag :)

Na een het in en uitscannen van de nodige stickers was ik een kwartiertje later al terug op weg naar huis met een modem only van het nieuwste caliber en ben ik klaar voor gigabit via coax :)

Maar ik heb de indruk dat de ervaring voor iedereen anders is.. :?
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”