telenet Homespot vs Wi-Free wat is het verschil?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
sehzades
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 apr 2008, 14:31

TiTanium schreef:EAP-methode: PEAP
Verificatie fase 2: Geen
CA-certificaat: Niet gespecificeerd
Identiteit: TELENET LOGIN
Anonieme identiteit: Leeg laten
Wachtwoord: TELENET LOGIN PASS

Ik dacht ook dat je dit via MIJN TELENET moest activeren. Dit staat bij Abonnement -> Wi-Free.
dit lukt niet.
Laatst gewijzigd door sehzades 20 apr 2016, 00:00, in totaal 1 gewijzigd.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

En als je bij phase2 veriofication MSCHAPV2 kiest?

(onder android)
https://admin.kuleuven.be/icts/services/wifi/wifree
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

sinds vandaag vraagt hij voortdurend een wachtwoord wifree.
Is niks veranderd ofzo.
Waar kan ik een nieuw wachwoord instellen ?
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Heb dat gisteren ook nog eens gehad.

Het feit is dat dat regelmatig gebeurt. Als je dan een straat verder bent, gaat het weer wél.
Op het moment dat wifree een paswoord vraagt, kan je via de homespot dikwijls wel inloggen.
Ik weet niet waar dit verschil zit.
Volgens mij is het dus geen probleem dat er sinds kort is, maar dat het altijd als zo is geweest.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

homespot moet ge telkens opnieuw inloggen, wifiree werkt onmiddellijk als een wifisignaal van telenet binnen bereik komt.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Horrorist
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 nov 2014, 11:32
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Het belangrijkste heb ik hier nog steeds niet expliciet vermeld gezien: Naast het automatisch verbinden is de verbinding met WiFree namelijk ook nog eens versleuteld, in tegenstelling tot Homespot waar alles wat je doet op het Internet gewoon in te zien is door iedereen die in de buurt is en zich daar mee bezig houdt. Iedereen zou sowieso WiFree moeten gebruiken indien mogelijk, en Homespot pas als laatste redmiddel.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Snelheid mag ook wel eens omhoog gaan. De huidige 2Mbps is vaak trager dan een (slechte) 3G verbinding, laat staan 4G.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

sehzades schreef:
TiTanium schreef:EAP-methode: PEAP
dit lukt niet.
TTLS eens proberen ipv PEAP.
Beiden worden ondersteund, maar sommige toestellen blijken enkel via TTLS te werken. Veelal Androidtoestellen.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

Ik ben geen Telenet klant maar een vriend wel.
Blijkt op Android dat de Homespot login pagina niet verschijnt afhankelijk van welke browser (getest op 2 toestellen).
Chrome werkt niet. AOSP Google Browser wel.
Is de Homespot login pagina misschien in Flash geprogrammeerd? Weet iemand dat?
Of is er een andere voor de hand liggende reden waarom Chrome niet werkt?
crackjack
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 okt 2015, 07:41
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 24 keer

Modbreak:
fullquote uit vorige post verwijderd
dior dna schreef: Blijkt op Android dat de Homespot login pagina niet verschijnt afhankelijk van welke browser (getest op 2 toestellen).
Chrome werkt niet. AOSP Google Browser wel.
Is de Homespot login pagina misschien in Flash geprogrammeerd? Weet iemand dat?
Of is er een andere voor de hand liggende reden waarom Chrome niet werkt?
Alleen http traffiek wordt opgevangen zodat de login pagina verschijnt
Als zijn startpagina bvb https://www.google.be is verschijnt de pagina niet.
als deze op http://www.google.be (zonder s dus) zou dat moeten werken.
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 307
Lid geworden op: 06 maa 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

als ik me wil aanmelden bij telenet wifree dan vraag hij...identiteit of anonieme identideit...welke gegevens moet ik invullen?

[Mod]bericht verplaatst naar bestaande Wi-Free topic
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

zie enkele posts hoger in deze topic:
Identiteit: TELENET LOGIN
Anonieme identiteit: Leeg laten
Wachtwoord: TELENET LOGIN PASS
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

dior dna schreef:Blijkt op Android dat de Homespot login pagina niet verschijnt afhankelijk van welke browser (getest op 2 toestellen).
Chrome werkt niet. AOSP Google Browser wel.
Is de Homespot login pagina misschien in Flash geprogrammeerd? Weet iemand dat?
Of is er een andere voor de hand liggende reden waarom Chrome niet werkt?
En waarom wil hij perse zo inloggen, i.e. op een TELENETHOMESPOT ssid ? Die WiFree is gewoon pakken gemakkelijker, zeker met Android. Je hoeft 1 keer in te loggen op een WiFree hotspot en Android onthoudt gewoon je credentials waardoor je van dan af volledig automatisch en transparant inlogt op elke WiFree hotspot binnen bereik.
Ik snap sowieso niet waarom Telenet die TELENETHOMESPOT in voege houdt, maar misschien zijn er nog legacy platformen die geen EAP ondersteunen.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

Tomby schreef: En waarom wil hij perse zo inloggen, i.e. op een TELENETHOMESPOT ssid ? [...]
Ik snap sowieso niet waarom Telenet die TELENETHOMESPOT in voege houdt, maar misschien zijn er nog legacy platformen die geen EAP ondersteunen.
Mijn vriend wil niet perse via Homespot. Hij gebruikt namelijk WiFree. Waarom Telenet Homespot in voege houdt kan men misschien aan Telenet vragen. Of misschien weet iemand anders het antwoord. Is er overal waar er Homespot is ook WiFree? En vice versa?
Maar dat alles doet niet af van het feit dat bepaalde combinaties OS/Browser (bijvoorbeeld Android/Chrome) niet altijd werken om via Homespot te connecteren. Ik vraag me daarom af: zou Telenet dit weten? En wat is de onderliggende oorzaak? Als ik Telenet was en een inlog pagina zou programmeren, dan zou ik toch voor ogen hebben om die pagina te laten werken op de meest voorkomende OS/Browser combinaties.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

dior dna schreef:Is er overal waar er Homespot is ook WiFree? En vice versa?
Ik dacht van wel. Is in elk geval zo met de particuliere Home Gateways, maar ik vermoed ook met commerciële hotspots.
dior dna schreef:Maar dat alles doet niet af van het feit dat bepaalde combinaties OS/Browser (bijvoorbeeld Android/Chrome) niet altijd werken om via Homespot te connecteren. Ik vraag me daarom af: zou Telenet dit weten? En wat is de onderliggende oorzaak? Als ik Telenet was en een inlog pagina zou programmeren, dan zou ik toch voor ogen hebben om die pagina te laten werken op de meest voorkomende OS/Browser combinaties.
Nochtans detecteert Android normaal zélf (dus los van je browser) dat er een captive portal is waarop ingelogd moet worden, en krijg je hiervan een notificatie. Als je daarop klikt, opent hij de default browser zodat je kan inloggen. Idem met IOS.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

Tomby schreef: Nochtans detecteert Android normaal zélf (dus los van je browser) dat er een captive portal is waarop ingelogd moet worden, en krijg je hiervan een notificatie. Als je daarop klikt, opent hij de default browser zodat je kan inloggen. Idem met IOS.
@Tomby : Dat was net mijn vriend zijn probleem. Hij had (misschien ooit per toeval) Chrome als permanent default Android app gezet maar, zoals ik tracht te vertellen, opent Chrome op Android de captive portal niet (pagina blijft leeg). Maar: van zodra Chrome als permanent default app was uitgezet kon ik opnieuw ook AOSP Google Browser 'voor deze keer' (best niet 'voor altijd') kiezen, en die app opende de captive portal wel perfect. Dus vraag ik me af waarom Chrome de captive portal niet kan openen, en of Telenet zulks weet, en technisch waarom precies Chrome het niet kan.
@crackjack : ik zal mijn vriend vragen of zijn homepagina voor Google Chrome en AOSP Google Browser respectievelijk https:// en http:// zijn. Bij mezelf werkte ook enkel AOSP Google Browser, die een about:blank homepagina heeft, terwijl ik bij Chrome niet kan vinden wat de homepagina is of waar ik ze kan instellen. Als ik een nieuwe TAB open kom ik wel bij Google search terecht, maar ik kan de URL niet vinden. ... Als ik op een desktop computer (linux) naar chrome://settings/ ga vind ik:
> on startup
>> open specific page or set of pages
>>> http://www.google.com/
maar ik weet niet of zulks een sync-ed cloud setting is die geldt voor Chrome op alle devices met mijn Google account.
crackjack
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 okt 2015, 07:41
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 24 keer

dior dna schreef:... terwijl ik bij Chrome niet kan vinden wat de homepagina is of waar ik ze kan instellen.
Dat vind ik inderdaad ook niet onder Chrome op Android, enkel de newtab opent bij Chrome
maar als je daar dan bvb www.download.com intikt, zou je geredirect worden naar de portal
maar bvb download.com zou dan een zoekopdracht doen naar ... https://www.google.be, wat dus niet werkt :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het probleem met captive portals is net vaak de SSL. Concreet... jij gaat naar https://google.com welke wordt afgevangen door de captive portal software, echter deze kan niet correct antwoorden op het https request omdat het niet beschikt over het certificaat van Google. Je browser zal dan ook een fout geven omdat het antwoord komt van de captive portal server, en niet van google.com wat jij had ingegeven in je browser. Het is pas nadat jij deze waarschuwing voor een ongeldig certificaat negeert dat de redirect zal plaatsvinden.

Indien je zou surfen naar http://google.com zou je dit probleem niet hebben... dit request wordt gewoon afgevangen door de captive portal en hij redirect zich daarmee naar zichzelf. Na het accepteren zal hij je dan netjes doorsturen naar http://google.com welke je op zich zonder problemen gaat doorsturen naar https://google.com

Bij WiFree heb je deze problematiek trouwens niet omdat er geen captive portal is... voordeel is eveneens dat je verbinding steeds beveiligd is (in tegenstelling tot Homespot). De reden dat men Homespot niet wil verwijderen is dan weer omdat niet alle clients EAP ondersteunen.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

@r2504 & @crackjack & @Tomby
Bedankt voor uitleg.
Chrome op Android kan wel degelijk de Telenet Homespot captive portal openen, maar moet daarvoor, inderdaad, getriggered worden door een niet-SSL URL (het heeft dus niets met Flash of zo te maken, wat ik verkeerdelijk dacht). Ik heb het zopas getest. Daarvoor moet ik een eind verder in de straat want hier op de hoek zijn er geen Telenet gebruikers vlakbij blijkt.
Mijn vriend was via Telenet support niet tot een oplossing geraakt (en Telenet support had ook WiFree aangeraden, wat hij inmidddels gebruikt). Intussen kwam hij bij ook mij terecht (die niets van Telenet faciliteiten afwist), en ik was benieuwd om toch min of meer te begrijpen waar de kink in de kabel zou zitten. De Userbase experts konden alweer helpen de mist op te klaren! :-D
PS: als ik het goed begrijp geldt deze regel (via http://) voor ook andere portals?
Laatst gewijzigd door dior dna 12 sep 2016, 19:41, in totaal 2 gewijzigd.
crackjack
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 okt 2015, 07:41
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 24 keer

dior dna schreef: PS: als ik het goed begrijp geldt deze regel (via http://) voor ook andere portals?
inderdaad
hetgeen r2504 ivm het certificaat uitlegde zal de reden zijn
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

Tomby schreef:
dior dna schreef:Is er overal waar er Homespot is ook WiFree? En vice versa?
Ik dacht van wel. Is in elk geval zo met de particuliere Home Gateways, [..]
Excuseer mijn Telenet n00b-isme ...
Kan iemand dit bevestigen? Ik bedoel: als men een ietwat oudere Telenet modem heeft, is dan ook de WiFree AP aanwezig? Dank voor inzicht. while on topic: wat zijn de huidige officiele Homespot en WiFree up/dn snelheden volgens Telenet?
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2125
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Ik geraak meer niet dan wel met wifree verbonden. Vandaag nog op perron in station Leuven.. Minutenlang tevergeefs geprobeerd om op wifree te geraken ttz succesvol te verbinden en een iP adres toegewezen krijgen. Eventjes lukte het maar was van zeer korte duur Het signaal sterke symbool gaf voldoende aan. Komt dit omdat er teveel tegelijk op eenzelfde wifree proberen te connecteren?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

bartman schreef:Ik geraak meer niet dan wel met wifree verbonden. Vandaag nog op perron in station Leuven.. Minutenlang tevergeefs geprobeerd om op wifree te geraken ttz succesvol te verbinden en een iP adres toegewezen krijgen. Eventjes lukte het maar was van zeer korte duur Het signaal sterke symbool gaf voldoende aan. Komt dit omdat er teveel tegelijk op eenzelfde wifree proberen te connecteren?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
dit heb ik ook al vastgesteld op een vakantieadres aan zee
toen heb ik opgezocht en zou er een limiet zitten van 5 concurrend users (mogelijks zou dit nu opgetrokken zijn naar 25 maar kan dat niet meer terugvinden)
Gezien de meeste mensen nu met een smartphone rondlopen en op WiFree de connectie automatisch gebeurt zou dit best kunnen.
Stel dat je vanop de trein verbinding zoou kunnen maken, er zal maar een trein of 2 stoppen :bang:

Aan zee kan je al snel met enkele mensen op appartement, en elk heeft al wel een smartphone en/of tablet (of laptop die dan niet uit gaat na verbinding), laatst nog eens geprobeert en ik kon verbinden, kreeg ip maar kon er niets mee doen (enkel sporadisch iets kleins)
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

dior dna schreef:Ik ben geen Telenet klant maar een vriend wel.
Blijkt op Android dat de Homespot login pagina niet verschijnt afhankelijk van welke browser (getest op 2 toestellen).
Chrome werkt niet. AOSP Google Browser wel.
Is de Homespot login pagina misschien in Flash geprogrammeerd? Weet iemand dat?
Of is er een andere voor de hand liggende reden waarom Chrome niet werkt?

Gebruik op android de app Free wifi master.
Van uit die app in binnen en buitenland steeds verbinding naar correcte inlog pagina.
SvenVD
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2017, 08:46

Hoe komt het dat Wifree perfect werkt op android toestellen en niet op windows phone? Op Windows phone werkt enkel Homespot.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Totaal geen probleem mee... Windows 10 Mobile Build 15063.2 (Insider preview dus) op Nokia 930.
Wififree.png
Wififree.png (13.17 KiB) 2556 keer bekeken
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

AndRo555 schreef:2.4GHz wifi en betrouwbaarheid van de verbinding zijn twee dingen die niet echt hand in hand gaan. Laat staan aan de cell edge, waar je vaak zit als je op een WiFree of autofon zit. Telenet doet tenminste nog de moeite hun WiFree beschikbaar te maken op 5GHz.
Met 2.4GHz is niks mis? Ok die band zit behoorlijk vol maar dat is op 5GHz minstens even erg hoor!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:maar dat is op 5GHz minstens even erg hoor!
Maar op 2.4 GHz zie ik hier half de straat... op 5 GHz met moeite nog m'n buur.

Tenzij je in een appartementsgebouw zit zou het me verbazen dat je veel op 5 GHz ziet.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

De penetratie van 2.4GHz in gebouwen is een pak beter dan 5GHz. Dat is dus normaal. Maar als ik op een WirelessBelgië node (willekeurige node) even scan dan zit ik toch gauw aan tientallen Proximus en Telenetmodems hoor ...

Ik heb net even een scan van 1 minuutje laten lopen op een Mikrotik Omnitik (5GHz omnidirectionele antenne) die hangt op +/- 30m hoogte.
127 devices heb ik gevonden waarvan:
- 15x TELENETHOTSPOT
- 16x TelenetWiFree
- 30x Proximus SSID's
- 28x Telenet SSID's
- 7x WirelessBelgië

Uiteraard zie ik ook netwerknamen van mensen die bij Proximus of Telenet zitten en het SSID veranderd hebben.

Als ik tegelijk even scan op de Mikrotik Groove op diezelfde hoogte, zie ik op 1 minuut tijd toch een pak minder SSID's...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:die hangt op +/- 30m hoogte.
Dat is iets totaal anders dan je eigen laptop in je huis... laat daar je scan eens lopen en vertel dan nog eens hoeveel je er ziet.
krisken schreef:- 15x TELENETHOTSPOT
- 16x TelenetWiFree
- 28x Telenet SSID's
Je weet toch dat dat dezelfde AP's zijn met meerdere SSID's ?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

laptop gaat moeilijk, geen 5GHz antenne. Echter als ik mijn hap ac lite scannen zie ik er zelfs meer op 5GHz dan op 2.4GHz!
En ja ik ben daarvan op de hoogte. De genoemde getallen zijn exclusieve mac adressen.

5GHz was ooit interessanter dan de overvolle 2.4GHz. Maar met die AC die Telenet aan het uitrollen (en Proximus uiteraard ook) schiet er ook niet meer zoveel over ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

krisken schreef:
AndRo555 schreef:2.4GHz wifi en betrouwbaarheid van de verbinding zijn twee dingen die niet echt hand in hand gaan. Laat staan aan de cell edge, waar je vaak zit als je op een WiFree of autofon zit. Telenet doet tenminste nog de moeite hun WiFree beschikbaar te maken op 5GHz.
Met 2.4GHz is niks mis? Ok die band zit behoorlijk vol maar dat is op 5GHz minstens even erg hoor!
Op zich is er totaal niets mis met 2.4GHz dat het technisch inferieur maakt aan 5GHz. Echter is het op sommige plekken zo druk met 2.4GHz wifi netwerken dat de performance niet echt meer consistent blijft. Denk aan een 2.4GHz chromecast die zonder problemen 1080p afspeelt overdag, maar rond 21/22u is het veel bufferen en/of lagere kwaliteit.
Sommige omgevingen hebben dan weer last van interferentie van andere apparatuur die niet altijd opspeelt. Denk aan babyfoons wanneer ze aanstaan of een slechte microgolfoven.

Voor toepassingen zoals het signaal van een Wi-Free/FON ontvangen en er een eigen (klein) netwerkje achter zetten is dat soms vrij noodzakelijk. Liever -88dBm 5GHz aan een -95dBm noise floor dan -82dBm 2.4GHz aan -87dBm noise floor en af en toe stoorzenders. Zeker met MiMo, waar de extra weerkaatsing (multipath) voordelig is en het mindere rechtstreekse signaal (tegenover 2.4GHz) er niet echt zo toe doet.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Klopt hoor, maar 5GHz is ook al overal oververzadigd. Denk maar aan die 80MHz brede channels voor AC... Dat is 4x zo breed als wat ik gebruik op 5GHz!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Met de 160MHz kanalen op 5GHz blijven er zelfs minder kanalen over dan op 2.4; de verzadiging zal in sneltempo plaatsvinden denk ik.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

krisken schreef:Klopt hoor, maar 5GHz is ook al overal oververzadigd. Denk maar aan die 80MHz brede channels voor AC... Dat is 4x zo breed als wat ik gebruik op 5GHz!
Het feit dat er op elk stuk spectrum in de 5GHz een kanaal bevindt wilt nog niet zeggen dat die vol zit. Dat kanaal zal vrijwel nooit gedurende langere tijd vol belast worden, alleen al door de enorme capaciteit en de grote hoeveelheid MiMo er gepaard gaat met 5GHz. Terwijl er nog relatief veel 2.4GHz enkele antenne clients zijn die een groot deel van de airtime op nemen voor relatief weinig dataoverdracht.

5GHz heeft meer als 4 keer zoveel spectrum, vaker MiMo clients en een (iets) hogere mogelijk hergebruikfactor. Makkelijk 7 a 8 keer meer capaciteit dan 2.4GHz in de praktijk.

4 man op hetzelfde 80MHz kanaal vs 4 man op elk 20MHz naast elkaar gaat niet echt veel verschil uitmaken als beide sets van 4 man hetzelfde doet. De 80MHz heeft dan ook nog eens hogere pieksnelheden...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik kan alleen maar zeggen dat de praktijk bewijst dat 5GHz WiFi inmiddels een pak trager is dan vroeger, hoewel er niks is veranderd. In de steden staan er soms honderden van die modems op een vierkante kilometer hé ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Dat het mogelijk trager wordt kan inderdaad zijn, er verdwijnen immers geen 5GHz netwerken. Echter is het verschil met 2.4GHz in de meeste gevallen nog altijd wel (heel) ruim in het voordeel van 5GHz.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Daar vele devices inmiddels eveneens op 5GHz werken (denk maar aan alle laptops, smartphones, tablets, ...) en de 5GHz band de voorkeur krijgt vermoed ik dat het inmiddels wel goed zal meevallen hoor. Er bestaan zeker nog 2.4GHz only toestellen maar tel eens bij jezelf bvb hoeveel toestellen je hebt op 2.4GHz en hoeveel op 5GHz (of dualband)? Je zou versteld staan!

Op een publieke plaats in Wetteren heb ik een dualband AP staan die vrij te gebruiken is. Hier melden zich dagelijks een PAK gebruikers op aan (+100 verschillende gebruikers per dag!) . En dikwijls zie je dat er meer verbindingen op 5GHz zijn dan op 2.4GHz. Dit is vooral te danken aan toestellen (apple!) die 5GHz altijd de voorkeur gaan geven, ook al is het signaal slechter dan de 2.4GHz die hij ook ontvangt.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Ik kan alleen maar zeggen dat de praktijk bewijst dat 5GHz WiFi inmiddels een pak trager is dan vroeger, hoewel er niks is veranderd. In de steden staan er soms honderden van die modems op een vierkante kilometer hé ...
Maar twee huizen verder is dat AP al niet meer te zien... op zich is het dus geen probleem dat er honderden staan op een vierkante kilometer.

Kijk op je laptop/smartphone met een WIFI scanner en weet me te vertellen hoeveel jij er kan zien binnen in je huis... je zal ze op één hand kunnen tellen.
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 851
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

heb het zelfde probleem telenet home spot verbind altijd.
Telenet wifree bijna nooit
En dit op een huawei p8lite
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”