BI 150 walgelijke smallband = it's back 1/8/15

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Door een HDD crash (4T verloren) heb ik wat data moeten overduwen, waardoor ik nu door mijn 2T limiet heen zit. Gelukkig heb ik dit een beetje gepland zodat ik net voor de dag van de reset er over zou gaan.
teleflop.png
Maar wat gaat dit debiel traag. SSH door een openvpn typt soms trager dan een inbelmodem, en zit soms 10 seconden vast!
Ik doe momenteel dus geen zware traffiek, en door een idle openvpn typen gaat al bijna niet meer.

Nochthans zegt TN dat ik nog 1 mbps overhoudt ( 1 / 150 van de normale snelheid dus). Ik geloof er NIKS van.

En enkel HTTP gaat lijk vooruit (de groene spikes), al de rest gaat als een slakkengangetje ....... en de live WAN grafieken in DD-WRT lijken dit dus te bevestigen:
telenet inbelspeed.png
Het public IP van mijn VPN server pinged normaal:

Code: Selecteer alles

Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 17ms, Maximum = 29ms, Average = 21ms
Het intern VPN IP van mijn openvpn server pinged walgelijk traag:

Code: Selecteer alles

Pinging 172.31.0.1 with 32 bytes of data:
Reply from 172.31.0.1: bytes=32 time=183ms TTL=63
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for 172.31.0.1:
    Packets: Sent = 3, Received = 1, Lost = 2 (66% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 183ms, Maximum = 183ms, Average = 183ms
Ik vermoed dat telenet enkel HTTP en een paar standaardprotocollen nog toelaten op smallband tegen een normale prio, en al de rest wegshapen.

Dit is gewoon walgelijk .....
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 01 aug 2015, 10:27, in totaal 3 gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Mail tunnel ik door openvpn ... bij het versturen van een mail met een paar kleine screenshots zie ik gewoon inbelsnelheden, en plots faalt de poging tot versturen:
mail sturen.png
En dan een iperf: inderdaad dialup speeds:

Gemeten op de VPN server (Brussel), NAS (Wetteren) connect er op via intern IP:
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 4] 0.0-83.2 sec 256 KBytes 25.2 Kbits/sec

Gemeten op de NAS, die verbinding maakt met intern IP VPN server (dus door de VPN):

[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 3] 0.0-46.1 sec 256 KBytes 45.5 Kbits/sec

Tijd om telenet in gebreke te stellen?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Nog wat extra metingen:

een symmetrische iperf toont hoe erg het is, zelfs een inbelmodel uit 1998 ging sneller!
iperf symmetric.png
maar facebook raadplegen, laat wel veel hogere pieken toe, je ziet de autoscale veranderen:
telenet facebook update piek.png
Ik vind deze shaping dus niet de term "business internet 150" waardig.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Neem je backupverbinding, aka Wireless België :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Moet die definitieve antenne naar voetbalveld wetteren nog eens op mijn tuinhuis krijgen ;) Nu nog wat UBNT spul bestellen bij interprojekt.

De backups:

1. er staan hier een berg open wifi's :)
2. of zo'n telenjet homespot van de buren en een login van familie ... eens kijken of ik mijn spare dd-wrt's ermee kan bridgen en in een vlan thuis duwen
3. of GSM tethering

Alle drie zullen sneller zijn dan teleNJET.

Voor 1 en 2 heb ik wel wat spares en nog een berg antennes .....
got backup.jpg
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

wifi bridge opgezet met een buur en dan alles door een VPN tunnelen
in de toekomst misschien een permanente wireless belgium backup

best wel erg dat wij dit soort backup moeten nemen omdat TN zelfs geen 1 mbit kan missen aan diegene die over hun limiet gaan, ondanks dat dit wel zo in de telegate captive portal vermeld staat
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Lees de kleine lettertjes eens na van je contract van je Telenet internerverbinding, ik zou allerminst verbaasd zijn als er net op zo'n manier verwoord staat dat "surfen" nog aan 1mbit gaat, en met geen woord over de rest van internetverbindingen gerept wordt.

Hiervoor krijg je een +1

Maar een Telenet business internetverbinding? Je hebt zelf je handtekening onder het contract gezet, dus je weet op voorhand de voorwaarden.

Hiervoor krijg je -10 punten.

Pay peanuts, get monkeys, echt, hoeveel keer is dat hier nu al gezegd. Sluit een weliswaar duurder contract af, en onderhandel een goede SLA en dan moet je hier niet van die kalimero-posts maken - uiteindelijk komt het nadien op hetzelfde uit: je geniet voorwat je betaalt. Bij een goede internetverbinding is dat positief, bij een Telenet business abbo is dat - zoals je zelf merkt - niet zo positief.

Kan je trouwens geen "data blokken" bijkopen?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Er is zoiets als het principe van een redelijke verwachting .....

Als je van 150 mbps moet afremmen naar 1 mbps.... ok dan is het zo.

Met 1 mbps kom je inderdaad ruimschoots rond voor de basics, alle pagina's laden nog het is gewoon wat trager.
Die 1 mbps staat ook hier:

http://klantenservice.telenet.be/conten ... e-snelheid?

Maar als ze dan nog eens gaan knippen zodat het op inbelmodemsnelheden uitkomt, dan is dit voor mij bedrog.
Dat ik niet meer kan surfen door een VPN tunnel aan 1 mbps, omdat ze al wat ze niet erkennen knippen tot enkele tientallen kilobits, wel dat is er dan wel over.

Ik heb weken in Spanje en op skiverlof gesurft op 1 mbit omdat de lijn of de free wifi gewoon niet sneller wou ... maar dan nog steeds 20x sneller dan wat TN nu doet.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Het is al vaker aangetoond dat Telenet zijn 1 Mbit eigenlijk geen 1Mbit is... Niets nieuws onder de zon.

Al blijf ik het raar vinden dat enkel Whoppa klanten 10 Mbit krijgen op smallband en praktisch alle andere abo's veel harder dichtgeknepen worden. Waarom?

Bijkomend, het is ook serieus zoeken naar de kleine lettertjes waar dat die limiet staat...
Rik.Denuffer
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jun 2015, 14:23

Klacht neerleggen bij Telenet

De hoeveelheid die u elke maand kan down- of uploaden. Met Business Fibernet 150 heeft u een gegarandeerd internetvolume van 2 TB.

Eens uw maandelijks volume van 2 TB is overschreden, valt uw downloadsnelheid terug naar 5 Mbps. U kan uiteraard bijkomende volume aankopen om toch nog vliegensvlug te surfen, of overschakelen op FLUO, met een maandelijks volume van 3TB.
ISP: Telenet "Fluo Home" 200/15 3tb cap (modem CV6181E )Linksys EA6900
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

ub4b schreef:Er is zoiets als het principe van een redelijke verwachting .....
Neen.

Er zijn de letters van je contract en dat is het.

Zoek eens op in de kleine letters wat er exact staat. Die "exact" is belangrijk, dus de bewoording die Telenet gebruikt. Dus in de "uitgebreide" voorwaarden waarmee je akkoord gegaan bent als je je contract bent aangegaan. Zoek die eens op en daarna kunnen we verder praten.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik heb een Telenet Business 240+. Zowat het duurste abonnement bij Telenet dat je als particulier kan krijgen. Ik wou graag alle data van mijn Synology NAS versturen naar de Hubic cloud (OVH). Dit is alles samen zo een 4TB, dus krak de limiet van mijn Telenet Business 240+. Ik was begonnen met uploaden (ik heb ook nog een backup Belgacom en Wireless Belgium lijn) maar aan 20Mbit was dit amper/niet doenbaar. Nu heb ik gewoon 50 euro betaald aan Unix Solutions om de NAS gedurende een paar dagen in zijn datacenter te zetten tot alles is overgezet naar Hubic.

Wat Wireless Belgium betreft : zoals je weet is er (begrijpelijk) een cap op de snelheid. Echter heb ik geen idee wat deze cap bij jou is. Bij mij bvb is dit vermoedelijk een 20mbit down en 4 of 5mbit up. Dus dit kan je al prima gebruiken. Moet het nog wat sneller? Laat iets weten en we zetten een EOIP tunnel op via mijn Belgacomlijntje. Dan surf je via Wireless Belgium op mijn Belgacom lijn.

Als je de install van een nano wilt doen : laat iets weten! Ondertussen al een aantal keer aan die mast gestaan te Wetteren voor nieuw gerief daar te hangen :-)
PS : de vraag is eveneens gesteld aan de beheerder van WB of de uplink naar Gent een upgrade mag krijgen. Dus nu hopen op positief antwoord :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Je kan nog surfen aan 1Mbit dus enkel http en https verkeer is toegelaten al de rest van de protocollen word nog eens vertraagd.
Moeilijk te bewijzen natuurlijk :)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Je kan nog surfen aan 1Mbit dus enkel http en https verkeer is toegelaten al de rest van de protocollen word nog eens vertraagd.
Moeilijk te bewijzen natuurlijk :)
Wat denk je wat mijn iperf doet?

ps: dit is nog mijn job geweest: 10.000 clients door een satteliet communicatiesysteem trekken, en dan traffic genereren, waarbij elke modem een eigen sla had, en eenmaal er te veel traffic gedaan werd, werd de sla geleidelijk aan dichtgetimmerd (het was niet zoals bij telenet, maar in stapjes).

De traffic accounting werd gequeried door middleware die dan live de packet shaper config files herschreef om users op smallband te zetten.

Dus nee: telenet cannot fool me.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ub4b schreef:Dat ik niet meer kan surfen door een VPN tunnel aan 1 mbps, omdat ze al wat ze niet erkennen knippen tot enkele tientallen kilobits, wel dat is er dan wel over.
Capping is niet zo eenvoudig... om daar constant netjes 1 Mbits door te krijgen is dus zeker niet gegarandeerd (wel gemiddeld).

Waarom je dan nog wil surfen door een VPN ontgaat me helemaal... je maakt het jezelf dus alléén maar moeilijk.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Hoe capping algoritmes werken is een beetje naast de kwestie. Ik verwacht geen exacte 1 mbps ....
Maar nu haal ik 20 a 50 kilobit door mijn VPN, omdat telenet die 1 mbps smallband enkel blijkbaar oplevert voor HTTP/HTTPS .....

Ik trek mijn mail door VPN. Ik gebruik de uitgaande mailserver van TN niet maar mijn eigen mailserver, omdat ik vind dat TN geen zaken heeft met de inhoud van mijn mail. Ik trek niet al mijn HTTP door VPN, maar als ik surf via een open wifi om die 1 mbps te omzeilen, dan kan IEDEREEN mijn data meelezen, dus daarom gooi ik die door een VPN.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Al eens getest om je VPN op poort 443 te draaien?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Goed idee, ik heb een 2e server die poort 443 forward naar de openvpn server die in hetzelfde rek ernaast staat ;)

Dat was om hadopi te omzeilen in ons Frans skihotel ....
Als dit klopt zou dit nogmaals het bewijs zijn dat telenet niet gekende protocollen zwaarder capped.

Update:

VPN via poort 443 opgezet, ben nu wat flac bestanden van één van de muziekservers van onze klanten aan het overduwen, hij heeft langs zijn kant het zwaarste TN abbo

haal nu 80 kbyte/seconde op smallband (met de overhead van samba ....)

Ik zie op zijn server perfect 1 mbit naar ons gaan door tun0 (openvpn tunnel) ..... met de overhead van openvpn zal het dus 1 mbps zijn.
evo essence 1 mbit.png
Nu de test eens doen via de VPN op de standaard openvpn poort .... -> bizar, geen verschil.
Anderzijds gisteren was de test tijdens de drukke uren, nu rond de middag vermoedelijk niet drukke uren bij TN's shaper config
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 03 jun 2015, 12:11, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Liber! schreef:Al eens getest om je VPN op poort 443 te draaien?
Waarom zou dat een verschil maken... capping is capping... 1 Mbit blijft 1 Mbit (eigenlijk in tegendeel want tunneling zorgt voor overhead).
ub4b schreef:Ik trek mijn mail door VPN. Ik gebruik de uitgaande mailserver van TN niet maar mijn eigen mailserver, omdat ik vind dat TN geen zaken heeft met de inhoud van mijn mail.
Gans de wereld mag meekijken maar TN niet... alsof er in Mechelen iemand interesse heeft in jou mail :bang:
Gebruikersavatar
exop
Premium Member
Premium Member
Berichten: 497
Lid geworden op: 26 mei 2011, 15:22
Locatie: ANT/VLBR
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Eerlijk gezegd, enkele jaren geleden was smallband te omzeilen door een tunnel open te trekken naar elders.
Toen ik student was ontdekte ik dit toevallig toen ik een tunnel maakte naar mijn hogeschool om wat te bekijken. Toen dit verrassend vlot ging deed ik eens een speedtest en jawel, lijnsnelheid.

Dat was wel anno 2008/2009. Ik denk niet dat het nog werkt :P
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

r2504 schreef:Waarom zou dat een verschil maken... capping is capping... 1 Mbit blijft 1 Mbit (eigenlijk in tegendeel want tunneling zorgt voor overhead).
443 is de standaardpoort voor HTTPS-verkeer. Als zijn veronderstelling klopt zou hij over die tunnel wel zijn 1 Mbps moeten halen in tegenstelling tot de veel lagere snelheid.

Ik draai mijn OpenVPN ook op 443 om gesloten poorten op vele publieke wifi's te omzeilen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

r2504 schreef:
Liber! schreef:Al eens getest om je VPN op poort 443 te draaien?
Waarom zou dat een verschil maken... capping is capping... 1 Mbit blijft 1 Mbit (eigenlijk in tegendeel want tunneling zorgt voor overhead).
omdat telenet aan "netwerkbeheer" doet, lees traffic shaping
bepaalde protocollen mogen aan full speed, P2P mag bvb maar aan een fractie gaan tijdens de drukke uren

het zou goed kunnen zijn dat alles wat niet in hun explicitie whitelist van toegestane protocollen staat, een lagere prio krijgt, P2P of niet

P2P kan je immers encrypteren, en TN shaper kent het verschil niet tussen encrypted P2P en encrypted VPN op niet standaard poorten


Maar om terug te komen op 443 vs standaard openvpn 1194: vanavond tijdens de drukke uren ga ik nog eens wat data overduwen door beide poorten, dan zien we snel het verschil.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Rik.Denuffer schreef:Klacht neerleggen bij Telenet

De hoeveelheid die u elke maand kan down- of uploaden. Met Business Fibernet 150 heeft u een gegarandeerd internetvolume van 2 TB.

Eens uw maandelijks volume van 2 TB is overschreden, valt uw downloadsnelheid terug naar 5 Mbps. U kan uiteraard bijkomende volume aankopen om toch nog vliegensvlug te surfen, of overschakelen op FLUO, met een maandelijks volume van 3TB.
Heb dit net gedaan. Maar inderdaad, ik heb recht op 5 mbps ipv 1 mbps!
5 mbps.png
Hier staat 5 mbps:

http://smb.telenet.be/nl/internet/business-fibernet-150

En hier 1 mbps:

http://klantenservice.telenet.be/conten ... e-snelheid?

Telenet pas dit aan. ENGAGOR THIS
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ub4b schreef:omdat telenet aan "netwerkbeheer" doet, lees traffic shaping
bepaalde protocollen mogen aan full speed, P2P mag bvb maar aan een fractie gaan tijdens de drukke uren
Eens je op smallband staat vermoed ik dat er nog weinig extra traffic shaping is... of dacht je HTTP 1 Mbits terwijl P2P maar 512 Mbits ?
ub4b schreef:Maar om terug te komen op 443 vs standaard openvpn 1194: vanavond tijdens de drukke uren ga ik nog eens wat data overduwen door beide poorten, dan zien we snel het verschil.
Meten is inderdaad weten... al zie ik het nut totaal niet in van een VPN in deze situatie.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

DIe shaping / capping binnen de 1 mbps is toch wat hij ziet?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

r2504 schreef:
ub4b schreef:omdat telenet aan "netwerkbeheer" doet, lees traffic shaping
bepaalde protocollen mogen aan full speed, P2P mag bvb maar aan een fractie gaan tijdens de drukke uren
Eens je op smallband staat vermoed ik dat er nog weinig extra traffic shaping is... of dacht je HTTP 1 Mbits terwijl P2P maar 512 Mbits ?
Ik heb een sterk vermoeden dat gisterenavond het geval was.

Nu is het niet het geval, een torrent gaat zo'n 90 kbyte / seconde.
Beetje zelfde snelheid als mijn file copy vanaf een samba server door VPN.
r2504 schreef:
ub4b schreef:Maar om terug te komen op 443 vs standaard openvpn 1194: vanavond tijdens de drukke uren ga ik nog eens wat data overduwen door beide poorten, dan zien we snel het verschil.
Meten is inderdaad weten... al zie ik het nut totaal niet in van een VPN in deze situatie.
Ik trek mijn uitgaande mail door VPN .... ik wens niet de uitgaande mailserver van telenet te gebruiken. Dat is uiteraard mijn volste recht.

Nog enkele uren en het probleem is weer vanzelf opgelost ... maar uiteraard ga ik die 1 mbps ipv 5 mpbs wel aankaarten bij TN.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Euhm ik heb eveneens telenet en gebruik de mailserver van Telenet ook niet, maar mijn eigen mailserver. Zonder enige vorm van SSH tunnels. Gewoon de alternatieve poort gebruiken (587)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik snap er niks van, bij een business abonnement ga je toch zeker TCP25 kunnen gebruiken? Niet?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Ik zit hier ook op smallband (Whop, 1Mbps hoewel de mail over 10 Mbps sprak) tot morgen.
Een vpn opgezet en een speedtest haalt nog maar 0.09 Mbps down en 0.03 Mbps up. :roll:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

selder schreef:Ik snap er niks van, bij een business abonnement ga je toch zeker TCP25 kunnen gebruiken? Niet?
Nope, daar is geen enkele reden toe...vind ik toch...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

tb0ne schreef:Ik zit hier ook op smallband (Whop, 1Mbps hoewel de mail over 10 Mbps sprak) tot morgen.
Een vpn opgezet en een speedtest haalt nog maar 0.09 Mbps down en 0.03 Mbps up. :roll:
Bewijst dat ik niet de enige ben. 0.09 Mbps down en 0.03 Mbps up dat zijn ISDN achtige snelheden ....

En dat in 2015! Telenet doe hier iets aan, lever uw SLA op!
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

tb0ne schreef:Ik zit hier ook op smallband (Whop, 1Mbps hoewel de mail over 10 Mbps sprak) tot morgen.
Ik meen me te herinneren dat enkel Whoppa 10 Mbps krijgt op smallband.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Nope, daar is geen enkele reden toe...vind ik toch...
Inderdaad... ook niet om een alternatieve te gebruiken... geen idee wat je jezelf daarmee tracht wijs te maken.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

butskristof schreef:
tb0ne schreef:Ik zit hier ook op smallband (Whop, 1Mbps hoewel de mail over 10 Mbps sprak) tot morgen.
Ik meen me te herinneren dat enkel Whoppa 10 Mbps krijgt op smallband.
Klopt, maar in de mail die ik krijg staat weldegelijk 10 en niet 1.
Copy paste foutje vermoedelijk...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

De uitgaande mailserver van je ISP gebruiken is niet handig als je mailinglijsten bijhoudt.

Ik weet niet wat de policy van TN is, maar ik heb een kleine 800 klanten die 1x per maand mijn nieuwsbrief krijgen, en dat stuur ik liever via m'n eigen server. Op die manier kan ik ook de logs tailen en de load een beetje in de gaten houden. Ook alleen al daarvoor is een eigen mailserver handig. Ok er zijn diensten zoals mailchimp maar dit kost allemaal geld, zeker als je al twee eigen fysieke servers hebt staan bij een datacenter is het een extra kost om iets a la mailchimp te nemen.

En dan mails die niks met mailing lijsten te maken hebben maar waar je een juridisch bewijs wil.

Als jij kan bewijzen via de logs dat je de mail verstuurd hebt, is er geen speld tussen te krijgen. Als je via een ISP werkt heb je die logs niet. Dus louter voor het juridisch aspect al nuttig. Ik heb dit ooit al nodig gehad ....

Je kan uiteraard ook een aangetekend schrijven sturen maar dan moet je naar de post en verlies je als zelfstandig ook tijd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

r2504 schreef:
krisken schreef:Nope, daar is geen enkele reden toe...vind ik toch...
Inderdaad... ook niet om een alternatieve te gebruiken... geen idee wat je jezelf daarmee tracht wijs te maken.
Bvb omdat ik laptop, smartphone, ... ook gebruik op andere netwerken? Zoals mijn Belgacom en Wireless Belgie lijn?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

SMTP over TLS is toch op 465 of 587? Deze poorten worden niet geblokkeerd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ub4b schreef:Als jij kan bewijzen via de logs dat je de mail verstuurd hebt, is er geen speld tussen te krijgen. Als je via een ISP werkt heb je die logs niet. Dus louter voor het juridisch aspect al nuttig. Ik heb dit ooit al nodig gehad ....
Als jij een mail dropped op een SMTP server (welke dan ook) dan krijg je nochtans een ID terug (je hebt dus logging als je mail client het natuurlijk ergens opslaat).

Of mail enige bewijslast heeft is een andere discussie.
Liber! schreef:SMTP over TLS is toch op 465 of 587? Deze poorten worden niet geblokkeerd.
Ja, maar daar ben je als gebruiker dan ook geauthentiseerd wat bij SMTP niet het geval is.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

men slaat nogal snel paniek.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Na een lang gesprek met telenet:

- bedoeling is inderdaad 5 mbit aan te bieden ipv 1 mbit
- gaan kijken naar hun productpages
- mijn modem kan de software blijkbaar niet aan waar dit 5 mpbs profiel in zit
- en nu we toch over snelheden bezig zijn: mijn modem gaat ook nooit boven de 100 mbit down

-> vrijdag gaan ze een nieuwe modem only plaatsen die al deze miserie zou moeten oplossen

Dus 150 mbit down in geval van non-smallband en 5 mbps in geval van ......

Heb uiteraard gezegd dat ik enkel een true modem only wil, dus geen wifi ding met router waar ze wifi en routing hebben afgezet.

Benieuwd
Gesloten

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”