BI 150 walgelijke smallband = it's back 1/8/15

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je hebt meer uit uw gesprek gehaald met Telenet, dan de hele dag testjes te doen, misschien had je in de ochtend al moeten bellen? Dan wist je ineens dat uw modem de boosdoener kon zijn.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Het was volgens mij de fout van TN:

TN beweert dat ze een brief naar iedereen hebben gestuurd voor de upgrade van de modem
ik heb die nooit gehad ......
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wie zijn fout het uiteindelijk is zullen we nooit weten... Was het Telenet, was jij het, was de post het... Het belangrijkste is dat het in orde ga komen :-) Ik heb die brief toen wel gehad en ben er mee naar een center gegaan. Toen was het nog een do it yourself ding, en dat ging ook toen niet van een leien dakje.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Blijft de shaping binnen smallband nog over natuurlijk... Hebben ze daar iets van gezegd?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

TN heeft net een nieuwe modem geplaatst. Het is een modem only versie waarvan de technieker er maar vier van mee heeft.

1. oude modem = motorola SBV6120E

Meting via PC aangesloten op DD-WRT router:
old.png
2. nieuwe modem = CBN CV6181E docsis 3.0

Meting via PC direct op modem
new direct.png
Meting via PC aangesloten op DD-WRT router
new ddwrt.png
Dus alles terug in orde, upload nu zeker 50% sneller, en download van 115 naar 145 mbit.
Mijn Netgear WNDR3700 v2 met DD-WRT is duidelijk geen bottleneck.

De technieker wist me ook te vertellen dat de meeste klanten 5 a 10 mbit onder de max snelheid zitten van de max. upload door kabelverliezen.
Heeft zelf ook een speedtest moeten lopen op zijn laptop, blijklbaar heeft TN die in licentie gekocht van OOKLA waarbij ze de data direct naar TN terugsturen. Hij haalde 145 mbit down.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Dus het is je nooit opgevallen dat je zwaar onder de snelheid zat tijdens breedband ? :S
Wat was je vorige modem?
Met http://speedtest.telenet.be/ heb je ook altijd een speedtest naar de telenet servers.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

SplinterByte schreef:Dus het is je nooit opgevallen dat je zwaar onder de snelheid zat tijdens breedband ?
Hoveel severs zullen je effectief 144 Mbps leveren in een normale situatie ?

Denk je trouwens dat je iets merkt van 114 of 144 Mbps zonder dat je naar de cijfertjes kijkt ?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

Als je een speedtest doet zie je het meteen. Als je iets met je browser downloadt, zie je dikwijls ook een snelheid staan. Er zijn inderdaad mensen die zeggen 'Ik heb 200Mb internet' en nooit naar de cijfers kijken ja.
Er zijn tegenwoordig genoeg servers/services waar je bij een download die snelheid of meer kan halen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Het is weer prijs. Telenet levert zijn contractuele voorwaarden weer eens niet op:

Hier staat 5 mbps:

http://smb.telenet.be/nl/internet/business-fibernet-150

en rarara, vandaag weer prijs:
telenet 1 mbit.png
en inderdaad
smallband 1 mbps.png
Ik bel met de business helpdesk, en deze man zegt dat indien de fout bij ons ligt, er aangerekend zal worden. Vraagt of er een router tussen zit.
Ik heb hem verteld dat ik in een vorig leven netwerk ingenieur was, en mijn router de snelheid niet vertraagt, en dat bij een recente upgrade van de modem hun technieker hier zelf getuige van was, en dat dit naast de kwestie is .... gezien er op de telegate pagina gewoon 1 mbps staat en in de product page 5 mbps.

Hij zet mij in wacht en wat speelt er: that's just the way it is ....some thinks will never change

Na even wachten vertelt hij mij dat ik volume packs kan bijkopen, 5 euro voor 50 GB ....

Ik leg hem uit dat dat niet de bedoeling is en laat hem surfen naar die BI 150 product page, en uiteindelijk begint hij het probleem te begrijpen (is een starter aan de andere lijn) en logt hij voor mij een ticket.

Nu is het ironische dat de reset bij mij de 3e gebeurt, en dat is ook net de datum waarop de technische mensen bij TN dit ten vroegste kunnen oplossen (maandag dus).

We zullen nog maar eens een wifi bridge opzetten met ...... ;) Eigenlijk had ik liever dat TN hun specs gewoon oplevert, weer een half uur kwijt.

Mijn openvpn knalt er weer uit ... dus die 1 mbit is enkel voor de standaard protocollen en dus niet voor port 1194.

Dikke schande van telenet dat ze dit een business product durven noemen.

VPN is trager dan een modem uit 1998!

Hier een test waarbij mijn NAS thuis een iperf client draait naar de VPN server, door de VPN heen, die aan de andere zijde op poort 443 luistert:

root@DD-WRT:~# cat /tmp/openvpncl/openvpn.conf
...
remote 109.68.X.Y 443

Code: Selecteer alles

[root@nas ~]# iperf -c 172.31.0.1
------------------------------------------------------------
Client connecting to 172.31.0.1, TCP port 5001
TCP window size: 21.9 KByte (default)
------------------------------------------------------------
[  3] local 172.20.1.20 port 36364 connected with 172.31.0.1 port 5001
[ ID] Interval       Transfer     Bandwidth
[  3]  0.0-94.3 sec   256 KBytes  22.2 Kbits/sec
Hier een test waarbij mijn NAS thuis een iperf client draait naar de VPN server, door de VPN heen, die aan de andere zijde op poort 1192 luistert:

root@DD-WRT:~# cat /tmp/openvpncl/openvpn.conf
remote 109.68.X.Y 1194

Code: Selecteer alles

[root@nas ~]# iperf -c 172.31.0.1
------------------------------------------------------------
Client connecting to 172.31.0.1, TCP port 5001
TCP window size: 21.9 KByte (default)
------------------------------------------------------------
[  3] local 172.20.1.20 port 36376 connected with 172.31.0.1 port 5001
[ ID] Interval       Transfer     Bandwidth
[  3]  0.0-37.8 sec   256 KBytes  55.5 Kbits/sec
Zaten enkele minuten tussen, maar deze snelheden zijn niet erg werkbaar.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 01 aug 2015, 13:00, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Wanneer je op traffic shaping-regime zit, dan vind je alle informatie op https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... erkbeheer/
Er staat duidelijk 1 Mbps download voor abonnementen met vast volume. De bedoeling van zulke abonnementsformules is dat je extra volume bijkoopt.

Als je maandelijks meer dan 2 TB verbruikt in een businesscontext, zou ik toch eens kijken om aan te sluiten op glasvezel.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Wanneer je op traffic shaping-regime zit, dan vind je alle informatie op https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... erkbeheer/
Er staat duidelijk 1 Mbps download voor abonnementen met vast volume. De bedoeling van zulke abonnementsformules is dat je extra volume bijkoopt.

Als je maandelijks meer dan 2 TB verbruikt in een businesscontext, zou ik toch eens kijken om aan te sluiten op glasvezel.
Nee, volgens de specificatie is het 5 mbps en niet 1 mbps ...
bi150.png
en upload gaat nog trager dan ouderwetse ISDN / inbelmodel .....

De kwestie is niet om naar een duurder product up te graden (ik kan hier wireless belgium zien en dan heb ik symmetrisch en gratis 1 mbps, 50x tot 20x zo snel dan de kut smallband van telenet zeker kwa upload), de kwestie is gewoon dat ze hun specifcatie niet opleveren, dat er miscommunicatie intern is, dat marketing A zegt en diegene die het moeten uitvoeren B zeggen .....
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Maar volgens ne Ludo van Telenet is er niemand die dat ooit op gekregen heeft (eerlijk gezegd he).
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Maar volgens ne Ludo van Telenet is er niemand die dat ooit op gekregen heeft (eerlijk gezegd he).
nooit aanschuiven ....

't ja misleidende marketing .... gemaakt voor ....

en dan Comments are disabled for this video. -> zegt genoeg
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik heb net besloten telenet in gebreke te stellen. Enerzijds omwille van niet opleveren van die 5 mbps smallband, maar anderzijds omwille van achterlijk netwerk beheer (lees packet shaping tot in extremis).

Als ik een mail probeer te versturen doorheen mijn VPN, dan gaat de ping van het remote tunnel IP naar een latency van max 1 minuut!!!!!
Average 23 seconden, geen wonder dat thunderbird er de brui aan geeft bij het proberen versturen.

-- 172.31.0.1 ping statistics ---
145 packets transmitted, 126 packets received, 13% packet loss
round-trip min/avg/max = 306.784/23662.533/57703.237 ms

Na ongeveer een minuut wachten op het sturen van de mail van 812kbyte geeft thunderbird een foutboodschap dat er een timeout is.
Als ik mijn laptop via wifi tethering en Base PRO travel laat connecten op de VPN (die 10GB limiet is handig want ik surf bijna niet op mijn gsm), dan duurt diezelfde mail slechts enkele seconden.

Dus telenet netwerk beheer en hun achterlijke packet shaper zit hier duidelijk voor iets tussen.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

IAls je met 2 TB niet toekomst moet je ofwel bijkopen, ofwel een hoger abonnement pakken zoals Raf1 heeft aangegeven. Ook geeft TN weer wanneer uw limiet er aan komt. Dan heb je 3 keuze, je gaat naar smalband, je koopt bij of je neemt gas terug voor de laatste dagen...
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

IAls je met 2 TB niet toekomst moet je ofwel bijkopen, ofwel een hoger abonnement pakken zoals Raf1 heeft aangegeven. Ook geeft TN weer wanneer uw limiet er aan komt. Dan heb je 3 keuze, je gaat naar smalband, je koopt bij of je neemt gas terug voor de laatste dagen...
Akkoord, maar daar gaat dit topic niet over. Topic gaat over feit dat telenet zijn smallband specificatie niet oplevert, en de smallband kwa packet shaping de boel kunstmatig kreupel maakt.

Met 5 mbit down kan ik leven voor wat surfen en mails, maar dan moeten ze die ook gewoon opleveren.
5 mbit down en 50 kilobit up is ook erg scheef als je van 10 mbit up komt

Zelfs het wireless belgium gaat sneller dan smallband telenet (één echte full mbit na shaping) .... beter eens een schotel permanent zetten naar voetbalveld ....
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Het lijkt mij dat je gewoon gelijk hebt met telenet die hier en daar wat afknijpt, maar dat is ook al iets waarmee we sinds mensenheugenis bekend mee zijn. En je kan ze ingebreke stekken maar dat zet eerlijk gezegd echt geen zoden aan de dijk. Telenet lacht je brief/klacht/oid gewoon weg, ze halen toch goede cijfers elk kwartaal.

Als je veel verbruik hebt en je wilt al die heibel voorkomen denk ik dat je best gewoon 37 euro extra uittrekt en gaat voor business 240 plus met 4TB limiet, of DSL moest je in de buurt van een ROP zitten dan ben je van alle limieten af. Of iets bij wireless belgië, fiber lijkt me beetje overdreven voor 2TB+ traffiek :lol:
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben ooit bij TN weg gegaan omwille van hun smalband. Maar sinds het allemaal wat veranderd is heb ik niet direct het gevoel om er weg te gaan. Het ambetante bij u is dat er 2 snelheden wordt weergegeven. Je zou is moeten zien welke er in uw contractuele of algemene voorwaarde zitten. Als ze daar ook spreken van 5Mbps geef ik u overschot van gelijk. Maar als je merkt dat het niet opgelost raakt moet je misschien ergens uw conclusies trekken. Je hebt 2 zaken, opleveren van het verwachtte afspraak of correct zijn in administratie. Daar zit volgens mij het grote verschil in. Als ik in uw schoenen stond zou ik gewoon die laatste dagen "kak" inhouden zoals wij zeggen ;)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

gunmaster schreef:Het lijkt mij dat je gewoon gelijk hebt met telenet die hier en daar wat afknijpt, maar dat is ook al iets waarmee we sinds mensenheugenis bekend mee zijn. En je kan ze ingebreke stekken maar dat zet eerlijk gezegd echt geen zoden aan de dijk. Telenet lacht je brief/klacht/oid gewoon weg, ze halen toch goede cijfers elk kwartaal.

Als je veel verbruik hebt en je wilt al die heibel voorkomen denk ik dat je best gewoon 37 euro extra uittrekt en gaat voor business 240 plus met 4TB limiet, of DSL moest je in de buurt van een ROP zitten dan ben je van alle limieten af. Of iets bij wireless belgië, fiber lijkt me beetje overdreven voor 2TB+ traffiek :lol:
37x12=444 extra per jaar, dat heb ik er niet voor over, daar kan je veel leukere dingen mee doen

Ik denk dat ik eens ga nadenken hoe de boel af te knijpen bij een overschrijding van een bepaalde grens die een beetje lager ligt dan die 2 TB. dd-wrt houdt dit allemaal bij, moet gewoon eens nadenken hoe we het gaan doen, ipv manuel te moeten checken

Anderzijds denk ik dat TN ook mails kan sturen bij bvb 80%
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

TiTanium schreef:Ik ben ooit bij TN weg gegaan omwille van hun smalband. Maar sinds het allemaal wat veranderd is heb ik niet direct het gevoel om er weg te gaan. Het ambetante bij u is dat er 2 snelheden wordt weergegeven. Je zou is moeten zien welke er in uw contractuele of algemene voorwaarde zitten. Als ze daar ook spreken van 5Mbps geef ik u overschot van gelijk. Maar als je merkt dat het niet opgelost raakt moet je misschien ergens uw conclusies trekken. Je hebt 2 zaken, opleveren van het verwachtte afspraak of correct zijn in administratie. Daar zit volgens mij het grote verschil in. Als ik in uw schoenen stond zou ik gewoon die laatste dagen "kak" inhouden zoals wij zeggen ;)
Het woord 'up to' of gewoon tot schrijven zal al genoeg zijn om dergelijke dingen gecompliceerd genoeg te maken dat het quasi geen zin meer heeft om er op in te gaan. Je zou al moeten kunnen gaan bewijzen dat ze dat express deden en dat het niet aan die 50 andere mensen op de loop lagen die al hun vakantiefotos aan het uploaden waren. Of technische problemen. Of tijdelijk onderhoud. Of...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

TiTanium schreef:Je zou is moeten zien welke er in uw contractuele of algemene voorwaarde zitten. Als ze daar ook spreken van 5Mbps geef ik u overschot van gelijk.
http://smb.telenet.be/nl/internet/business-fibernet-150

-> mouseover die 2 TB en dan zie je 5 mbps smallband

als er dan bij overschreiden een bericht in de browser komt, dan je slechts 1 mbit krijgt, en de speedtest nadien geeft 0.99 dan weet je 100% dat ze contractueel de spec niet naleven
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

In de algemene voorwaarden verwijst Telenet letterlijk naar http://www.telenet.be/internetverbruik waar vermeld wordt dat de smalbandsnelheid 1 Mbps bedraagt.

En daarmee dekken ze zich in tegen elk juridisch verweer. Wat er vooraan op de website staat, zullen ze afdoen als een foutje. Als je nu klacht indient bij http://www.jep.be zal dat foutje trouwens begin september gecorrigeerd zijn naar 1 Mbps.

EDIT: Ik merk dat de link uit de algemene voorwaarden niet werkt. Je doet er dus goed aan om Telenet in gebreke te stellen voor onwettellijke algemene voorwaarden. :wink:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Algemene voorwaarden werken wel, hier de pdf:

https://www2.telenet.be/content/dam/www ... 14.pdf.pdf

3.2. Verbruik van de internetdienst, beperkingen inzake toegang en verbruik van de internetdienst
3.2.1. De Klant verbindt zich ertoe bij het verbruik van de internetdienst andere gebruikers, noch het Telenet-netwerk te belemmeren, op welke wijze
dan ook. De Klant verbindt zich ertoe de informatie inzake toegang en verbruik van de internetdienst, onder andere op het vlak van volume,
snelheid en gebruik van peer-to-peer, terug te vinden op http://www.telenet.be/internetverbruik, na te leven.
3.2.2. Telenet kan genoodzaakt zijn door onafwendbare technische redenen om tijdelijk of definitief bepaalde specificaties van de door U gekozen
abonnementsformule te wijzigen om de continuïteit van de dienstverlening aan alle klanten te kunnen blijven verzekeren. Dergelijke wijzigingen
zijn noodzakelijk om de door U gevraagde dienstverlening aan alle klanten te kunnen blijven verzekeren. Dergelijke wijzigingen zijn noodzakelijk
om de door U gevraagde dienstverlening te kunnen verderzetten en vormen geen eenzijdige wijziging door Telenet.

-> op http://www.telenet.be/internetverbruik staan echter GEEN spelregels, dus die url is al niet geldig
Je moet al echt gaan doorclicken om dat te vinden. Ze kunnen deze artikelen ten alle tijde aanpassen, er staat geen datum bij .... of dit juridisch bindend is is dan nog de vraag.

https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... -snelheid/

-> hier staat ook 1 mpbs, maar in de productspec 5 mbps
-> zelfs al was dit waar, verklaar dit nog steeds niet waarom we maar 22 kilobit krijgen ipv 256 kbps upstream

Schiet dan enkel over het feit dat de productspec 5 mpbs is bij smallband, die ze niet opleveren.

en 3.2.2 is wel heel vaag, maar volgens mij naast de kwestie.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

JEP heb ik ooit gebruik van gemaakt en gelijk gekregen, stel uw dossier samen a.d.v screenshots, verwijs naar niet werkende linken van hun algemene voorwaarde en ik denk wel dat je een dossier hebt, waar ze mee kunnen starten.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Net gebeld naar TN waarom ze niet reageren op mijn aangetekend schrijven.

Die 5 mbit smallband is in hun ogen maar een theoretische snelheid, ze moeten die niet opleveren. Bizar is dan wel dat er bij het overschrijden van de limiet er een captive portal een foutboodschap laat zien dat je nu voortaan op 1 mbit surft, en als je dan een speedtest doet, je die ook exact krijgt. Dus ze begrijpen dat ze ofwel op de productpage 1 mbit moeten zetten, of in geval van smallband het profiel van business internet 150 op 5 mbit zetten. Laten we dat laatste hopen.

Dus ze gaan het doorgeven, maar ik verwacht er niet veel van.

Het is duidelijk dat ze bij TN je gewoon vierkant uitlachen als je niet krijgt waarvoor je betaalt. En betalen doen we genoeg, het duurste internetland dan nog!
En nee, ik heb geen zin om volumeblokken bij te kopen, ik kan nog steeds op een berg wifi's connecten waaronder wireless belgium, maar ik heb geen tijd voor dit soort BS.

Als ze 5 mbit in hun spec zetten moeten ze dat maar geven, op reis in Frankrijk en Spanje heb je in landelijke gebieden vaak niet meer dan enkele mbit en dat werkt, maar bij Telenet hebben ze een berg protocollen walgelijk geshaped zodat bvb vpn maar enkele tientallen kilobits haalt .... een poging om u volumeblokken te doen kopen??
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nogmaals... neem contact op met de JEP en de Ombudsman voor Telecom !

Je zal gelijk krijgen... al zal TN gewoon z'n specs aanpassen... vooruit ga je er dus niet mee geraken.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik heb net met Krisken gebeld, we gaan een straalverbinding opzetten naar wireless belgium. Vanaf mijn tuinhuis heb ik line of sight met Wetteren voetbalveld. Als er dan nog eens een smallbandprobleem is, dan heb ik tenminste een deftige backup.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik dacht niet dat het de bedoeling was Wireless Belgium te gebruiken voor commerciele doeleinden (al hebben ze daar wel betalende formules voor).
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik dacht niet dat het de bedoeling was Wireless Belgium te gebruiken voor commerciele doeleinden (al hebben ze daar wel betalende formules voor).
Gij denkt te veel
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik WEET het... getuige het betalen van facturen ervoor (anders moet ik heb ook maar vertellen dat het niet nodig is).
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Link zal bijna nooit gebruikt worden, gezien vrij groot volume bij telenet.
Puur voor testen en uit interesse dus.

Moest ik nu TN buiten gooien en alle data over wireless belgium trekken wordt het inderdaad een ander verhaal.
Yarisken
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 09 dec 2008, 16:28
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Ik heb ook business 150. Knap dat je dat gedownload krijgt op een maand :-).
Ik heb hier een pak wifi's in de buurt en een deel ervan is nog altijd niet beveiligd. In het slechtste geval kan ik zo toch nog altijd surfen.
Hopelijk komen die van wireless belgie ook ooit tot in Leuven :-)
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1973
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 101 keer

Er zijn al verschillende nodes in Leuven. :-D
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Yarisken schreef: Ik heb hier een pak wifi's in de buurt en een deel ervan is nog altijd niet beveiligd. In het slechtste geval kan ik zo toch nog altijd surfen.
Hopelijk komen die van wireless belgie ook ooit tot in Leuven :-)

Ik kan ook altijd surfen, heb de tn account van mijn ma haar studentenkot waarmee ik altijd op de wifree en homespot geraak zonder verlaagde snelheid, en dan staat er nog een linksys open van de buren. Maar ik surf veel liever via de verbinding waarvoor ik betaal, en als er 5 mbit staat dan moeten ze niet met 1 mbit smallband afkomen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

Yarisken schreef:Hopelijk komen die van wireless belgie ook ooit tot in Leuven :-)
ik ben hier ook al lang aan het wachten en aan het denken hoe ik een backuplink kan krijgen op wireless belgie...
staat wel een node aan de mijn, maar ik heb geen line of sight.
nu soit, moet morgen toch langst de gemeente... even vragen of ik die oude tv antenne terug aan de schouw mag hangen, dan kom ik mss wel uit op een line of sight :)

EDIT: nog maar eens geprobeerd vanuit het dakraam... met een picostation (ik vermoed dat een nanostation beter zou werken, maar die heb ik niet meer liggen...)
27 wifi netwerken in de richting van beringenmijn, de homespots/fon dingen niet meegerekend... en geen een is WB :(
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Nu kreeg ik net zo'n idiote mail van telenet:
achterlijke mail.png
met een link naar

https://www2.telenet.be/content/www-tel ... 0335_20335

Maar dat is niet wat ik vraag. Ik vraag waarom op de productpage er 5 mbps staat, en je maar 1 mbps in werkelijkheid krijgt:
product false.png
Dat is false advertising. Klacht bij ombudsdienst telecom en JEP dan maar.

Prutsers
aceke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 dec 2010, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 15 keer

ik heb dit ook gehad en na 1 telefoontje hadden ze de meter gereset, het is een gekend probleem en ze moeten u meter dan resetten
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

Het lijkt me een heel interessant probleem (puur netwerk gezien), je kampt met dubbele shaping: smallband + DPI. Er wordt blijkbaar te veel packets gedropt op het "slechte" momenten waardoor TCP helemaal in de knoei zit. Wireshark zal wss heleboel TCP retransmit tonen,

- draai je openvpn over TCP of UDP?
- al eens een VPN geprobeerd die niet TCP noch UDP based is? Bvb IPSEC, GRE, ...
- al eens een HTTP SSL tunnel geprobeerd?

Als je OpenVPN over TCP draait, dan kan openvpn over UDP mss al een heel stuk helpen om ~1Mpbs/5Mbps te geraken. Anders zal HTTP SSL tunnel toch echt moeten (geen verschil te merken met HTTPS zelfs voor DPI).
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

ub4b schreef:Na een lang gesprek met telenet:

- bedoeling is inderdaad 5 mbit aan te bieden ipv 1 mbit
- gaan kijken naar hun productpages
- mijn modem kan de software blijkbaar niet aan waar dit 5 mpbs profiel in zit
- en nu we toch over snelheden bezig zijn: mijn modem gaat ook nooit boven de 100 mbit down

-> vrijdag gaan ze een nieuwe modem only plaatsen die al deze miserie zou moeten oplossen

Dus 150 mbit down in geval van non-smallband en 5 mbps in geval van ......

Heb uiteraard gezegd dat ik enkel een true modem only wil, dus geen wifi ding met router waar ze wifi en routing hebben afgezet.

Benieuwd
Het topic is weer zeer actueel nu. De nieuwe modem hebben we nu, echter telenet heeft loze beloftes gedaan:

Anno eind 2018:
- nog steeds 1 mbit ipv 5 mbit bij smallband down
- upload extreem labiel, simpele email versturen doorheen een openvpn tunnel gaat niet meer

Leren ze bij telenet dan niks bij?

Het is nu ook duidelijk dat ze de upload saboteren. Ik heb de reclames van het bedrijf wat uw EID wil er maar uitgeknipt:
flubberupload.png
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

De snelheid op 'smallband' hangt af van jouw abo.
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... -snelheid/

Dus 't is 1 Mbps voor abo's met een harde limiet en 10 Mbps tijdens de piekuren voor de andere abo's.
Gesloten

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”