Router connecteren met Telenet Homespot

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brinkerhoff
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 maa 2015, 08:28

Hello all,

Lange tijd dat ik hier al mee lees met zaken maar nu pas geregistreerd.

Ik zit met de volgende situatie. Bosrijke omgeving, geen telefoonkabel, geen televisie kabel. Maar toch moet ik internet krijgen. Oplossingen via satelliet zijn er maar kosten veel geld. Mijn oplossing in theorie was:

- Dikke wifi antenne aan dak monteren
- Telenet Homespot(s) opvangen van de buren
- Router erop connecteren
- Intern het eigen netwerk opstellen alsof het een normaal netwerk is

Probleem: EAP van telenet op de homespot. Hoe kan ik mijn telenet login van thuis hier invullen en het dan zo instellen op één of andere manier dat dit automatisch altijd gebeurd? Zijn er routers die dit kunnen? Bestaat hier een term voor? Is dit doenbaar, realistisch?

Ideeën zijn welkom!
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Zoek een router die kan uitgerust worden met DD-WRT.
Indertijd een gelijkaardigs iets gedaan, en dit is me perfect gelukt.
Deze router stel je dan in als ontvanger, en je gebruikt een tweede access point om uit te zenden (als je intern ook wifi wilt).
Gebruikersavatar
Brinkerhoff
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 maa 2015, 08:28

Ok, dat was ik ook tegengekomen.

Dan vraag ik aan jullie, wat is de beste setup voor dit te verwezenlijken? Welke router neem ik best, want er zijn er vele die DD-WRT ondersteunen.
Graag zou ik binnen een wifi netwerk hebben inderdaad, en indien mogelijk ook het liefst AC. Maar ik weet niet als de homespot dit ook daadwerkelijk geeft en het dus de meerwaarde waard is...
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

eap = 802.1X op de DD-WRT. Werkt, maar niet stabiel. Ik heb de indruk dat de TN wifree last heeft met een dhcp renew na x uur (bug bij dd-wrt of TN?). Dat probleem is er niet op de TN homespot, daar verloopt een DHCP request perfect. wifree capped op 5/1, homespot op 2/0.5. Verdict: bruikbaar, maar niet handig. Heb er ook niet verder achter gezocht :-)
Gebruikersavatar
Brinkerhoff
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 maa 2015, 08:28

Dus er is een verschil tussen Telenet Homespot en WiFree? Hetzij in, de ene wordt bij iemand thuis gebroadcast en de andere in het openbaar door Telenet zelf?

Ik dacht er juist trouwens aan dat inderdaad de Homespot capped is op 2/0.5. In het motto "beter als niets" kan ik hier voorlopig al mee leven. Maar zou het ook mogelijk zijn om met meerdere antenne's te werken****, gekoppeld aan meerdere routers (waarop DD-WRT draait) en hierna een switch/router te monteren met "link aggregation"?

Een samenvatting tot nu toe, voor mijn probleem/idee is dus:
- Een router hebben met DD-WRT en hierna een router voor mijn persoonlijk netwerk (lan + wifi)

Klopt?

****
https://i.imgur.com/qwhaQsQ.png

Natuurlijk, afhankelijk van hoeveel Homespots er ontvangen kunnen worden, dat ik reflecteer naar aantal routers etc. ... Als er maar 3 verschillende homespots zijn dan moet ik er geen 5 routers hebben.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Beetje off-topic, maar WiFree heeft meer te maken met de authenticatie dan met of het publiek of particulier was. Vroeger had je inderdaad Hotspot (publieke APs) en Homespot (particuliere APs via Home Gateway) maar beide met authenticatie via aan captive portal. Beiden worden vervangen door WiFree dewelke EAP gebruikt. Volgens mij kun je met WiFree niet meer zien of je op iemands Home Gateway connecteert dan wel een hotspot die Telenet uitgerold heeft. De snelheid is bij mijn weten ook dezelfde.
Het is wel zo dat ze WiFree op de HGWs nog aan het uitrollen zijn, dus op sommige plaatsen kun je nog de oude Homespot aantreffen zonder dat er WiFree is. Omgekeerd is overal waar er WiFree is op HGWs ook nog altijd Homespot, wellicht voor wat backward compatibility.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1615
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Ik heb een gelijkaardig opstelling opgezet voor Belgacom FON hotspots: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=55&t=41313.

Dat heeft stabiel gewerkt totdat Belgacom van naam veranderde. Sindsdien werkt het automatisch aanmelden via het portaal niet meer. De eerste persoon die online gaat moet gewoon de credentials ingeven, dus een grote ramp is dat niet.
Gebruikersavatar
Brinkerhoff
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 maa 2015, 08:28

Bedankt mensen. Na nog wat navraag te doen blijkt dat er toch een telefoon kabel beschikbaar is. Ik kan dus gewoon ADSL aanvragen. Waarschijnlijk niet zo optimaal in snelheid als Telenet wat ik nu heb maar beter als niets, en beter dan sateliet of andere oplossingen.
jokke009
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 apr 2008, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Hi,

Weet iemand welke wifi router overweg zou kunnen met EAP van telenet? Ik krijg op geen 1 van mijn huidige wifi's dd-wrt (worden niet ondersteund), dus zou toch een nieuw moeten kopen. Waarom dan geen direct met EAP mogelijkheid.

Tevens merk ik wel dat het lukt vanop mijn asus laptop. Windows 7 vraagt namelijk achter de credentials, dat gaat goed.

Desnoods zou ik kunnen met een rasppi-actige variant een usb dongle zelf een router kunnen maken.

Joost
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Hier verwijst men naar een specifiek model van EnGenius... http://engenius-europe.com/index.php/kn ... bartid=101

Wel opletten dat je de "ENS202EXT-EzHotspot/EZ Hotspot Extender (version 2 onwards)" moet hebben en niet de gewone "ENS202EXT".

Of het in de praktijk echt werkt kan ik je niet garanderen... mogelijke andere kandidaten zijn Ubiquity en Mikrotik.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Ik heb hier met een ubiquiti Loco M2 al meerdere keren met EAP WiFree en Eduroam verbonden en dat werkte zonder enig probleem. Daarachter zet je een simpel 16 euro TP-link wifi routertje en je hebt je internet.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

vraagje zou dit ook niet werken met een moderne mini android PC alias TV box?
De nieuwe modellen hebben 2,4 en 5GHz wifi (capteren) en een ethernet aansluiting (waarop je een AP kunt aansluiten)
indien dit niet via ethernet kan misschien via een usb wifi stick terug broadcasten.
android heeft toch standaard die EAP?
Ik had begrepen dat op een android toestel TN Yelo play app kon worden geinstalleerd om naar eigen opgenomen programma's te kijken en naar live tv (beperkt in 3 groepen)
jokke009
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 apr 2008, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Okay bedankt voor de reacties. Geen goedkope routers.

Ik lees dat de TP-LINK TL-WR740N een heel goedkope router waarop DD-WRT kan die, als ik het goed begrepen heb, via EAP kan verbinden met wifree correct?

Zijn er nog goedkopere alternatieven? USB dongles (voor linux servertje).

Het enige andere, is mijn laptop te laten in te loggen en dan zo het internet te delen denk ik.

Joost
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik lees dat de TP-LINK TL-WR740N een heel goedkope router waarop DD-WRT kan die, als ik het goed begrepen heb, via EAP kan verbinden met wifree correct?
Nee. Openwrt lukt (soms) wel.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

jokke009 schreef:Okay bedankt voor de reacties. Geen goedkope routers.

Ik lees dat de TP-LINK TL-WR740N een heel goedkope router waarop DD-WRT kan die, als ik het goed begrepen heb, via EAP kan verbinden met wifree correct?

Zijn er nog goedkopere alternatieven? USB dongles (voor linux servertje).

Het enige andere, is mijn laptop te laten in te loggen en dan zo het internet te delen denk ik.

Joost

Een goedkoop alternatief (mits je de toestellen al hebt) is een android gsm verbonden met die hotspot, die tethert over USB naar een laptop waarop dan connectify of een ander stuk software draait die de verbinding deelt over wifi (of over LAN).
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

@AndRo555

is mijn bedenking van hierboven haalbaar indien je hardware zou moeten aanschaffen
Android TV box et extra USB stick, die boxen kosten rond de 70€ bv een M8s
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Ik weet niet hoe makkelijk zo'n android stick zijn wifi kan delen over ethernet. Ik zou denken dat dat niet zo vanzelfsprekend is.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 953
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 50 keer

AndRo555 schreef:Ik heb hier met een ubiquiti Loco M2 al meerdere keren met EAP WiFree en Eduroam verbonden en dat werkte zonder enig probleem. Daarachter zet je een simpel 16 euro TP-link wifi routertje en je hebt je internet.
Hoi Andro555,
Ik zou hetzelfde willen doen met WiFree - heb ook de Loco M2 - maar ik krijg het niet aan de praat.
In wireless heb ik het volgende ingesteld: (EAP is geactiveerd in mijn telenet)
- Wireless Mode: station
- SSID: TelenetWiFree (heb een maximale verbinding rechtstreeks met laptop)
- Security: WPA2-AES
- WPA Authentication: EAP EAP-PEAP MSCHAPV2
- WPA Anonymous Identity: leeg (enig idee of dit belangrijk/nodig is)
- WPA User Name: 'TN user name'
- WPA User Password: 'TN wachtwoord'
In network:
- Network Mode: Bridge
- Disable Network: None
- Configuration Mode: Simple
- Configuration Mode: Static met een lokaal IP adres om evt aan de ubnt te kunnen.
Is dit OK en wat met de router, krijgt de WAN zijde een dynamisch IP van telenet?

Alvast bedankt om voor je hulp!
E.
Heppie NY!
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Volgens mij zijn dit exact de settings die ik gebruik, behalve de bridge en static IP, ik laat de loco ineens als router NAT en DHCP doen. Ik gebruik wel een KU Leuven account en geen TN account, maar dat zou niet mogen uitmaken.
Wel duurt het altijd even eerdat ik verbonden ben. Wat ik ook gedaan heb is locken/kiezen van 1 specifieke wifree spot (via mac adres) om zo te vermijden dat die begint te wisselen naar andere wifree's in de buurt, wat niet altijd ideaal is.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 953
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 50 keer

Dus aan de WAN zijde (WLAN0) DHCP en NAT en ik vermoed LAN settings naar keuze?
En zet je dan uw TP dan nog als router erachter of enkel als AP?
Heppie NY!
Poelie
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2017, 07:16

Werkt de oplossing met router anno 2017 nog? TN heeft sinds 2015 alle routers vervangen.
ratch90
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jun 2018, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Sorry voor de necropost maar ik zou toch hulp kunnen gebruiken. In principe ga ik er van uit dat het nog altijd mogelijk is om een router te connecteren met Telenet Homespot en Telenet WiFree. Ik had nog een tp-link mr3020 met openwrt liggen dus ben eens aan de slag gegaan.

1) wpad-mini package verwijderd en volledige wpad package geinstalleerd voor wpa2 met PEAP
2) Tijd gesynchroniseerd (anders geeft WiFree geen toegang)
3) instellingen als volgt gewijzigd
Afbeelding
Afbeelding

En zoals je kan zien op de 2e foto connecteert de router met WiFree.
Maar het probleem is dat ik de connectie niet kan bridgen met de LAN interface. Elke keer ik deze instelling doorvoer kan de router niet meer connecteren met de WiFree of vind hij geen signaal of voert hij de instelling gewoon niet door en wordt er niet gebridged. Dus ik ben er bijna maar het werkt nog niet.

Hier toevallig iemand dat zou weten welke instelling ik over het hoofd zie? Indien ik al een oplossing vind zal ik ze hier posten.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Client (WDS) is niet correct. Heb je niet zoiets dat lijkt op client (wisp) ???
ratch90
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jun 2018, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Ja dat was even om te proberen of het daar misschien aan lag. Staat nu gewoon op Client. Andere opties zijn: Access Point, Ad-Hoc, 802.11s, Psuedo Ad-Hoc (ahdemo) of Monitor.
Snap gewoon niet waarom ik geen bridge kan maken. Ga vanavond eens proberen om de setting files via ssh aan te passen misschien dat het zo wel lukt. Want volgens mij zijn alle andere instellingen goed
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

ratch90 schreef:Snap gewoon niet waarom ik geen bridge kan maken.
Omdat Telenet WiFree beveiligd is met WPA2 Enterprise.
Hierbij heb je een logon nodig bij het maken van een wireless verbinding.

Je kan dus niet een wireless verbinding maken met één toestel, en dan een ander toestel (achter de bridge), met een ander MAC adres, laten inloggen.

Dat zou eventueel wel kunnen met een HomeSpot ? (die is niet beveiligd, de clients moeten dan apart inloggen via een portal).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ook bij de homespot moet je de repeater-mode (routed client?) gebruiken, geen bridge. Met aparte DHCP server aan uw eigen netwerk.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja; hij moet idd router spelen, want als het telenet toestel een ander mac adres tegenkomt loopt het fout.
ratch90
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jun 2018, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

De router maakt wel al verbinding met de WiFree, kan via ssh pingen en heb volledige toegang tot internet op de router. Wat ik eigenlijk wil bereiken is dat de router(mr3020) ingelogd staat met WiFree, wat op deze moment is, en dat ik dan de verbinding route over de LAN poort. Dan kan ik een tweede router hierop aansluiten en via daar DHCP instellen. Weet iemand of dit mogelijk zou zijn? Zo kan ik met meerdere devices connecteren over 1 verbinding/MAC adres met WiFree. In mijn ogen zou dit perfect mogelijk moeten zijn zeker als ik op deze moment al verbinding heb met WPA2 (via volledige wpad package).
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

In mijn ogen is dit niet mogelijk omdat je router niet als router werkt, maar als client op een netwerk. DHCP heeft niets te maken met routering, maar met het toekennen van ip-adressen. De enige mogelijke manier dat je het werkend krijgt is instellen als wisp router.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als jouw TP Link nu ingelogd staat op Telenet Wifree, en je hebt volledige toegang tot internet op de router, dan heb je wellicht nu al Internet op de LAN poort (gerouted)?
Dan kan je toch gewoon een 2de router met zijn WAN poort aansluiten op jouw TP Link?
Je hebt dan wel een dubbele NAT (maar who cares), want van buitenaf ben je toch niet bereikbaar.
PS. Jouw eigen router moet dan wel een ander lokaal netwerk hebben, want 192.168.1.0 is reeds in gebruik door jouw mr3020

En eigenlijk heb je geen router nodig: met een switch op de LAN poort kan je toch meerdere (bedrade) devices connecteren?
Draadloze devices kan je nu al connecteren op de mr3020?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

mailracer schreef:In mijn ogen is dit niet mogelijk omdat je router niet als router werkt, maar als client op een netwerk. DHCP heeft niets te maken met routering, maar met het toekennen van ip-adressen. De enige mogelijke manier dat je het werkend krijgt is instellen als wisp router.
Met de weinige info die ratch90 geeft over zijn set-up, en wat hij precies wilt, is het inderdaad zeer moeilijk om hem advies te geven :(
Eerst spreekt hij van een "bridge" naar de LAN poort, dan wil hij een "route" naar de LAN poort.
Wat jij bedoelt met "de router maakt wel al verbinding met de WiFree, heb volledige toegang tot internet op de router" begrijp ik ook niet zo goed :(

@ratch90 - Graag wat meer info!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ratch90
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jun 2018, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Misschien dat het inderdaad net iets te cryptisch overkwam.
Wat ik wil bereiken:
1) de mr3020 connecteren met WiFree (gelukt)
2) bovenstaande connectie bridgen of routen(niet zeker over exacte benaming) naar de LAN poort van de mr3020
3) een 2e router met deze LAN poort connecteren
4) 3-4 apparaten met deze 2e router connecteren

WiFree ==> Mr3020 ==> LAN ==> 2e router ==> devices

Dit alles voor een 2e woonst zodanig dat ik geen dubbele telenet nodig heb. Snelheid is in principe ook geen issue.

Nut:
+ meer apparaten laten connecteren met WiFree dan dat Telenet toestaat.
+ beter signaal
+ kosten besparen :-D

Probleem:
mits een paar wijzigingen in de config die ik gisteren met screenshot heb gepost kan ik via ssh op mr3020 op internet(pingen). Maar via de LAN krijg ik geen connectie. Dus zoek ik een methode om dat te routen naar
de LAN interface tot nu toe zonder resultaat. Ik heb nog wel een paar andere instelling ivm WISP gevonden op de openwrt wiki die ik vanavond al eens kan uit testen.

@philippe_d dus eigenlijk wat jij zegt alleen werkt het niet, geen internet verbinding op LAN interface. In principe zou de 2e router niet nodig zijn als de mr3020 2 wifi interfaces zou hebben. Mits 1 al gebruikt wordt om het signaal van WiFree op te pikken.
Heb nog ergens een alfa antenne liggen dus misschien dat ik later deze gebruik, maar in principe zou het via LAN toch ook moeten werken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

ratch90 schreef:In principe zou de 2e router niet nodig zijn als de mr3020 2 wifi interfaces zou hebben. Mits 1 al gebruikt wordt om het signaal van WiFree op te pikken.
De mr3020 heeft meerdere WiFi interfaces, inclusief een Gast netwerk - dat is het probleem niet!
Kijk maar eens in de handleiding naar de schema's bij "WISP router mode" en "bridge mode"
screenshot_369.png
screenshot_368.png
bron: https://static.tp-link.com/2018/201803/ ... s)_QIG.pdf

je ziet duidelijk dat de mr3020 gelijktijdig één signaal kan oppikken, en een ander uitsturen (met een 2de SSSID).

Waarom probeer je niet gewoon de WISP router functie te gebruiken?
  • Maak een verbinding met een Telenet Hotspot (niet Telenet WeFree, want de mr3020 ondersteunt geen WPA2 enterprise (EAP) denk ik.
  • Nu zal de WISP router aan de WAN zijde een IP krijgen van de Telenet Hotspot (maar geen internet)
  • Verbind een van je devices met de mr3020, die krijgt een 192.168.1.xxx adres (geen internet)
  • Ga dan naar een website, en je krijgt de Telenet Hotspot portal.
  • Log hier in met je Telenet account.
  • Vanaf nu zal jouw mr3020 internet krijgen, en ook alle andere devices, inclusief de LAN poort (je moet dus maar één keer inloggen op de portal)
EDIT
Indien de mr3020 toch EAP ondersteunt (inloggen met user-id en paswoord), dan is het nog eenvoudiger:
  • Maak een verbinding met Telenet WiFree (en login met user + paswoord).
  • Nu zal de WISP router aan de WAN zijde een internet connectie krijgen.
  • Verbind je devices met de mr3020, die krijgen een 192.168.1.xxx adres en internet (inclusief de LAN poort).
  • je hoeft dus niet in te loggen op de Hotspot Portal.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ratch90
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jun 2018, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Thanks @philippe_d het is gelukt met telenet wifree en EAP, via jouw weg heb ik alvast een eigen wifi netwerk met de tweede interface. Een belangrijke instelling dat ik vergeten was was het creeeren van een extra wwan interface. Ben het nu even aan het testen en er een kleine guide voor aan het maken op gist. Ik zal het hier vanavond of morgen posten moest iemand ooit hetzelfde willen doen. Alvast bedankt voor de hulp!

EDIT: Indien iemand hetzelfde wil bereiken kan je deze guide volgen https://gist.github.com/devbynyden/fd87 ... b1016413f5
vanjazupan
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2018, 18:24
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Met een ddwrt router is dit 'a piece of cake', letterlijk maar 5 minuten werk.

Je hebt dan enkel de router nodig en de enige stappen die je moet doen zijn:
- Wireless adapter als Client zetten voor TelenetWiFree
- Een virtuele wireless adapter toevoegen als nieuw AP voor je 'thuisnetwerk'
- Vervolgens de logingegevens instellen op de Wireless Security tab.

Zie config in bijlage... dat zijn de enige twee config pages die je moet instellen.
Routering en DHCP werken automatisch, alsook kabelconnecties via LAN poorten op de router.

Ik neem mijn ddwrt router hiervoor regelmatig mee ergens naartoe zodat de kinderen (en wijzelf) altijd Wifi hebben. Werkt perfect. Zo moet ik maar één WiFree connectie opzetten ipv op elke telefoon, tablet, laptop.
Bijlagen
20180910 - ddwrt.jpg
MisterHonda
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 maa 2019, 23:46

vanjazupan schreef:Met een ddwrt router is dit 'a piece of cake', letterlijk maar 5 minuten werk.
Met welke router heb je dit gefixt? Ik heb een Linksys E900 en krijg niet dezelfde opties met DDWRT dan de jouwe.
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Is het mogelijk het merk en type ddwrt router te posten aub met dewelke het mogelijk is een wifree thuisnetwerk op te zetten..
dank voor uw post!
briekske
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 aug 2019, 20:28

Ik ben zelf op zoek naar een krachtige router om de wifree-trick te doen.

Mijn setup is eenvoudig: gl-inet.com biedt routers aan met een eigen layover over openwrt die echt peanuts maakt van de instellingen, desgewenst kan je je nog steeds uitleven in advanced modus (openwrt). De GL-AR750S die ik gebruik verbindt dus met telenetlogin en paswoord iets verder waar ik wel wifree heb. Tevens is er een tweede wifi per antenne mogelijk (2.4GHz en 5GHz) die dan onder de Lan valt. Er is zelfs een derde wifi per antenne mogelijk voor guest logins.

Toch niet te veel reclame want: mijn wifi valt geregeld weg omdat de wifree niet bereikbaar is (geen wifree betekend dat alle wfi's op die radio wegvallen, immers weet hij niet welke band te gebruiken). Ik neem ergens aan dat dit door een 2W travel router komt die geen sterk genoeg signaal heeft, vandaar dus de vraag naar een krachtiger toestel.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als het Hotspot (WiFree) signaal te zwak is voor een goede ontvangst op jouw locatie, dan zal een "krachtiger" router geen oplossing geven.
Wat je volgens mij best kan doen is:
  • - de ideale plaats zoeken waar je in huis nog de beste ontvangst hebt van het signaal van de gebuur.
    - een toestel gebruiken met goede (externe) WiFi antennes (ubnt Loco, ...)
    - dezelfde radio niet gebruiken voor WAN (= Telenet Wifree) en LAN. Beter een apart toestel voor de communicatie met de Hotsport, en dat signaal (per UTP kabel) verbinden met de WAN poort van je router.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”