Sinds kort stel ik vast dat er een beperking is van de publieke IP adressen op mijn Fibernet XL abonnement...
ik dacht toen ik indertijd expressnet had dat we recht hadden op 15 externe IP adressen later was er sprake van 16,
bij Fibernet 100 sprak men plots maar meer van 10 en vandaag bevestigde de technische support mij ook dat het er maar 10 waren, en de digiboxen
zijn daarbij inbegrepen, gezien ik er 6 heb , heb ik eigenlijk maar 4 publieke ip adressen meer coor pc's servers etc....
Blijkbaar waren daar vroeger geen problemen meer want ik gebruik meestal 13-15 externe ip-adressen, alleen stel ik de laatste tijd vast dat wanneer ik
een extra pc of router probeer aan te sluiten op de switch na mijn modem only dat die geen ip-adres meer krijgt via DHCP, vandaar dat ik de technical support had gecontacteerd....
Blijkbaar is er eenzijdig zonder de klant te contacteren aan aanpassing gebeurt ter voorbereiding van ipv6 waarbij het max externe ip-adressen beperkt is tot 10, incl de digiboxen...heet valt op te lossen door de spanning van de modem te halen extra toestellen aan te sluiten en modem weer aan te sluiten, maar heb al gehad dat ik het 3 keer moest doen tot dat alle toestellen uiteindelijk wel een ip adres kregen....
...en dan de snelheid...ipv van 150Mb down en 6Mb upload ---> 16Mb download om 01u 's nachts...
Ik had hun om 20u gebeld en moest alles afschakelen en rechtstreeks meten op de modem only zonder switch of router tussen, echter resultaat is net hetzelfde....
Indertijd dat het Fibernet100 was had ik 135Mb download en nu mag ik blij zijn als ik eens aan 50 geraak.....
Fibernet XL traag + sinds kort beperking op publieke ip's
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
TN decoders krijgen geen publiek adres... dus het is een beetje raar dat deze zouden meetellen.
Waarom hang jij trouwens al je toestellen open en bloot op het internet... heb je een reden om ze een publiek adres te geven ?
In tijden van IP schaarste begrijp ik deze maatregel wel... zolang je er nog enkele hebt kan je volgens mij helemaal niet klagen.
Waarom hang jij trouwens al je toestellen open en bloot op het internet... heb je een reden om ze een publiek adres te geven ?
In tijden van IP schaarste begrijp ik deze maatregel wel... zolang je er nog enkele hebt kan je volgens mij helemaal niet klagen.
-
- Elite Poster
die toestellen hangen niet open en bloot, zijn allemaal verschillende routers, elk met zijn eigen toepassing...
een router voor de camerabewaking, een router voor het bedrijfsnetwerk, een router voor het prive netwerk een router voor het netwerk van de kinderen,
een router voor streaming toestanden, een router waar energiemonitoring opzit....
bepaalde toestellen hebben elk een eigen poort 80 nodig ik kan die interne poort uiteraard maar 1 keer aan een externe poort hangen, moet dus al gaan opsplitsen, dan nog een aantal DDNS diensten ...
Telenet heeft me duidelijk gemeld dat na de software update de IP-adressen van de digiboxen wel degelijk meetellen dit zijn ook 178. adressen die dan omgezet worden naar 10. adressen....dit klopt eigenlijk niet, maar ja wat doen we eraan?
een router voor de camerabewaking, een router voor het bedrijfsnetwerk, een router voor het prive netwerk een router voor het netwerk van de kinderen,
een router voor streaming toestanden, een router waar energiemonitoring opzit....
bepaalde toestellen hebben elk een eigen poort 80 nodig ik kan die interne poort uiteraard maar 1 keer aan een externe poort hangen, moet dus al gaan opsplitsen, dan nog een aantal DDNS diensten ...
Telenet heeft me duidelijk gemeld dat na de software update de IP-adressen van de digiboxen wel degelijk meetellen dit zijn ook 178. adressen die dan omgezet worden naar 10. adressen....dit klopt eigenlijk niet, maar ja wat doen we eraan?
radiometeor.be
radiometeor.be
-
- Deel van't meubilair
Ik kan begrijpen dat je er enkele nodig hebt (moest poort 80/443 effectief bereikbaar zijn)... maar toch geen 13 a 15 ?
Poort 80/443 is trouwens buiten het TN netwerk zo ie zo al niet bereikbaar... dus dan moet je een alternatieve poort gebruiken.
Misschien moet je eens één deftige router plaatsen ipv. 15 consumenten routertjes.
Poort 80/443 is trouwens buiten het TN netwerk zo ie zo al niet bereikbaar... dus dan moet je een alternatieve poort gebruiken.
Misschien moet je eens één deftige router plaatsen ipv. 15 consumenten routertjes.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Ik volg het bovengenoemd standpunt: het is waanzin om achter één Telenet modem 15 publieke IP adressen te willen gebruiken, in de huidige tijd van schaarste van IPv4.
Stel je voor dat alle Telenet klanten meer dan 10 publieke IP's zouden willen
.
Maar ik volg de TS ook in die zin, dat iedere wijziging (beperking) van bestaande specificaties door Telenet openlijk gecommuniceerd zou moeten worden. Waarbij een "beperking" tot 10 IP adressen nog altijd waanzinnig veel is ...
4 publieke IP's (naast de decoders) vind ik al héél vrijgevig ...
Stel je voor dat alle Telenet klanten meer dan 10 publieke IP's zouden willen

Maar ik volg de TS ook in die zin, dat iedere wijziging (beperking) van bestaande specificaties door Telenet openlijk gecommuniceerd zou moeten worden. Waarbij een "beperking" tot 10 IP adressen nog altijd waanzinnig veel is ...
4 publieke IP's (naast de decoders) vind ik al héél vrijgevig ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
Ik heb in totaal ruim 80 toestellen verbonden waarvan het grootste deel servers en een hoop streaming toestanden waarvan verschillende enkel werken op poort 80,andere moeten ook op een vaste éénzelfde poort werken..., ik weet niet hoe je dat gaat klaar krijgen op 1 router ?
dus hiervoor 6-7 routers gebruiken is niet overdreven vindt ik......
Ik wil ook niet eenzelfde vast ip adres gebruiken voor verschillende toepassingen dat is al een beschermijn bij een evt aanval, en door gebruik te maken van verschillende routers is het makkelijker om het netwerk in te stellen zonder evt conflicten, kan je ook makkelijker een router resetten waar nodig zonder dat een ander deel er last van heeft....
Mijn probleem is dat ik indertijd een contract afsloot met >telenet waarbij ik een aantal publieke IP adressen had en dat Telenet dit éénzijdig veranderd, en ja met 10 heb ik genoeg maaar dan mogen ze wel de 6 van de digicorders/boxen niet bevattten, wat blijkbaar wel het geval is, het verhaaltje dat er niet meer naar de <Mac adrees gekken wordt klopt ook niet, enig emogelijkheid is power van de modem en opniew erop, maar dan ligt wel heel je netwerk plat...
Dit is contractbreuk vind ik....
...en dan die snelheid die niet meer stabiel is en de laatste maanden trager gaat dan voorheen, het zal wel een reden hebbe waarom plots FibernetXL 150 niet meer bestaat en men weer enkle over 120Mb spreekt ?
dus hiervoor 6-7 routers gebruiken is niet overdreven vindt ik......
Ik wil ook niet eenzelfde vast ip adres gebruiken voor verschillende toepassingen dat is al een beschermijn bij een evt aanval, en door gebruik te maken van verschillende routers is het makkelijker om het netwerk in te stellen zonder evt conflicten, kan je ook makkelijker een router resetten waar nodig zonder dat een ander deel er last van heeft....
Mijn probleem is dat ik indertijd een contract afsloot met >telenet waarbij ik een aantal publieke IP adressen had en dat Telenet dit éénzijdig veranderd, en ja met 10 heb ik genoeg maaar dan mogen ze wel de 6 van de digicorders/boxen niet bevattten, wat blijkbaar wel het geval is, het verhaaltje dat er niet meer naar de <Mac adrees gekken wordt klopt ook niet, enig emogelijkheid is power van de modem en opniew erop, maar dan ligt wel heel je netwerk plat...
Dit is contractbreuk vind ik....
...en dan die snelheid die niet meer stabiel is en de laatste maanden trager gaat dan voorheen, het zal wel een reden hebbe waarom plots FibernetXL 150 niet meer bestaat en men weer enkle over 120Mb spreekt ?
radiometeor.be
radiometeor.be
-
- Deel van't meubilair
In zekere zin heb je gelijk (al blijf ik van mening dat het aantal publieke IP-adressen die je krijgt voor normaal gebruik meer dan ruim voldoende zijn)... maar ruim 80 toestellen draaien achter een consumenten abonnement zal vermoedelijk ook wel niet echt vallen onder je voorwaarden !laroyj schreef:Dit is contractbreuk vind ik....
En je argument over poort 80 blijft bizar omdat poort 80 gewoon niet bereikbaar is van buiten het TN netwerk ?
Trouwens je kent het klassieke TN antwoord hé... als het je niet aanstaat bol je het maar af !
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 104 keer
Ik ga me niet uitspreken over de IP problematiek.
Maar elke degelijke router kan aan poort remapping doen.
hierbij laat je bvb externe poort 8080 naar device 1 poort 80 gaan en externe poort 8081 naar device 2 poort 80 gaan, etc etc.
Dit is trouwens ook hoe je devices die vast op poort 80 zitten aanspreekt van buiten het telenet netwerk.
Maar elke degelijke router kan aan poort remapping doen.
hierbij laat je bvb externe poort 8080 naar device 1 poort 80 gaan en externe poort 8081 naar device 2 poort 80 gaan, etc etc.
Dit is trouwens ook hoe je devices die vast op poort 80 zitten aanspreekt van buiten het telenet netwerk.
Laatst gewijzigd door boran_blok 10 dec 2013, 12:54, in totaal 2 gewijzigd.
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Ik heb nooit geweten dat telenet je zoveel ip's gaf. Al van in het begin van telenet (de mono/duo/quattro abonnementen) weet ik dat ze respectievelijk 1/2/4 ip's uitdeelden aan de klanten. Toen (begin jaren 2000) was een router niet iets wat klanten standaard in huis haalden en was een switch in je netwerk een teken dat je poen had (digi tv bestond niet, dus een switch betekende meestal meer dan één pc). Ik weet nog dat ik in 2001 een dlink router had gekocht met 1 WAN poort en 1 LAN poort (doorzichtig plastieken ding) en een 5 poort 10/100 switch om het internet te delen over 2 pc's bij mn toenmalige vriendin.
Nu, ik wil niet in discussie gaan of TN dit ooit heeft aangeboden of niet. Echter volg ik de mening van de 2 andere UB leden hierboven.
Wat ben je met tig ip's die poort 80 willen gebruiken als TN poort 80 niet open zet buiten hun eigen netwerk?
Pak één deftige router (type mikrotik routerboard), en zet telkens poort 1080, 2080, 3080, 4080,... open en forward deze naar poort 80 van het ip dat je wilt gebruiken. Aangezien je elke poort apart kan configureren (geen switch!) is dit niet zo een probleem...
Nu, ik wil niet in discussie gaan of TN dit ooit heeft aangeboden of niet. Echter volg ik de mening van de 2 andere UB leden hierboven.
Wat ben je met tig ip's die poort 80 willen gebruiken als TN poort 80 niet open zet buiten hun eigen netwerk?
Pak één deftige router (type mikrotik routerboard), en zet telkens poort 1080, 2080, 3080, 4080,... open en forward deze naar poort 80 van het ip dat je wilt gebruiken. Aangezien je elke poort apart kan configureren (geen switch!) is dit niet zo een probleem...
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- krisken
- userbase crew
Is maar een voorbeeld hé
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Het is wel zo leuk om je prive netwerk volledig te scheiden van je gasten netwerk, en eventueel een 3e netwerk dat in vpn staat met je werk, dus dan heb je er al 3.
4 lijkt me alleszins doenbaar voor de meeste situaties, dan kan je flexibel spelen met mogelijke combinaties zonder de poel teveel uit te dunnen. Nuja, de routercombis helpen wel om de meeste users op 1 ip te houden.
Ik hoop dat ze ons niet die 4 gaan afnemen op termijn, of erger nog, een extra NAT gooien en alle consumententoestellen op interne IPs gooien door een extra NAT laag te introduceren.
[
Post made via mobile device ]
4 lijkt me alleszins doenbaar voor de meeste situaties, dan kan je flexibel spelen met mogelijke combinaties zonder de poel teveel uit te dunnen. Nuja, de routercombis helpen wel om de meeste users op 1 ip te houden.
Ik hoop dat ze ons niet die 4 gaan afnemen op termijn, of erger nog, een extra NAT gooien en alle consumententoestellen op interne IPs gooien door een extra NAT laag te introduceren.
[

- krisken
- userbase crew
ITnetadmin : vlans?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
Inderdaad... ze zullen er dan ook geen probleem van maken als je opstapt (opstappen kan je tegenwoordig trouwens altijd).Synman schreef:Het is inderdaad een eenzijdige verbreking.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Opgepast met dat contractbreuk gedoe.
Hoewel overstappen niks meer kost, stond het aantal IP adressen wss vermeld in het contract dat je destijds aanging.
Als je recent manueel gewijzigd bent, bv naar fibernet, kan dat beschouwd worden als nieuw contract met nieuwe voorwaarden, en het aantal externe IP adressen wordt al een tijdje niet meer vermeld in de nieuwere diensten
Ik gebruik expres niet het voorbeeld van whoppa, omdat velen hier automatisch op overgezet worden.
Dit zou kunnen beschouwd worden als hetzelfde contract, oftewel beschouwen ze het idd als contractwijziging waarbij je een bepaald aantal dagen op voorhand verwittigd wordt en dan idd kostelois mag opzeggen. (maar dat mag je zoiezo al dus...)
Mijn eindpunt is dus dat je makkelijk zult kunnen vertrekken, maar dat je wss geen poot hebt om op te staan indien je wil blijven en je contractueel afgesproken IP adressen opeisen.
[
Post made via mobile device ]
Hoewel overstappen niks meer kost, stond het aantal IP adressen wss vermeld in het contract dat je destijds aanging.
Als je recent manueel gewijzigd bent, bv naar fibernet, kan dat beschouwd worden als nieuw contract met nieuwe voorwaarden, en het aantal externe IP adressen wordt al een tijdje niet meer vermeld in de nieuwere diensten

Ik gebruik expres niet het voorbeeld van whoppa, omdat velen hier automatisch op overgezet worden.
Dit zou kunnen beschouwd worden als hetzelfde contract, oftewel beschouwen ze het idd als contractwijziging waarbij je een bepaald aantal dagen op voorhand verwittigd wordt en dan idd kostelois mag opzeggen. (maar dat mag je zoiezo al dus...)
Mijn eindpunt is dus dat je makkelijk zult kunnen vertrekken, maar dat je wss geen poot hebt om op te staan indien je wil blijven en je contractueel afgesproken IP adressen opeisen.
[