linksys spa3102

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Gsmarcel
Starter
Starter

Hoi allemaal,

Heb de volgende vraag ik heb sinds een week telenet, (had hiervoor scarlet) en heb nu internet en dig. tv. Maar ik gebruik al jaren voipbuster en dat heeft altijd gewerkt en nu sturen mensen mij een sms omdat ik de telefoon niet op neem.. maar bij mij gaat niets over terwijl zij wel de telefoon horen overgaan. Als ik de stroom van de spa af haal en weer op zet dan kan men mij wel bellen echter dat geld maar een uurtje of korter en er komt weer niets binnen. Kan ik hier iets aan doen????
Hoop op een antwoord. Ben zelf niet echt kundig daarin.

Groet Marcel
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Gsmarcel schreef:Heb de volgende vraag ik heb sinds een week telenet, (had hiervoor scarlet) en heb nu internet en dig. tv.
Welke modem heb je? Een modem-only (waarachter je eigen router) of de nieuwe Homegateway (wireless modem/router).
Het is een gekend probleem dat VoIP achter de Telenet router niet altijd goed werkt.
Gsmarcel schreef:Maar ik gebruik al jaren voipbuster en dat heeft altijd gewerkt en nu sturen mensen mij een sms omdat ik de telefoon niet op neem.. maar bij mij gaat niets over terwijl zij wel de telefoon horen overgaan.
De meeste mensen gebruiken Betamax alleen voor uitbellen. Heb jij dan een inkomend telefoonnumer op VoIPbuster waarop mensen je kunnen bellen?
Gsmarcel schreef:Kan ik hier iets aan doen????
  • probeer eens via "Mijn Telenet" het IP van je Linksys in de DMZ te zetten van je Telenet router.
  • probeer een STUN server (stun.voipbuster.com) in te stellen op je Linksys (zie http://www.voipbuster.com/nl/sip).
  • zorg er voor dat UPnP zowel op de TN router als in je spa3012 actief is.
  • verander eventueel de SIP poort op de spa3012 (van 5060 naar 5070 bijvoorbeeld).
  • reklameren bij Telenet.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gsmarcel
Starter
Starter

Hoi philippe_d,

Ik heb inderdaad die nieuwe Homegateway (wireless modem/router). Ik heb inderdaad een inkomend telefoonnumer op VoIPbuster van voipbuster zelf. voor wat jaren terug kon je nog een nummer krijgen :-) Maar wat je schrijft voor die aanpassingen te doen zal eens kijken of mij dat gaat lukken ben niet zo'n kundige daarin. Je schrijft ook reclameren bij telenet wat kan ik vragen aan hun???
Dank je voor het antwoord wat je gegeven hebt.

Groet Marcel
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Voip is soms een beetje vallen en opstaan (trial and error). Je moet soms een en ander proberen tot je het werkend en stabiel krijgt. Het niet ontvangen van binnenkomende oproepen - zoals jouw probleem - is gewoonlijk te wijten aan:
  • - ofwel een onjuiste portforwarding.
    - ofwel het blokkeren van de VoIP poort door de router zelf (gezien deze ook intern Voip geeft).
Het eerste probleem kan op 3 manieren opgelost worden:
  • - door het gebruik van een stun server (hierdoor laat je de registrar weten dat je achter een NAT zit).
    - door het gebruik van UPnP (hiermee worden de nodige poorten op de router automatisch geopend).
    - door het (manueel) instellen van port-forwarding op je router.
Het tweede probleem kan alleen opgelost worden door een andere poort te gebruiken dan de standard poort 5060.
Tenzij de Telenet Helpdesk iets aan je modem instellingen wijzigt, waardoor VOIP toch goed werkt ...

Dus gewoon één voor één de aangehaalde remedies uitproberen tot het werkt :wink: .
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

Zoek eventueel eens naar NAT-keepalive. Ik had deze op 90 seconden staan, werkte niet. Op 59 seconden werkt alles perfect. (weliswaar geen telenet, maar wie weet is het dit probleem)

(EDIT: SPA112, dus ik vermoed ongeveer dezelfde instellingsmogelijkheden)
(EDIT2: NAT-keepalive instelling vind je op de SPA, niet op de router)
Laatst gewijzigd door brubbel 17 dec 2012, 10:49, in totaal 3 gewijzigd.
Gsmarcel
Starter
Starter

Hoi philippe_d,

Dank je voor al de antwoorden. Ik ga het gewoon eens proberen met wat jij schrijft. Zal het laten weten hoe het verloopt.

Groet Marcel
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

brubbel schreef:Zoek eventueel eens naar NAT-keepalive. Ik had deze op 90 seconden staan, werkte niet. Op 59 seconden werkt alles perfect.
+1 brubbel
Dit is inderdaad een zeer goede tip en nuttige aanvulling op mijn lijstje hierboven.
Gsmarcel
Starter
Starter

Tja vandaag telenet gebeld en die konden mij niet helpen en vertelde dat het aan mij kant lag en niet aan hun kant.

Goed ik heb vandaag wat instellingen aan gepast en eens zien of het werkt.
Zoek eventueel eens naar NAT-keepalive. Ik had deze op 90 seconden staan, werkte niet. Op 59 seconden werkt alles perfect.
Deze stond niet aan gevinkt, heb deze aan gezet. hij stond op 15 en heb hem op 90 gezet. tevens heb ik ook de stun in geschakeld en nu maar eens zien of het werkt. ik hou jullie op de hoogte.

Groet Marcel
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Gsmarcel schreef:Deze stond niet aan gevinkt, heb deze aan gezet. hij stond op 15 en heb hem op 90 gezet.
Je quote dat het mogelijks niet werkt op 90 en je zet hem alsnog op 90 :bang:

Nu ja, via een STUN server moet je hem vermoedelijk zelfs niet aanzetten.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

Je quote dat het mogelijks niet werkt op 90 en je zet hem alsnog op 90
Volgens Gsmarcel werkt het "een uurtje of korter". Ik veronderstel dat de NAT translation timeout vrij hoog is. Alles dat de connectie/firewall open houdt en korter is dan de timeout zal wel marcheren.

Mvg,
Laatst gewijzigd door brubbel 17 dec 2012, 23:03, in totaal 2 gewijzigd.
Gsmarcel
Starter
Starter

Hoi allemaal,
@ r2504, deze quote had ik genomen van brubbel dus die heb ik niet geschreven waardoor ik ook niet geschreven heb jouw qoute r2504, Je quote dat het mogelijks niet werkt op 90 en je zet hem alsnog op 90 .
Wat philippe_d en brubbel als antwoord hebben gegeven dat heb ik uit geprobeerd. Dat van philippe_d had ik even op de 2 de plaats gezet omdat dat meer werk voor me was (ben leek) en dat van brubbel leek me makkelijker om als eerste te proberen.
Antwoord, dat wat brubbel schreef heb ik gedaan met wat gegevens van google voor mijn spa 3102 en het werkt perfect.

Dank jullie voor de hulp en misschien worden hierdoor ook weer andere geholpen.
Groet Marcel
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jij hebt toch geschreven dat je hem van 15 naar 90 hebt gezet hé... anders ben ik blind hoor. Enfin, belangrijkste is dat het werkt maar ik vond het raar te lezen dat iemand je een tip geeft (op 59 zetten) en dat je daarna schrijft dat je hem op 90 hebt gezet.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”