Modem only en switch voor tv

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb een modem-only. Telenet installateur heeft er zelf een D-link switchke achter gezet om de twee digicorders af te splitsen. De derde ethernetkabel gaat naar mijn Fritzbox die alle verdere internetverkeer regelt. Nu, het D-link switchke lijkt me van erg lage kwaliteit. Soms heb ik plots een vertraagde verbinding, of valt alles uit, en ik vermoed dat die switch er voor iets tussenzit. Bovendien wordt ie erg warm en verbruikt ie meer stroom. Is er een manier om die er tussenuit te halen?
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

een nieuwe plaatsen is de eenvoudigste oplossing.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

hardwareswap is anders 75 € voor een HGW

heb je alles in 1
The eternal and true pessimist :D
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sluit eens enkele dagen je PC rechtstreeks aan op je modem... kwestie van zeker te zijn dat het inderdaad de D-Link is.

Daarna kan je ofwel een nieuwe vragen aan TN, zelf een betere kopen of zelfs voor de HGW gaan.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Waarom een switch voor een router ? Gooi die er tussenuit en laat je fritzdoos het boeltje beheren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

petrol242 schreef:Waarom een switch voor een router ?
Omdat je Digicorders niet achter een router mag hangen !
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt. Heb gebeld en ze gaan me een nieuwe gigabit switch opsturen. Maar wat is een HGW??

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

HGW: Home GateWay.
Hiermee doelt men op de gecombineerde modem/router van Telenet.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 30 keer

Je mag wel een router plaatsen voor een digibox. Heb dat jaren gedaan en dat werkt perfect.
Als je een nieuwe digibox moet activeren kan ik mij wel inbeelden dat dit misschien niet lukt, maar eens die geactiveerd is werkt die perfect achter een router!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

8balljunkie schreef:maar eens die geactiveerd is werkt die perfect achter een router!
Nonsens... probeer het nieuws dan maar eens op te vragen of gewoon in je TV gids verder te kijken als 2 dagen !

TV kijken kan perfect... daar heb je helemaal geen netwerk aansluiting voor nodig zelfs (en voor de registratie al evenmin).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Misschien werkt het achter een router als je een dmz geeft aan de interne adressen van de digicorders?
remus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 24 keer

Op sommige routers is er een bepaalde poort die je voor IPTV kan configureren, mss is het dit?
Want anders gaat het idd niet werken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3728 keer
Recent bedankt: 24 keer
Provider

liegebeestig schreef:Misschien werkt het achter een router als je een dmz geeft aan de interne adressen van de digicorders?
Neen, neen, en nog eens neen, hoeveel keer moet dat nog herhaald worden ?

Een Telenet digicorder heeft een 10.x.x.x adres nodig vanuit de Telenet DHCP.
Dit kan alleen als:
  • a) de digicorder rechtsreeks op de Telenet modem staat (of via een switch)
    b) ofwel achter de nieuwe Telenet HGW (modem router) staat, waarin de MAC adressen van de aangesloten digico(r)der(s) zijn ingesteld, zodat deze ook een extern IP krijgen, en geen LAN IP.
Een DMZ lost hierbij niets op, gezien de digicorder nog altijd een LAN IP zal krijgen.
En trouwens, je kan noot meer dan één client in de DMZ van een router zetten ...

PS. Mensen die beweren dat het bij hen wel werkt op de LAN, weten niet wat ze zeggen. Ze bedoelen waarschijnlijk dat ze wel naar TV kunnen kijken, maar de interactieve diensten zullen zeker niet werken. Punt. Dan kan je evengoed de digicorder niet aansluiten :-D .
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 213 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Hm, nochtans, hier een linksys WRT54G router met DD-WRT op geïnstalleerd. Eén van de LAN poorten in VLAN met de WAN poort, en werkt perfect voor digicorder. Geen switch nodig... (En ja, ik kan één week vooruit kijken en alle interactieve dingen doen, digicorder heeft gewoon telenet adres).
Of bedoelen degenen die zeggen dat het niet werkt effectief het concept "router" met enkel een intern netwerk en een WAN poort?
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

Yep op je eigen NAT werkt het niet ..

Jij maakt een brug met de WAN en sluit daar je digicorder op aan .. dat gaat idd perfect .
Bij mij gaat ook alles door een management switch ... bbox2 / telenet / wifi allemaal apparte vlans ..

En die definieer ik dan waar ik ze nodig heb .
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

woutervh schreef:Geen switch nodig... (En ja, ik kan één week vooruit kijken en alle interactieve dingen doen, digicorder heeft gewoon telenet adres).
Je hebt geen extra switch nodig omdat je van die poorten op je router een switch hebt gemaakt.
woutervh schreef:Of bedoelen degenen die zeggen dat het niet werkt effectief het concept "router" met enkel een intern netwerk en een WAN poort?
Als we zeggen router dan bedoelen we ook router (da's dus aan andere layer !)
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

woutervh schreef:Hm, nochtans, hier een linksys WRT54G router met DD-WRT op geïnstalleerd. Eén van de LAN poorten in VLAN met de WAN poort, en werkt perfect voor digicorder. Geen switch nodig... (En ja, ik kan één week vooruit kijken en alle interactieve dingen doen, digicorder heeft gewoon telenet adres).
Of bedoelen degenen die zeggen dat het niet werkt effectief het concept "router" met enkel een intern netwerk en een WAN poort?
Jomo, das dan ook niet echt "plug & play" he..
Al heb ik die oplossing hier ook werkende :)

//Edit, zijn er types van routers dit bovenstaande out of the box ondersteunen ?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Tuurlijk niet, maar ik bedoel maar dat ook met sommige toestellen die mensen "routers" noemen, het mogelijk is om die extra switch weg te laten (scheelt weer wat kabels en adapters). Het mag mij eigenlijk worst wezen op welke layer dit gebeurt. Ik weet dat ik mijn router zodanig geconfigureerd heb, dat één poort speciaal is om mijn digicorder rechtstreeks met de modem te verbinden en dit op deze manier perfect werkt. Dat het verkeer dan niet meer effectief via de gateway loopt en de andere pc's in het netwerk wel, interesseert mij eigenlijk langs geen kanten :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

woutervh schreef:Het mag mij eigenlijk worst wezen op welke layer dit gebeurt.
Kan best zijn... maar daardoor onstaan er hier mythes die gewoon totaal niet kloppen !

Dus nogmaals... een TN decoder kan je NOOIT (muv. een home gateway) achter een router plaatsen !
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:
woutervh schreef:Het mag mij eigenlijk worst wezen op welke layer dit gebeurt.
Kan best zijn... maar daardoor onstaan er hier mythes die gewoon totaal niet kloppen !

Dus nogmaals... een TN decoder kan je NOOIT (muv. een home gateway) achter een router plaatsen !
Omgekeerd ook hé, maar zo dreigen we in een welles-nietes spelletje te arriveren :-)

Door het zo te stellen onstaan er mythes dat je verplicht bent een extra switch te plaatsen indien je uw digibox/corder interactief wilt aansluiten...
Nochtans staan digiboxen/corders meestal in thuisomgevingen en zetten de particuliere mensen meestal een homegateway ala linksys, dlink, ... waarmee het dus wel mogelijk is een opstelling te maken waar die switch kan worden weggelaten. 9/10 thuisgebruikers bedoelt met hun "router" dat bakje dat daar staat waardoor ze op internet kunnen met meerdere pc's, en niet in de exacte betekenis van het woord om het ip-verkeer te gaan routeren...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Duidelijk! Jammer dat de fritzbox zo één van z'n LAN's niet kan gebruiken als switch, om het in mijn woorden even te zeggen. Dat zou me een bakje en extra stroomverbruik besparen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

woutervh schreef:Omgekeerd ook hé, maar zo dreigen we in een welles-nietes spelletje te arriveren :-)
Nee... omgekeerd niet... tenzij je de begrippen switch en router gewoonweg niet juist gebruikt !

Ik ga ook niet beweren dat m'n fiets 100 km/u gaat als het eigenlijk een motto is :nono:
woutervh schreef:Door het zo te stellen onstaan er mythes dat je verplicht bent een extra switch te plaatsen indien je uw digibox/corder interactief wilt aansluiten...
Wie heeft er gesproken van een "extra" switch... ik zeg alléén dat je je decoder niet achter een router kan plaatsen.

Hoe jij dat concreet wil implementeren is jou probleem.
woutervh schreef:Nochtans staan digiboxen/corders meestal in thuisomgevingen en zetten de particuliere mensen meestal een homegateway ala linksys, dlink, ... waarmee het dus wel mogelijk is een opstelling te maken waar die switch kan worden weggelaten.
En jij gaat support leveren en de verantwoordelijkheid op jou nemen bij het flashen van hun routers met DD-WRT (trouwens dit kan je niet met iedere router, heb hier zelfs een Linksys staan waarmee het niet kan) ? Ik hoop dat je beseft dat dit een oplossing is die totaal NIET aan te bevelen is voor 99.99% van de klanten (welke trouwens netjes een switch van TN hebben gekregen om dit te vermijden).
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik vind dat r2504 hier volledig gelijk heeft met de stelling dat je een digibox/digicorder nooit achter een router mag plaatsen.

Als er morgen een modaal gezin, zonder enige vorm van netwerkkennis, mij vraagt of die switch tussen de router en de modem moet, zal ik ook ja antwoorden. Uiteraard met de nodige uitleg waarom dit exact moet. Uiteraard kan je werken met vlans etc, en zal dit prima werken! Maar daar heeft een modaal gezin geen behoefte aan! Bij mij thuis staat (mede dankzij de kennis van user tim.bracquez hier) ook een vrij uitgebreide setup met pfsense en een HP2626 switch met een stuk of 5 vlans op. Zelf zou ik hier nooit opgekomen zijn, en ging hier alles vrij normaaltjes lopen zoals bij 95% van de mensen. Maar door een deskundige uitleg, voorbeelden en vooral testen, testen en testen is het ook gelukt om deze setup werkende te krijgen! Een leuk netwerkje, maar niet iets dat jan-met-de-pet zal interesseren!

En nog wat meer : jij hebt nu een werkende setup met vlans. Als morgen er om god weet welke reden er een technieker moet komen van TN, dan zal die al jouw kabels volledig anders inpluggen en er een switch tussen gooien. Als je dit weigert, dan gaat deze op zn fiche schrijven dat jij denkt als klant dat je alles beter weet, en dat door jouw eigen toedoen product x of y niet meer werkt. 90% heeft nog nooit gehoord van vlans!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Een welles nietes spelletje dus...

Ik zeg toch ook niet dat iedereen dit moet doen? Maar dit is toch "user"-base, met de nadruk op gebruikers. Eens iemand de weg naar dit forum gevonden heeft, zou ik ze niet meer durven beschouwen als "Jan Modaal". Mensen die hier rondhangen zijn over het algemeen gezien mensen met een neus of tenminste interesse voor technologie en die een oplossing voor hun specifiek probleem zoeken. 99% van de thuisgebruikers zal het inderdaad gewoon niet interesseren dat er een switch extra staat, en zal dus niet op zoek gaan naar een oplossing om deze weg te werken. Maar indien deze techneuten (al zijn het 16-jarige wannabe-techneuten) toch willen gaan knutselen, mag er toch een bepaalde richting gegeven worden aan hun zoektocht? Dan kunnen ze zelf op zoek gaan naar een router (mijn excuses home gateway met vlan ondersteuning) die dit wel kan, en uitzoeken hoe ze dit best kunnen aanpakken... En zo leert iedereen bij. Al doende leert men.
Ik begin hier soms echt de indruk te krijgen dat hier enkel de officiële versies van alles gegeven worden waarbij een bepaalde groep "techneuten" die het zogezegd allemaal beter weten, de "massa" op hun honger laten zitten omdat zij hen er te "dom" voor achten...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

krisken schreef: Als er morgen een modaal gezin, zonder enige vorm van netwerkkennis, mij vraagt of die switch tussen de router en de modem moet, zal ik ook ja antwoorden.
Of:
Ja, die digicorder moet rechtstreeks verbonden worden met de modem (dat is dat ander bakje met die lichtjes op die altijd knipperen). Er bestaan manieren om deze weg te laten, maar die zijn wat moeilijker in te stellen en je hebt een speciale router nodig. (ga enkel verder indien je die mensen een plezier wil doen) Maar als je wil, kan ik daar wel voor kijken...
krisken schreef: En nog wat meer : jij hebt nu een werkende setup met vlans. Als morgen er om god weet welke reden er een technieker moet komen van TN, dan zal die al jouw kabels volledig anders inpluggen en er een switch tussen gooien. Als je dit weigert, dan gaat deze op zn fiche schrijven dat jij denkt als klant dat je alles beter weet, en dat door jouw eigen toedoen product x of y niet meer werkt. 90% heeft nog nooit gehoord van vlans!
Dan zal dit nu ook al op hun fiche staan hoor na:
- Bij installatie een modem-only gevraagd te hebben
- Gezegd dat ik enkel een HD Digicorder wilde indien ik deze kon kopen voor €50 en anders geen moest hebben (en met gevolg ook één heb kunnen kopen)
- Ik 2x heb mogen bellen voor twee fouten (eentje van €50 en eentje van €75 op hun installatiekosten)
- Ik de technieker mijn voorlopige dvb-t bierblikantenne heb laten zien

Maar vraag is, is daar iets verkeerd aan? Of moet iedereen altijd maar doen wat voorgekauwd wordt?

PS: aja, die digicorder werd trouwens geleverd zonder switch en met de boodschap dat een ethernetverbinding eigenlijk niet nodig is. Maar aangezien ik slechts 2 dagen ver tv gids had, en de kabels er toch lagen, ben ik op zoek gegaan naar een oplossing om met mijn huidige router (die linksys), zonder extra aankoop, mijn digicorder met internet te verbinden.
Laatst gewijzigd door woutervh 01 okt 2012, 16:06, in totaal 2 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

woutervh schreef:Een welles nietes spelletje dus...
Nee... het is geen welles nietes spelletje... een TN decoder achter een router KAN NIET !

Dat jij je router aanpast zodat bepaalde poorten louter nog switch functionaliteit hebben doet niets aan deze stelling (je decoder zit dan namelijk niet meer achter een router, maar achter iets wat ooit een router was).
woutervh schreef:Ik zeg toch ook niet dat iedereen dit moet doen?
En ik verbied ook niemand om dit te doen... ik verwacht alléén dat je correct de woorden router en switch gebuikt.
woutervh schreef:Mensen die hier rondhangen zijn over het algemeen gezien mensen met een neus of tenminste interesse voor technologie en die een oplossing voor hun specifiek probleem zoeken.
Ik heb hier de laatste tijd al veel gelezen... trouwens de oplossing die je aanbrengt is hier al jaren geleden beschreven, maar gezien ze voor een beperkt publiek is vind ik het totaal niet gepast om deze in iedere thread over dit onderwerp te herhalen, laat staan er een discussie over te starten die berust op halve waarheden.
woutervh schreef:Ik begin hier soms echt de indruk te krijgen dat hier enkel de officiële versies van alles gegeven worden waarbij een bepaalde groep "techneuten" die het zogezegd allemaal beter weten, de "massa" op hun honger laten zitten omdat zij hen er te "dom" voor achten...
Zie vorig antwoord.
krisken
userbase crew
userbase crew

Meer dan 90% van de gebruikers hier zijn van het genre "jan-met-de-pet"! Die hebben de weg naar Userbase gevonden omdat ze zelf met een vraag zaten betreffende hun telefoon, internet of gsm aansluiting (via google dus meestal). Dat zie je ook duidelijk in de posts. Vergelijk het aantal "users" eens (12883 !) met het aantal mensen die hier regelmatig post. Dan zal je zien dat dit een heel pak minder is.

Waarom zouden we het gebruik van de telenet-only icm een vlan-router aanraden als telenet dit zelf heeft onder de vorm van de HGW? Waarom moeten we de mensen op extra kosten jagen (router kopen), extra handelingen (zoals flashen van de router en het instellen ervan) etc? Wetende dat als het niet werkt ze hun ISP gaan bellen, er een technieker langskomt en die de switch er toch terug tussen plaatst?

Als er hier iemand komt met die vraag zou ik eerder naar jouw idee neigen. Echter als het is om iemand te helpen, zal ik altijd de HGW aanraden tenzij dat dit omwille van technische belemmeringen onmogelijk is. Waarom? De mensen willen gewoon dat alles werkt met een minimum aan kosten, tijd en moeite. Als je dan gaat beginnen over vlans, dan moeten ze eerst weten wat een vlan eigenlijk is, hoe ze dat moeten instellen etc. Nu niet...
Ja, die digicorder moet rechtstreeks verbonden worden met de modem (dat is dat ander bakje met die lichtjes op die altijd knipperen). Er bestaan manieren om deze weg te laten, maar die zijn wat moeilijker in te stellen en je hebt een speciale router nodig. (ga enkel verder indien je die mensen een plezier wil doen) Maar als je wil, kan ik daar wel voor kijken...
Tja jij gaat dat doen (waarom ook niet) maar ik niet. Als ik dergelijke uitleg moet geven dat ze één bakske (de switch) kunnen besparen (incl stroom) door het plaatsen van een ander bakske (vlan enabled switch) en dat dit een pak meer geld kost...dan gaan ze het al zo laten. Je moet het mensen niet moeilijker maken dan het al is! Uiteraard kan je er altijd voor kijken maar
1. een managed switch/router (dus voor vlans etc) kost al snel wat meer dan een goedkope switch
2. ik werk ook niet voor niks, het instellen etc zal hun ook geld kosten
3. hoelang gaat het duren eer ze de kosten eruit hebben van alle apparatuur die ze moeten aankopen?
4. als de router defect gaat, ga jij het mogen uitleggen (of ze bellen naar telenet, en hebben ze de kosten voor niks gedaan)

Telefonie = EDPnet + OVH
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

8balljunkie schreef:Je mag wel een router plaatsen voor een digibox. Heb dat jaren gedaan en dat werkt perfect.
Als je een nieuwe digibox moet activeren kan ik mij wel inbeelden dat dit misschien niet lukt, maar eens die geactiveerd is werkt die perfect achter een router!
Men HD-Digicorder en HD-Digibox staan achter men "router", met als enige verschil dat deze dienst doe als switch met Acces point. Dus alle adressen komen van mijn telenet modem. Maar als de kennis onvoldoende raad ik ook iedereen aan om die rechtstreeks aan de modem te hangen.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

Ik ben een "Jan met de pet", ik werk in de betonindustrie en heb in feite niks te maken met computers.
Ik ben altijd blij als ik iets kan bereiken die niet "plug & play" is en ik weet hoe het werkt.
De ene keer werkt dit beter dan plug en play, de andere keer niet, maar ik heb het er voor over.

En geloof me, er zijn er velen zoals mij, zelfs op dit forum heb ik al veel opgestoken van voor ik geregistreerd was,
zelfs na het registreren heb ik bijna alleen maar geklaagd over telenet, dat wil niet zeggen dat ik geen andere topics lees ...
krisken
userbase crew
userbase crew

Het feit dat je hier regelmatig komt wijst erop dat je interesse hebt in deze zaken. Met jan-met-de-pet bedoel ik een gemiddeld huisgezin...

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

[off-topic]
En mensen die hier regelmatig komen, gaan we toch niet altijd de standaardoplossing van de ISP door het strot rammen. Niet?
Want daar begint het de laatste tijd toch wel een beetje te hard op te gelijken. :-(
Ik ben dan ook erg verheugd te vernemen dat sommige lezers hun kennis willen uitbreiden, buiten hun vakgebied.
Het lijkt me een nobel doel om ook deze mensen te helpen. In plaats van af te branden ...
[/off-topic]
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

krisken schreef:Het feit dat je hier regelmatig komt wijst erop dat je interesse hebt in deze zaken. Met jan-met-de-pet bedoel ik een gemiddeld huisgezin...
Ik heb inderdaad interesse in de zaken. Het gemiddeld huisgezin belt naar de helpdesk van hun provider ;)
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

8balljunkie schreef:Je mag wel een router plaatsen voor een digibox. Heb dat jaren gedaan en dat werkt perfect.
Kan je dan ook even het typenummer doorgeven zodat we zeker zijn dat het over een router gaat en niet over een switch of ander bakje
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3728 keer
Recent bedankt: 24 keer
Provider

Laat ons de welles-nietes discussie hier stoppen, en nog eens herhalen - voor de mensen die door de bomen het bos niet meer zien - hoe de vork in de steel zit.

Een Telenet digicorder/digibox moet altijd een IP adres krijgen van de Telenet DHCP server. Dit kan alléén:
  1. Als de digicorder rechtsreeks, of via een switch aangesloten is op de Telenet modem.
  2. Als de digicorder aangesloten is op de nieuwe Telenet modem/router (of homegateway), mits het MAC adres van de digicorder(s) ingesteld staat in de "Mac passtrough" lijst van de modem (dit wordt door de technieker gedaan bij installatie, of door de helpdesk)
  3. Of als je via speciale set-ups (zoals VLANs, routers die ingesteld staan als switches, routers met Mac-passtrough mogelijkheden) er voor kan zorgen dat de digicorders een WAN IP krijgen.
In alle andere gevallen, waar een digicoder op de LAN kant van een router staat, en dus een intern IP krijgt, zal het niet werken. Vandaar de bewering dat het normaal *niet* werkt achter een router (tenzij een speciale set-up zoals in punt 3)

Hopelijk is deze korte uitleg voor iedereen nu verstaanbaar ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ik kijk al uit naar de eerste die weer komt beweren dat het achter zijn "router" wel gaat... of die bij de volgende vraag van Jan-Met-De-Pet gaat vertellen dat wel kan mits blablah... :roll:
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:Ik kijk al uit naar de eerste die weer komt beweren dat het achter zijn "router" wel gaat... of die bij de volgende vraag van Jan-Met-De-Pet gaat vertellen dat wel kan mits blablah... :roll:
Stttt! :wink:
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Vandaar dat ik geen vertrouwen heb in hardware die door mijn TV provider word opgelegd. Ik heb hier al mijn linux ontvangers netjes in mijn netwerk hangen achter mijn router en ik doe er mee wat ik wil. Maar dan ben ik off topic ?

Maar om nog ff door te boeren, die digiboxen zijn die niet in strijd met de GPL licentie ? Ze draaien leuk een linux OS, maar laten geen vrij gebruik van overdracht toe... En op de doos of handleiding is er absoluut geen sprake van de GPL licentie. Goe bezig TN ...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 759 keer
Recent bedankt: 4 keer

Oppassen met licenties, die zijn maar zo rechtsgeldig als de diepte van de geldbuidel van de eigenaar van die licentie, alsook zijn zin om tegen zo'n groot bedrijf te beginnen. Waarmee ik niet zeg dat dit hier het geval is. En ja, ietwat offtopic, mss een mod vragen om af te splitsen?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”