Openstelling coaxkabel

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik heb mijn post (http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 18#p440007) even gesplitst naar hier toe.
Kwestie van wat kennis op te doen :)

Overigens : Telenet moet binnenkort zijn coax delen met andere providers (staat al hier en daar op userbase) dankzij de openstelling van de kabel. Wilt dit meteen zeggen dat de andere gebruikers (dus van andere isp's) ook dergelijke situaties gaan kennen? Of gaan deze op een andere frequentie oid komen? Telenet gooit analoge zenders van de tv-kabel af, menig hier weet dat het maar rond één ding draait en dat is bandbreedte vrijmaken voor hun internetproduct (en onrechtstreeks promo voor hun digitaal tv product). Maar als bij de openstelling van de kabel plots (laat ons zeggen) Mobistar daar analoge tv gaat op aanbieden, is dit een resell van telenet analoog, of is dit een eigen product (en zullen zij wel bvb bbc aanbieden)?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Eerst en vooral is de coax fysiek beperkt tot een bepaalde bandbreedte (600 a 860 MHz al heb ik geen idee of gans Vlaanderen ondertussen voorzien is voor 860 MHz, vroeger was dit enkel het ex-Interelectra gedeelte)... en die wordt reeds volledig gebruikt door de diverse diensten van TN (anders zou TN geen nodes moeten ontdubbelen).

Extra diensten aanbieden kan enkel door het resellen of ten koste van de capaciteit van de bestaande. Aangezien analoge TV geen beveiliging heeft zal dit dus gewoon reselling worden... het zou namelijk te gek zijn tweemaal VRT analoog op de kabel te hebben... iemand die kabel heeft zal toch beide kunnen zien. Indien een reseller andere zenders wil aanbieden kan dit dus louter in overleg met TN (en zullen TN klanten deze ook automatisch hebben)... al denk ik dat er geen mogelijkheid zal zijn voor een ander aanbod (niet meer, maar ook niet minder).

Wat digitale producten betreft is men iets flexibeler (theoretisch gezien toch) wat betreft een andere samenstelling van het aanbod, al zullen ook hier weer de nodige afspraken nodig zijn. Het zal voor een andere partij niet mogelijk zijn om bv. 50 extra TV zenders aan te bieden omdat daar gewoonweg geen capaciteit voor is.
krisken
userbase crew
userbase crew

Wat mij dan brengt tot de tweede vraag : onlangs was er een onderwerp hier waar Philippe vooral actief in was. Deze beweerde (niet dat ik hem niet geloof hé) dat in Duitsland er een pak meer analoge/digitale zenders zijn. Dus dan met hun spectrum anders verdeeld zijn en hebben ze minder frequenties in gebruik voor hun internet oid?

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dat was over fiber... niet over coax als ik het goed herinner.
krisken
userbase crew
userbase crew

Gaat weldegelijk over kabel en dvb-c : http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=102&t=34443
- 633 digitale zenders (190 freetv - 238 digitale radio - 200-tal pay-tv)
- 50 analoge tvzenders
- 53 analoge radiozenders

Telefonie = EDPnet + OVH
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 155 keer

Dat was coax via fiber, waarbij een compleet coax signaal op de glasvezel op andere lichtfrequentie wordt begezet. Aan de klant zijde zit dan een glasvezel terminatie unit met niet alleen UTP maar ook een Coax aansluiting, en dan kun je, mits de klant goede kabels koopt, tot 1 Ghz bandbreedte gaan, dus zowel analoog als DVB-C aanbieden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3728 keer
Recent bedankt: 24 keer
Provider

Inderdaad, ik had het over de kabel.
Naast al die kanalen, zoals krisken ze hierboven nog eens opnoemde, hebben ze er ook internet.
Dus heeft die kabel daar wel plaats genoeg ??? (toch dezelfde coax als de onze :)).

[off-topic] Internet via kabel is voor iedereen 100/20 (24.90 € voor internet + telefonie of 29.90 € met gratis 24/24 telefoneren naar vaste lijen in DE), inclusief een FritzBox kabelmodem/router: http://www.wilhelm-tel.de/produkte_hamburg.htm
qless schreef:Dat was coax via fiber, waarbij een compleet coax signaal op de glasvezel op andere lichtfrequentie wordt begezet. Aan de klant zijde zit dan een glasvezel terminatie unit met niet alleen UTP maar ook een Coax aansluiting
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben!
Ik zie daar in de kelder van het appartementsgebouw een hele rack staan voor TV. Misschien komt daar wel een fiber binnen, en wordt vanaf daar alles op de coax gezet naar de verschillende appartementen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
byter
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

Wilhelmtel gebruikt fiber to the curb (FTTC) zoals ik in die topic reeds aangaf. Zeer beperkt beschikbaar en zoiets zal je enkel in zeer stedelijke gebieden mogen verwachten.
Telenet heeft niet fiber to the curb maar fiber tot hun nodes. Dus de beschikbare capaciteit is niet hetzelfde.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”