Net terug van een bezoekje bij het Telenet center.
Blijkt dat Telenet al jaren de verkeerde fiches op hun telefoonkabels plaatst.
Het verhaal:
Thuis al maanden last van een vaste telefoon die om de haverklap zijn signaal (de ononderbroken toon) verliest als je hem aanraakt. En al gemerkt dat de fiche naar de modem nogal losjes zat.
Dus eindelijk eens de moeite gedaan om een kabel van een kameraad te lenen (laat ik nu net geen reserve telefoonkabels thuis hebben liggen) en eens te testen.
En ja hoor, die heeft een andere (juiste) fiche, de RJ-11, ook wel gekend als de telefoonfiche (in contrast met de RJ-45 netwerkfiches).
Telenet daarentegen zet dus blijkbaar al jaren de RJ-10 fiche op zijn telefoonkabels. Die lijken sterk op de RJ-11, maar zijn een millimeter ofzo kleiner, waardoor ze slecht passen. RJ-10 fiches worden gebruikt bij vaste telefoons om de hoorn met het toestel te verbinden.
Krijg dat dus maar eens uitgelegd bij Telenet

Vriendelijk meisje achter de toog, maar geen kaas gegeten van techniek en dus was het antwoord uiteraard "daar heeft nog nooit iemand over geklaagd" en "het zal wel aan uw telefoon liggen meneer".
Gretver... Zelfs op het verzoek "hebben jullie geen andere kabel dan" was het "nee, wij geven enkel die mee".
Ik had zelfs uit voorzorg alle props meegenomen: Telenet kabel met de RJ-10, reservekabel met de juiste RJ-11, telefoon met hoorn en kruldraad (met RJ-10 fiche op), zelfs een netwerkkabeltje met een RJ-45 om te vermijden dat ze gaan beweren dat het dat is

Maar niks dus. Ik had me al voorgenomen om maandag terug te gaan.
Gelukkig bij het naar buiten gaan een verkoper/medewerker tegengekomen waarvan ik wist dat hij "iets van IT kent" (lees: redder in nood).
Heel het verhaal nog eens lichtjes overgedaan; medewerker vond het direct grappig dat niemand dat al gemerkt had en wist direct dat er waarschijnlijk een productiefout was opgetreden (dat, of iemand heeft de verkeerde onderdelen besteld). Aangezien mijn kabel al meer dan een jaar oud is ging hij direct eens kijken bij de nieuwe starter-kits om daar een kabeltje uit te nemen.
En je raadt het nooit: ja hoor, ook daar de verkeerde fiches. Pas na het opendoen van de 4e of 5e doos vindt hij een telefoonkabel met de juiste RJ-11 fiche op.
Moraal van het verhaal:
- Telenet zijn QA trekt op niks
- je moet geluk hebben de juiste medewerker te vinden (desnoods opnieuw aanschuiven, want ze zijn getraind om wat ze niet kennen ook niet te geloven) maar als je een medewerker met IT kennis tegenkomt is het zo gefixed (die geloven je namelijk al veel sneller wanneer je als netwerkbeheerder of andere IT professional een fout opmerkt of een moeilijk probleem hebt)
- Als je telefoon een slechte verbinding maakt met je modem moet je zeker eens je telefoonkabel nakijken; het kan zeer goed zijn dat die ook de verkeerde fiche heeft.
Ik hoop dat deze plotse ondervinding van nut kan zijn om mensen met telefoonproblemen verder te helpen.