opgelet: mogelijke productiefout in telefoonkabels Telenet

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9532
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 765 keer
Recent bedankt: 6 keer

Speciaal een accountje aangemaakt om dit verhaaltje te vertellen; 't is alleszins de moeite, en het kan goed zijn dat het probleem zich bij jou ook voordoet.


Net terug van een bezoekje bij het Telenet center.
Blijkt dat Telenet al jaren de verkeerde fiches op hun telefoonkabels plaatst.

Het verhaal:
Thuis al maanden last van een vaste telefoon die om de haverklap zijn signaal (de ononderbroken toon) verliest als je hem aanraakt. En al gemerkt dat de fiche naar de modem nogal losjes zat.
Dus eindelijk eens de moeite gedaan om een kabel van een kameraad te lenen (laat ik nu net geen reserve telefoonkabels thuis hebben liggen) en eens te testen.

En ja hoor, die heeft een andere (juiste) fiche, de RJ-11, ook wel gekend als de telefoonfiche (in contrast met de RJ-45 netwerkfiches).
Telenet daarentegen zet dus blijkbaar al jaren de RJ-10 fiche op zijn telefoonkabels. Die lijken sterk op de RJ-11, maar zijn een millimeter ofzo kleiner, waardoor ze slecht passen. RJ-10 fiches worden gebruikt bij vaste telefoons om de hoorn met het toestel te verbinden.

Krijg dat dus maar eens uitgelegd bij Telenet :-)
Vriendelijk meisje achter de toog, maar geen kaas gegeten van techniek en dus was het antwoord uiteraard "daar heeft nog nooit iemand over geklaagd" en "het zal wel aan uw telefoon liggen meneer".
Gretver... Zelfs op het verzoek "hebben jullie geen andere kabel dan" was het "nee, wij geven enkel die mee".

Ik had zelfs uit voorzorg alle props meegenomen: Telenet kabel met de RJ-10, reservekabel met de juiste RJ-11, telefoon met hoorn en kruldraad (met RJ-10 fiche op), zelfs een netwerkkabeltje met een RJ-45 om te vermijden dat ze gaan beweren dat het dat is :-)
Maar niks dus. Ik had me al voorgenomen om maandag terug te gaan.

Gelukkig bij het naar buiten gaan een verkoper/medewerker tegengekomen waarvan ik wist dat hij "iets van IT kent" (lees: redder in nood).
Heel het verhaal nog eens lichtjes overgedaan; medewerker vond het direct grappig dat niemand dat al gemerkt had en wist direct dat er waarschijnlijk een productiefout was opgetreden (dat, of iemand heeft de verkeerde onderdelen besteld). Aangezien mijn kabel al meer dan een jaar oud is ging hij direct eens kijken bij de nieuwe starter-kits om daar een kabeltje uit te nemen.
En je raadt het nooit: ja hoor, ook daar de verkeerde fiches. Pas na het opendoen van de 4e of 5e doos vindt hij een telefoonkabel met de juiste RJ-11 fiche op.

Moraal van het verhaal:
- Telenet zijn QA trekt op niks
- je moet geluk hebben de juiste medewerker te vinden (desnoods opnieuw aanschuiven, want ze zijn getraind om wat ze niet kennen ook niet te geloven) maar als je een medewerker met IT kennis tegenkomt is het zo gefixed (die geloven je namelijk al veel sneller wanneer je als netwerkbeheerder of andere IT professional een fout opmerkt of een moeilijk probleem hebt)
- Als je telefoon een slechte verbinding maakt met je modem moet je zeker eens je telefoonkabel nakijken; het kan zeer goed zijn dat die ook de verkeerde fiche heeft.

Ik hoop dat deze plotse ondervinding van nut kan zijn om mensen met telefoonproblemen verder te helpen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18452
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3752 keer
Recent bedankt: 14 keer
Provider

Ik denk dat daar weinig mensen last van zullen hebben.
Bij de meeste gebruikers installeert Teleent gewoon zijn modem, en de klant sluit zijn bestaande (analoge) telefoon(s) of (analoge) binnencentrale aan, daarbij gebruik makend van de kabeltjes die bij de telefoon horen ...

Het is wel zo dat een RJ10 stekker in een RJ11 contact past, net zoals een RJ11 stekker in een RJ45 contact past.
De afstand tussen de contacten is 100pct gelijk.
Het enige verschil is dat een RJ11 6 posities heeft, waarvan 4 gebruikt (6P4C), en een RJ10 heeft 4 posities (4PC4).
De RJ10 is dus inderdaad iets kleiner, zal dus iets losser zitten (maar de 4 contacten passen met de 4 middelste posities van een RJ11).

Wel een straf verhaal :).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9532
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 765 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ja, de meeste mensen gaan daar idd geen last van hebben. Maar moest iemand zich afvragen waarom hun connector wat losjes zit of slecht contact geeft, dan ist waarschijnlijk hierdoor.
Ik heb dit trouwens net aan een kameraad verteld die vroeger nog op de helpdesk van Telenet werkte, en hij zei mij dat dit toen al een gekend probleem was (aan de basis dan toch, naar het schijnt zouden de middle management rangen ietwat doof zijn tov dit soort meldingen vanuit hun helpdesk team).
En een andere vriend heeft mij al laten weten dat ze thuis Telenet hebben en dat een van hun handsets idd slecht contact geeft af en toe, dus binnenkort eens gaan zien of de reden daarvan hier te vinden is.

Ik denk dat het grootste probleem hier is dat mensen tegenwoordig wel geleerd krijgen dat er 2 connectors zijn, telefoon en internet (om te vermijden van teveel klachten te krijgen wanneer ze een RJ11 in een RJ45 steken en dan "geen internet" hebben). Maar bijna niemand weet dat een RJ10 bestaat (laat staan de andere varianten).
Plus een RJ10 en RJ11 zijn niet makkelijk uit mekaar te houden als je ze niet kent / nog nooit samen gezien hebt. Zeker niet omdat veel versies (waaronder die op mijn kabels) respectievelijk 6P2C en 4P2C zijn. En dan lijken ze enorm op mekaar.

BTW: Volgens wikipedia (ja, ik ken ze ook allemaal ni vanbuiten :-) ) is de 6P4C connector die als RJ11 verkocht wordt eigenlijk een RJ14 (om t nog wa moeilijker te maken), en is de RJ11 standaard een 6P2C. Maar ik moet idd toegeven dat ik er ook hoofdpijn van krijg bij momenten :-)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9532
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 765 keer
Recent bedankt: 6 keer

Even de tijd nemen om een opvolging te posten:

Een paar weken geleden een verhuis uitgevoerd en de vereiste Telenet technieker over de vloer gekregen (enfin, onderaanneming).
Heb het verhaal van de verkeerde kabel eens verteld (de technieker was geschoold in netwerken) en die wist me te vertellen dat het bedrijf een tijd geleden instructie had gekregen om de telefoonkabels uit die pakketten niet meer te gebruiken; er werd wel geen reden bij gegeven.

Toeval? ;-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”