Hallo,
Onlangs vroeg ik een bijkomende vaste telefoonlijn aan bij telenet....
deze moet geinstalleerd worden op een andere locatie dan mijn bestaande telefoonlijn...
echter de dame aan de lijn kon die afspraak niet direct inleiden vermits er problemen waren met haar pc en deze ging dit later nog inleiden...
nu om 23u30 krijg ik via mail een bevestiging:
en daar rekenen ze me het volgende aan:
activering telefonie 50 euro
comfortinstallatie telefonie 50 euro
dus 100 euro voor een aansluiting bijkomende lijn?
ik dacht altijd dat een gewone aansluiting enkel de activeringskost inhield?
ik heb ook niet gevraagt voor deze kabels aan de muur te leggen of weet ik veel....
iemand die hulp kan geven? want ik vind 100 euro wel veel geld enkel voor de aansluiting...
belgacom doet dit blijkbaar gratis....
groetjes en bedankt voor de info
aanvraag telenet vaste telefoon
-
- Premium Member
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 7 keer
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
En zelfs dat is een pure melkkoe... geld betalen om klant te mogen wordendommelgebruiker schreef:ik dacht altijd dat een gewone aansluiting enkel de activeringskost inhield?

Comfortinstallatie zullen ze je standaard aansmeren veronderstel ik... ook weer de snel centjes binnen mentaliteit

-
- Elite Poster
- Berichten: 2831
- Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
Ik kan Goztows standpunt enkel beamen.
Die van Telenet slaan er duidelijk niet naast ....
========
Het volgende is wel geen antwoord op jouw vraag maar indien je die tweede lijn enkel gebruikt om te bellen zou ik toch heel sterk VoIP overwegen.
Eenmaal geïnstalleerd werkt dat namelijk vanuit gebruikersstandpunt hetzelfde als een Telenet (of Belgacom) telefoonlijn. Alleen veel goedkoper! En zeker op termijn. Uiteraard kan het zijn dat je dit, om welke reden dan ook, totaal niet wil. Doch ik ga eens proberen, andere mensen kunnen er misschien ook iets mee.
De bedoeling is (ruwweg):
Je breedbandverbinding moet aan enkele minimale technische eisen voldoen inzake snelheid, bandbreedte etc: hier kan je nakijken of je breedbandverbinding voldoet voor VoIP.
Een minimale upload en download speed van 100kbps is een must, de latency mag niet meer dan 150ms bedragen!
Aangezien je met VoIP volledig vrij bent in de gekozen hardware ga ik dit doen aan de hand van een praktisch gemakkelijk te realiseren voorbeeld.
Benodigdheden:
Hardware: een hybride Siemens A580IP VoIP telefoon. Kostprijs 65 euro + transport (8.50 euro).
Indien je een extra telefoonnummer nodig hebt: dit kan aan een eenmalige kostprijs van 18 euro bij WeePee (inclusief gratis 2 euro belkrediet).
Een prepaid account bij poivY: minimaal 10 euro (+ BTW en kleine handling fee). Inclusief BTW en handling fee: om en bij de 12.30 euro, afhankelijk van de door jouw gekozen betalingswijze.
Een prepaid account bij Jumblo: minimaal 10 euro (+ BTW en kleine handling fee). Inclusief BTW en handling fee: om en bij de 12.30 euro, afhankelijk van de door jouw gekozen betalingswijze.
Kostenvergelijking ten opzichte van een tweede Telenet telefoonlijn.
Eerste jaar, "vaste kosten".
Het moge duidelijk wezen dat men met een tweede lijn bij Telenet sowieso meer vaste kosten heeft: het eerste jaar minimum 172.90 euro en het tweede jaar minimum 164.40 euro (evenals de daarop volgende jaren).
In principe kan men dit verschil enkel "wegwerken" indien men zéér veel zou bellen naar vaste lijnen tijdens de gratis uren. Eventjes voor de lol eens uitrekenen hoeveel.
Qua kosten is bellen naar mobiel netwerken overduidelijk in het voordeel van VoIP (via Jumblo).
Ter info.
Voor diegene die iets meer willen weten over de A580IP van Siemens.
Installatie A580IP: bekabeling.
Ik heb een filmpje gevonden op YouTube voor het aansluiten van de kabels.
't Is wel niet in het Nederlands maar dan heb je een idee.
In het filmpje sluit de man ook nog een gewone vaste lijn aan. Dit is optioneel maar zo zou jij jouw eerste Telenet nummer ook op dit toestel ter beschikking kunnen krijgen.
Het basisstation van A580IP kan je rustig in jouw technische ruimte plaatsen.
De telefoon waar je wil. Binnen een straal van ongeveer 50 meter werkt dit binnenshuis normaliter perfect. (Zelfs in mijn bedrijfsgebouw met veel meer elektrische achtergrondstraling werkt dit perfect).
[youtube]h5iB12F0ZS4[/youtube]
Installatie A580IP: configuratie.
Dezelfde man heeft ook hiervoor een filmpje op Youtube geplaats.
't Is ook niet in het Nederlands maar dan heb je een idee.
Je kan ook wat nalezen in een bericht hier op Userbase.
[youtube]LvET-Luygro[/youtube]
Die van Telenet slaan er duidelijk niet naast ....
========
Het volgende is wel geen antwoord op jouw vraag maar indien je die tweede lijn enkel gebruikt om te bellen zou ik toch heel sterk VoIP overwegen.
Eenmaal geïnstalleerd werkt dat namelijk vanuit gebruikersstandpunt hetzelfde als een Telenet (of Belgacom) telefoonlijn. Alleen veel goedkoper! En zeker op termijn. Uiteraard kan het zijn dat je dit, om welke reden dan ook, totaal niet wil. Doch ik ga eens proberen, andere mensen kunnen er misschien ook iets mee.

De bedoeling is (ruwweg):
- om gesprekken naar Belgische vaste nummers quasi gratis te laten verlopen, mits een kleine jaarlijkse bijdrage (afhankelijk van het belgedrag), om het even wanneer je belt (dus geen piek- en daluren meer) maar met inachtneming van max. 300 minuten (5uur dus) per lopende 7 dagen (dus ruim 1300 min / 22 uur per maand) wat me voldoende lijkt voor gebruik in huiselijk kring;
- om gesprekskosten naar Belgische GSM nummers drastisch te laten zakken (tot een niveau van om en bij de 0.035 euro/minuut);
- om abonnementskosten zo laag mogelijk te houden;
- om initiële investeringen laag te houden.
Je breedbandverbinding moet aan enkele minimale technische eisen voldoen inzake snelheid, bandbreedte etc: hier kan je nakijken of je breedbandverbinding voldoet voor VoIP.
Een minimale upload en download speed van 100kbps is een must, de latency mag niet meer dan 150ms bedragen!
Aangezien je met VoIP volledig vrij bent in de gekozen hardware ga ik dit doen aan de hand van een praktisch gemakkelijk te realiseren voorbeeld.
Benodigdheden:
Hardware: een hybride Siemens A580IP VoIP telefoon. Kostprijs 65 euro + transport (8.50 euro).
Indien je een extra telefoonnummer nodig hebt: dit kan aan een eenmalige kostprijs van 18 euro bij WeePee (inclusief gratis 2 euro belkrediet).
Een prepaid account bij poivY: minimaal 10 euro (+ BTW en kleine handling fee). Inclusief BTW en handling fee: om en bij de 12.30 euro, afhankelijk van de door jouw gekozen betalingswijze.
Een prepaid account bij Jumblo: minimaal 10 euro (+ BTW en kleine handling fee). Inclusief BTW en handling fee: om en bij de 12.30 euro, afhankelijk van de door jouw gekozen betalingswijze.
Kostenvergelijking ten opzichte van een tweede Telenet telefoonlijn.
Eerste jaar, "vaste kosten".
- Bij Telenet:
- Activatie + comfortinstallatie: 100 euro (vastleggen van kabels niet inbegrepen dus)
- Abonnementskost: 13.70 euro/maand = 164.40 euro per jaar
Inschrijven op één van hun betalende opties verhoogt bovenstaand bedrag met bijvoorbeeld:- Toplijn: 4.50 euro/maand || 54 euro/jaar
- Thuislijn: 4.50 euro/maand || 54 euro/jaar
- Optie 24 Belgium (geen piek- en daluren meer): 5.00 euro/maand || 60 euro/jaar
Laten we zeggen: een prijsvork van 264.40 euro tot 378.40 euro.
En dan heb ik hun andere betalende opties nog buiten beschouwing gelaten .... - VoIP:
- Aankoop hardware: telefoon Siemens A580IP (65 euro) + transport (8.50 euro) = 73.50 euro
- Telefoonnummer bij WeePee: 18.00 euro (waarvan 2.00 euro belkrediet);
- Verschil voor het gedeelte "vaste kosten, eerste jaar":
Ik zou zeggen: tel uit uw winst.
Tot aan deze stap heb je in ieder geval minimum 264.40 - 91.50 = 172.90 euro daadwerkelijk minder betaalt, gebruikmakend van VoIP!
Misschien had ik het beter opstartkosten genoemd.....
- Bij Telenet:
- Abonnementskost: 13.70 euro/maand = 164.40 euro per jaar
- Toplijn: 4.50 euro/maand || 54 euro/jaar
- Thuislijn: 4.50 euro/maand || 54 euro/jaar
- Optie 24 Belgium (geen piek- en daluren meer): 5.00 euro/maand || 60 euro/jaar
Laten we zeggen: een prijsvork van 164.40 euro tot 278.40 euro.
En dan heb ik hun andere betalende opties nog buiten beschouwing gelaten .... - VoIP:
- Telefoonnummer bij WeePee: 0.00 euro (dat was namelijk een eenmalige kost);
- Verschil voor het gedeelte "vaste kosten, tweede jaar":
Ik zou zeggen: tel uit uw winst.
Ook in deze deze stap heb je in ieder geval minimum 164.40 euro daadwerkelijk minder betaalt, gebruikmakend van VoIP!
Misschien had ik het beter doorlopende kosten genoemd.....
- Bij Telenet:
- GSM gesprekken binnenland:
Deze verlopen bij Telenet altijd aan volgend tarief: 0.1607 euro/min + 0,1264 connectiekost. - Gesprekken naar het vast net (binnenland):
Het normale tarief van Telenet is het volgende: 0.0576 euro/min + 0.1264 euro connectiekost.
In de daluren is het tarief van Telenet het volgende: 0.00 euro/min + 0.00 euro connectiekost.
Door het betalen van een supplement van 5 euro/maand || 60 euro/jaar kan je altijd aan het daltarief bellen.
- GSM gesprekken binnenland:
- VoIP:
- GSM gesprekken binnenland:
Deze kan je laten verlopen via Jumblo aan een tarief van 0.035 euro/min + 0.00 euro connectiekost.
Met andere woorden: bij Jumblo is het beltarief zelfs beduidend lager dan de connectiekost bij Telenet. Hier kan je je nooit verlies aan doen! Integendeel.
Indien een gemiddeld GSM gesprek 2 minuten zou duren, wordt dit bij Telenet (2 * 0.1607 + 0.1264 =) 0.4478 euro per gesprek.
Indien een gemiddeld GSM gesprek 2 minuten zou duren, wordt dit bij Jumblo (2 * 0.035 =) 0.07 euro per gesprek.
Met ander woorden: de kostprijs van zulk gesprek bedraagt bij Jumblo slechts 15% van wat dit bij Telenet zou kosten! - Gesprekken naar het vast net (binnenland):
Deze kan je laten verlopen poivY aan een standaardtarief van 0.023 euro/min + 0.00 euro connectiekost.
En dit zonder onderscheid tussen dal dal- en piekuren.
Doch bij elke herlaadbeurt krijg je 90 dagen dat je tijdens een opvolgende periode van 7 dagen 300 minuten gratis mag bellen naar vaste lijnen in België. Dit is voor een gemiddeld huishoudelijk verbruik voldoende om minstens 3 a 4 maanden met een herlaadbeurt toe te komen. Indien je niet zou bellen vervalt je belkrediet zelfs niet (De gratis dagen vervallen wel).
- GSM gesprekken binnenland:
- Verschil voor het gedeelte "gesprekskosten":
Samengevat:
Voor binnenlandse GSM gesprekken is het overduidelijk in het voordeel van VoIP.
Voor gesprekken naar het vast net is dit in hoge mate afhankelijk van je belgedrag.
Telenet klanten die enkel in de daluren bellen, zullen geen bijkomende gesprekskosten hebben. Dat is zeer duidelijk.
Het moge duidelijk wezen dat men met een tweede lijn bij Telenet sowieso meer vaste kosten heeft: het eerste jaar minimum 172.90 euro en het tweede jaar minimum 164.40 euro (evenals de daarop volgende jaren).
In principe kan men dit verschil enkel "wegwerken" indien men zéér veel zou bellen naar vaste lijnen tijdens de gratis uren. Eventjes voor de lol eens uitrekenen hoeveel.

- Om 164.40 euro op te bellen naar vaste lijnen met bijvoorbeeld poivY moet men al (164.40/0.023=) 7147 minuten (120 uren, dus 10 uur/maand) bellen bovenop de "gratis" minuten (max. 1350 minuten/maand, dus 22.5 uur/maand) die men van poivY kan krijgen.
- Indien men kiest voor de betalende optie "Optie 24 Belgium" (5 euro/maand) van Telenet om zowel tijdens de piek- als daluren gratis te mogen bellen, zal men nog wat langer moeten bellen om het verschil weg te werken: (5 euro / 0.023 =) 217 minuten , dus ruim 3.6 uur/maand extra.
- Indien men kiest voor een Toplijn of Thuislijn (4.50 euro/maand) van Telenet om hetzelfde comfort te hebben als met een WeePee telefoonnummer zal men nog wat langer moeten bellen om het verschil weg te werken: (4.5 euro / 0.023 =) 195 minuten , dus ruim 3uur en 15min/maand extra.
Qua kosten is bellen naar mobiel netwerken overduidelijk in het voordeel van VoIP (via Jumblo).
Ter info.
Voor diegene die iets meer willen weten over de A580IP van Siemens.
Installatie A580IP: bekabeling.
Ik heb een filmpje gevonden op YouTube voor het aansluiten van de kabels.
't Is wel niet in het Nederlands maar dan heb je een idee.
In het filmpje sluit de man ook nog een gewone vaste lijn aan. Dit is optioneel maar zo zou jij jouw eerste Telenet nummer ook op dit toestel ter beschikking kunnen krijgen.
Het basisstation van A580IP kan je rustig in jouw technische ruimte plaatsen.
De telefoon waar je wil. Binnen een straal van ongeveer 50 meter werkt dit binnenshuis normaliter perfect. (Zelfs in mijn bedrijfsgebouw met veel meer elektrische achtergrondstraling werkt dit perfect).
[youtube]h5iB12F0ZS4[/youtube]
Installatie A580IP: configuratie.
Dezelfde man heeft ook hiervoor een filmpje op Youtube geplaats.
't Is ook niet in het Nederlands maar dan heb je een idee.
Je kan ook wat nalezen in een bericht hier op Userbase.
[youtube]LvET-Luygro[/youtube]
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Mooie samenvatting... tijd voor een WIKI hier !
-
- Premium Member
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 7 keer
Modbreak:
onnodige fullquote verwijderd. zie Forumregels.
ok eventjes het vervolg:onnodige fullquote verwijderd. zie Forumregels.
ik ben mijn modem zelf gaan afhalen ,doe het zelf pakket....
nu krijgen ze mijn modem voor trelefonie niet aan de gang...
ik vraag hen waneer dit kan,bij telenet antwoorden ze dat weten we zelf niet....
normaal komt je modem binnen de 48 uur online blijkbaar bij mij weer niet.....
dit heeft te maken met hun doorstromingen in hun systeem,en achterliggende diensten moeten dit oplossen...
ben eens benieuwd hoe lang dit nog gaat duren,op de klantendienst zeiden ze me dat het zeker tot volgende week woensdag ging duren......7 dagen? ik vind dit echt schandalig ik moet dan nog 50 euro activering betalen en dan krijgen ze het nog niet in orde....
kan ik een compensatie vragen?
Groetjes,
-
- Starter
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 02 aug 2010, 19:00
- Bedankt: 1 keer
Bellen en vragen naar de kwaliteitszorg.