De nieuwe modem van Telenet: CBN SVG6540E: SuperFAQ!

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack3770 schreef:Oei, tot nu toe geen problemen met de Digicorder. Wat zou dit dan voor problemen opleveren?
Je kan niets On-demand opvragen (probeer maar eens met het Nieuws of zo, da's toch gratis), en je EPG is ook beperkt.
Jack3770 schreef:had telenet nochtans zelf ook een router (van Dlink) gelegd bij m'n tv
Nee, dat was een switch... geen router !
Jack3770 schreef:Maar als ik die enkel instel als Wireless AP, dan heb ik toch geen poorten meer ter beschikking voor de Digicorder en de ps3?
Je kan een wireless router niet instellen voor "alléén wireless". Als je het in "access point" mode zet (in tegenstelling tot normale router) dan schakel je enkel de NAT uit, en is je toestel eigenlijk transparant (zowel de wireless als wired verbindingen) voor TN... en op die manier kan men je Digicorder herkennen.
Jack3770
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 apr 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Ah ja, stom van me, dat was inderdaad een switch.

Zal straks eens iets proberen opvragen.

Ik ben nu helemaal mee! Ik wist niet dat de poorten dan bleven werken...

Ik zal er dus straks een wireless AP van maken!
De Jos
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 apr 2011, 17:50

Moet je eigen modem eigenlijk in DMZ staan om het te doen werken? Is dit niet gevaarlijk voor de veiligheid van je persoonlijke gegevens?

Ik zou bv graag mijn eigen router willen aansluiten op de TN modem/router en deze eerste dan louter als AP gebruiken, maar op de andere vrije LAN poorten ook een NAS aansluiten.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

De Jos schreef:Moet je eigen modem eigenlijk in DMZ staan om het te doen werken?
Het is niet noodzakelijk, maar als je een port moet forwarden naar het internet moet je dit eerst instellen in je router en daarna nog eens in de Telenet modem/router. DMZ is dan toch wel handiger. Uiteraard kan je je eigen router ook als switch/AP instellen, dan moet je niets aanpassen in de Telenet modem/router.
Is dit niet gevaarlijk voor de veiligheid van je persoonlijke gegevens?
Nee, natuurlijk niet.
Ik zou bv graag mijn eigen router willen aansluiten op de TN modem/router en deze eerste dan louter als AP gebruiken
Dat kan. In dat geval moet je niet klooien met DMZ, maar zet je op je eigen router de DHCP-server uit, ken je hem een vast IP-adres toe in hetzelfde subnet als de Telenet modem/router (192.168.0.0/24) maar buiten de DHCP-range en verbind je een van de LAN-poorten van de Telenet modem/router met één van de LAN-poorten op je eigen router (de WAN-poort gebruik je dus niet).
...maar op de andere vrije LAN poorten ook een NAS aansluiten.
Als je van de situatie gebruik maakt zoals hierboven beschreven (router als AP/switch), maakt het niet uit waar je een client op inplugt. Alle clients komen namelijk gewoon op hetzelfde netwerk terecht.
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 jan 2011, 22:05
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer

Petervanakelyen schreef: Dat kan. In dat geval moet je niet klooien met DMZ, maar zet je op je eigen router de DHCP-server uit, ken je hem een vast IP-adres toe in hetzelfde subnet als de Telenet modem/router (192.168.0.0/24) maar buiten de DHCP-range en verbind je een van de LAN-poorten van de Telenet modem/router met één van de LAN-poorten op je eigen router (de WAN-poort gebruik je dus niet).
Verkoop die router dan en vervang hem door een switch... Voorheen had ik een TN (modem + switch) en eigen router. Nu, met Fibernet heb ik naar veiligheid toe besloten om mijn eigen router te behouden. Ik heb nu wel 2 netwerkjes dus maar ja, ze kunnen wel niet aan mijn clients hé...
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

Je router vervangen door een switch is niet echt handig als je hem wil gebruiken als Wireless Access Point hé ;)
Yorda
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2011, 22:44

't Is weer zover.
Ik kan inloggen op mijn telenet, maar wanneer ik op "instellingen" en "geavanceerde instellingen" klik van de wireless modem, krijg ik een melding dat deze bewerking niet kan worden voltooid.

Gisteren zitten bellen naar Telenet en daar heeft iemand in mijn plaats ingelogd (angstig, je paswoord doorgeven ...) en de medewerker aan de lijn zag het zelfde. Hij was toch in staat om mijn wifi signaal aan te zetten.

Ik heb de wifi nodig om met men smartphone online te gaan.

Dat lukt als ik op de knop op de modem druk en terwijl zoek naar een netwerk.
Maar elke keer na een uur ofzo verliest de smartphone de verbinding. Dan staat er te lezen "buiten bereik, verbinding verbroken" terwijl ik nooit verder dan een meter of 4 van de modem zit.
Ik kan ook zomaar niet het netwerk terugvinden, om dat te doen moet ik opnieuw op dat knopje vooraan op de modem drukken wat wel erg vervelend is.

Is er ergens een optie op de telenet site die ik moet veranderen? Ik kan niks vinden op mijn gsm, behalve de slaapstand die ik uiteraard op "uit" heb staan.
't Is een HTC Desire S.
De Jos
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 apr 2011, 17:50

Petervanakelyen schreef:Dat kan. In dat geval moet je niet klooien met DMZ, maar zet je op je eigen router de DHCP-server uit, ken je hem een vast IP-adres toe in hetzelfde subnet als de Telenet modem/router (192.168.0.0/24) maar buiten de DHCP-range en verbind je een van de LAN-poorten van de Telenet modem/router met één van de LAN-poorten op je eigen router (de WAN-poort gebruik je dus nie.
Wat is de DHCP range van de telenet modem eigenlijk? Dit kan ik nergens terugvinden.
Ik zie alleen bij mijn internet dat de telenet modem als IP 192.168.0.1 heeft en dan aangesloten clients krijgen allemaal een IP vanaf 192.168.0101 en verder.

De router die ik gekocht heb en die als acces point zou moeten dienen, de Linksys/Cisco E2000, heeft standaard als IP 192.168.1.1.

Welk vast IP geeft ik hem dan best?

Heb gsiteren nog een paar combinaties geprobeerd, maar het blijkt niet te lukken. Ook zag ik de Linksys niet als client verschijnen in de lijst van aangesloten aparaten onder mijn telenet.

Heb zo de indruk dat de Linksys geen goede keuze was...
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

Ik weet ook niet wat de DHCP pool van de Telenet modem is, maar in het geval dat hij heel het subnet gebruikt ben je nog relatief veilig als je bijvoorbeeld 192.168.0.254 gebruikt. Ik overloop de stappen nog eventjes:

- Reset de linksys om schoon te beginnen.
- Ga naar 192.168.1.1 en verander het ip-adres naar 192.168.0.254.
- Zet de DHCP server (zelfde tabblad) op "disable".
- Sla de wijzigingen op.
- Verbind LAN1 op de Telenet modem met LAN1 op de linksys (GEEN WAN-poort gebruiken!).
- Verbind een computer met LAN-poort 2, 3 of 4 op de linksys.
- Schakel eerst de Telenet modem, dan de linksys, en dan de computer aan.

Als het goed is moet je nu op 192.168.0.254 de interface van de linksys kunnen benaderen.
Het is logisch dat de linksys niet bij de verbonden clients staat, aangezien deze een vast ip-adres heeft en geen DHCP-adres gebruikt van de Telenet modem.
De Jos
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 apr 2011, 17:50

De voorbije avonden nog eens met de E2000 liggen prutsen. Probleem is dat telkens ik de DHCP server hierop uitschakel, de router reboot en daarna niet meer bereikbaar is. Windows geeft me ook de melding "Local Area Network, limited or no connection". Hier is niets aan te veranderen, behalve om de router weer te resetten. Als ik de DHCP server niet kan uitschakelen, wat eigenlijk wel zou moeten, dan heb ik er niet veel aan natuurlijk.
Iemand enig idee wat ik soms mis zou doen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

De Jos schreef:Probleem is dat telkens ik de DHCP server hierop uitschakel, de router reboot en daarna niet meer bereikbaar is.
Dat is geen probleem maar volledig normaal.
Als je de duidelijke en correcte instructies van Petervanakelyen gevolgd hebt, en je hebt de DHCP uitgeschakeld, dan is je Linksys tijdelijk niet meer bereikbaar, omdat hij in een andere IP range gekomen is.
Maar als je dan de Linksys verbindt met je Telenet modem (via een LAN poort), en je PC herstart (zodat hij een IP krijgt van de Telenet router) dan zal je Linksys toch terug bereikbaar worden op zijn nieuw IP.
Volg eens gewoon stap voor stap alle instructies van de vorige poster !
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
De Jos
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 apr 2011, 17:50

Modbreak:
onnodige fullquote verwijderd. zie Forumregels.
....
Sorry, dat was inderdaad stom van mij. Het klinkt nu ook logisch als je het zo verteld. Ik was gewoon niet verder gegaan omdat ik niet meet

Als ik handel zoals door jullie beschreven dan werkt het wel. De linksys handelt gewoon als accespoint en zijn clients krijgen IP adressen toegewezen door de telenet router/modem.

Er is helaas echter weer een maar… Draadloos op het internet op via de linksys gaat ontzettend veel trager dan via de telenet router en dat terwijl deze toch gewoon naast men laptop staat. Bovendien valt de draadloze verbinding regelmatig weg. Beide routers staan op verschillende kanalen (6 en 11).

Het al vanalles geprobeerd, NAT op de Linksys aan en uitschakelen, wireless beveilging uizetten/wijzigen, firewall uitzetten enz.

Zie ik weer ergens overheen?
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

Heb je enkel problemen als je draadloos verbonden bent of bekabeld ook? Als er enkel draadloos problemen optreden, probeer dan eerst mogelijke interferentie te vermijden (zet de WiFi van de telenet modem uit) en experimenteer met de instellingen in de "Wireless" sectie van de linksys (de rest van de instellingen zijn bij gebruik als Access Point niet van belang). Een kort overzichtje van wat je kan instellen:

Configuration View: Manual of WPS

Zet dit altijd op Manual. WPS kan wel handig zijn om simpel een veilige verbinding op te zetten, maar manual geeft meer vrijheid (en prefereer ik altijd boven WPS).

Wireless Band: 2.4GHz of 5GHz

Welke band dient er voor het draadloze netwerk te worden gebruikt? 2.4GHz wordt door alle WiFi-apparaten ondersteund en is de standaard band waarop draadloze netwerken heden ten dage uitzenden (802.11b/g). 5GHz wordt door heel wat minder apparaten gebruikt, maar het grote voordeel is dat er geen interferentie is met netwerken op de 2.4GHz band en er over 5GHz (meestal) hogere snelheden te halen zijn (802.11a/n). Het signaal gaat ook moeilijker door muren en andere obstakels door.

Network Mode: Mixed of B/G/N-only

In het geval van 'Mixed' wordt automatisch de network mode overeengekomen tussen de router en de client. Met Wireless B/G of N-only forceer je alle clients op een bepaalde network mode. Op die manier kan je bijvoorbeeld oude 802.11b clients niet toelaten verbinding te maken zodat de verbindingssnelheid van de andere clients niet naar beneden gaat. Het kan soms een positief effect hebben (vooral bij gebruik van Wireless-N devices die niet draft 2.0 compatibel zijn) om de instelling op B/G mixed of Wireless G-only te zetten.

Channel Width: 20 of 40MHz

Kanaalbreedte die gebruikt wordt. Enkel beschikbaar in 'Mixed' of 'N-only' mode, niet bij gebruik van b/g of 802.11g-only. In het geval van 20MHz wordt er een enkel kanaal gebruikt (zoals 1, 6 of 11), in het geval van 40MHz wordt gebruik gemaakt van meerdere kanalen. Deze instelling heeft een positieve invloed op de snelheid van Wireless-N verbindingen maar veroorzaakt wel meer interferentie met naburige netwerken.

Channel: Auto of Manual

In Europa zijn 13 kanalen beschikbaar, kanaal 1 t/m 13. Dat is meer dan in de VS, waar enkel kanaal 1 t/m 11 mag worden gebruikt (12 en 13 zijn gereserveerd voor militair gebruik). In tegenstelling tot bij ons mag er in de VS wel een hoger vermogen gebruikt worden. Je kijkt best met een programma zoals inSSIDer na op welke kanalen de naburige netwerken zich bevinden om de keuze voor het kanaal te bepalen. Stel de kanaalinstelling wel altijd vast in, soms is de automatische kanaalselectie te sensitief waardoor het kanaal constant wordt gewijzigd.

Broadcast SSID: Enable/Disable

Als deze optie op disabled staat, wordt het SSID niet uitgezonden en is het netwerk 'verborgen'. Erg nuttig is dit echter niet, want met programma's zoals kismet kan het SSID toch eenvoudig worden opgevangen en op elke client moet de SSID handmatig worden ingevoerd.

Wireless Security: None/WEP/WPA(2)

Beveiligstype van het draadloze netwerk.
- None: geen beveiliging, iedereen in de buurt kan verbinding met het netwerk maken.
- WEP: voldoende om toevallige passanten weg te houden, maar met kennis van zaken binnen 10 min. te kraken.
- WPA(2): in combinatie met een lang genoeg wachtwoord en AES encryptie niet te kraken. Verplicht om Wireless-N snelheden te kunnen behalen.

Oh ja, doe ook eens een driver update van de draadloze kaart van je laptop ;)
Laatst gewijzigd door Petervanakelyen 02 jun 2011, 19:46, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Petervanakelyen schreef:- WPA(2): in combinatie met een lang genoeg wachtwoord en AES encryptie aan te raden.
Niet alleen "aan te raden", maar bij gebruik van Wifi-N 5Ghz blijkt dat je beveiliging op WPA2 met AES encryptie moet staan.
zie uitleg Sasuke op: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 80#p380680
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2399
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

HOe zit het met voip (weepee, jumblo)?

Stel ik heb de draadloze modem van telenet daarachter sluit ik de siemens gigaset sx762 en daaraan bevestig ik een voip toestel gaat dit werken of moet ik de niet wifi modem hebben?

Alsook de siemens gigaset sx762 gebruikt één lanport van de 4 de andere 3 blijven bruikbaar? En de 4 lan poorten op de de siemens zijn dan ook bruikbaar?
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
hetinternetduopolie
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 mei 2011, 21:22
Bedankt: 11 keer

Modbreak:
onnodige fullquote verwijderd. zie Forumregels.
....
Petervanakelyen schreef:Heb je enkel problemen als je draadloos verbonden bent of bekabeld ook? Als er enkel draadloos problemen optreden, probeer dan eerst mogelijke interferentie te vermijden (zet de WiFi van de telenet modem uit) en experimenteer met de instellingen in de "Wireless" sectie van de linksys (de rest van de instellingen zijn bij gebruik als Access Point niet van belang). Een kort overzichtje van wat je kan instellen:

Configuration View: Manual of WPS

Zet dit altijd op Manual. WPS kan wel handig zijn om simpel een veilige verbinding op te zetten, maar manual geeft meer vrijheid (en prefereer ik altijd boven WPS).

Wireless Band: 2.4GHz of 5GHz

Welke band dient er voor het draadloze netwerk te worden gebruikt? 2.4GHz wordt door alle WiFi-apparaten ondersteund en is de standaard band waarop draadloze netwerken heden ten dage uitzenden (802.11b/g). 5GHz wordt door heel wat minder apparaten gebruikt, maar het grote voordeel is dat er geen interferentie is met netwerken op de 2.4GHz band en er over 5GHz (meestal) hogere snelheden te halen zijn (802.11a/n). Het signaal gaat ook moeilijker door muren en andere obstakels door.

Network Mode: Mixed of B/G/N-only

In het geval van 'Mixed' wordt automatisch de network mode overeengekomen tussen de router en de client. Met Wireless B/G of N-only forceer je alle clients op een bepaalde network mode. Op die manier kan je bijvoorbeeld oude 802.11b clients niet toelaten verbinding te maken zodat de verbindingssnelheid van de andere clients niet naar beneden gaat. Het kan soms een positief effect hebben (vooral bij gebruik van Wireless-N devices die niet draft 2.0 compatibel zijn) om de instelling op B/G mixed of Wireless G-only te zetten.

Channel Width: 20 of 40MHz

Kanaalbreedte die gebruikt wordt. Enkel beschikbaar in 'Mixed' of 'N-only' mode, niet bij gebruik van b/g of 802.11g-only. In het geval van 20MHz wordt er een enkel kanaal gebruikt (zoals 1, 6 of 11), in het geval van 40MHz wordt gebruik gemaakt van meerdere kanalen. Deze instelling heeft een positieve invloed op de snelheid van Wireless-N verbindingen maar veroorzaakt wel meer interferentie met naburige netwerken.

Channel: Auto of Manual

In Europa zijn 13 kanalen beschikbaar, kanaal 1 t/m 13. Dat is meer dan in de VS, waar enkel kanaal 1 t/m 11 mag worden gebruikt (12 en 13 zijn gereserveerd voor militair gebruik). In tegenstelling tot bij ons mag er in de VS wel een hoger vermogen gebruikt worden. Je kijkt best met een programma zoals inSSIDer na op welke kanalen de naburige netwerken zich bevinden om de keuze voor het kanaal te bepalen. Stel de kanaalinstelling wel altijd vast in, soms is de automatische kanaalselectie te sensitief waardoor het kanaal constant wordt gewijzigd.

Broadcast SSID: Enable/Disable

Als deze optie op disabled staat, wordt het SSID niet uitgezonden en is het netwerk 'verborgen'. Erg nuttig is dit echter niet, want met programma's zoals kismet kan het SSID toch eenvoudig worden opgevangen en op elke client moet de SSID handmatig worden ingevoerd.

Wireless Security: None/WEP/WPA(2)

Beveiligstype van het draadloze netwerk.
- None: geen beveiliging, iedereen in de buurt kan verbinding met het netwerk maken.
- WEP: voldoende om toevallige passanten weg te houden, maar met kennis van zaken binnen 10 min. te kraken.
- WPA(2): in combinatie met een lang genoeg wachtwoord en AES encryptie aan te raden.

Oh ja, doe ook eens een driver update van de draadloze kaart van je laptop ;)
@ Petervanakelyen
Zeer handig bedankt! Een site die me ook heel veel heeft geholpen is www.smallnetbuilder.com daar kan je ook veel info in terug vinden.
Is er geen tool die test, welke instellingen je best kan gebruiken in jouw omgeving? 20/40mhz en 2,4ghz en 5ghz. Ik zou willen weten met welke settings de meeste doorvoersnelheid haal (via wireless N).

Nogmaals bedankt!
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Is dit momenteel de enige modem die telenet inzet bij klanten met homespot functionaliteit ?
LiObi
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 aug 2013, 08:30

Ik heb alles aangepast en gebruik dezelfde router als in het voorbeeld "WRT54GC".
Het prentje voor de aanpassingen in "mijn Telenet" werken, maar dat voor de router niet.
Als ik alle aanpassingen doe zoals beschreven en die instellingen op de router wil opslaan, krijg ik het volgende: Local IP address should not be in the dhcp client range!

Wat moet ik veranderen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Heb je dit ook gedaan:
Petervanakelyen schreef:- Zet de DHCP server (zelfde tabblad) op "disable"..
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
LiObi
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 aug 2013, 08:30

Ja.
Ik heb ondertussen gedaan wat een gesprek of 4 à 5 terug beschreven staat: het IP-adres veranderd naar 192.168.0.254.
Wist niet of het helemaal hetzelfde probleem was, maar de keuze aanvaardde hij wel.
Heb net alles (na uitschakelen en terug opstarten pc) terug naar zolder verhuisd en veranderde niet automatisch naar de router.
Moest verbinding met netwerk verbreken en kon dan wel zelfde netwerk terug selecteren met volle ontvangst.
Ik ga nu nog eens naar beneden om te checken.
LiObi
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 aug 2013, 08:30

Het lijkt te werken.
Ik zit nu een minuutje beneden en zonder iets te veranderen is de verbinding nog actief.
We duimen.
LiObi
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 aug 2013, 08:30

Beneden bleef alles goed werken. Terug naar boven gegaan.
Signaal is helemaal weggevallen, maar heeft het vanzelf terug opgepikt en boven nu ook 100% ontvangst.
Bedankt voor de leidraad.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

LiObi schreef:Ik heb ondertussen gedaan wat een gesprek of 4 à 5 terug beschreven staat: het IP-adres veranderd naar 192.168.0.254.
Dat is niet voldoende. Je moet beide doen zoals duidelijk in de post aangegegeven (vast IP + DHCP uitschakelen):
Petervanakelyen schreef:- Ga naar 192.168.1.1 en verander het ip-adres naar 192.168.0.254.
- Zet de DHCP server (zelfde tabblad) op "disable".
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
LiObi
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 aug 2013, 08:30

Dat heb ik ook gedaan.
PC lijkt prima te werken. Gsm's niet, die zijn constant de verbinding kwijt.
Ik zal de settings even opsommen:

Menu Setup - Basic Setup:
Internet connection type: Automatic Configuration - DHCP
Host name: /
Domain name: /
MTU: Auto
Local IP Address: 192.168.0.254 (heb ik manueel aangepast)
Subnet Mask: 255.255.255.0
DHCP Server: Disabled Assign Static DHCP (dat heb ik niet gedaan)
Starting IP address: 192.168.0.100
Maximum numbers of DHCP users: 50
IP address range: 192.168.1.100 ~ 149
Client lease time: 0
WINs: 0.0.0.0

Menu Wireless - Basic Wireless Settings:
Mode: Mixed
SSID: ???
Wireless Channel: 11
Wireless SSID Broadcast: Enabled

Wireless Security:
Security Mode: WPA2 Personal
Encryption; AES
Passphrase: ???
Key Renewal: 3600 Seconds

In de andere menu's ben ik niet geweest.
Moet ik die Automatic Configuration op Static zetten?
Is er iets anders wat ik nog moet veranderen?
Enig idee wat het probleem is met de gsm's?
LiObi
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 aug 2013, 08:30

Vanochtend moest ik beneden toch terug manueel switchen.
Maar we zitten overal op hetzelfde netwerk, dus ik kan van overal printen.
Is toch een verbetering.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

LiObi schreef:Is er iets anders wat ik nog moet veranderen?
Enig idee wat het probleem is met de gsm's?
Het automatisch switchen (roamen) tussen 2 Wlans gaat niet altijd probleemloos. Sommige toestellen wachten echt tot er géén bereik meer is vooraleer te switchen.
Je moet er wel voor zorgen dat je exact dezelfde SID gebruikt, dezelfde encryptie, en hetzelfde paswoord.

Ik gebruik liever 2 verschillende SSID's en switch manueel; dan weet ik tenminste op welk access point ik verbonden ben.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
LiObi
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 aug 2013, 08:30

Alles is exact hetzelfde.
In het gebruik van de 2 SID's zit iets in.
Ik neem het in elk geval in gedachten.
n00bje
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 aug 2013, 18:15

Sinds kort hebben we hier op ons studentenkot zo'n nieuwe SVG6540E modem met ingebouwde router. Nu hebben we hier op kot ook een kotserver (Fedora 12) die dienst doet als router en een quotatabel voor alle kamers bijhoudt. Met de oude modem hebben we hier nooit problemen mee gehad, maar met die nieuwe modem blijft het internet regelmatig 'hangen'. Websites laden niet meer of stoppen met laden, YouTube stop met streamen etc... Bij een refresh werken ze dan vaak weer terug.

Ik heb de indruk dat dit erger wordt naarmate er meer studenten gebruik maken van het netwerk. Nochtans wanneer ik blijf pingen naar het internet raken er nooit pakketjes verloren. Wanneer we de server er tussenuit halen is er geen probleem, dus moet het toch een configuratiefout zijn ergens.

De modem zit in 192.168.1.0/24, de server in 192.168.0.0/24. De server zit in de DMZ van de modem en de firewall staat af.

Heeft er iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? NAT achter NAT? Is er een mogelijkheid om de kotserver als switch te laten werken, terwijl er toch nog altijd een quotatabel bijgehouden wordt? (Linux commando's zijn altijd welkom :lol: )

Alvast bedankt!

- Koen
Olstrom
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 feb 2015, 16:04

hey, ik ben van plan binnenkort mijn telenet installatie up te graden.
Ik heb een vraagje over de router die hier besproken wordt.
Ik heb in huis een aantal pc's en straks ook een digicorder.
Aangezien de telenet router ver van mijn living staat loopt er een lange UTP kabel van de router naar de living waar dan een 8-poort switch staat die ik zelf gekocht heb.
Alle toestellen zullen op die switch aangesloten worden.
Dit zal prima werken voor de pc's.
Maar ik vroeg me af of ook de digicorder op de switch kan aangesloten worden.
Ik vermoed van wel maar wou het toch even zeker zijn.

Michel
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja hoor, een switch moeit zich niet met level-3 ip data (een moeilijke term), dat wil zeggen dat hij transparant is voor al het verkeer dat telenet regelt op dat niveau, onder andere de herkenning en afzondering van je digicorder tov de rest van je toestellen.
Dus: een switch is transparant en mag je bijsteken zoveel je wil (een beetje zoals een stekkerbalk dus) :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Tomovich
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 dec 2005, 21:19
Locatie: West-Vlaanderen

Hallo

Ik heb dezelfde modem/router als hier in dit topic besproken. Nu vraag ik me af indien het een verschil geeft qua snelheid als ik na dit toestel nog een andere, eigen router plaats en hierop al mijn toestellen aansluit. Vraag gaat enkel over verkeer via UTP.
Ik ben namelijk van plan om op mijn Synology het VPN Server pakket te installeren maar dergelijke VPN-oplossingen worden ook al in routers aangeboden. Dit zou mij helpen om te beslissen waar ik het VPN-gebeuren wil installeren: Synology of nieuwe router.

Daarnaast zal een nieuwe router voor verkeer via Wi-Fi waarschijnlijk sowieso beter zijn qua snelheid aangezien die Telenet modem/router niet de nieuwste technieken gebruikt? Wanneer wordt er een nieuwe modem/router van Telenet verwacht?

Bedankt!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomovich schreef:Nu vraag ik me af indien het een verschil geeft qua snelheid als ik na dit toestel nog een andere, eigen router plaats en hierop al mijn toestellen aansluit.
Nope, tenzij je < 1 ms zou kunnen opmerken.
Tomovich schreef:Ik ben namelijk van plan om op mijn Synology het VPN Server pakket te installeren maar dergelijke VPN-oplossingen worden ook al in routers aangeboden.
Als je reeds een Synology hebt zie ik niet meteen in waarom je een extra router zou plaatsen om dezelfde VPN service te hebben ?
Tomovich schreef:Daarnaast zal een nieuwe router voor verkeer via Wi-Fi waarschijnlijk sowieso beter zijn qua snelheid aangezien die Telenet modem/router niet de nieuwste technieken gebruikt?
Er zijn betere wireless toestellen dan de Telenet modem al haal je daar ook 200 Mbit wireless mee (hij heeft namelijk ook 802.11ac).
Tomovich schreef:Wanneer wordt er een nieuwe modem/router van Telenet verwacht?
Geen idee... wat zou die moeten hebben wat de huidige niet heeft dan ?
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Tomovich schreef:Ik heb dezelfde modem/router als hier in dit topic besproken. Nu vraag ik me af indien het een verschil geeft qua snelheid als ik na dit toestel nog een andere, eigen router plaats en hierop al mijn toestellen aansluit. Vraag gaat enkel over verkeer via UTP.
Ik ben namelijk van plan om op mijn Synology het VPN Server pakket te installeren maar dergelijke VPN-oplossingen worden ook al in routers aangeboden. Dit zou mij helpen om te beslissen waar ik het VPN-gebeuren wil installeren: Synology of nieuwe router.

Daarnaast zal een nieuwe router voor verkeer via Wi-Fi waarschijnlijk sowieso beter zijn qua snelheid aangezien die Telenet modem/router niet de nieuwste technieken gebruikt? Wanneer wordt er een nieuwe modem/router van Telenet verwacht?
De CBN SVG6540E is nog een oud model. In chronologische volgorde:

1) CBN SVG6540E (zwart):
EuroDOCSIS 3.0 8x4 channel bonding
Wi-Fi 802.11n 2,4 GHz only

2) CBN CH6541E (zwart):
EuroDOCSIS 3.0 8x4 channel bonding
Wi-Fi 802.11n 2,4GHz/5GHz 1x1 dual band concurrent or 2x2 dual band selectable

3) CBN CH6643E (zwart):
EuroDOCSIS 3.0 8x4 channel bonding
Wi-Fi 802.11n 2,4GHz/5GHz 2x2 dual band concurrent (N600)

4) CBN CH7465LG (wit):
EuroDOCSIS 3.0 24x8 channel bonding
Wi-Fi 802.11n 2,4GHz 2x2 and 802.11ac 5GHz 3x3 (AC1600)

Als ik u was zou ik dus proberen om uw modem omgeruild te krijgen voor de witte CBN CH7465LG (beschikbaar sinds begin 2016). Uw Wi-Fi zal er sterk op vooruit gaan qua snelheid. Een aparte VPN router is niet nodig als je uw Synology gaat gebruiken als VPN server.

Heb je nog recht op een gratis bezoek van een technieker in het kader van de 'Helemaal mee tournee'? Maak hier dan gebruik van en vraag de technieker om uw modem (en eventueel ook gehuurde decoders) te vervangen door het nieuwste model. https://www2.telenet.be/nl/helemaal_mee/
Tomovich
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 dec 2005, 21:19
Locatie: West-Vlaanderen

Bedankt voor de info!
Het lijkt me inderdaad beter om de VPN van de Synology te gebruiken.

Als je zo een "helemaal mee" bezoek aanvraagt, moet je dan een reden opgeven? En is "een nieuwe modem" een geldige reden?
Welke decoder is de laatste versie en hoe kan ik zien welke versie de mijne is? Staat dit in de instellingen van het toestel? Waarschijnlijk zullen zij de opnames niet overzetten?
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”