De nieuwe modem van Telenet: CBN SVG6540E: SuperFAQ!

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Ambroos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 jan 2011, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Sticky :angel: ? Ik ga nog screenshots toevoegen wanneer mijn.telenet.be de instelling van mijn modem terug laat zien!

De nieuwe modem van Telenet:
CBN SVG6540E
Afbeelding


Dit is de modem die Telenet liefst bij iedereen wil installeren. Het merk van de modem is CBN, maar hoogstwaarschijnlijk is het een Motorola exclusief voor Telenet.

Deze modem heeft:
  • EuroDOCSIS 3.0 (geschikt voor Fibernet 40, (50,) 60 en 100)
  • WiFi B/G/N - 2.4Ghz
  • 2 telefoonaansluitingen (RJ11/14/25)
  • 4 gigabit netwerkaansluitingen (RJ45)
  • Een aansluiting voor de voeding (met power-knop)
  • Ingebouwde NAT (router) - alle aangesloten apparaten (behalve Digiboxen) krijgen een intern IP: 192.168.0.XXX
Dit wil zeggen dat je deze modem kan gebruiken als vervanging voor een draadloze router die je mogelijk al had. Alle apparaten op de nieuwe modem kunnen elkaar zien en met elkaar praten. Deze modem is dus erg geschikt voor een eigen thuisnetwerkje.

Wat kan via mijn.telenet.be:
  • WiFi in- en uitschakelen
  • De SSID van je WiFi aanpassen
  • Verschillende modi kiezen (enkel B, enkel G, B/G/N, ...)
  • Het kanaal van je WiFi aanpassen (1-11, gebruik best 1, 6 of 11)
  • De zichtbaarheid van WiFi (aan/uit)
  • Het beveiligingstype kiezen (WEP/WPA, gebruik WPA!)
  • De beveiligingskey aanpassen (het wachtword voor je draadloos netwerk)
  • MAC-filtering inschakelen (enkel bepaalde toestellen toegang geven tot het netwerk dmv. het MAC-adres)
  • Gefragmenteerde IP-packets blokkeren (aan/uit, aan is veiliger)
  • De ingebouwde Firewall in- of uitschakelen
  • UPnP in- of uitschakelen (best aan voor optimale werking van bepaalde software)
  • Een DMZ-adres instellen.
  • Port forwarding instellen (10 regels)
Wat kan (op dit moment) niet:
  • NAT uitschakelen en een aangesloten apparaat een extern IP geven
  • Instellingen van de modem aanpassen zonder Mijn Telenet

Hoe gebruik ik mijn eigen wireless router best in combinatie met de nieuwe Telenetmodem?
  1. Schakel WiFi uit via mijn.telenet.be (instellingen modem)
  2. Sluit je eigen wireless router aan op poort 1 van de Telenetmodem. Deze kabel steek je in de WAN-poort van je router. Digiboxen (eventueel met switch) op de andere poorten van de modem.
  3. Op je eigen router zorg je ervoor dat hij niet 192.168.0.XXX gebruikt, maar bijvoorbeeld 192.168.1.XXX of 10.0.0.XXX
  4. Op mijn.telenet.be kijk je bij de geavanceerde instellingen (tab Netwerk) welk IP je router krijgt, bijvoorbeeld 192.168.0.100 - onthoud de cijfers achter de laatste punt, hier bijvoorbeeld 100.
  5. Bij de tab Firewall vul je deze laatste cijfergroep in bij 'DMZ adres'. Vergeet niet op Opslaan te klikken!
Behalve de mogelijk aangepaste IP-range kan je nu je oude router terug gebruiken zoals voordien! Enkel sommige router-based services zoals DynDNS en VoIP werken mogelijk niet.


Kan ik zowel mijn eigen draadloze router als de nieuwe modem gebruiken, en er voor zorgen dat alles toch binnen één intern netwerk hoort?
Ja, dit kan erg makkelijk, op voorwaarde dat je eigen router WPA2-ondersteuning heeft. Dit werkt enkel vlot als al je apparaten WPA2 ondersteunen. (dikwijls is dit een kwestie van drivers updaten) - Sommige apparaten geven erg veel problemen bij deze setup. Mijn goedkope (geen Android) Sony Ericsson-gsm snapt dit soort netwerk helemaal niet. Lees dan de alinea onder de stappen voor een alternatieve oplossing.
  • Stel je Telenetmodem als volgt in: Afbeelding
    Kies zelf een naam voor je netwerk (SSID bij stap 3), en een wachtwoord voor je netwerk (Key bij stap 6). Onthoud deze goed!
    Zet je Telenetmodem op de tab 'Algemeen' ook op Kanaal 1, 6 of 11, en onthou op welk kanaal hij staat!
  • Stel nu op je eigen router in als volgt:
    • SSID: Zelfde als Telenetmodem
    • Kanaal: 1, 6, of 11 - maar NIET hetzelfde kanaal als je Telenetmodem.
    • Beveiligingstype: WPA2 Personal (soms WPA2 PSK) - Enkel AES (dus niet WPA/WPA2 of AES+TKIP)
    • Beveiligingskey: exact hetzelfde als op je Telenetmodem.
    Bijvoorbeeld op de Linksys WRT54G met dezelfde instellingen als in de vorige screenshot: Afbeelding Afbeelding
  • Schakel op je eigen router DHCP uit, en geef je router een IP binnen het netwerk van Telenet, bijvoorbeeld 192.168.0.111. Voorbeeld op WRT54G: Afbeelding
  • Sluit je modem aan op één van de netwerkpoorten van je eigen router, NIET op de WAN-poort (!)
Als alles goed gaat heb je nu één draadloos netwerk. Je draadloze apparaten gaan vanzelf verbinding maken met het sterkste draadloos signaal. Het is mogelijk dat sommige apparaten eventjes de verbinding verliezen bij het veranderen van signaal. Controleer dan of alles op WPA2 staat.

Als het probleem dan nog blijft, gebruik je best twee aparte draadloze netwerken en maak je handmatig verbinding met het draadloze netwerk dat het sterkst is. Voor twee aparte draadloze netwerken kan je de bovenstaande gids ook gebruiken, maar neem dan gewoon twee verschillende SSID's, en eventueel een ander beveiligingstype zoals WPA met TKIP+AES.


Ik wil echt een modem zonder Wireless en zonder NAT, anders werken sommige speciale toepassingen die ik nodig heb niet. Kan dit?
Ja, maar je zal heel wat moeite moeten doen. Je begint best door eens te bellen naar de Telenet Helpdesk. (015/66 66 66, eventueel 070/69 69 69)
Het zal je misschien niet van de eerste keer lukken om een modem-only setup vast te krijgen. Je laat best duidelijk merken dat je een of meerdere apparaten hebt die niet werken als ze geen extern IP-adres krijgen, en dat ze dus onmogelijk compatibel kunnen zijn met de nieuwe modem. Als ze zeggen dat er geen ander soort modem is, zeg dan dat je een Motorola SBV6120E nodig hebt.
Soms zal je een technieker moeten laten komen (waarvoor je soms €50 moet betalen), soms verwijzen ze je door naar een Telenet-center. Het komt er vooral op neer te blijven bellen, en desnoods wat te dreigen met Belgacom ADSL of Dommel, tot je uiteindelijk je Motorola SBV6120E vasthebt! Deze werkt net zoals de 'oude' Telenetmodems.

FAQ
Heb ik iets gemist? Laat mij iets weten!

[Mod Edit] rode kleur voorbehouden voor moderator
Laatst gewijzigd door Ambroos 31 jan 2011, 18:38, in totaal 7 gewijzigd.
Al mijn posts zijn 100% Ambroos en 0% mijn werkgever.
Bv202
Member
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 jan 2011, 19:02
Bedankt: 6 keer

# Op je eigen router zorg je ervoor dat hij niet 192.168.0.XXX gebruikt, maar bijvoorbeeld 10.0.0.XXX
Hoe? Ik vind nergens een optie hiervoor in mijn routerinstellingen.
Ambroos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 jan 2011, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Hoe? Ik vind nergens een optie hiervoor in mijn routerinstellingen
Normaal staat dit bij de instellingen voor de DHCP. Soms kan je dit ook niet instellen, dan is er niet echt een goede oplossing voor dit probleem... Let op, 192.168.1.XXX is ook goed, het moet niet altijd 10.0.0.XXX zijn.
Al mijn posts zijn 100% Ambroos en 0% mijn werkgever.
urbainvg
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2008, 00:04
Locatie: Gingelom

Hey,

Weet je toevallig hoeveel pc's deze ingebouwde router aankan? (Zowel wired als wireless). Verder heb ik door omstandigheden 2 modems staan, zouden die beide vervangen worden?

Alvast bedankt

Urbain
esben
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 jan 2007, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Bij mij lijkt het nochtans te werken om mijn WRT54g met DD-WRT aan te sluiten op de telenet router met zelfde wireless SSID enz.
Net volgende test gedaan: wanneer ik iets download en dan buiten bereik ga van de router waar ik op zat (of de WRT54G uitzet), schakel ik over op de andere zonder dat de download stopt. Wel gaat de download een tijdje niet vooruit om vervolgens verder te gaan.

Verder sluit ik de WRT54g aan met IP 192.168.0.2 als IP adres omdat ik met een PC aangesloten op de WRT54g als ip 192.168.0.X krijgt van de telenet router en deze dan zo te zien niet meer de WRT54g kan vinden als deze 192.168.1.1 als IP heeft.

Wat me nog niet lukt is DynDNS of zo gebruiken. Nochtans zou het met WRT54g mogelijk moeten zijn om via een service als Whatipsmyip.com het publieke IP-adres te krijgen ipv het interne.

Mvg,
Esben
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1615
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Ambroos schreef:Kan ik beide draadloze netwerken gebruiken, en er voor zorgen dat alles toch binnen één intern netwerk hoort?
Ja, dit kan, maar je hebt altijd twee onafhankelijke draadloze netwerken. Overschakelen tussen één van de twee netwerken zal niet automatisch verlopen, en ze hebben een verschillende SSID.
Hoe doe je dit:
  • Stel je eigen router volledig in zoals jij het wil. Schakel dan DHCP uit op je eigen router. Normaal kan je hierna nog steeds aan de setup van je eigen router, gewoon via dezelfde IP als vroeger, gewoonlijk 192.168.1.1.
  • Stel via mijn.telenet.be de instellingen voor je tweede draadloos netwerk in. Gebruik een andere SSID (en een ander kanaal) om conflicten te voorkomen!
  • Sluit je router aan op de modem van Telenet. Gebruik hiervoor NIET de WAN-poort op je router, maar één van de gewone netwerkpoorten!
Ik heb zelf geen Telenet-modem, maar waarom niet hetzelde SSID en dezelfde beveiliging.

Als je ze hetzelfde SSID geeft (ander kanaal) en dezelfde beveiligingsinstellingen, dan kiest de computer/smartphone/... automatisch het beste netwerk. Dit werkt bij mij al enkele jaren perfect met de sagem, mijn d-link en fritzbox.
Ambroos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 jan 2011, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Alle netwerken hetzelfde SSID geven met dezelfde beveiligingsinstellingen werkt niet altijd even vlot met WPA, omdat de PC elke keer moet onderhandelen over een nieuwe set keys wanneer hij van Access Point wisselt. WPA2 heeft dit probleem niet. Ik kan op dit moment niet aan de instellingen van mijn modem om te controleren of hij WPA2 heeft, maar eens ik dit weet pas ik de FAQ aan!

Het is inderdaad dus wel mogelijk, zelfs met WPA, maar dan is er altijd eventjes een onderbreking in de verbinding wanneer je PC van AP wisselt.
Besides the stricter encryption requirements, WPA2 also adds two enhancements to support fast roaming of wireless clients moving between wireless access points. PMK (Pair-wise Master Key used for each session between an access point and wireless client) caching support in WPA2 allows you to reconnect to an access point that you’ve recently connected to without the need to re-authenticate. Pre-authentication support in WPA2 allows a client to pre-authenticate with the access point toward which it is moving, while maintaining a connection to the access point it’s moving away from. This new capability allows the roaming to occur in less than 1/10th of a second while a traditional roam without PMK caching and pre-authentication would take more than one second. Timing-sensitive applications like Citrix, video, or VoIP will all break without fast roaming.
Met WEP kan roaming WEL vlot, maar WEP is nogal onveilig, dus dat is niet echt aan te raden.
Kan iemand die wel nog aan de instellingen van de modem kan eventjes controleren of je WPA2 kan gebruiken?
Al mijn posts zijn 100% Ambroos en 0% mijn werkgever.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3543
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 93 keer

De CBN SVG6540E die ik heb heeft een WPA2 sleutel, maar kan zoals de meesten sinds vrijdag avond niet aan de instellingen.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
Ambroos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 jan 2011, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Super! Wanneer ik het kan uittesten (naadloze roaming met WPA2) pas ik de FAQ direct aan! Op 070/69 69 69 weten ze niet wanneer we terug aan de instellingen kunnen... Zucht!
Al mijn posts zijn 100% Ambroos en 0% mijn werkgever.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Mooie , duidelijke beschrijving van de originele poster . Zal zeker van pas komen . :lol:
Ambroos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 jan 2011, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Stappenplan voor een roamingnetwerk (twee AP's, zelfde SSID) aangepast, met screenshots!`

Ik weet niet 100% zeker of dit werkt. Ik heb enkel een goedkope Sony Ericsson-gsm (niet eens Android) waarop het niet werkt, maar dat ding heeft vreselijk slechte WiFi. Als iemand anders een gelijkaardige setup eens kan testen met een fatsoenlijke laptop/PC?
Al mijn posts zijn 100% Ambroos en 0% mijn werkgever.
Filip Steenbok
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2011, 22:54

Ik heb zojuist deze nieuwe modem voor Fibernet 40 laten installeren (telenet technieker is langs geweest). Tevens heb ik men D-link DIR-615 als access point geïnstalleerd. Alles werkt goed: 2 laptops, Xbox360 allemaal via Wifi. Echter, m'n smartphone Garmin Asus A10 kan met het accesspoint koppelen maar ik krijg geen verbinding met het internet.

(smartphone is ok, voorheen had ik men D-Link als router geïnstalleerd en werkt die per perfect - OK bijv. in de Mc Donalds werkt hij perfect)

Dank bij voorbaat voor jullie advies.

Filip

[Mod Edit] dubbele post verwijderd. philippe_d
Ambroos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 jan 2011, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Heb het eventjes nagekeken, en je smartphone heeft geen ondersteuning voor netwerken met AES. Als je zowel je Telenetmodem als je Dlink op TKIP+AES ipv gewoon AES zet zou het wel moeten werken, zij het ten koste van een erg klein verlies van snelheid en veiligheid.
Al mijn posts zijn 100% Ambroos en 0% mijn werkgever.
Filip Steenbok
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2011, 22:54

Bedankt voor het advies, heb de instellingen bevestigd (op telenet en dlink modems) en OK terug internet op m'n smartphone.

Groetjes,

Filip
Filip Steenbok
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2011, 22:54

Hallo, probleem nog niet opgelost.

Na verloop van tijd terug hetzelfde probleem: verbinding OK maar kan niet op het internet met smartphone.

(instellingen van de router niet optimaal?)

Thanks voor jullie advies!

Groetjes,

Filip
Ambroos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 jan 2011, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

De kans is groot dat je telefoon gewoon erg slechte ondersteuning heeft voor roamingnetwerken (2 AP's, 1 netwerk). Ik heb het zelf ook aan de hand met mijn telefoon... Wat je dan kan doen is twee aparte SSID's gebruiken, samen met bijvoorbeeld WPA-TKIP+AES. Dat is meestal wel een vrij vlotte oplossing. Nadeel is dan wel dat je zelf moet wisselen van Access Point.
Al mijn posts zijn 100% Ambroos en 0% mijn werkgever.
2Flip
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:45
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Ik heb net geprobeerd om mijn fonero 2.0n terug te gebruiken icm de nieuwe telenet modem, maar er loopt nog het één en ander fout.

De Fonero moet normaal gezien 2 wifi-signalen uitzenden: 1 voor eigen gebruik (=thuissignaal), en 1 voor FON-gebruikers/gasten (=FON-signaal)
Ik zou willen dat mijn laptop automatisch switcht tussen het signaal van de telenetmodem/router, en het thuissignaal. Eveneens zou het FON-signaal ook nog moeten uitgezonden worden.

Ik heb de stappen zoals beschreven doorgenomen (zelfde SSID, password, WPA2 & AES ; verschillend wifi-kanaal).
Maar jammer genoeg zie ik nog steeds 2 wifi-signalen (met éénzelfde SSID, slechts 1 werkt (dat van de telenet modem afkomstig uit)), en er is geen FON-signaal te bekennen.


Ik ga er van uit dat ik dus iets fout heb ingesteld in mijn fonero router, dit zijn mijn huidige instellingen:
1) INTERNET (manier waarop router met internet verbind):
Modus: Statisch IP (keuze uit DHCP, PPPoE en Bridgde... en deze laatste beter geschikt?)
IP Adres: 192.168.0.112 (zelf gekozen, ik twijfel sterk of dit wel ok is)
Netmask: 255.255.255.0
Gateway: blanco
DNS: blanco

2) NETWERK (ip voor lan en thuissignaal):
IP Adres: 192.168.0.1 (ook zelf gekozen, geen idee wat ik hier moet invullen)
Netmask: 255.255.255.0
DHCP Server: Uitschakelen


Wie kan me uit de nood helpen?
Alvast bedankt!
Afbeelding
Ambroos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 jan 2011, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Aha! Probleem hier. Doordat de Fonero zelf een gastnetwerk heeft, moet hij een IP krijgen van de Telenetmodem. Probleem hier is dat voor één netwerk met één SSID je Fonero geen IP -mag- krijgen van de Telenetmodem.

Wanneer je de Telenetmodem aansluit op één van de LAN-poorten van je Fonero, maken de internetinstellingen van je Fonero niet uit. De netwerkinstellingen (voor het thuisnetwerk) moeten dan op iets anders staan, bijvoorbeeld 192.168.0.111. 192.168.0.1 gaat niet werken, want dat is het IP van de Telenetmodem.
In dit geval zou het thuisnetwerk vlot samen moeten werken met de Telenetmodem, maar het gastsignaal zal niet werken.

Ik vrees dat er in dit geval geen andere oplossing is dan het netwerk van je Fonero en de Telenetmodem apart gebruiken, of het netwerk van de Telenetmodem niet gebruiken. Hiervoor geef je je Fonero best een statisch IP (bijvoorbeeld 192.168.0.123), dat je dan bij Telenet instelt als DMZ-adres. Sluit dan ook je Fonero aan op de modem met de WAN-poort. Voor je intern netwerk zet je dan de DHCP van je Fonero terug aan.

Het probleem is hier dus niet echt de Telenetmodem, maar gewoon het feit dat je Fonero niet weet waar je thuisnetwerk stopt en internet begint, doordat je thuisnetwerk én je internet over dezelfde kabel gaan. (die tussen de Telenetmodem en je Fonero)

Succes ermee!
Al mijn posts zijn 100% Ambroos en 0% mijn werkgever.
2Flip
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:45
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Bedankt Ambroos voor de snelle reply!

Jammer dat het gewenste resultaat niet bekomen kan worden.
De eerste oplossing voldoet jammer genoeg niet, aangezien ik de fonero dan vlak bij de telenet-router moet zetten (er lopen geen UTP kabels doorheen onze woning). Aangezien het gastsignaal dan eveneens niet werkt, is er dus geen enkel voordeel om de fonero te gebruiken ipv de telenet-router.

Telenet router uitschakelen en de fonero gebruiken is inderdaad wel een oplossing, maar ik zou dus liever de fonero gebruiken als access-point (om het signaal doorheen het huis te versterken).
Dus Telenet modem/router, en dan aan de andere kant van het huis de fonera (verbonden via wifi) zodat er in de tuin ook nog een goede verbinding is.

Nu ja, ik zal de vraag eens voorleggen op het FON-forum. Ik ga er van uit dat er iemand ooit al wel een oplossing heeft bedacht voor dit "probleem".

Toch bedankt!
Afbeelding
Ambroos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 jan 2011, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Aha, maar twee routers vlak bij elkaar gaan elkaars signaal niet versterken. Door twee AP's te gebruiken heb je nog steeds twee signalen, en dankzij WPA2 en AES kunnen computers (bijna) zonder verlies van de verbinding wisselen tussen de twee AP's. Als je ze naast elkaar zet, gaat je signaal niet verder reiken, je gaat gewoon het sterkste signaal oppikken, of je pc gaat de hele tijd wisselen tussen de twee even sterke signalen, wat op zijn beurt weer een instabiele verbinding geeft.

De setup met twee access points is vooral goed als je een tweede AP op een andere plaats in je huis hebt. Ik heb zo bijvoorbeeld één AP aan de voorkant van mijn huis (de modem), en het andere AP staat bij m'n Digibox, helemaal aan de achterkant van m'n huis. Zo heb ik toch in het hele huis een optimaal bereik!
Al mijn posts zijn 100% Ambroos en 0% mijn werkgever.
fotodro
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2011, 20:04

Ik heb een probleempje met mijn fibernet-installatie.

Na twee weekjes met 2 routers te werken (Linksys + telenet modem/router), heb ik vandaag alles aangesloten zodat ik enkel de Telenet-router zou gebruiken.

Alles lijkt te werken, tot hiertoe geen problemen qua instellingen bij deze router.

Alleen stuitte ik deze namiddag op het feit dat mijn Apple TV geen connectie meer kan maken met mijn Remote-toestellen (iPhone + iPad).

AppleTV heb ik zowel draadloos als bedraad aangesloten op de Telenet router.
Geen van beide mogelijkheden lijkt te lukken.

Kan er iets aan mis zijn met de Telenet router, waardoor communicatie tussen AppleTV en andere toestellen geblokkeerd wordt?

Iemand die gelijkaardige situatie heeft?

Mvg
Ambroos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 jan 2011, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Best eventjes nakijken wat voor IP je AppleTV krijgt. Dit zou 192.168.0.1XX moeten zijn.
Al mijn posts zijn 100% Ambroos en 0% mijn werkgever.
2Flip
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:45
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Ambroos schreef:Aha, maar twee routers vlak bij elkaar gaan elkaars signaal niet versterken. Door twee AP's te gebruiken heb je nog steeds twee signalen, en dankzij WPA2 en AES kunnen computers (bijna) zonder verlies van de verbinding wisselen tussen de twee AP's. Als je ze naast elkaar zet, gaat je signaal niet verder reiken, je gaat gewoon het sterkste signaal oppikken, of je pc gaat de hele tijd wisselen tussen de twee even sterke signalen, wat op zijn beurt weer een instabiele verbinding geeft.
Dat is dus ook de reden waarom ik zei dat dit géén oplossing was ;-)
De setup met twee access points is vooral goed als je een tweede AP op een andere plaats in je huis hebt. Ik heb zo bijvoorbeeld één AP aan de voorkant van mijn huis (de modem), en het andere AP staat bij m'n Digibox, helemaal aan de achterkant van m'n huis. Zo heb ik toch in het hele huis een optimaal bereik!
Dit is dus precies wat ik wil bekomen (zoals ik uitlegde: beter signaal in de tuin).
Maar je gaf aan dat dan het gastsignaal niet meer wordt uitgezonden door de fonero... Jammer genoeg dus ook geen oplossing.
Nuja, ik zoek verder.
Afbeelding
Ambroos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 jan 2011, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Wat je kan proberen is het volgende:

Sluit je Telenetmodem aan op zowel de WAN-poort als een van de LAN-poorten van je Fonero (bijvoorbeeld met een switch vlak voor de Fonero, dan moet je geen extra kabel trekken). Als je er dan voor zorgt dat je internet en dhcp uitschakelt voor het gastnetwerk, dan zou dit moeten werken.
Al mijn posts zijn 100% Ambroos en 0% mijn werkgever.
2Flip
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:45
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Dan ik toch even goed wifi op de telenet router uitschakelen, en gewoon de fonero als router gebruiken :|
Gezien er geen kabels doorheen het huis liggen is fonero aansluiten of telenetmodem geen goede oplossing om mijn signaal te versterken. Het enige voordeel is dat het gast-signaal dan terug uitgezonden wordt.
Afbeelding
fotodro
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2011, 20:04

Ambroos schreef:Best eventjes nakijken wat voor IP je AppleTV krijgt. Dit zou 192.168.0.1XX moeten zijn.
Dat is in orde. Apple tv krijgt zowel via draadloos als met draad een correct IP adres toegewezen door de telenet router..
Gebruikersavatar
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 949
Lid geworden op: 25 aug 2006, 21:54
Locatie: Mol -Rauw
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Vandaag fibernet laten installeren en netwerkplat :-(
Was net beginnen te spelen met linux . Wil hier een amahi server opzetten dat zelf de ip's uitdeeld . Maar nu met die router wil dat niet meer lukken.
hoe pak ik zoiets het beste aan ?
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

Yep dat gaat niet .. je kan die DHCP van telenet/wfi modem niet uitzetten op mijn.Telenet.be ..
En ze dwingen je om 192.168.0.x subnet te gebruiken .

Je kan er evt een router ( met dhcp uit ) tussen gooien en die telenet in DMZ zetten .. maar dan zit ge wel met een dubbele NAT ..
Laatst gewijzigd door Kitt 12 feb 2011, 13:55, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 949
Lid geworden op: 25 aug 2006, 21:54
Locatie: Mol -Rauw
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

@kitt

wel vervelend , dan kan ik alles beginnen aan te passen hier :-(
Toch nog eens bekijken om niet in de router te komen zonder mijn telenet.
Dakurt71
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 feb 2011, 21:07
Bedankt: 1 keer

ik heb een probleempje

ik heb een netgear nas en een domintell domotica systeem
wij zijn juist verhuisd en wij hebben die nieuwe (pruts)modem
heb een netgear unmanged switch en wndr 3700
ik moet via mijn iphone een module voor besturing van domotica kunnen berieken
heb een dyndns aangemaakt en wndr3700 ingesteld
maar ik geraak niet binnen

hoe geraak ik voorbij die telenet modem?
setup is eerst telenet dan wndr3700 dan switch dan alle pcs en domoticadelen
(btw ik geraak niet aan de modeminstelling in mijn telenet al 8 keer voor gebeld)

alle hulp wordt op prijs gesteld

[Mod Edit] onnodige lege lijn tussen ieder regel verwijderd
Ambroos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 jan 2011, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Probleem is dat DynDNS niet werkt op je eigen modem achter de WiFi-modem van Telenet. Gewoon bellen naar Telenet (070 69 69 69 gaat 't beste zijn) en zeggen dat je Domotica niet werkt met de nieuwe modem, en dat je een modem-only nodig hebt (= Motorola SBV6120E). Hopelijk komen ze die dan installeren. Als de eerste klantendienstmedewerker niet wilt, gewoon beleefd afsluiten en opnieuw bellen!
Al mijn posts zijn 100% Ambroos en 0% mijn werkgever.
Dakurt71
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 feb 2011, 21:07
Bedankt: 1 keer

dat heb ik gedaan , en ze komen morgen (donderdag) een andere installeren
maar ik denk dat ik dyndns wel kan laten werken via software? (met dat prog dat het nieuwe dynanmische ip ) doorstuurt?
maar aangezien ik mijn instellingen niet kan zien in mijn telenet.... kan ik mijn poorten niet forwarden
ik moet poort 17481 kunnen forwarden voor domotica (iphone) en 80(denk ik) voor de nas
nas niet zo belangrijk, maar domotica wel
als het zou gaan met deze modem is dat wel ok
de vraag is waarom kan ik mijn instellingen niet zien?

edit : nu na eens goed dit topic te lezen zie ik dat anderen ook niet aan hun instellingen op mijn telenet kunnen? Of is dit al opgelost?

[Mod Edit] onnodige lege lijn tussen ieder regel verwijderd
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3543
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 93 keer

Ik vermoed dat ze de provisioning nog niet gedaan hebben vd modem, als die instellingen nog niet te zien zijn.
anders moet je nog eens bellen naar telenet en dat zeggen dat je uw instellingen niet ziet op "mijn telenet"
normaal onder internet, helemaal onderaan wireless modem

http://onlinesupport.telenet.be/content ... gasearch=1
http://onlinesupport.telenet.be/content ... gasearch=1
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
Dakurt71
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 feb 2011, 21:07
Bedankt: 1 keer

dat heb ik al 5 keer gedaan (alhoewel ik het woord provisioning) niet ken of gebruikt heb

2 hebben een case aangemaakt daarover, 1 wou mij naar een 070 nr laten bellen , een wou mij 10 keer latern inloggen op mijn telenet
................
voor mijn iphone heb ik 4 keer moeten bellen voor ik iemand te pakken kreeg die wist dat er een interne mail was voor de speciale iphone instellingen
zouden ze dat bij de 015 666666 technische storingen moeten kunnen?

bedankt voor de tip in elk geval
Ambroos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 jan 2011, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Zolang er een productwijziging bezig is (bijvoorbeeld een nieuwe modem in aantocht) is het grootste deel van Mijn Telenet inderdaad niet beschikbaar. Kunnen ze niet veel aan doen bij Telenet, hun systeem zit gewoon zo in elkaar... Ik heb ook twee weken lang zonder Mijn Telenet gezeten voor mijn overschakeling naar Fibernet!
Al mijn posts zijn 100% Ambroos en 0% mijn werkgever.
rtificial
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 aug 2006, 12:58

Ja, daar kwam ik dus ook achter. Daardoor kan je dus ook niet meer aanloggen op de Telenet hotspots zolang je in afwachting bent van de monteur. :bang:
Ambroos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 jan 2011, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Inderdaad, dat vond ik ook geweldig storend! Ach ja, afwachten hé :s
Al mijn posts zijn 100% Ambroos en 0% mijn werkgever.
jeanke81
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:02
Bedankt: 1 keer

Ik ben sinds 2 weken ook overgestapt op Fibernet60. Ik draai(de) thuis een NAS met webinterface via DNS overaal bereikbaar.
Gezien dyndns niet meer ondersteund worden door de nieuwe "Docsis3.0 met NAT-functie" router, vroeg ik aan Telenet of ik het andere type niet kon krijgen.
Na enige discussie was het antwoord éénduidig :

"We kunnen de andere router niet bij u installeren aangezien u niet uw eigen website thuis mag hosten. Dat staat ook in de Algemene Voorwaarden".

Nu moet ik eerlijk zijn en heb ik de algemene voorwaarden nog niet gelezen, dus was ik hier ook niet van op de hoogte. Mij leek het niet minder dan aannemelijk dat ik bij een abonnement van bijna 70euros toch wel m'n eigen website thuis mag hosten (met dynamisch DNS).

Ik ben alvast op zoek naar alternatieven bij andere providers...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Soms moet je niet altijd eerlijk zijn tov je ISP...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

jeanke81 schreef:Gezien dyndns niet meer ondersteund worden door de nieuwe "Docsis3.0 met NAT-functie" router, vroeg ik aan Telenet of ik het andere type niet kon krijgen.
Je kan toch gewoon een dyndns client draaien op je servertje thuis?
  • - Dat werkt evengoed als op de router (op voorwaarde dat je PC aan blijft staan).
    - En bij Telenet heb je nog het voordeel dat het IP bijna nooit verandert.
Daarmee kan je toch perfect je eigen website hosten ?
Hoewel ... met de gesloten poorten <1024 is het toch niet evident (tenzij je een alternatieve poort gebruikt i.p.v. poort 80)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”