Foutje i.v.m. analoge TV, of is er meer aan de hand ?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
inetsurfer
Starter
Starter

Mijn inziens is het puur onwettig wat er gebeurd als het verhaal waar is.

Ik word door verschillende mensen gerapporteerd dat hun analoog tv sygnaal systematisch door telenet werd AFGESLOTEN en wel met reden dat "ze toch al digitaal tv gebruiker zijn"

Een iemand specifiek komt volgende situatie tegen:
- september 2010: hij heeft zowel analoog als digitaal tv bij telenet op zijn oud adres.
- oktober 2010: hij verhuist 3 straten verder op en geeft dit zo door aan telenet als adresweiziging etc...
- op zijn nieuw adres krijgt hij nog ENKEL digitaal tv sygnaal binnen.

Zijn er nog ander mensen in deze situatie?
Mijn inziens is dit onwettig handelen van telenet om digitaal tv te "promoten" (lees forceren) zodat je niet meer op analoog kan zien.
Dus een inbreuk op de contractuele voorwaarden, en mijn inziens ook een wetsovertreding gezien zij een analoog sygnaal moeten afleveren op vraag en betalen van de klant.

Zijn hier kenners van die wetgeving?
Dit ruikt naar iets wat stinkt!

Code: Selecteer alles

Topic titel wat aangepast om wat correcter te zijn op de inhoud ...
[/color]
Yogi
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 1 keer

Mag dat wel?
Ge zijt volgens de wet toch totaal niet verplicht om digitale TV te nemen?
Hier kijken wij ook sinds een maand of 2 met 1 TV digitaal, alle andere TV's worden nog gewoon analoog gebruikt. Als ze ons zouden afsluiten ga ik wel klagen!
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Analoog is zowiezo aanwezig op de coax. Dus dit kan niet
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 365 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

mailracer schreef:Analoog is zowiezo aanwezig op de coax. Dus dit kan niet
Het kan wel. Men kan een bandfilter zetten om juist de frequentiebanden te blokkeren waarover de analoge radio/tv wordt gestuurd. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan bij klanten die enkel Internet nemen. Men kan dus perfect bij iemand *enkel* digitale TV laten doorkomen.

De enige oplossing is die filter er tussen uit halen, maar dat is illegaal.
Laatst gewijzigd door fryelectro 13 okt 2010, 08:54, in totaal 1 gewijzigd.
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

Detechnieker heeft waarschijnlijk dat filterke er vergeten uit te draaien, bel eens naar TN, dan sturen ze een technieker om dat in orde te maken.
Je betaald er tenslotte voor...
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

@inetsurfer: je geeft één voorbeeld en dat noem je systematisch :eek: ?

Waarschijnlijk is er bij de verhuis van de persoon in jouw voorbeeld iets fout gelopen en heeft Telenet vergeten de filter weg te halen.
Eén telefoontje is waarschijnlijk genoeg om het probleem op te lossen.
dendirk
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

Denk toch ook dat dit een vergissing is. Telenet heeft immers niets te winnen bij het afsluiten van analoge TV bij slechts een deel van hun klanten.
Ze kunnen enkel de frequenties hergebruiken als ze een "switch off" doen van de analoge kanalen bij al hun klanten, maar daar zijn we minstens nog een paar jaar van verwijderd.
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Telenet heeft géén filters die enkel het analoge signaal wegfilteren. Er zijn enkel filters die het TV-signaal wegfilteren (voor klanten die enkel internet en/of telefoon hebben) maar die filtert dus ook de digitale TV weg.

Oplossing is simpel.
Klant moet zijn coaxkabeltje van de digibox/corder RF-uitgang aansluiten op zijn TV RF-ingang :lol:
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: amedee
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

kan die "iemand specifiek" aub zelf eens op het forum komen in plaats van via-via van horen zeggen?

Afsluiten van analoge frequenties is nonsens, want op termijn (persoonlijk hoop ik op zéér lange termijn) zullen toch alle analoge frequenties gerecycleerd worden. Op 1 analoge kanaal kan je 8 digitale kanalen zetten, of wat was het ook alweer.

De bekende Duitse schrijver Johann Wolfgang von Goethe schreef al in 1774 over Telenet:
... daß Mißverständnisse und Trägheit vielleicht mehr Irrungen in der Welt machen als List und Bosheit. Wenigstens sind die beiden letzteren gewiß seltener.
beter bekend als Hanlon's Razor:
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
xayana schreef:Oplossing is simpel.
Klant moet zijn coaxkabeltje van de digibox/corder RF-uitgang aansluiten op zijn TV RF-ingang :lol:
filed under ID-10-T error :lol:
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Je moet je TV gewoon op een post zetten waar nog analoog signaal opzit. Kan ook zijn dat ze de config van de signalen overhoop hebben gehaald.

Dit zie je als je afstemt op een frequentie waar geen zender opzit:

Afbeelding
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Ik geloof beslist dat dit (nog) geen policy van Telenet is, toch is het een sterke wens van de kabelaars om de analoge kanalen terug te dringen en op den duur te laten verdwijnen.

Dit zie je bv ook in Nederland waar onder het mom van plaatsgebrek er steeds wat kanalen weggesnoept worden.
Bij één kabelaar zijn sinds deze week zelfs al alle analoge kanalen verdwenen.
zie http://www.digitaaltvkijken.nl/nieuws/s ... newsid=780
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Limburg schreef:Ik geloof beslist dat dit (nog) geen policy van Telenet is, toch is het een sterke wens van de kabelaars om de analoge kanalen terug te dringen en op den duur te laten verdwijnen.
En wat is daar fout mee... we klagen toch ook niet dat het oude analoge MOB2 "GSM" netwerk is verdwenen ?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1948 keer
Recent bedankt: 18 keer

inetsurfer schreef:Zijn hier kenners van die wetgeving?
Hier is de wetgeving: http://www.vlaamseregulatormedia.be/nl/regelgeving.aspx
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

r2504 schreef:
Limburg schreef:Ik geloof beslist dat dit (nog) geen policy van Telenet is, toch is het een sterke wens van de kabelaars om de analoge kanalen terug te dringen en op den duur te laten verdwijnen.
En wat is daar fout mee... we klagen toch ook niet dat het oude analoge MOB2 "GSM" netwerk is verdwenen ?
Ik constateer slechts... Hoewel het abonnees met veel tv's/video's, bv gezinnen waar kinderen hun eigen tv hebben, flink op kosten jaagt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3728 keer
Recent bedankt: 22 keer
Provider

xayana schreef:Telenet heeft géén filters die enkel het analoge signaal wegfilteren. Er zijn enkel filters die het TV-signaal wegfilteren (voor klanten die enkel internet en/of telefoon hebben) maar die filtert dus ook de digitale TV weg.
Ik ben het volkomen eens met dit antwoord. Volgens mij kan Telenet de "analoge kanalen" NIET wegfilteren. De digitale kanalen zitten gewoon tussen de analoge kanalen (rond de 300 MHz).
Ook de mogelijkheid dat de technieker "vergeten" heeft om het filterke te verwijderen kan dus niet.

Dat de TS "door verschillende mensen gerapporteerd werd dat hun analoog tv sygnaal systematisch door telenet werd AFGESLOTEN en wel met reden dat ze toch al digitaal tv gebruiker zijn" is ZEER ongeloofwaardig.
In het ENE specifiek geval waar hij het over heeft, zal er wel een andere reden zijn die het probleem veroorzaakt.

Het is wel zo dat Telenet systematisch het aantal analoge kanalen vermindert, vermoedelijk niet alleen om technische redenen, maar om digitale TV te promoten. Persoolijk vind ik dit betreurenswaardig, maar dat is een andere discussie.

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
inetsurfer
Starter
Starter

Zelf heb ik electronica gestudeerd, dus ik denk dat het mogelijk is een objectief oordeel te vormen ter plaatse bij de betrokkenen zelf. Momenteel moet ik het houden op wat die personen mij vertellen uit ervaring.

Ik zal nu proberen afspraken vast te leggen met de betrokkenen om ter plaatse te onderzoeken wat er (op technisch vlak dan) exact aan de hand is. Voorlopig gaat het om 3 personen die dit hebben gemeld en woonachtig zijn in de regio West-Vlaanderen.

Omwille van practische redenen zal dit even op zich laten wachten. Vermoedelijk kom ik met een antwoord terug medio November +-.

PS: mijn vermoeden is dat Telenet opzettelijk in huis op het demarcatiepunt active filters plaatst die het analoog sygnaal gewoon afblocken.

vervolg ..... soon ......
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

inetsurfer schreef:Zelf heb ik electronica gestudeerd, dus ik denk dat het mogelijk is een objectief oordeel te vormen
Maw, we gaan je hier nog zoveel mogen vertellen als we willen, je gaat toch niet luisteren uit de heilige overtuiging dat jij gelijk hebt.
inetsurfer schreef: PS: mijn vermoeden is dat Telenet opzettelijk in huis op het demarcatiepunt active filters plaatst die het analoog sygnaal gewoon afblocken.

vervolg ..... soon ......
Doe toch voor de zekerheid maar een extra coaxsnoertje mee :lol:
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
Bedankt: 142 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider
Te Koop forum

Bij ons heben ze ook een filter tussengeplaatst!, maar dit was omdat we telenet kabeltv hebben opgezegd :lol:
Alleen internet komt binnen van telenet momenteel nog.

Moraal: opzeggen die handel als ze dit bij jou durven doen :!:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

inetsurfer schreef:PS: mijn vermoeden is dat Telenet opzettelijk in huis op het demarcatiepunt active filters plaatst die het analoog sygnaal gewoon afblocken.
Nogmaals... het is niet mogelijk louter het analoge signaal af te blokken omdat de gebruikte frequenties gelijkaardig zijn als deze voor het digitale signaal (tenzij men zo'n stijle filters zou gebruiken die enorm duur zijn). Indien men een standaard TOF filter plaatst zal deze zowel analoog als digitaal filteren (waarbij voor digitaal soms een zwak signaal genoeg kan zijn om toch nog perfect beeld te hebben in tegenstelling tot analoog).

Je oordeel is dus alles behalve objectief en technisch gemotiveerd !
inetsurfer
Starter
Starter

Jammer van de reacties van xayana en r2504, duidelijk mensen die graag op forums post-stoppers spelen door in te hakken op fragmenten, ze verdraaien, en zo de kern van het verhaal uit de scope halen om finaal de post te verzieken. Vind ik jammer.
Blijkbaar heeft r2504 ook problemen met zijn propositielogica waarbij aanname en logisch gevolg blijkbaar 1 zijn.

Jongens, hou er even de ernst in, en probeer vanuit een positieve invalshoek opbouwend mee te werken aan de kern van de zaak. Ik spring hier ook maar in de bres om anderen te helpen.

De andere opmerkingen heb ik ter harte genomen in mijn redenering en zoektocht naar wat hier exact het "Telenet" probleem zou zijn.

Ondertussen heb ik nieuws!
- 1 van de "slachtoffers" draaid nu zijn kar om, dus die valt af (dit is het verhuisgeval waar ik over sprak).
Ik ga niet dieper op zijn verhaal in want het houd geen steek meer.

- persoon 2 is bij nader inzien een Belgacom klant en heeft inherent aan de VDSL techiek geen mogelijkheid tot analoge aansluiting (via de RF) Daar kan Telenet niets aan doen natuurlijk.

Rest mij nog 1 persoon waarvan ik het verhaal moet natrekken en/of verder onderzoeken. Daar hou ik alle opties nog open.
Maar ik heb al een flauw vermoeden dat het daar wel eens een gebrekkige aansluiting is zoals hier al door anderen gesugereerd.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 545 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Beste inetsurfer,

Ik hoop dan ook dat je begrijpt waarom je post titel is aangepast en een tijdje offline gehaald was. Ik snap zelfs niet waarom je dit topic heb geopend aangezien je de informatie nog niet eens geverifieerd had en dus echt pure laster gebaseerd op speculatie had begonnen.

enfin, ben benieuwd naar de laatste persoon ...

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Filters bij telenet zijn er toch gewoon die eruit zien als een ijzeren bakje met coax-aansluitingen. De uitgangen noemen meestal : digital out en analog out. ofzo iets. Als er inderdaad sprake is van geen analoge tv door toedoen van telenet, dan zal dit komen omdat de technieker zich van positie heeft vergist. Je kan best eens naar je kennissen bellen, en vragen welke filter dit is, en wat er op aangesloten is. Maar ik denk dat je zelf op de digitale aansluitingen kunt genieten van analoge tv, omdat je de kabel kan doorlussen naar de TV vanaf de digicorder.
Die zogenaamde filters die het analoge signaal blokeren, hoe zien die er eigenlijk uit,en wat staat erop als referentie.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

De filters hangen volgens mij (hier toch althans) altijd buiten aan de straatverlichtingspaal, waar je niet zomaar aankunt, tenzij je op de paal gaat klimmen of dergelijke...
Inderdaad zo'n grijze ijzeren bak met kabels aan.

Op sommige plaatsen hangen ze buiten tegen de huizen.
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Hier - klein appartementsgebouw - hangen ze in de garage en kan iedereen er aan.
Victory Not Vengeance
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

inetsurfer schreef:Jammer van de reacties van xayana en r2504, duidelijk mensen die graag op forums post-stoppers spelen door in te hakken op fragmenten, ze verdraaien, en zo de kern van het verhaal uit de scope halen om finaal de post te verzieken. Vind ik jammer.
Blijkbaar heeft r2504 ook problemen met zijn propositielogica waarbij aanname en logisch gevolg blijkbaar 1 zijn.
Jongens, hou er even de ernst in, en probeer vanuit een positieve invalshoek opbouwend mee te werken aan de kern van de zaak. Ik spring hier ook maar in de bres om anderen te helpen.
Als "beginneling" op Userbase heb je wel een zeer grote mond, en vind ik je kritiek op deze (ervaren) mede-gebruikers zeer ongepast. Deze mensen willen jou ook helpen, waarbij ze jou proberen duidelijk te maken:
a) dit dit gewoon onmogelijk is.
b) dat dit géén politiek is van Telenet (hoewel ze gaan ooit wel eens volledig stoppen met analoog).
Als je zelf een klein beetje research zou doen, en de frequenties zou opzoeken van de digitale kanalen t.o.v van de analoge kanalen, zou je - gezien je elektronica hebt gestudeerd - zelf wel kunnen concluderen hoe zo'n filter er zou moeten uitzien.

Conclusie:
de mensen die jou dit rapporteerden hebben duidelijk een ander probleem.

Philippe.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Is er soms sprake van een TOF filter?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Andere filters steekt Telenet niet.

En zoals de vorige posters reeds schreven (zie hoger), de TOF filter ("Telenet Only Filter") maakt geen onderscheid tussen analoge en digitale kanalen, en dient alleen om zoveel mogelijk televisie en FM uit het signaal te dempen, voor mensen die alléén Internet willen en niet willen betalen voor Televisie.
Het is een "Band Pass Filter with Return Path", en laat dus enkel de DATA door met return path.
En zoals met alle breedband filters, bepaalde frequenties worden wel (of minder verzwakt) doorgelaten, zodat je nog enkele analoge zenders hebt - eventueel met sneeuw), zeker geen digitale.

Philippe.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

inetsurfer schreef:Jammer van de reacties van xayana en r2504, duidelijk mensen die graag op forums post-stoppers spelen door in te hakken op fragmenten, ze verdraaien, en zo de kern van het verhaal uit de scope halen om finaal de post te verzieken.
Straffe post voor iemand die hier zomaar ongefundeerde beweringen komt posten (welke dan uiteindelijk nog fout zijn ook) !

Blijkbaar was je "Zelf heb ik electronica gestudeerd" toch niet zo succesvol...
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

philippe.deleye schreef:.....zodat je nog enkele analoge zenders hebt - eventueel met sneeuw), zeker geen digitale....
Hier is er een filter tussen. Ik kan enkele analoge (ZDF, France 2, Discovery) zonder sneeuw en enkele digitale transponders met o.a. actuaTV, france 3 ongecodeerd (SNR: 24dB)
Leuker was geweest als ik de VRT(HD en +) kanalen had kunnen hebben, maar dit is geen 13 euro per maand waard, aangezien ze ook op sat/DVB-S zitten (behalve de +, die je dan weer op DVB-T gratis kunt kijken)
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

SplinterByte schreef:Hier is er een filter tussen. Ik kan enkele analoge (ZDF, France 2, Discovery) zonder sneeuw en enkele digitale transponders met o.a. actuaTV, france 3 ongecodeerd (SNR: 24dB)
Ik had gedacht dat de filter het signaal zo verzwakt, dat je te weinig SNR over had voor digitale TV. Ik ging er ook van uit dat de meeste digitale transponders rond de 300+ MHz zaten.
Die TOF filter schijnt de frequenties 5 tot 65 Mhz en 406 tot 446 MHz door te laten (deze banden worden gebruikt voor up/ en download van data voor internet en telefonie). De 3 analoge kanalen die jij noemt zitten hier héél dicht tegen (resp op 449, 456 en 463 MHz), vandaar dat deze nog redelijk doorgelaten worden (en dus waarschijnlijk ook de digitale transponders waarop actuaTV en France 3 zitten) ...

Philippe.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Inderdaad.

Je kan de digitale frequenties bekijken op de blog van boulder (http://boulder2.wordpress.com/) (zit hier ook op dit forum): http://rapidshare.com/files/405919215/t ... s.xls.html
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”