Test Aankoop: Telenet lapt wet aan zijn laars ...

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Telenet lapt wet aan zijn laars met nieuwe voorwaarden.

Klanten van Telenet vonden op hun afrekening van juli en augustus de mededeling terug dat de provider zijn algemene voorwaarden zou aanpassen. Alhoewel, "vonden"? De mededeling was netjes weggestopt. En Telenet lapt met deze aanpassing een heel aantal regels aan zijn laars. Wij trekken aan de alarmbel en brengen het BIPT, het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie, op de hoogte.

"Als u betaalt, bent u akkoord"
"Vanaf 1 oktober 2010 zijn er vernieuwde algemene voorwaarden van toepassing voor de Telenet-diensten. Zij gelden voor alle overeenkomsten tussen de klant en Telenet, en zijn op eenvoudige aanvraag te bekomen of te raadplegen op http://www.telenet.be/go/algelmenevoorwaarden. Door betaling van deze aanrekening erkent de klant kennis te hebben genomen van de algemene voorwaarden en ze eveneens te hebben aanvaard."

Dat stond te lezen op de achterzijde van de Telenet-rekening van juli en augustus, onder "Geïnteresseerd in domiciliëring". Niet echt prominent dus, en dan hield Telenet nog geen rekening met een aantal bepalingen uit de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie, hierna Telecomwet genoemd.

Niet "naar behoren"
Artikel 108 § 2 van de Telecomwet zegt onder meer dat de klant "naar behoren individueel" moet worden ingelicht als de contractuele voorwaarden worden aangepast. Dat is alleszins niet gebeurd door de mededeling ergens weg te moffelen.
De wet zegt ook dat de klant "tegelijkertijd op de hoogte gesteld moet worden van het recht om zonder boete het contract op te zeggen". Dit vinden wij niet terug in de boodschap van Telenet.

Link is extra barrière
Voor wie de nieuwe algemene voorwaarden wilt raadplegen, geeft Telenet een link. Dit gaat in tegen de bepalingen van de Telecomwet, en wel om twee redenen: ten eerste is daarmee niet voldaan aan de verplichting die zegt dat het recht op opzegging "tegelijkertijd" moet worden vermeld met de wijziging van de algemene voorwaarden.

Ten tweede vereist deze link een bijkomende actie, een initiatief van de klant zelf, wat ook in strijd is met art. 108 § 2 van de Telecomwet. Bovendien is het zo dat Telenet niet alleen de algemene voorwaarden van de internetdiensten wijzigt. Hoe moet iemand zonder internet de bijkomende informatie dan krijgen?

Te korte opzegtermijn
Op de vermelde link zegt Telenet dat de klant het recht heeft om de overeenkomst kosteloos op te zeggen via de klantendienst, mits men er expliciet bij zegt dat het is vanwege de nieuwe voorwaarden. Dit kan tot en met 31 oktober.

Ook dit is in strijd met art. 108 § 2 van de Telecomwet, die zegt dat de consument het recht heeft de overeenkomst kosteloos op te zeggen "uiterlijk de laatste dag van de maand die volgt op de inwerkingtreding van de wijzigingen". In dit geval dus 30 november, aangezien de nieuwe algemene voorwaarden ingaan op 1 oktober 2010.

Gsm van € 1 toch betalen?
Dan is er nog die andere bijkomende voorwaarde waarvan sprake op de vermelde webpagina. Met name de volgende: "Bij opzegging van een Mobile-abonnement met een gsm of netbook voor 1 euro, moet je de volledige verkoopsprijs van het toestel terugbetalen." Ook dit is in strijd met de wet.

Bovendien is er, als de gsm moet worden terugbetaald, helemaal geen sprake meer van een kosteloze opzegging.

Oproep tot actie aan BIPT

Test-Aankoop heeft al deze argumenten ook opgelijst in een brief aan het BIPT en vraagt aan deze instantie om haar bevoegdheden uit te oefenen. Telenet is geen alleenstaand geval. In de zomer veroordeelde het BIPT Belgacom tot een monsterboete van € 800 000, eveneens wegens schending van art. 108 § 2 van de Telecomwet.
Bron: Test Aankoop

Toch nog iemand die reageert. Pffff. EINDELIJK.
Zal de rest nu ook eens wakker schieten: BIPT, Ministerie van Economisch zaken, De Ombudsman, .....
Rikkyrocker
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 349
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:23
Bedankt: 1 keer

eternum schreef:
Telenet lapt wet aan zijn laars met nieuwe voorwaarden.



Toch nog iemand die reageert. Pffff. EINDELIJK.
Zal de rest nu ook eens wakker schieten: BIPT, Ministerie van Economisch zaken, De Ombudsman, .....
Over nieuwe algemene voorwaarden,weten we al 3 maand,ook al via de krant,dat je gratis weg kan bij Telenet.Waar komt Test aankoop nog me af.

Over die limieten en vrij downloaden,smalband na onduidelijke verbruikte volumes enz ,dat daar Test aankoop Bipt - Ombudsman enz over inlicht.Of iets probeert aan te doen.
Daar hebben de telenetters wat aan,Van Test aankoop krijg je ook geen antwoord,of wel eerst lid worden.Zijn ook niet goedkoop.
Of willen ze op deze manier weer klanten ronselen?
Laatst gewijzigd door Rikkyrocker 09 okt 2010, 18:17, in totaal 1 gewijzigd.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

Hmmm, begrijp het niet goed .... Wij hebben al jaren telenet via domiciliering en wordt dus elke maand op tijd betaald. Maar overweeg nu weg te gaan, omdat het nu nog gratis kan .... Dit gaat dus niet meer ofzo, als je pas een betaling hebt gedaan of begrijp ik het verkeerd???
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7414
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kuurne
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 387 keer

je kan opzeggen tot 30/11/2010
domiciliering heeft daar niks mee te maken :beerchug:
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
Rikkyrocker
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 349
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:23
Bedankt: 1 keer

proximusboyke schreef:je kan opzeggen tot 30/11/2010
domiciliering heeft daar niks mee te maken :beerchug:

En gratis kijk onder algemene voorwaarden
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3667
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 104 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Zit er daar dan niemand die de telecomwet kent ? ze lappen zo op een paar manieren de wet aan hun laarzen ... en dan volgt er meestal wel een boete zoals belgacom onlangs moest betalen.
Het is best dat ze nu meer gevolgd worden en desnoods op de vingers worden getikt, anders komen ze met alles/overal mee weg
Als ze een beetje de regels volgden konden ze dat geld (voor een eventuele boete) gebruiken voor hun netwerk enzo te verbeteren, mja blijkbaar hebben ze geld genoeg, dacht dat telenet onlangs al een boete heeft moeten betalen van iets rond de 12.000€ maar weet niet meer precies waarom dat was.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6884
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

Tja 12000€... Hoeveel Internet/TV/Tel/GSM betaalt de gemiddelde gebruiker per jaar ? 1200€ ? das dus een boete van 100 man, borrelnootjes dus...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Het gaat erom dat telenet fouttief communiceerd met de klanten. Je moet er zelf achter komen, en dit niet alleen met de voorwaarden.
Ook de specs van fibernet 100 word zomaar aangepast zonder hierover de klant in te lichten. Meerbepaald de webspace.
Iets wat niet kan, en waarvoor de klant vergoed moet worden. Zeker bij de nieuwe fibernet abonementen zijn veel kinderziektes geweest die nu niet opgelost zijn. Als klant moet je dan een compensatie krijgen.

Telenet beweert dat ze de voorwaarden eenvoudiger hebben gemaakt, kan best, maar als klant weet je wel beter en is dit gewoon om hun gedrag van de afgelopen maanden te verantwoorden en je de kans te geven op te stappen. Volgens Testaankoop is de opzeg ook te kort.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Patje schreef:mja blijkbaar hebben ze geld genoeg, dacht dat telenet onlangs al een boete heeft moeten betalen van iets rond de 12.000€ maar weet niet meer precies waarom dat was.
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=27263

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Zie ook http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=27106
Vanaf de 3de pagina gaat het ook over Test-Aankoop.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”