Forum

TV : extra hd digibox/digicorder

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.

Moderators: Moderators, Userbase Crew

TV : extra hd digibox/digicorder

Berichtdoor djs5002002 op 17 nov 2008, 17:58

Vandaag heeft Telenet de TV installatie in orde gebracht.
Ik heb nu 1 TV punt met HD digicorder. Deze laatste is zowel via coax als UTP kabel (voor de interactiviteit) verbonden.

Nu is mijn vraag het volgende. Stel dat ik een 2de TV toestel wil aansluiten op een HD digibox/digicorder, ben ik dan verplicht om eveneens een UTP kabel te trekken en die te verbinden met de box/corder (en die dan op zijn beurt naar de kabelmodem) ?

Op de bovenverdieping heb ik immers wel netwerkbekabeling liggen maar de verschillende aansluitpunten van de bovenverdieping lopen allemaal naar 1 switch die op zijn beurt via 1 kabel naar de aansluiting in de garage loopt (steraansluiting).
Volgens de installateur zou dit niet lukken over een switch omwille van IP problemen.

1/ Heeft elke digibox/digicorder effectief een netwerkaansluiting nodig om te werken ? Interactiviteit interesseert mij eigenlijk niet zozeer, het gaat mij enkel om het HD videosignaal.
2/ Kan iemand bevestigen dat een switch voor problemen zorgt bij de aansluiting naar de kabelmodem toe ?

Alvast bedankt voor verdere opheldering.

PS : mijn internet is via ADSL - niet via Telenet
offlinedjs5002002
Starter
Starter

Re: TV : extra hd digibox/digicorder

Berichtdoor r2504 op 17 nov 2008, 18:02

djs5002002 schreef:1/ Heeft elke digibox/digicorder effectief een netwerkaansluiting nodig om te werken ? Interactiviteit interesseert mij eigenlijk niet zozeer, het gaat mij enkel om het HD videosignaal.

Niet echt, buiten het verlies van je interactiviteit heb je echter ook maar twee dagen EPG, en indien je extra paketten hebt zoals PRIME kan je ze ook niet op beide TV's bekijken.

djs5002002 schreef:2/ Kan iemand bevestigen dat een switch voor problemen zorgt bij de aansluiting naar de kabelmodem toe ?

Een switch niet, een router wel.
offliner2504
Elite Poster
Elite Poster

Nuttige posts:
Recente nuttige posts:

Berichtdoor djs5002002 op 17 nov 2008, 18:05

Bedankt - beide antwoorden zijn wat ik dacht.
Leuk een bevestiging gekregen te hebben :-D
offlinedjs5002002
Starter
Starter

Berichtdoor Astralon op 17 nov 2008, 18:59

Als je toch interactiviteit wilt op het tweede toestel kan je nog altijd PowerLine adapters installeren.
Heb ik hier ook gedaan (3 toestellen).
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
offlineAstralon
Elite Poster
Elite Poster

Nuttige posts:
Recente nuttige posts:

Berichtdoor djs5002002 op 17 nov 2008, 21:30

r2504 schreef:Een switch niet, een router wel.

Als ik het goed begrijp geeft een router vodden omwille van het feit dat ie normaliter ingesteld staat om IP adressen toe te kennen aan de verbonden apparaten (indien DHCP enabled).

Heb ik het dan goed dat dit gewoon is op te lossen door DHCP te disablen en op alle toestellen een statisch IP adres toe te kennen ?

Maw de digiboxen behouden hun 10.xxx adres en de overige pc's in het netwerk geef ik een adres in de range 192.168.xxx (statisch).

Of is dit te simplistisch qua voorstel ?
offlinedjs5002002
Starter
Starter

Berichtdoor r2504 op 17 nov 2008, 23:41

djs5002002 schreef:Of is dit te simplistisch qua voorstel ?

Ja :lol:

De technische achtergrond is dat computers niet communiceren via hun IP-adres, maar wel via een hardware adres of MAC adres (zelf merk je daar niets van). Nu is het zo dat switchen dit gewoon doorgeven, en Telenet z'n servers dus nog je decoder kunnen herkennen.

Wanneer je echter een router gebruikt gaat deze zijn MAC adres doorgeven aan TN voor alle PC's die achter de router staan. Of deze nu DHCP gebruiken of niet maakt daarbij niet uit (da's een andere netwerk of OSI layer). Feit is dat TN zo je decoder niet kan herkennen.
offliner2504
Elite Poster
Elite Poster

Nuttige posts:
Recente nuttige posts:

Berichtdoor djs5002002 op 19 nov 2008, 20:04

OK - helder - thanks !
offlinedjs5002002
Starter
Starter

Berichtdoor MRC101 op 21 nov 2008, 00:09

Je kan ook de switch (die je normaal van telenet krijgt) + router gebruiken.

Afhankelijk van het het internet abonnement dat je hebt kan je 1 of 4 PC's aansluiten, indien je het toegestane aantal wil aansluiten gebruik je gewoon de door telenet geleverde switch (switch[TN]).
Als je meer PC's wil aansluiten heb je minstens 1 switch nodig, met genoeg vrije poorten en een router (zie voorbeelden en uitleg hieronder).

Instellingen router:
-WAN: DHCP client
-LAN: DHCP server=off; IP=192.168.1.1
Instellingen PC:
IP=192.168.1.xx
Gateway=192.168.1.1
Code: Selecteer alles
                                           ┌--HD Digibox
Telenet modem---switch[TN]----┐            ├--HD Digicorder   
                   |        switch[huis]---┼--PC1
                   └-router---┘            ├--PC2
                  wan     lan              └--PC3

┌--HD Digibox
                               ├--HD Digicorder   
Telenet modem---switch[huis]---┼--PC1
                 └-router-┘    ├--PC2
                wan      lan   └--PC3

┌--HD Digibox
                 |  ┌--HD Digicorder
Telenet modem---switch[TN]   
                 |  |
                 |  └PC1
                 |          ┌--PC2   
                 └-router---├--PC3
                wan     lan ├--PC4
                            └--PC5

De digiboxen kunnen op elke switch verbonden worden en de pc's enkel op de switchen die aangesloten zijn op of na de lan-poort van de router. (Sommige PC's mogen eventueel rechtstreeks op een switch aangesloten worden, met een maximum "maximum telenet-1".)
offlineMRC101
Elite Poster
Elite Poster

Nuttige posts:

Berichtdoor r2504 op 21 nov 2008, 08:57

MRC101 schreef:Je kan ook de switch (die je normaal van telenet krijgt) + router gebruiken.

Maar dan best volgens schema 3... de twee andere zijn eveneens mogelijk, maar persoonlijk zou ik ze niet meteen aanbevelen (min of meer vanuit security standpunt).
offliner2504
Elite Poster
Elite Poster

Nuttige posts:
Recente nuttige posts:

Berichtdoor Gent32m op 21 nov 2008, 16:02

Idd, schema 3 lijkt me ook de beste optie.
Ik heb zo een config bij mijn schoonpa opgezet (en werkt perfect).

P.S. Ik heb wel alles uit het stopcontact moeten trekken en stuk per stuk opnieuw aansluiten. Zodat de IP, Mac of weet ik wat voor adressen :wink: door Telenet opnieuw werden toegewezen, etc.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
offlineGent32m
Elite Poster
Elite Poster

Nuttige posts:

Berichtdoor MRC101 op 22 nov 2008, 02:16

Schema 3 is inderdaad de makkelijkste oplossing. Die andere waren er eigelijk meer voor de mensen die al overal netwerkkabels hebben en een centrale switch in huis zoden hebben, maar ik bedenk net dat je daar dan gewoon die router bij kan plaatsen en de respectievelijke kabels op het juiste toestel (switch/router) kan aansluiten.

In schema 3 mag je eventueel de DHCP server van de router aan laten staan.
offlineMRC101
Elite Poster
Elite Poster

Nuttige posts:

Berichtdoor djs5002002 op 24 nov 2008, 20:49

Was een paar dagen voor werk in buitenland - allen alvast bedankt voor de reacties.

Omdat Telenet recentelijk hun condities voor internet hebben gewijzigd overweeg ik om toch maar een Shake Internet + Digitale Tv te nemen.
Wat me eigenlijk nog doet twijfelen is een voorval van reeds enige tijd geleden toen Telenet de eweka usenet (betalende) dienst blokkeerde. Op het forum vind ik hier niet onmiddellijk nog een spoor van terug.

Kan iemand een update bezorgen of Telenet nog steeds de verschillende newsreaderxx.eweka.nl blokkeert of zijn ze inmiddels tot een vergelijk gekomen ?

Alvast bedankt !
offlinedjs5002002
Starter
Starter

Berichtdoor dopke op 25 nov 2008, 10:54

djs5002002 schreef:
Kan iemand een update bezorgen of Telenet nog steeds de verschillende newsreaderxx.eweka.nl blokkeert of zijn ze inmiddels tot een vergelijk gekomen ?

Alvast bedankt !

De betaal accounts werken gewoon van eweka .Enkele jaren geleden zijn er inderdaad problemen geweest .
Afbeelding

VU+usolo2 , SAB TITAN II combo , M7 801HD ( in de doos ) , triax 88cm , 3 x vizyon + 1 sab lnb , 2x triax 4/1 diode switch , 1x emp centauri 4/1 switch
offlinedopke
Elite Poster
Elite Poster

Nuttige posts:

Berichtdoor xedion op 25 nov 2008, 11:28

dopke schreef:
djs5002002 schreef:

Alvast bedankt !

De betaal accounts werken gewoon van eweka .Enkele jaren geleden zijn er inderdaad problemen geweest .

Hier moet ik dan wel aan toevoegen dat het me opgevallen is dat het zonder SSL wel gecapt is op 1.2 MB/s (getest op 4 usenet providers) maar met SSL haal ik dan wel meteen de volle 2.82MB/s.

Bij Eweka is de SSL gratis inbegrepen.
offlinexedion
Plus Member
Plus Member

Berichtdoor dopke op 25 nov 2008, 12:10

xedion schreef:
Hier moet ik dan wel aan toevoegen dat het me opgevallen is dat het zonder SSL wel gecapt is op 1.2 MB/s (getest op 4 usenet providers) maar met SSL haal ik dan wel meteen de volle 2.82MB/s.

Daar merk ik alvast niks van bij eweka . Met of zonder ssl even snel ( rond de 2.86 MB/s) .
Afbeelding

VU+usolo2 , SAB TITAN II combo , M7 801HD ( in de doos ) , triax 88cm , 3 x vizyon + 1 sab lnb , 2x triax 4/1 diode switch , 1x emp centauri 4/1 switch
offlinedopke
Elite Poster
Elite Poster

Nuttige posts:

Berichtdoor xedion op 25 nov 2008, 13:57

dopke schreef:
xedion schreef:

Daar merk ik alvast niks van bij eweka . Met of zonder ssl even snel ( rond de 2.86 MB/s) .

Thanks voor de info :-(

Dan is het tijd om er dieper om in te gaan hier.

:Added:
Telenet aan de lijn gehad, blijkbaar grote packetloss bij de modemtest.
Morgen nieuwe modem.

Ps: De service is nog steeds Top :worship: , enkel goede ervaringen met hun service desk.
Afbeelding
offlinexedion
Plus Member
Plus Member

Berichtdoor djs5002002 op 25 nov 2008, 21:50

Bedankt voor de reacties.

Daarmee is het laatste probleem dan ook van de baan ...
offlinedjs5002002
Starter
Starter

Re:

Berichtdoor Teebee op 25 dec 2008, 19:52

Om geen nieuwe topic te starten, vraag ik het hier:
Kan dit ook ?

Code: Selecteer alles
                             ┌--HD Digicorder
Telenet modem---switch[TN]   
                              |
                              |
                              |              ┌--PC1
                              └-router---├--PC2
                              wan     lan ├--PC3
                                             └--PC4
                                             └--HD Digicorder

Zoals de foto is de huidige opstelling, maar nu zou er overgeschakeld willen worden op een shake abonnement.
In de living zou de eerste HD Digicorder komen staan, en vandaar uit ligt er een coax kabel van 20m, maar nog geen cat5e kabel, maar die zou er dus moeten komen indien je ook van Prime op het tweede HD digicorder wil genieten. Daar waar die 2de box staat komt nu het adsl signaal (wordt opgezegd) binnen en vanuit de router vertrekken 4 cat5 kabels. Kan die router nu gebruikt worden volgens bovenstaand schema zodat die router daar kan blijven staan en toch interactiviteit hebt op de 2de box, of is een andere opstelling aan te raden?
Bijlagen
shake.jpg
(47.25 KiB) 58 keer gedownload
Afbeelding
offlineTeebee
Elite Poster
Elite Poster

Nuttige posts:
Recente nuttige posts:

Re: Re:

Berichtdoor r2504 op 26 dec 2008, 11:29

Teebee schreef:Kan die router nu gebruikt worden

Een decoder mag NOOIT achter een router staan. Je zal dus een kleine switch voor je router (sommige routers laten via alternatieve firmware ook toe één of meerdere LAN poorten om te zetten in een WAN poort, maar je hebt er duidelijk toch te weinig aangezien je 5 apparaten wil aansluiten) moeten plaatsen om je decoder op aan te sluiten.
offliner2504
Elite Poster
Elite Poster

Nuttige posts:
Recente nuttige posts:

Berichtdoor tettenlover op 26 dec 2008, 11:48

xedion schreef:Telenet aan de lijn gehad, blijkbaar grote packetloss bij de modemtest.
Morgen nieuwe modem.

Ik zal je moeten teleurstellen want de technieker zal je modem hoogstwaarschijnlijk niet vervangen omdat er niks mis mee is.
Afbeelding
offlinetettenlover
Plus Member
Plus Member

Volgende

Keer terug naar Telenet (Chello, UPC)