1) Dit vind ik pertinent onjuist van mijn collega. Je kan idd de wifi uitschakelen op de telenet router, en een aparte router als AP gebruiken. Wat je wel hebt is dat, wanneer je de wifi van de router uitschakelt, en dus ook de homespot, je ook geen toegang hebt tot andere homespots. Heb je een modem only, dan heb je wel toegang tot andere homespots, ook al heb je zelf geen.
Het klopt wel dat ze de router gaan installeren waar nu de modem staat, en dit vaak niet de beste plek is om je wifi signaal te hebben.
2) Wel, je bent nooit eigenaar van telenet apparatuur, noch van de modem noch van de router. Maar de modem only doet verder niets op je netwerk dan een externe IP afleveren, de router beheert ook je netwerk, ip range, bepaalde instellingen, ...
2+3) ja, aangezien telenet je netwerk dan beheert, hebben ze ook inzicht in al je toestellen op dat netwerk; de router instellingen gebeuren ook niet in een webinterface op je router zelf, maar op de site van telenet. Als die down is bv kan je ook nergens aan.
Nee, wat intern op je netwerk gebeurt achter je eigen router kan telent niks van zien, die zien enkel de router. Dit verandert als je hun router gebruikt, want die is in hun beheer en dus kunnen ze in theorie alles zien wat die router ziet.
4) je kan je eigen router als router gebruiken achter de telenet router, maar dat introduceert dubbele NAT op het netwerk (beide routers gaan immers adressen vertalen) en dat is geen goede opstelling, hoewel het in de praktijk wel kan werken.
Ik zou graag hebben dat we niet op de man gaan spelen hier, er is al veel inkt gevloeid over deze discussie, en de meningen over eigen beheer vs gebruiksgemak zijn verdeeld, om het zachtjes uit te drukken. De technische details hierachter daarentegen is iedereen het over eens, dus laten we het daarbij houden.
Ik kan mijn collega hier alleen maar bijtreden over de technische details die hij opgaf, behalve puntje 1 (zoals hierboven geschreven).
Edit: dat van die switch klopt ook. Je digicorder mag niet achter je eigen router staan, dus moet die apart op een switch achter de modem. Ook kan je dan geen gebruik maken van de streaming functies die yelo in combinatie met je digicorder aambiedt, omdat je toestellen dan je digicorder niet kunnen zien. Bij de telenet router wordt er voor de digicorder 2 ip adressen gemaakt, waarvan eentje op hetzelfde interne netwerk als je andere toestellen.
[
Post made via mobile device ]