Fibernet: modem/only versus modem/router

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Ik heb nu een modem only setup en ga verhuizen. Momenteel ben ik echt super tevreden over mijn setup isw mijn Linksys E4200.
Die extra switch aan de digicorder stoort mij op dit moment niet :)

Nu ben ik akkoord gegaan met hun Wifi modem, omdat me dit in het andere topic aangeraden werd. Toch blijf ik ergens met een gemengd gevoel over. Ik heb overal wel UTP liggen, maar wij hebben bijna geen 3G of Edge dekking in de bouw. Dus voor de ipad en iphones is het wel belangrijk een goede WIFI te hebben, alsook de Laptops. Dat is nu net voor mij waar de WIFI modem van TN veel te kort komt. Bij mijn ouders hebben ze er zo één, in de living dan nog, redelijk centraal en de ontvangst is bedroevend.
Verder heb ik ook nog een Xtreamer op mijn router aangesloten en een externe HD.

Is het dus voor mij nog steeds een goed idee om voor de WIFI modem te gaan of toch beter een modem only en mij neerleggen dat ik niet van de volledige YELO ... zal kunnen genieten..?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Er is al meermaals geschreven dat WIFI ontvangst GEEN reden is om niet voor een HGW te gaan. Dergelijk problem (moest het zich nog voordoen want de nieuwe HGWs blijken een zeer goed signal te hebben) kan je perfect oplossen door het eenvoudigweg plaatsen van een extra AP (je kan hiervoor je oude router gebruiken door hem op de LAN poorten aan te sluiten).
vera
Forumtroll
Forumtroll

Blijf je Wifi de baas!

http://www.telenet-wifi.be/nl#/
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat word lachen als je, zoals 3/4 van de Belgen, naar de Fnac, Mediamarkt, Saturn of andere grote winkel gaat...

Code: Selecteer alles

Belangrijk bij het kopen van een Access Point

Een Access Point heeft vaak ook een ingebouwde routerfunctie. Vraag even of dit bij jouw exemplaar het geval is als je een Access Point aankoopt. Indien je Access Point zo'n ingebouwde routerfunctie heeft, moet je deze functie uitschakelen bij het installeren ervan. Vraag dus ook meteen in de computerwinkel hoe je de routerfunctie uitschakelt of zoek dit op in de handleiding van je Access Point.
In een kleine winkel wil men dit nog wel eens doen voor je, klantenservice en zo. In de grote winkels : trek uw plan, t staat in t boekske. Nu weet ik zeker dat dat in de helft van de boekskes niet staat :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
tt9304
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 15 keer

Als je geen gebruik wil maken om van buitens huis je hdd/pc te willen benaderen en dus geen gebruik wil maken van DDNS,
dan is HGW een goede keuze, wil je later toch DDNS functie met alle voordelen ervan, of wil je port fwd in eigen beheer, kies dan voor modem only, wil je later alsnog veranderen kost een betalende interventie, Bij enige twijfel ga dan voor modem-only.

En wil je gegarandeerde WIFI dekking, kies dan voor defig WIFI material van ubiquiti

de bullet met een deftige antenne ong 90cm dit buiten in vrij zicht, is goed voor een bereik van 10 a 15km
2 bullits met ieder een grid vrij zicht goed tot 30km geen problem.
of een nanostation 2 nanostaions tov elkaar goed tot 5km bij vrij zicht

dus een nanostaion door 5 muren en 30m verder geen enkel probleem
geen repeaters nodig.

beide kun je in passtrough zetten

alsook in host als in client mode

host van kabel naar wifi
client van wifi naar kabel
ze zijn er voor 2.4GHz en voor 5GHz
de langste link in gebruik is 59 km. op 5 Ghz.

Greetz
Laatst gewijzigd door tt9304 15 apr 2013, 14:32, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

tt9304 schreef:Als je geen gebruik wil maken om van buitens huis je hdd/pc te willen benaderen en dus geen gebruik wil maken van DDNS,
dan is HGW een goede keuze, wil je later toch DDNS functie met alle voordelen ervan, of wil je port fwd in eigen beheer, kies dan voor modem only, wil je later alsnog veranderen kost een betalende interventie, Bij enige twijfel ga dan voor modem-only.
Hoeveel gemiddelde huishoudens ken jij met een netwerkschrijf of pc die continue staat te draaien? Overigens kan je op diezelfde PC of netwerkschijf perfect ook DDNS software zetten, dus ik zie het probleem zo niet. Modem only is zeker niet slecht, maar dan moet je er ook mee kunnen om gaan. HGW is de perfecte huis/tuin/keuken router voor het gemiddelde gezin in België. En geloof mij vrij, als een modaal persoon een netwerkschijf wilt open zetten voor de buitenwereld, dan gaat hij eerst gaan vragen of dit überhaupt wel kan! Iemand die dergelijke constructies gaat opzetten thuis is iemand die ofwel er iets van kent, ofwel iemand die iemand kent...die er iets van kent :)

Overigens is het een Ubiquiti Bullet, niet Bullit. En langeafstandslinks zou ik doen via een 5GHz device, niet met een nanostation2. En zeker al niet over 5km!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Bij enige twijfel ga dan voor modem-only.
juist niet. De meeste gebruikers van telenet zijn niet de techneuten die dit alles nodig hebben en zijn met een all-in-one meer dan gelukkig. Wil je meer speelruimte dan doe je alles in eigen beheer met een modem-only. Dit heeft meer iets met de kennis van de gebruiker te maken.

Is wifi inderdaad een probleem dan plaats je een access-point, of plaats je de eigen router als ap-point zoals r2504 reeds aangehaald heeft. Zelf denk ik niet dat een doorsnee thuisgebruiker zwaar wil investeren in een AP met bereik van 10 Km.

Overigens verlies je geen functionaliteit van Yelo met een all-in-one combinatie van telenet.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 759 keer
Recent bedankt: 3 keer

De kern van het probleem is natuurlijk dat Telenet koppig toegang tot de HGW weigert zodat je hem niet in bridge mode kan zetten.
Enfin, terzake: ik snap het Yelo probleem niet helemaal. Ik heb zelf de modem, met dus digicorder niet in mijn netwerk, en yelo werkt hoor (buiten het feit dat ik mijn eigen BBC opnames niet mag bekijken wegens streaming rechten). De digicorder zit zoiezo in een klasse A 10.x adres dacht ik (ook bij de hgw toch?), die zit dus niet in je lokale IP range.

Voor de duidelijkheid: vaak is een hgw voor de niet techneut een goed idee. Je moet bereid zijn je handen vuil te maken en wat te leren, of iemand kennen die graag je netwerk beheert, om met de modem aan het werk te gaan. Downsides als geen homespot los je als (nieuwbakken) techneut dan makkelijk op met een extra AP.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:De kern van het probleem is natuurlijk dat Telenet koppig toegang tot de HGW weigert zodat je hem niet in bridge mode kan zetten.
Die keuze krijg je door het vragen van een modem-only... het enige nadeel is dat het een soort van permanente keuze is (wisselen kan enkel mits betaling).
ITnetadmin schreef:ik snap het Yelo probleem niet helemaal.
Vandaag de dag is er nog geen probleem... kortelings wel als je de nieuwe Yelo interface op je Digicorder kan laden. Deze kan namelijk data lezen vanaf DLNA servers in je netwerk. Op die manier kan je bijvoorbeeld op je TV (via je Digicorder) foto's bekijken en muziek beluisteren welke op je PC of NAS staan. Het spreekt echter voor zichzelf dat je Digicorder op een 10.x.x.x adres niet aan je interne LAN kan (via een HGW wel).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Yup, anders was er geen discussie geweest, en kon je vrijuit switchen. Nuja... Da van da roeien met die riemen he...

Ah, ik dacht dat de digicorder bij de HGW een mac passthrough kreeg en alsnog in de 10.x range stond. Weer iets bijgeleerd :-)
En ja, dat soort functies kan ik beter met andere apps (ervan uitgaand dat de techneuten die voor modems kiezen dat ook wel kunnen) :-)

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:Ah, ik dacht dat de digicorder bij de HGW een mac passthrough kreeg en alsnog in de 10.x range stond.
Dat is inderdaad ook zo... hoe men het gaat oplossen is me dan ook nog niet duidelijk (misschien met een tweede adres in je 192.168.0.x range ?)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Ik dacht effe aan een logische vlan vanuit de router naar de digicorder, waarbij de digicorder 2 logische netwerkkaarten krijgt, eentje 10.x, eentje lokaal. Als de router adhv de digicorder mac die vlan instelling op de juiste poort activeert...

mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ITnetadmin schreef: Ik heb zelf de modem, met dus digicorder niet in mijn netwerk, en yelo werkt hoor
Kan je op elke device in je netwerk programma's bekijken die op je digicorder staan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ja... zolang je er maar Yelo kan op draaien.
dmoderation
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Welk model HGW wordt tegenwoordig door TN geleverd ? Is dat de CBN CH6685E ?
freggy
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 26 keer

Enkele weken terug heb ik op mijn nieuw adres een Telenet-installatie laten doen. Ik vroeg aan de installateur om een modem-only te installeren, omdat ik van mijn eigen router wil gebruik maken zonder dubbele NAT en dergelijke toestanden, en dus het externe IP rechtstreeks op mijn router wil.

De installateur haalde onmiddellijk een document boven op zijn laptop waarin gedefinieerd werd welke modem installateurs bij welke installatie moesten/mochten installeren. Ik denk overigens dat het het document was waarvan je op deze foto nog net een glimp van de titel onderaan kan opvangen (de term "modem strategy" doet bij mij in ieder geval een belletje rinkelen):

In ieder geval, de installateur zei mij dat het hen "ten strengste verboden" was om nog een modem-only te installeren (in het document werd daarvoor een of andere afkorting gebruikt die ik me niet meer herinner), en dat ze enkel nog de Telenet Home Gateway mochten installeren. Zelfs bij business abonnementen zoals Fluo was dat het geval, zei hij. Enkel bij het duurste bussiness-model was nog een modem-only toegelaten.

De vraag gesteld ook op Twitter aan Telenet, maar daar liet men ook niet echt ruimte om een modem-only te krijgen, en verwees men enkel door naar deze pagina, wat eigenlijk geen antwoord is op mijn vraag want hiermee schakel je nog altijd de NAT op die Home Gateway uit.

In combinatie nu met die glimp van die mail hierboven, vermoed ik dus dat Telenet heel recent zijn modemstrategie heeft aangepast, en dat een modem-only dus totaal uit den boze is nu. Zijn er toevallig anderen die deze maand nog een nieuwe installatie hebben laten doen en wel of niet een modem-only gekregen hebben?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1948 keer
Recent bedankt: 18 keer

Die strategie is minstens 3 jaar oud en werd op een Investor Day in 2011 al ruimschoots toegelicht. Het ziet er naar uit dat Telenet nu het modem-only-achterpoortje definitief wil dichttimmeren en de "Telenet Connected Home"-strategie in een hogere versnelling schakelt.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 43 keer

Ik heb vorige maand (half oktober ongeveer) nog een installatie laten doen door Telenet. Modem only gevraagd en gekregen zonder problemen, + een gratis switch voor de digicorder.
freggy
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 26 keer

In juli antwoordden ze op twitter inderdaad nog dat modem-only aan te vragen is bij installateur: en dat was dus wat ik nu ook geprobeerd heb. Maar die weigerde dus halsstarrig om een modem-only te installeren, met de boodschap dat het hen verboden was, en op twitter zie ik nu dat telenet zegt dat omruilen voor een modem-only 75 EUR kost:

Blijkbaar hebben ze weer een manier gevonden om hun klanten extra te laten betalen...
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

raf1 schreef: Telenet Connected Home"-strategie
Wat houdt dat precies in of wat willen ze daar met bereiken.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

Hun voorraad IP-adressen is aan het opraken zeker?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Allee, het spel begint weer. Gewoon installateur weigeren de installatie te doen met een gateway?
Nuja, zolang je nog kan ruilen (ook al is het dan 75 euro) is het zo erg nog niet. Dat filtert de modemonly gebruikers tot enkel zij die het echt willen.

Mods: mss joinen met het lange modem vs router topic?

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:Dat filtert de modemonly gebruikers tot enkel zij die het echt willen.
Hier vreesde ik al langer voor... sommige personen promoten de modem-only hier iets te vlotjes wat mij betreft... ook al heeft de TS het vaak niet echt nodig (vaak kent men nog niet eens de betekenis van een subnet mask maar wil men wel een modem only :bang: ).

Resultaat is dat dergelijk mensen uiteindelijk terug TN gaan lastig vallen omdat bepaalde dingen niet werken... en dat tracht men nu te beperken (met alle gevolgen vandien voor zij die het wel correct weten te gebruiken).
raf1
Elite Poster
Elite Poster

dragonflo schreef:Wat houdt dat precies in of wat willen ze daar met bereiken.
Concreet houdt deze strategie actueel het volgende in:
Twitter: https://twitter.com/Telenet/status/304537211355926528 Daarnaast zou opnames delen tussen Telenet-settopboxen(via DTCP-IP protected DLNA) gratis blijven maar zou de snelgroeiende groep compatibele DLNA-toestellen(PS3, smart tv's, tablets) moeten uitgesloten worden van deze gratis functie. Via die homegateway kunnen ze dat dus perfect doen.

In de toekomst kan Telenet dankzij deze strategie natuurlijk nog beperkingen of extra tarieven invoeren...
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Dus in feite als je geen tv hebt (bij hen) is die strategie misschien niet van toepassing?

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1377 keer
Bedankt: 509 keer
Recent bedankt: 1 keer

lithion schreef:Hun voorraad IP-adressen is aan het opraken zeker?
Zou geen probleem mogen zijn. De gerechtvaardigde aanvragen voor modem-only is voor de klanten die zelf hun eigen router hebben en beheren. Dus ze zouden modem-only perfect kunnen combineren met een stevige beperking op aantal IP adressen dat je krijgt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:Daarnaast zou opnames delen tussen Telenet-settopboxen(via DTCP-IP protected DLNA) gratis blijven maar zou de snelgroeiende groep compatibele DLNA-toestellen(PS3, smart tv's, tablets) moeten uitgesloten worden van deze gratis functie. Via die homegateway kunnen ze dat dus perfect doen.
Ik zie niet in wat een Homegateway daar aan gaat oplossen... de TN decoder heeft gewoon een IP-adres in je eigen LAN waar dus bv. je PS3 zou staan... in dergelijke scenario passeerd er geen enkele bit via de homegateway ! Als men dit wil oplossen moet men dat gewoon doen in de DLNA server van de Digicorder... het verhaaltje over de homegateway is dus nonsens.
raf1 schreef:In de toekomst kan Telenet dankzij deze strategie natuurlijk nog beperkingen of extra tarieven invoeren...
BS... zoals beschreven.
Tomby schreef:Dus ze zouden modem-only perfect kunnen combineren met een stevige beperking op aantal IP adressen dat je krijgt.
Iemand die een modem-only vraagt doet dat normaal om er een eigen router aan te hangen... en gebruikt dus meestal (al hangt mijn RIPE probe ook publiek) maar één extern IP adres, met andere woorden exact evenveel als iemand met wel een homegateway !
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:de TN decoder heeft gewoon een IP-adres in je eigen LAN waar dus bv. je PS3 zou staan...
Is dit nieuw ? Ik dacht dat de decoders op een volledig andere range zaten die totaal niet routeerbaar is naar je eigen 192.168.0.0/24 subnet. Gisteren las ik ineens zelf over die DLNA mogelijkheden en vroeg me al af hoe dat dan kon werken.
r2504 schreef: Iemand die een modem-only vraagt doet dat normaal om er een eigen router aan te hangen... en gebruikt dus meestal (al hangt mijn RIPE probe ook publiek) maar één extern IP adres, met andere woorden exact evenveel als iemand met wel een homegateway !
Dat is toch net wat ik zeg ? :)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3732 keer
Recent bedankt: 21 keer
Provider

ITnetadmin schreef:Mods: mss joinen met het lange modem vs router topic?
Done
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Ik zie niet in wat een Homegateway daar aan gaat oplossen... Als men dit wil oplossen moet men dat gewoon doen in de DLNA server van de Digicorder... het verhaaltje over de homegateway is dus nonsens.
Dus volgens jou kan je TN Digicorder-opnames via DLNA bekijken met een simpele modem-only opstelling?
iRockabizzydilly schreef:Dus in feite als je geen tv hebt (bij hen) is die strategie misschien niet van toepassing?
Het is natuurlijk meer dan Yelo alleen, Wi-Free is ook een belangrijk element om de Homegateway te pushen, zeker nu Telenet niet van plan is om hun 3G-frequenties te gebruiken.
Laatst gewijzigd door raf1 18 nov 2013, 09:47, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tomby schreef:Is dit nieuw ? Ik dacht dat de decoders op een volledig andere range zaten die totaal niet routeerbaar is naar je eigen 192.168.0.0/24 subnet. Gisteren las ik ineens zelf over die DLNA mogelijkheden en vroeg me al af hoe dat dan kon werken.
Dit is inderdaad nieuw sinds het DLNA gebeuren van Yelo (al is de decoder-to-decoder ook DLNA maar dan protected via DRM al kan een PS3 hiermee overweg).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Opent dit mogelijkheden ivm decoders achter je eigen router ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:Dus volgens jou kan je TN Digicorder-opnames via DLNA bekijken
Dat staat los van het argument... volgens jou (theorie) zorgt de homegateway voor de authenticatie van wat al of niet kan... terwijl ik daar niet meteen in geloof (als men dingen wil beperken gaat men dat volgens mij in de DLNA server doen van de Digicorder... da's de meest logische plek). Het feit dat je decoder in het TN netwerk (10.x.x.x) terecht komt is trouwens een puur network issue, maar geen echte filtering van de homegateway (met een modem only komt je decoder namelijk ook gewoon in een 10.x.x.x netwerk).
raf1 schreef:met een simpele modem-only opstelling?
Eerste vraag is of je het kan met een homegateway (ik heb er geen en kan het dus ook niet testen) ? Verder is het zo dat je met een modem only uiteindelijk hetzelfde moet kunnen bekomen als wat je hebt met een homegateway... al zal dergelijke setup daarom niet simpel zijn (maar misschien moet je m'n Yelo DLNA topic dan eens lezen onder Kabel-TV).
iRockabizzydilly schreef:Het is natuurlijk meer dan Yelo alleen, Wi-Free is ook een belangrijk element om de Homegateway te pushen
Goh, met Wifi signalen die voor de meeste nog niet eens sterk genoeg zijn om voor voldoende dekking te zorgen in hun eigen huis... laat staan voor iemand in je straat. Ik vraag me trouwens af wat het aantal modem-onlies zijn op het totaal aantal TN modems... dat moest volgens mij lager liggen dan 1%.
Tomby schreef:Opent dit mogelijkheden ivm decoders achter je eigen router ?
Nee... TN moet nog steeds het MAC adres zien van je decoder.

Indien je echter MAC based VLAN's kan aanmaken werkt het wel prima trouwens :wink:
spacedude
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Hoi allen,

Net zoals zovelen hier heb ik ook telefoon gekregen van telenet om mijn modem te komen vervangen.
Nu vroeg ik mij af wat de verschillen zoal zijn, ik kan hier namelijk nergens een zinnig antwoord op vinden.

Het gaat blijkbaar om deze 2 modellen:
Modem only
http://www.icbn.com.tw/product.php?act=view&no=23

HGW (met wifi)
http://www.icbn.com.tw/product.php?act=view&no=10

Vele hoor ik verkondigen dat je best een modem only kan nemen omdat deze (zoals de naam zegt) geen wifi heeft.
Maar als dit het enige verschil is lijkt me dat toch geen probleem?
Nu zit ik zelf al met een draadloze router, dus voor mij zou de wi-fi versie niet persé nodig zijn maar is eventueel niet slecht om een 2e AP te hebben.
En maakt het uit of dit:
Modem-only -> eigen router ->... is of
HGW -> eigen router -> ...

Hoe zit het met de instelmogelijkheden? (en moeten modem sowieso ingesteld worden, buiten de hgw voor de wifi?)

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen, ik zal proberen om na een tijdje alles van voor-en nadelen in de OP te zetten voor iedereen die nog voor deze keuze staat.

Alvast bedankt!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Nee.
Je neemt een modem only eigenlijk enkel best als je als ITer zelf je netwerk in mekaar wil sleutelen.
Het gaat hem voor hen niet om de wifi, maar om de router functie die niet af te zetten is, en voor de specialisten kopzorgen kan betekenen daardoor.
De router zijn instellngen worden gedaan via mijn telenet, en zijn wel stukken beperkter dan wat een ITer met kennis van zaken met een eigen router kan doen.
De modem heeft geen instellingen, die levert gewoon een signaal af.

Als je je oude router als AP wil gebruiken, dien je de wan poort af te plakken en de DHCP functie in het toestel af te zetten.
Je hebt best maar 1 router op je netwerk die werkelijk router speelt. Door de wan poort niet te gebruiken en de DHCP af te zetten gaat je router zich gedragen als een gewone switch met draadloos signaal.

raf1
Elite Poster
Elite Poster

Er zijn tal van redenen om een modem-only te nemen:
1) Je wil een deftig Wifi-signaal in de living en keuken en niet in de kelder, gang of garage. Of je wil geen onnodige Wifi-vervuiling of je wil je geen Homespot, je wil beschikken over de snellere Wifi-standaard 802.11ac.
2) Je wil ten volle eigenaar zijn van de netwerkapparatuur in jouw privé-woning want de voorwaarden in de bruikleenovereenkomst van Telenet vind je net iets te absurd of beperkend.
3) Je wil jouw internetverbinding en thuisnetwerk zo veel mogelijk van elkaar gescheiden houden om veiligheids- of andere redenen.
4) Je wil je thuisnetwerk in alle vrijheid kunnen beheren of uitbreiden zonder bemoeizucht van je internetprovider.
5) Je wil de volledige configuratie van je thuisnetwerk behouden op het moment dat je naar een andere provider switcht.

Iedereen maakt volledig vrij z'n eigen keuze, laat je vooral niet misleiden door de promopraatjes van Telenet en enkele forumleden die voor deze provider werken.
spacedude
Starter
Starter

Er zijn tal van redenen om een modem-only te nemen:
1) Je wil een deftig Wifi-signaal in de living en keuken en niet in de kelder, gang of garage. Of je wil geen onnodige Wifi-vervuiling of je wil je geen Homespot, je wil beschikken over de snellere Wifi-standaard 802.11ac.
2) Je wil ten volle eigenaar zijn van de netwerkapparatuur in jouw privé-woning want de voorwaarden in de bruikleenovereenkomst van Telenet vind je net iets te absurd of beperkend.
3) Je wil jouw internetverbinding en thuisnetwerk zo veel mogelijk van elkaar gescheiden houden om veiligheids- of andere redenen.
4) Je wil je thuisnetwerk in alle vrijheid kunnen beheren of uitbreiden zonder bemoeizucht van je internetprovider.
5) Je wil de volledige configuratie van je thuisnetwerk behouden op het moment dat je naar een andere provider switcht.

Iedereen maakt volledig vrij z'n eigen keuze, laat je vooral niet misleiden door de promopraatjes van Telenet en enkele forumleden die voor deze provider werken.
Alvast bedankt voor de reacties, nu had ik nog enkele dingen:
Bij punt 1) ik begrijp dat je niet onnodig een extra wifi-punt en wifi-vervuiling wil maar (momenteel) is er toch de mogelijkheid om deze uit te schakelen? En lijk mij eerder handig Moest ik het ooit nodig hebben.
2) Ben ik bij beide opties evenveel eigenaar van mijn modem? Of bedoel je voor klanten die denken van, we kopen geen router meer of gooien de onze weg en gebruiken de "gratis" van telenet en dat ze daardoor meer "macht" krijgen?
Punt 3 is wel een interessante, bedoel je dan ook weer voor mensen die enkel deze router gebruiken en zo dus zeer weinig instellingen etc hebben (ivm een andere router)
Of omdat telenet hier nog beter inzicht krijgt in je internet (welke verbindingen wanneer en hoe lang,...)
Ik had ook ergens gelezen dat telenet hierdoor alles kon zien: welke website van welk apparaat, P2P verbindingen,... maar ik dacht altijd dat ze dit altijd al konden?
Punt 4: in mijn geval zou dit geen probleem zijn zolang je de wifi kan afzetten (hoe lang dat zal blijven natuurlijk....) en gebruik ik enkel mijn eigen router)

Versta me niet verkeerd, ik wil uw argumenten zeker niet weerleggen enkel duidelijkheid scheppen.

Alvast bedankt!
jeffke
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 15 keer

hou ook rekening dat je met een modem-only ook nog een extra switch nodig hebt indien je gebruik maakt van digitale tv
spacedude
Starter
Starter

Een switch is in mijn geval niet nodig (heb er enkele op andere plaatsen staan) maar voor sommige kan dit zeker nuttig zijn. (en zo weer een stopcontact vrij te maken)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

1) Dit vind ik pertinent onjuist van mijn collega. Je kan idd de wifi uitschakelen op de telenet router, en een aparte router als AP gebruiken. Wat je wel hebt is dat, wanneer je de wifi van de router uitschakelt, en dus ook de homespot, je ook geen toegang hebt tot andere homespots. Heb je een modem only, dan heb je wel toegang tot andere homespots, ook al heb je zelf geen.
Het klopt wel dat ze de router gaan installeren waar nu de modem staat, en dit vaak niet de beste plek is om je wifi signaal te hebben.

2) Wel, je bent nooit eigenaar van telenet apparatuur, noch van de modem noch van de router. Maar de modem only doet verder niets op je netwerk dan een externe IP afleveren, de router beheert ook je netwerk, ip range, bepaalde instellingen, ...

2+3) ja, aangezien telenet je netwerk dan beheert, hebben ze ook inzicht in al je toestellen op dat netwerk; de router instellingen gebeuren ook niet in een webinterface op je router zelf, maar op de site van telenet. Als die down is bv kan je ook nergens aan.
Nee, wat intern op je netwerk gebeurt achter je eigen router kan telent niks van zien, die zien enkel de router. Dit verandert als je hun router gebruikt, want die is in hun beheer en dus kunnen ze in theorie alles zien wat die router ziet.

4) je kan je eigen router als router gebruiken achter de telenet router, maar dat introduceert dubbele NAT op het netwerk (beide routers gaan immers adressen vertalen) en dat is geen goede opstelling, hoewel het in de praktijk wel kan werken.

Ik zou graag hebben dat we niet op de man gaan spelen hier, er is al veel inkt gevloeid over deze discussie, en de meningen over eigen beheer vs gebruiksgemak zijn verdeeld, om het zachtjes uit te drukken. De technische details hierachter daarentegen is iedereen het over eens, dus laten we het daarbij houden.

Ik kan mijn collega hier alleen maar bijtreden over de technische details die hij opgaf, behalve puntje 1 (zoals hierboven geschreven).

Edit: dat van die switch klopt ook. Je digicorder mag niet achter je eigen router staan, dus moet die apart op een switch achter de modem. Ook kan je dan geen gebruik maken van de streaming functies die yelo in combinatie met je digicorder aambiedt, omdat je toestellen dan je digicorder niet kunnen zien. Bij de telenet router wordt er voor de digicorder 2 ip adressen gemaakt, waarvan eentje op hetzelfde interne netwerk als je andere toestellen.

Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”