Gigaset en VOIP

bulletpower
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 1 keer

Gigaset en VOIP

Berichtdoor bulletpower » 1 week 5 dagen 15 uur geleden (08 Sep 2017, 16:41)

Hey,

Ik had initieel via Facebook mijn vraag gesteld aan Telenet zelf maar werd doorverwezen naar hun forum. Ik denk echter dat ik hier meer succes zal hebben. Ik vond hier reeds een paar topics terug maar 't is niet altijd even duidelijk hoe het nu opgelost raakte.

Ik heb voor mijn bedrijfje een VOIP telefoon (Gigaset) welke ik in't verleden probleemloos gebruikte bij de concurrentie. Ik ben hierna overgestapt naar Telenet en na wat gepruts met de poorten kreeg ik het toestel ook bij telenet aan te praat.

Nu werkt het toestel echter niet meer en dit ondanks ik niets veranderde. De nodige poorten staan geforward en toch krijg ik de melding "Provider registration failed". Ik maak gebruik van Weepee als provider voor de VOIP.

Toen ik het aan de praat had gekregen bij Telenet werkte het toestel ook niet altijd; soms wel , soms niet. Herstarten van de router bracht niet onmiddellijk soelaas, ook nu niet.

Graag even meedenken met mij?

iceke
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 531 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer

Re: Gigaset en VOIP

Berichtdoor iceke » 1 week 5 dagen 13 uur geleden (08 Sep 2017, 18:00)

Begin al eens met de user-agent te resetten in de configuratie pagina bij weepee.
Daarna zet je je ip adres van je Gigaset ff op dmz in de configuratie pagina bij telenet (dan weet je of het aan de poorten ligt of niet)
Daarna kom je er hier op terug met een printscreen van je settings..

bulletpower
Starter Plus
Starter Plus

Berichtdoor bulletpower » 1 week 5 dagen 13 uur geleden (08 Sep 2017, 18:42)

DMZ heeft het alvast verholpen. Het ligt dus aan de poorten:

Afbeelding

PeterP
Member
Member
Bedankt: 12 keer
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Berichtdoor PeterP » 1 week 5 dagen 12 uur geleden (08 Sep 2017, 18:57)

Ik heb reeds geruime tijd, bij mijn ouders, een A580IP staan achter een zwarte Telenet modem.
Deze staat geregistreerd bij Weepee en daar is nog nooit een probleem geweest.
Die Telenet modem staat volledig standaard. Dus geen poorten geforward of ook maar iets veranderd aan de modem.
In de A580IP staan alle velden waar je een server kan invullen ook ingevuld.
STUN staat aan. Uitgaande proxy staat op automatisch.

Het is wel zo dat, wanneer je gegevens wijzigt, het enige tijd duurt vooraleer de A580IP de melding geeft dat de lijn geregistreerd is.
Dus wanneer je de gegevens van de lijn opslaat kom je terug in het overzicht van de lijnen. Daar meld de A580IP altijd dat de lijn niet geregistreerd is. Wanneer je dan na een minuutje een refresh van de pagina doet is hij wel geregistreerd.

Gezien je waarschijnlijk al vanalles geprobeerd hebt zou ik zoals hierboven reeds gemeld de user-agent resetten bij Weepee.

Poorten forwarden of open zetten is in 9 op de 10 gevallen niet nodig en is ook een risico.

Mvgr,

Peter.
VoIP: Inkomend Weepee, uitgaand mob. + internat. Stuntcalls, uitgaand vast Megavoip
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Bbox3, CRS125-24G-1S-RM, RB962UiGS-5HacT2HnT
Telefoon centrale: Grandstream UCM6102 + Vodafone RL500 Voicebox (Dommel) als GSM-gateway (backup + hulpdiensten) + N510IP PRO + 4 x R650H PRO + 2N Helios IP Vario
Gsm: iPhone5 Dommel

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 1991 keer
Recent bedankt: 18 keer
Uitgedeelde bedankjes: 562 keer

Berichtdoor philippe_d » 1 week 5 dagen 9 uur geleden (08 Sep 2017, 21:51)

bulletpower schreef:DMZ heeft het alvast verholpen. Het ligt dus aan de poorten:

Als je de instellingen van de Gigaset niet hebt gewijzigd, moet je normaal volgende poorten openen:
    UDP 5060 (SIP)
    UDP 5004-5008 (RTP)
Indien problemen aanhouden, raadt Gigaset aan om andere poortnummers te gebruiken, dit zowel in de instellingen van de Gigaset (Settings > Telephony > Advanced VoIP Settings ), als in de router, bijvoorbeeld:
    UDP 49060 (SIP)
    UDP 49004-49008 (RTP)
bron: http://gse.gigaset.com/fileadmin/legacy ... ing_en.pdf
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

PeterP
Member
Member

Berichtdoor PeterP » 1 week 5 dagen 14 minuten geleden (09 Sep 2017, 07:31)

Beste Philippe,

Ik begrijp niet waarom je mensen aanraad om poorten te forwarden op hun router.
Dus eigenlijk laat je de beveiliging op die poort over aan je Gigaset basisstation.
In mijn vorige post schrijf ik dat het perfect mogelijk is door gebruik te maken van de STUN server.

http://gse.gigaset.com/fileadmin/legacy-assets/CustomerCare/Docs_Pics/VoIP_nat-troubleshooting_en.pdf

Mvgr,

Peter.
VoIP: Inkomend Weepee, uitgaand mob. + internat. Stuntcalls, uitgaand vast Megavoip
Telefoon centrale: Grandstream UCM6102 + Vodafone RL500 Voicebox (Dommel) als GSM-gateway (backup + hulpdiensten) + N510IP PRO + 4 x R650H PRO + 2N Helios IP Vario

bulletpower
Starter Plus
Starter Plus

Berichtdoor bulletpower » 1 week 4 dagen 21 uur geleden (09 Sep 2017, 09:50)

PeterP schreef:Beste Philippe,

Ik begrijp niet waarom je mensen aanraad om poorten te forwarden op hun router.
Dus eigenlijk laat je de beveiliging op die poort over aan je Gigaset basisstation.
In mijn vorige post schrijf ik dat het perfect mogelijk is door gebruik te maken van de STUN server.

http://gse.gigaset.com/fileadmin/legacy-assets/CustomerCare/Docs_Pics/VoIP_nat-troubleshooting_en.pdf

Mvgr,

Peter.

Afbeelding

Afbeelding

Uwe stun doet niet veel ze :)

@philippe Volgens mijn vorige screenschot staan die poorten correct open denk ik dan?

PeterP
Member
Member

Berichtdoor PeterP » 1 week 4 dagen 18 uur geleden (09 Sep 2017, 13:08)

Hieronder screenshots van mijn instellingen en zo werkt het zonder problemen en zonder portforwarding.
Outbound proxy mode mag ook op never staan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

PeterP
Member
Member

Berichtdoor PeterP » 1 week 3 dagen 13 uur geleden (10 Sep 2017, 17:52)

Ik heb zopas nog wat zitten experimenteren met het Gigaset A580IP basisstation.
Het basisstation is rechtstreeks aangesloten op de Telenet modem. Er staat geen enkele portforwarding ingesteld.
Registreren, bellen en gebeld worden lukt ZONDER :
- STUN te gebruiken. (in tegenstelling tot wat ik eerder gepost heb)
- outbound proxy te gebruiken.

Wanneer ik iets wijzig in de registratiegegevens en daarna opsla is de lijn bijna nooit onmiddellijk geregistreerd. Wanneer ik na een minuutje de "Overview connections" pagina refresh staat het wel geregistreerd. Alle oudere Gigaset basisstations hebben dit gedrag. Ook het toestel rebooten (korte tijd zonder stroom zetten) kan er voor zorgen dat het registreren daarna wel lukt.

Mijn stelling is dus dat voor de combinatie Telenet/Gigaset IP basis/Weepee :
- Poorten forwarden op de Telenet modem/router voor niets nodig is.
- Je na het opslaan van de registratiegegevens een beetje geduld moet hebben of eens moet rebooten.

Hieronder nog een screenshot van de instellingen op het basisstation zoals ze nu zijn en werken.

Afbeelding

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”