digitale tv valt soms weg

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb sinds een paar weken een raar probleem met digitale tv... Die valt van tijd even weg en dan komt er op mijn tvscherm dat de verbinding met de modem weg is: dat ik mijn aansluitingen moet nakijken(utpkabel rechtstreeks naar modem;daar is trouwens niks mis mee) om dan een paar seconden later terug op te starten: is het weer terug in orde...!?!?!?
Er is al een technieker langs geweest en die heeft de decoder vervangen, maar helaas het probleem blijft hetzelfde... een paar keer per avond valt alleen digitale tv weg om daarna terug vanzelf terug in orde te komen. Internet en dect telefoon blijft gewoon werken.
Kan dit aan modem liggen? Dat soms alleen digitale tv eventjes wegvalt?
Kan ik ergens het signaal van digitale tv via modem bekijken/nazien?

Ik heb scarlet one met fritzbox 7360 modem.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Lijkt mij vrij simpel, enige potential point of failure dat ik zie is de Fritz!box. Heb je de gratis bbox/obox modem nog (als je die ooit gekregen hebt) om eens met te proberen? Het signaal van de digitale TV is 'hetzelfde' als dat van het internet. Dus geen internet <-> geen TV. Je hebt geen meting van 'signaalkwaliteit' of dergelijke zoals bij Telenet. Je hebt ofwel verbinding ofwel niet.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Hoe is de decoder aangesloten. Als dit met bijv powerline is, dan kan het probleem daar ook liggen.

Edit. Okee met utp rechtstreeks. Maar dan nog kan er een fout contact opzitten die alles in de war stuurt
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

[/quote]
lanadekat schreef:Lijkt mij vrij simpel, enige potential point of failure dat ik zie is de Fritz!box. Heb je de gratis bbox/obox modem nog (als je die ooit gekregen hebt) om eens met te proberen? Het signaal van de digitale TV is 'hetzelfde' als dat van het internet. Dus geen internet <-> geen TV. Je hebt geen meting van 'signaalkwaliteit' of dergelijke zoals bij Telenet. Je hebt ofwel verbinding ofwel niet.
'Internet en dect telefoon blijft gewoon werken.'
Hoe is de decoder aangesloten. Als dit met bijv powerline is, dan kan het probleem daar ook liggen.

Edit. Okee met utp rechtstreeks. Maar dan nog kan er een fout contact opzitten die alles in de war stuurt
slecht contact; ok, maar decoder herstelt zichzelf meteen en doet het dan weer voor uren....

Hier een printscreen van fritzboxke; geen foutmeldingen
Naamloos.gif
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

De connectie met je fritzbox en het internet is in orde, dan kan het enkel liggen aan de connectie tussen fritzbox en je decoder. Bedoel je met herstellen dat deze zich opnieuw tot een power-cycle richt om te werken. Dan kan je stopcontact of je adapter een defect vertonen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

lanadekat schreef:Het signaal van de digitale TV is 'hetzelfde' als dat van het internet. Dus geen internet <-> geen TV.
Zo eenvoudig zou ik het niet stellen.
Internet en TV zijn 2 volledig gescheiden netwerken, die op verschillende VLAN's op hetzelfde VDSL2 signaal zitten. Er kunnen theoretisch wel degelijk onderbrekingen gebeuren op het IPTV signaal zonder dat er onderbrekingen zijn op het internet (of omgekeerd).
Aan de andere kant, kleine onderbrekingen (enkele seconden) van het hele signaal zal je wel merken op TV, maar misschien niet op het internet (je moet al toevallig op hetzelfde moment aan het internetten zijn, sommige zaken, zoals youtube, worden gebufferd, enz)

Bij de Fritz!Box heb je 2 mogelijke instellingen:
  • - Scarlet VDSL
    - Scarlet VDSL with TV
- Bij Scarlet VDSL wordt de "dynamic bridge" geactiveerd. Dat wil zeggen dat de de FritzBox automatisch een Proximus TV decoder "detecteert" en deze bridget naar VLAN30. Hier is dus internet en TV aanwezig op alle LAN poorten.
- Bij Scarlet VDSL with TV heb je internet op LAN1, LAN2 en WLAN, en TV op LAN3 en LAN4. LAN3 en LAN4 worden dus gebridged naar VLAN30.
Indien je decoder rechtstreeks op de Fritz!Box staat, en er dus geen behoefte is (kwa kablering) om de decoder ergens aan te sluiten op het lokaal netwerk, is er geen noodzaak voor een "dynamic bridge", en zou ik dus kiezen voor de laatste optie (Scarlet VDSL with TV).

Welke setting is er bij jou?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

mailracer schreef:De connectie met je fritzbox en het internet is in orde, dan kan het enkel liggen aan de connectie tussen fritzbox en je decoder. Bedoel je met herstellen dat deze zich opnieuw tot een power-cycle richt om te werken. Dan kan je stopcontact of je adapter een defect vertonen.
'Er is al een technieker langs geweest en die heeft de decoder vervangen, maar helaas het probleem blijft hetzelfde...'
Bij de Fritz!Box heb je 2 mogelijke instellingen:

- Scarlet VDSL
- Scarlet VDSL with TV
Proximus with TV dus...

Het werkte al jaren goed, het uitvallen doet zich nog maar sinds kort voor en aan de instellingen van fb is niets verandert of gewijzigd...
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

philippe_d schreef:[
Zo eenvoudig zou ik het niet stellen.
Internet en TV zijn 2 volledig gescheiden netwerken, die op verschillende VLAN's op hetzelfde VDSL2 signaal zitten. Er kunnen theoretisch wel degelijk onderbrekingen gebeuren op het IPTV signaal zonder dat er onderbrekingen zijn op het internet (of omgekeerd).
Inderdaad; zeggen dat het signaal van TV en internet 'hetzelfde' is, is kort door de bocht zeker aangezien ik niet duidelijk aangaf waar en wat ik juist bedoel met 'hetzelfde' (Ze bestaan allebei uit 1 en 0 dus ze zijn hetzelfde :p) . Maar het signaal is is wel degelijk 'hetzelfde' op de telefoonlijn als er daar iets mis is is de kans, zover ik weet, zeer klein dat dit meerdere keren gebeurt en dat zonder bekende problemen met telefoon en internet. Het lijkt me dan ook logisch dat het probleem gebeurt waar het signaal wordt opgesplitst (Fritz!Box) of daarna. Maar aangezien de decoder en UTP kabel goed zouden zijn lijkt de enige logische oorzaak de modem/router combo.

Vandaar dat mijn troubleshooting tip ook was om de Fritz!Box eens te vervangen door de BBox/OBox die OP normaal gratis gekregen heeft bij zijn Scarlet One abo (althans ik kreeg die).
Ik meen mij ook te herinneren dat er een probleem was met oude voedingen voor Fritz!Box'en die het begonnen te begeven en dat problemen veroorzaakte. Als ik het goed heb was dat steeds gewoon een (stroom)uitval van de Fritz!Box. Maar misschien dat dit soms ook tot andere problemen kan leiden?
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

*OPGELOST
Het zat dus in de utp-kabel die door kruipkelder naar fbmodem loopt. Donderdag was het opeens helemaal over en uit met digitale tv, decoder herstelde zich niet meer uit zichzelf.
Ik heb ooit zo'n doe-het-zelf pakketje gekocht om utpkabels te patchen en door te meten en draad 2 was stuk volgens de meting.
Dus nieuwe kabel gekocht(cat5e met rj45 stekkers eraan) en vervangen en alles is terug in orde. De kabel lag in kruipkelder gewoon op grond en soms staat er een beetje water in,misschien een gewone kabel daar toch van weet na een aantal jaren???
Nu heb ik wel een nieuwe decoder er aan overgehouden... :wink: :-)

In ieder geval bedankt voor de reply's en mee proberen op te lossen van mijn probleempje. :beerchug:
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”