BBOX3, Vlan's, Devolo en andere vragen

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Dinobe
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2018, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Ik zoek enig advies ivm het correct aankopen en installeren van zulke Devolo powerline connecters.
Korte situatie: we zijn onlangs verhuisd en ons nieuw huis zie ik geen mogelijkheid om netwerkkabels te trekken. In ons vorig huis had ik overal ethernet kabel liggen en kon ik vanaf het patchpaneel in de gangkast makelijk tv, internet en telefoon sturen naar waar ik wilde. Dat gaat nu niet meer.

We hebben tv, internet en telefoon via Scarlet en we hadden tot voor de verhuis een Sagem Modem/router. Deze is nu vervangen door een BBOX3.

Wat wil ik realiseren:
- tv en internet via powerline van de BBox3 in de hal naar de living sturen.
- internet van de BBox3 in de hal naar de bureau sturen.

Wat denk ik nodig te hebben:
- Al zeker 3 powerline adapters (devolo o.i.d)
- Zeker 3 managed switches (ik heb reeds 1 exemplaar liggen, dus nog 2 nodig)

Wat is voor mij onduidelijk:
- Ik heb begrepen dat de BBOX3 in fully routed mode draait en dus internet en TV op alle poorten aangeboden, mag ik dan ook besluiten dat die dezelfde VLAN gebruiken?
- Als de TV en internet in dezelfde VLAN zitten, dan kan ik in principe met gewone switches en devolo's aan de slag. (Hoe het TV signaal dan bij de decoder geraakt is mij dan ook niet duidelijk, maar da's een andere discussie).
- Als TV dan toch via een aparte VLAN loopt, dan dien ik managed switches te gebruiken
- De consumenten Devolo's ondersteunen officieel geen VLAN's, maar het lijkt wel te werken, maar de Devolo Pro's ondersteunen dan weer wel VLAN's maar zijn moeilijk te vinden
- Als de managed switches aan alle kanten achter de consumenten devolo's hangen en daar worden de VLAN's mooi gescheiden, kan ik dan niet met de gewone devolo's werken?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Dankzij de BBox3 heb je geen VLANs meer nodig, enkel je switches moeten IGMP snooping ondersteunen (zie elders op dit forum).
Computer(k)nul
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

waarom geen wifi bridges gebruiken?
https://nl.forum.proximus.be/proximus-t ... ckus-32612
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Op het gelijkvloers werken die prima bij mij maar op het eerste verdiep niet, is een betonnen vloer op het eerste.
Dinobe
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2018, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Kleine opvolging: ik heb dus 3 devolo dlan 1200+ powerline adapters gekocht en nog 2 bijkomende switches die igmp snooping ondersteunen (netgear GS105E en GS108E).

BB0X3 -> 1 kabel in GS105E switch -> 1 kabel in de Devolo -> 1 adapter in bureau -> GS108E switch en hierop pc, nas, printer en unifi AP aangesloten

BB0X3 -> 1 kabel in GS105E switch -> 1 kabel in de Devolo -> 1 adapter in living -> GS105E switch in living met hierop TV decoder en unifi AP

ICMP snooping aangezet op alle switches, wifi in BBOX3 uit, ik gebruik liever eigen AP's die ik bevestig waar ik wil en alles gaat als de brandweer!
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Welke snelheid heb je over de powerlines ?
Dinobe
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2018, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Volgens de Devolo Cockpit software fluctueert de snelheid tussen powerlines tussen 350 - 550 Mbps

Dat is natuurlijk ver van de geadverteerde 1200Mbps, maar je hoort me niet echt klagen.

Ik zou eens een goede test moeten organiseren tussen 2 snelle stations (data van een SSD naar SSD) lezen en via powerline.
Mijn NAS heeft een max datatransfer van 60 Megabyte/sec en haal daar zo'n 25Megabyte/sec. Die stond op dat moment nog in de hal en mijn pc in de bureau. Dus de trafiek ging via Powerline.

De elektrische installatie is van '89 en ik zou eens moeten kijken op welke stroomgroepen de living, hal en bureau exact zitten.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”