LAN in verschillende kamers lukt niet

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
fish21
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 apr 2018, 21:56

Hallo,

Ik ben sinds kort verhuisd naar Brussel en ben dus spijtig genoeg moeten afstappen van Telenet.

Ik ben nu bij Scarlet.

In mijn nieuw appartement is er een ethernet aansluiting (RJ45) in iedere kamer. Maar het lukt mij niet om het internetsignaal van de modem naar de verschillende kamers te sturen via LAN.

De setup hoe die bestond en werkt ziet er als volgt uit: in de berging staat de telefoonaansluiting waarlangs het signaal van Scarlet binnenkomt (via dat blauwe telefoon kabeltje. Die kabel gaat naar een ethernet aansluiting in de berging zelf waardoor het signaal in de muren gaat. De modem zelf staat in de woonkamer en is ook met een blauw kabeltje verbonden aan een ethernet aansluiting in de muur.

Met deze setup krijg ik geen signaal in een andere kamer wanneer ik daar een apparaat op de ethernet poort aansluit.

Wat ik ook al geprobeerd heb is het volgende: De modem in de berging geplaatst en rechtsstreeks aangesloten op de blauwe kabel. Zo krijgt die natuurlijk zonder probleem signaal. Vervolgens een ethernet kabel naar de muur. Dit geeft opnieuw geen signaal in de andere ruimtes, ook niet in de woonkamer. Ik heb bovendien dit ook geprobeerd met een blauwe kabel van de modem naar de muur in plaats van een ethernet kabel. Ook niets.

Weet er iemand of het in feite mogelijk is om internet via LAN in verschillende kamers te hebben? En zo ja, hoe moet ik dat doen?

Indien wat ik vraag om één of andere reden onmogelijk is, zijn er andere providers in Brussel die dit wel kunnen garanderen? Dit is voor mij een echte dealbreaker.

Alvast bedankt voor info!
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

fish21 schreef:Die kabel gaat naar een ethernet aansluiting in de berging zelf waardoor het signaal in de muren gaat.
fish21 schreef:Vervolgens een ethernet kabel naar de muur. Dit geeft opnieuw geen signaal in de andere ruimtes, ook niet in de woonkamer.
Zeer vreemde situatie. Volgens mij kan dat niet en klopt minstens één van jouw beweringen dus niet.

Conclusie: de signalen zijn op een andere manier aangesloten. Je moet dus eerst nakijken welke binnenbekabeling allemaal aanwezig is. Als je dit appartement hebt gekocht of gehuurd, moet de verkoper of verhuurder jou de nodige informatie verschaffen over de binnenbekabeling. Desnoods bel je eens met de elektricien die alles geïnstalleerd heeft als het niet duidelijk is.

Normaalgezien is er ergens een centrale kast of plaats waar alle netwerkkabels samen komen. Daar plaats je de modem en eventueel een switch om het internet-signaal te verdelen over alle kabels die naar de wandcontactdozen in alle kamers lopen.
fish21 schreef:Indien wat ik vraag om één of andere reden onmogelijk is, zijn er andere providers in Brussel die dit wel kunnen garanderen?
Dit probleem heeft niets met providers te maken. De modem geeft internet, dus volgens de provider is alles in orde.
Dit heeft alles met de binnenbekabeling van het appartement te maken, als er iets onduidelijk is contacteer je de persoon die jou dit appartement, blijkbaar zonder enige documentatie of uitleg over de technische installaties en binnenbekabeling, heeft verkocht of verhuurd.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”