Plotse daling in snelheid

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Schuppenzot
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2013, 21:42

Zondagavond was mijn connectie kort onderbroken. Daarna merkte ik dat mijn snelheid een pak lager lag.
Dsu even ingelogd in mijn modem en mijn lijnxaardes vielen direct op:
Voor de onderbreking (dateert van 2015)

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  50200 kbps        10064 kbps
Modem max:             75816 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        62248 kbps         13042 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           35 m Estimated!
Training margin:       15.3 dB
Attenuation:           6.0 dB
Na de onderbreking:

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  40184 kbps        8056 kbps
Modem max:             43096 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        35384 kbps         7413 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           66 m Estimated!
Training margin:       7.8 dB
Attenuation:           10.4 dB
Bij Scarlet wast men zijn handen in onschuld natuurlijk en ik mag eigenlijk al heel blij zijn met dergelijke waarden. Kortom: niets aan te doen volgens hen.

Moet ik me ergens zorgen over maken? Ik wil natuurlijk wel blijven kunnen Netflixen, HD opnemen en surfen tegelijk.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Je hebt duidelijk een minder sterk signaal dan vroeger. Dit levert voorlopig wellicht geen problemen op, alleen een lagere snelheid.

Je doet er wel goed aan eens je binnenbekabeling te controleren op loshangende verbindingen. Misschien is er iemand over een kabel gestruikeld of is er wat te ijverig gekuist in de buurt van de modem.

Een andere modem kan ook een oplossing zijn. Scarlet komt alleen langs als de aangesloten modem geen signaal meer krijgt.
Dus is https://www.2dehands.be of https://www.marktplaats.nl/ wellicht aangewezen voor een goedkope vervanging zonder onderbreking.

Gewone VDSL2-modems:
bbox2
sagem vdsl2 / sagem 3464

VDSL2-modems met vectoring waardoor snelheden tot 100 Mbps mogelijk zijn:
bbox3
o-box3
fritzbox 7360 v2
fritzbox 7490
Schuppenzot
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2013, 21:42

Een probleem met de binnenbekabeling lijtk me straf. Ik was alleen thuis, kinderen in bed en werk vrijwel enkel via wifi (op mijn NAS en TV decoder na). Bovendien wel het effectief eventjes een onderbreking: geen VDSL connectie op modem. Toen de connectie terug opkwam zat ik op het mindere signaal.

Ik kijk wel eens naar de 2dehands modems. Heb nu nog zo'n oude witte BBox2.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Als je een probleem meldt aan proximus met bbox2 krijg je zonder probleem direct een nieuwe bbox3.

Hoe dat zit met scarlet dat weet ik niet.
Bukenbergs
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 nov 2016, 06:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Bij Scarlet wordt de modem ook probleemloos omgeruild, volgens mij is dit de B-BOX 3V+
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Zouden die op de zelfde firmware versie draaien als deze van Proximus waar een adres-reservatie bug inzit?
Schuppenzot
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2013, 21:42

Maar hoe zit dat als er geen echt probleem met de modem is? Want op zich heb ik wel een stabiele verbinding. Kan ik zomaar vragen om een nieuwe modem?

Volgens Scarlet heeft Proximus waarschijnlijk een migratie op hun netwerk gedaan waardoor ik nu lager zit.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het kan zijn dat er vectoring geactiveerd is op het ROP waarop je aangesloten bent. Hier en daar gebeurt het nog omdat de uitrol nog steeds niet afgerond is. Met een bbox2/Sagem die wel vector-friendly is, maar vectoring niet ondersteund, wordt je weg gedrukt in de bundel met slechtere lijnwaarden als gevolg.

Gewoon een andere modem plaatsen is dus waarschijnlijk wel de oplossing.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

raf1 schreef:Een andere modem kan ook een oplossing zijn.
petrol242 schreef:Gewoon een andere modem plaatsen is dus waarschijnlijk wel de oplossing.
Dat zijn beide zeer voorzichtige statements.
Een nieuwe modem is niet "misschien", maar zeker de oplossing :-) .
Met deze lijnwaarden, haalt de TS met zekerheid een snelheid van 100/30, of misschien wel 100/35 of 100/40
Schuppenzot schreef:Maar hoe zit dat als er geen echt probleem met de modem is? Want op zich heb ik wel een stabiele verbinding. Kan ik zomaar vragen om een nieuwe modem?
Vragen kan altijd :wink: .
petrol242 schreef:Het kan zijn dat er vectoring geactiveerd is op het ROP waarop je aangesloten bent. Hier en daar gebeurt het nog omdat de uitrol nog steeds niet afgerond is.
Volgens een "goed ingelichte bron" zijn intussen alle ROPs uitgerust met vectoring kaarten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

De ROP's zijn inderdaad overgezet, maar worden er nog ROP's bijgeplaatst/verlegd? Bundels die vroeger rechtstreeks op een centrale of een LEX waren aangesloten, konden niet onder vectoring geplaatst worden. Ik dacht dat die bundels alsnog soms op een ROP aangesloten worden, indien het mogelijk is.

Het kan ook zijn dat er in het ROP van TS bundels herverdeeld zijn over de dslams. Alleszins denk ik dat hij wordt weg gedrukt in een vectored bundel met zijn vector-friendly modem. Als zijn bundel groter is geworden, zal het negatieve effect ook groter zijn geworden.
Schuppenzot
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2013, 21:42

Als ik een bbox3 2dehands koop, kan ik die gewoon zelf ophangen en aansluiten of moet daar een technieker aan te pas komen? (instellingen die ik niet ken)

Trouwens: wat betreft die vectoring uitrol. Is het normaal dat men dergelijke wijzigingen op zondagavond primetime doet? Ik moest mijn vrouw wel uitleggen dat ik er niets aan kon doen dat De Mol niet volledig was opgenomen. Daarvoor alleen al zou ik compensatie moeten krijgen!
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Schuppenzot schreef:Als ik een bbox3 2dehands koop, kan ik die gewoon zelf ophangen en aansluiten of moet daar een technieker aan te pas komen?
In principe zou de bbox3 na een manuele reset(knopje achteraan 10 s indrukken met paperclip) gewoon op elke Belgische VDSL2-aansluiting verbinding moeten maken en zichzelf configureren.
Als je een fritzbox wil gebruiken, moet je eerst de PPPoE-logingegevens aan je provider vragen.
Schuppenzot schreef: Is het normaal dat men dergelijke wijzigingen op zondagavond primetime doet?
Proximus doet geen netwerkaanpassingen in primetime. De uitrol van vectoring is vorig jaar al voltooid en werd 's nachts uitgerold.
De onderbreking zondagavond is hoogstwaarschijnlijk het gevolg van een individueel signaalprobleem bij jou thuis en zeker niet van een geplande interventie vanuit Scarlet of Proximus.
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Schuppenzot schreef:Als ik een bbox3 2dehands koop, kan ik die gewoon zelf ophangen en aansluiten of moet daar een technieker aan te pas komen? (instellingen die ik niet ken)
Ik heb het ooit getest met een gekregen bbox3 op een Scarlet lijn. Na updaten, wat enige tijd duurde, registreerde hij keuring op het Scarlet netwerk. Dus ja, dat gaat en dat kan je gemakkelijk zelf doen. Wel is dit volstrekt onzinnig want Scarlet moet je gratis voorzien van een aangepaste modem.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Schuppenzot
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2013, 21:42

TanknaT schreef:Wel is dit volstrekt onzinnig want Scarlet moet je gratis voorzien van een aangepaste modem.
Ik heb hen al gecontacteerd maar met mijn huidige snelheid zou ik volgens hen niet mogen klagen. En dus niets aan de hand. Wel belachelijk dat ik in een grootstad als Antwerpen geen max snelheid mag halen.

Gisteren wel gemerkt dat wanneer ik tv kijk en er een opname start, het beeld even hapert. En dan ben ik nog niet intensief aan het up/downloaden (cloud synchroniseren bijvoorbeeld).

Misschien nog eens proberen dan.
Laatst gewijzigd door Schuppenzot 02 apr 2018, 00:05, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Schuppenzot schreef: Misschien nog eens proberen dan.
Lees uw prive bericht op dit forum
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Schuppenzot
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2013, 21:42

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  30064 kbps        6040 kbps
Modem max:             52824 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        43371 kbps         9087 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           56 m Estimated!
Training margin:       14.7 dB
Attenuation:           9.8 dB
Het gaat zelfs nog verder bergaf; zit nu op de 30/6. Nog geen nieuwe modem in zicht...

Trouwens, werkt een Proximus modem ook voor Scarlet TV? Want ik zie veel (oude) posts met veel tegenstrijdige info.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Schuppenzot schreef: Wel belachelijk dat ik in een grootstad als Antwerpen geen max snelheid mag halen.
Dat heeft niets met grootstad of platteland te maken
Als je in Zoutenaaie Herstappe (kleinst gemeente van België :wink: ) naast de ROP woont, dan kan je de hoogste snelheid halen (met de juiste modem).
Schuppenzot schreef:Ik heb hen al gecontacteerd maar met mijn huidige snelheid zou ik volgens hen niet mogen klagen. En dus niets aan de hand
Ik zou toch blijven bellen en aandringen tot je een nieuwe modem krijgt. Het is wel de bedoeling op termijn dat iedereen een modem gebruikt die vectoring aankan. En er is wel degelijk iets aan de hand: 30/6 op 54m van de ROP :-( .
Schuppenzot schreef:Trouwens, werkt een Proximus modem ook voor Scarlet TV? Want ik zie veel (oude) posts met veel tegenstrijdige info.
Een Proximus modem werkt natuurlijk voor Scarlet TV.
Ik denk niet dat je oude posts gaat vinden met tegenstrijdige info hierover (link?).
Je hebt het misschien over Proximus decoders die niet altijd werken met Scarlet TV?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Schuppenzot
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2013, 21:42

Aja, modem met decoder verward...

Enfin, na een poging om wat schot in de zaak te brengen zit ik nu op een repair profiel:

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  9048 kbps        568 kbps
Modem max:             10184 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        8361 kbps         1751 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           90 m Estimated!
Training margin:       8.9 dB
Attenuation:           6.5 dB
Een nieuwe modem behoort blijkbaar niet vanzelfsprekend tot de mogelijkheden. Daar moet je eerst wat voor afzien blijkbaar. Da's dus een avondje geen tv en morgen mogelijk ook geen thuiswerk :-( .
Schuppenzot
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2013, 21:42

Update: de technieker is langsgeweest. Er zit kortsluiting op de kabel. Hij heeft een grafiekje laten zien en er was duidelijk een daling de voorbije weken. Op dit moment volledig in kortsluiting, alle paren. Helemaal geen verbinding meer dus.

Toevallig is er onlangs nieuwe waterleiding gelegd in de straat. :???:
Schuppenzot
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2013, 21:42

De kabel is terug gelast.

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  30040 kbps        10064 kbps
Modem max:             74920 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        61513 kbps         12888 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           38 m Estimated!
Training margin:       22.0 dB
Attenuation:           6.4 dB
Nu nog wat automatische verhogingen afwachten, 70Mbps geraakt ik volgens de mannen wel met de BBOox2. En aangezien ik toch gecapped ben op 60 is dat voldoende.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”