Binnenbekabeling aanpassen

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
superman
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 sep 2007, 08:31

Hallo,

Ben niet helemaal zeker dat dit het juiste forum is, maar goed. Momenteel is onze WiFi ontvangst op zolder heel slecht (lees: onbestaande). Aangezien we binnenkort wat gaan gyproc'en op zolder, wilde ik ineens mijn bekabeling aanpassen. Ben helaas redelijk onbekend met deze materie, vandaar mijn vraag.

Huidige situatie:
- Scarlet Trio
- Kabeltje van Proximus komt binnen in de garage, waar een splitter staat.
- Er liggen momenteel twee UTP kabels van de garage naar de woonkamer (via buizen). 1 van deze is "omgebouwd" naar telefoonkabel (ene kant hangt vast aan splitter via wit/blauw paar, dan ondergronds naar woonkamer, waar wit/blauw paar aan telefoonstopcontact hangt (andere paren zijn los). De andere UTP kabel is "vrij" in de garage, terwijl het ander uiteinde is aangesloten op een UTP stopcontact in de woonkamer.
- In de woonkamer: RJ11 van telefoonstopcontact naar Scarlet BBOX3. Van Scarlet modem 1x RJ45 naar PS4 ("LAN1"), 1x RJ45 naar receiver ("LAN2"), 1x RJ45 naar TV (LAN3), 1x RJ45 naar Proximus decoder (LAN4), 1x RJ11 naar vast (oud) telefoontoestel
- Daarnaast: er ligt nog een ongebruikte coax die van garage naar woonkamer gaat.
- Daarnaast: nog twee andere UTP kabels, beiden hangen "los" in de garage. Van de ene kabel is het uiteinde verbonden met een UTP stopcontact in de bureau, van de andere kabel is het uiteinde verbonden met een UTP stopcontact in onze slaapkamer op de 1ste verdieping.

In de toekomst:
- Willen we graag ook internet/digitale TV op zolder.

Mijn idee:
- Scarlet modem naar garage
- 4 LAN poorten. LAN1: verbinden met UTP in woonkamer. LAN2: verbinden met UTP op zolder. LAN3: verbinden met UTP in bureau. LAN4: nieuwe UTP kabel naar zolder (nieuwe kabel).
- In de woonkamer: switch bijplaatsen om PS4, TV, receiver te voorzien. Hiervoor wilde ik een oude Gigaset SX762 recupereren + nieuwe switch.
- In de bureau: PC (momenteel draadloos internet) via UTP aansluiten op net
- In onze slaapkamer: acces point bijplaatsen.
- Op zolder: router bijplaatsen + Proximus decoder.
- Telefoon 1: via bestaande omgebouwde telefoonkabel (zie hoger) naar woonkamer waar vast toestel staat.

Mijn vragen:
- Kabeltechnisch lijkt mijn opzet ok (in de zin dat het zal lukken), maar zijn er betere concepten?
- Ik zou draadloos internet voorzien via herbruikte Gigaset SX762 (beter draadloos signaal dan BBOX3), acces point op verdieping 1 en via een router op zolder. Heb ik dan drie draadloze netwerken of is er een manier om 1 draadloos netwerk te hebben dat op drie punten verstuurd wordt?
- Hoeveel kabels (netwerk) zou ik nu naar boven trekken? Eens alle gyproc geplaatst is, wordt het allemaal weer wat moeilijker?
- Welke UTP kabel voorzien (ik vermoed dat CAT 5 voor mij ok zal zijn)?
- Alle suggesties ter verbetering zijn welkom!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

superman schreef:Mijn idee:
- Scarlet modem naar garage
- 4 LAN poorten. LAN1: verbinden met UTP in woonkamer. LAN2: verbinden met UTP op zolder. LAN3: verbinden met UTP in bureau. LAN4: nieuwe UTP kabel naar zolder (nieuwe kabel).
- In de woonkamer: switch bijplaatsen om PS4, TV, receiver te voorzien. Hiervoor wilde ik een oude Gigaset SX762 recupereren + nieuwe switch.
- In de bureau: PC (momenteel draadloos internet) via UTP aansluiten op net
- In onze slaapkamer: acces point bijplaatsen.
- Op zolder: router bijplaatsen + Proximus decoder.
- Telefoon 1: via bestaande omgebouwde telefoonkabel (zie hoger) naar woonkamer waar vast toestel staat.
- Modem naar de garage lijkt me een goed idee. Een modem moet altijd zo dicht mogelijk van de intro. Natuurlijk niet de beste plaats voor WiFi, maar dat los je op met de verschillende access points.
- Woonkamer: de Gigaset SX762 is een oude ADSL modem + router + VoIP centrale. Je kan die perfect gebruiken als switch (4 poorten) en WLAN access point. Gewoon in de "Geavanceerde instellingen" > Internet > Uitschakelen, en in "LAN configuratie" de Gigaset een IP geven in jouw lokaal netwerk (in plaats van 192.168.2.1), en DHCP uitschakelen.
- Op zolder: router? zolang je die ook instelt als switch/access point (zie Gigaset hierboven).

Enige bedenking: niet alle switchen kunnen overweg met de multicast traffiek voor de decoders. De switchen moeten "IGMP snooping" ondersteunen.

Wat betreft draadloos netwerk: ik zou alle Access point dezelfde SSID/passphrase èn versleuteling geven, maar op verschillende kanalen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Alternatieve optie, de gemakkelijkste:
- Scarlet Box in de woonkamer laten staan. LAN-poorten uitbreiden met switch.
- UTP stopcontact in de woonkamer aansluiten op switch
- in de garage UTP uit woonkamer aan UTP naar slaapkamer doorverbinden met koppelstuk.
- in slaapkamer degelijke nieuwe Wifi-router zetten, instellen als access point en UTP-kabel aansluiten naar Proximus-decoder op zolder.
superman schreef:Heb ik dan drie draadloze netwerken of is er een manier om 1 draadloos netwerk te hebben dat op drie punten verstuurd wordt?
Zelfde wachtwoord, zelfde SSID, ik zou starten met één nieuw Wifi-toestel op 1ste verdieping, als je niet in een kasteel woont, moet dat voldoende zijn voor Wifi op zolder.
superman schreef:Hoeveel kabels (netwerk) zou ik nu naar boven trekken?
1x Hirschmann Coax KOKA 9 Eca, compatibel met Telenet en satelliet-tv voor als een toekomstige tv-kijker op zolder verandert van operator.
Eventueel voorzie je een coaxaansluiting/UTP-aansluiting vanaf de zolder tot vlak tot onder de dakpannen als je later een wifi/tv/schotel-antenne wil plaatsen en je gyproc/isolatie intact moet blijven.
4x UTP Cat 6 of Cat 5e: 1x WAN-kabel voor outdoor Wifi-toepassingen zoals http://www.wirelessantwerpen.be/, 1x voor toekomstige 8K IPTV, 1x voor internet, 1x voor andere communicatieprotocollen zoals telefonie/parlofoon/thermostaat
superman
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 sep 2007, 08:31

Hallo,

Dit weekend alvast de verschillende kabels in de garage voorzien van stekkers.
Plan is om de Scarlet modem te verhuizen naar de garage.
Ik zou dan de Siemens router op zolder zetten als access point. UTP Stopcontact op 1e verdieping ga ik gewoon houden als reserve.
Dan heb ik nog 1 access point/switch nodig in de woonkamer ( kan dan via utp met modem in garage verbonden worden) denk ik.

Iemand een goede tip? Vereisten zijn volgens mij redelijk basic:
- 5x utp aansluiting (digitale tv, versterker, ps4, tv en "toevoer")
- Dual band

Ik dacht aan de volgende:
https://www.routercenter.be/product/685 ... -7000.html

Alternatief is natuurlijk een acces point met minder LAN aansluitingen en dan nog een extra switch, bv
https://www.routercenter.be/product/771 ... ac104.html
En
https://www.routercenter.be/product/819 ... witch.html
superman
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 sep 2007, 08:31

Zou dit iets kunnen zijn:
http://www.ibood.com/electronics-be/nl/ ... outer.html

Lijkt me voor het geld een degelijke router te zijn...
superman
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 sep 2007, 08:31

Hallo,

Wil bovenstaand Linksys router configureren maar voor de internetverbinding moet ik mijn Scarlet username en wachtwoord ingeven.

Ik weet dat dit iets is in het genre van "blabla@SCARLET", maar waar vind ik deze als ik de brief van Scarlet niet meer heb? Ik vind dit niet meteen terug op My Scarlet...

Merci
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Je vindt je Scarlet-gebruikersnaam op je maandelijkse factuur. Om in te loggen via PPPoE moet je inderdaad @SCARLET toevoegen aan je gebruikersnaam.
superman
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 sep 2007, 08:31

Wow,

Merci voor het snel antwoord.

Internet is up and running, alleen tv nog niet.

Momenteel heb ik
Belgacom lijn --> scarlet modem --> UTP kabel --> router --> UTP kabel --> Proximus decoder --> HDMI kabel --> TV

Ik heb bij de router de optie "Filter Multicast" aangevinkt, maar dit heeft niet geholpen...

Help?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

superman schreef:Internet is up and running, alleen tv nog niet.
Logisch, de router firmware ondersteunt geen VLAN, dus zal Proximus tv niet werken.

Vier mogelijkheden om dit probleem op te lossen:
- routerfunctie uitschakelen en het toestel gebruiken als switch ==> Router Settings ==> Connectivity ==> Internet Settings ==> Bridge mode
- alternatieve firmware installeren met VLAN-functie
- de EA6900 terugsturen en een andere router kopen met VLAN: https://www.linksys.com/nl/support-arti ... Num=205502
- aparte UTP-kabel voor Proximus-decoder naar Scarlet O-Box3
superman
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 sep 2007, 08:31

)Zo logisch vind ik dat allemaal niet, maar dat zal aan mij liggen :?

Er is wel een tabje "VLAN" op de configuratiepagina van de router. Hoera?

Ik kan dit van 0 naar 1 zetten, maar dan moet ik uiteraard weer een aantal dingen ingeven die voor een pc-kluns niets zeggen:
*"Profiel selecteren"
--> "handmatig" of "M1 (Fibre)" of "Maxis (Fibre Special" of "Maxis (Fibre)" of "Singtel (Moi Tv)" of "SingTel (Other)" of" "Starhub" of "Unifi (@Business)" of "Unifin (@Home"
--> ik zou denken dat ik hier "handmatig" selecteer?

* "Internet Trunk"
--> VLAN ID (getalletje ingeven, nu op "0")
--> Tagging ("Met tagging" of "zonder tagging")
--> Prioriteit (getalletje ingeven tussen 0 en 7)
--> Dit lijkt me voor de "toevoerpoort" te zijn naar de router?

* "Ethernet"
--> bij VLAN ID "3" kan ik dezelfde opties als hierboven ingeven
--> bij VLAN ID "4" kan ik dezelfde opties als hierboven ingeven
--> lijkt me dat ik de decoder moet aansluiten op LAN poort 3 of 4???

P.S.: nogmaals bedankt voor de snelle reactie!
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Probeer eens het volgende:

Internet Trunk met VLAN ID 10 en met tagging
Decoder op poort 4 met VLAN ID 30

Vergeet natuurlijk ook niet filter multicast terug uit te zetten op de firewall.
superman
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 sep 2007, 08:31

Niet gelukt...

Ik zal morgen eens met Scarlet bellen. Op de Scarlet modem kan ik bijzonder weinig zelf aanpassen, maar als ik het goed lees moet daar niets gebeuren.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Scarlet ondersteunt geen andere apparatuur. Ze zullen sowieso geen hulp bieden bij zo'n alternatieve configuratie.

Je kan wel eens Linksys support contacteren om te vragen of deze router IGMP Snooping ondersteunt, eerder in dit topic was al aangegeven dat dit een absolute must is om Proximus tv te doen werken achter een router die een eigen PPPoE-verbinding maakt.
superman
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 sep 2007, 08:31

Scarlet is inderdaad niet echt behulpzaam...

Volgens Linksys ondersteunt deze router dus geen IGMP snooping, dus dit wordt een retourtje denk ik. Heeft er iemand een voorstel voor een basic router die IGMP snooping wel ondersteunt?

Alternatief is om een tweede UTP kabel te trekken (er ligt al een coax klaar dus ik kan deze gebruiken als trekdraad voor een nieuwe UTP). Iets zegt me dat Scarlet geen fan is van eigen routers en ik dus niet zeker kan zijn dat ik met een andere router niet hetzelfde probleem ga hebben...

Toch bedankt voor de info Raf
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Ik ben absoluut voor vrije hardwarekeuze maar vind het ook absoluut niet de taak van de isp om support te leveren hierop.
On topic : Ik heb ergens in het topic gemist waarom je een extra router wil gebruiken. Is er een reden waarom je de PPOE wil laten gebeuren door de 2de router?
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

raf1 schreef:Probeer eens het volgende:
Internet Trunk met VLAN ID 10 en met tagging
Decoder op poort 4 met VLAN ID 30
Dat gaat volgens mij langs geen kanten werken.
De VLAN ID's die ja achter de B-box/O-box gebruikt (LAN) hebben niets te maken met de VLAN's die Proximus/Scarlet gebruikt langs de WAN kant van de router.
Zelfs als je VLAN's tagt zullen die gestript worden door de B-box.

Het is dus volgens mij zinloos en verwarrend om VLAN-ID's 10, 20, 30 ... langs de WAN LAN kant te gaan gebruiken.
superman schreef:Volgens Linksys ondersteunt deze router dus geen IGMP snooping, dus dit wordt een retourtje denk ik. Heeft er iemand een voorstel voor een basic router die IGMP snooping wel ondersteunt?
Een router met IGMP snooping zal het VLAN probleem niet oplossen :-( .
superman schreef:Wil bovenstaand Linksys router configureren maar voor de internetverbinding moet ik mijn Scarlet username en wachtwoord ingeven.
Ik weet dat dit iets is in het genre van "blabla@SCARLET", maar waar vind ik deze als ik de brief van Scarlet niet meer heb? Ik vind dit niet meteen terug op My Scarlet...
Nu ik het hele topic nog eens herlees ...
De simpelste oplossing is toch jouw router als switch gebruiken (dus router functie uitschakelen / bridge mode). Hierbij maakt jouw router géén PPPoE verbinding, en heb je geen Scarlet username/paswoord nodig.
superman schreef:Momenteel heb ik
Belgacom lijn --> scarlet modem --> UTP kabel --> router --> UTP kabel --> Proximus decoder --> HDMI kabel --> TV
Ik heb bij de router de optie "Filter Multicast" aangevinkt, maar dit heeft niet geholpen...
Dan krijg je:
Belgacom lijn --> scarlet modem --> UTP kabel --> switch/AP (routerfunctie uit) --> UTP kabel --> Proximus decoder --> HDMI kabel --> TV
Dat zal gegarandeerd werken
Volgens moet "Filter Multicast" aangevinkt staan, dat is waarschijnlijk hetzelfde als "IGMP snooping"
De router (swicht) moet multicast traggiek alleen aanbieden aan de poort waarop de decoder aangesloten staat, en multicast filteren uit de streams naar de andere poorten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:De VLAN ID's die ja achter de B-box/O-box gebruikt (LAN)
Neen, je vergeet dat de Linksys EA6900 router een eigen PPPoE-verbinding maakt met een publiek IP-adres, de O-Box3 staat in bridge.
Het zou dus met de Proximus VLAN ID's moeten kunnen werken, al weet ik niet precies wat de prioriteit en de tagging van de verschillende VLAN's zou moeten zijn.

Ik denk niet dat dit ooit al éénduidig op dit forum gepost is, net als de precieze instellingen voor DHCP option 60, maar dat is nog een ander verhaal.

Als gemakkelijkheidsoplossing, kan je ook nog steeds de EA6900 als switch/access point gaan gebruiken. Dan is de Linksys EA6900 gewoon een "verlengstuk" van de Scarlet O-Box3 en blijft alles werken zoals voorheen zonder ingewikkelde configuratie.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Met dit laatste punt zijn we het 100% met elkaar eens
In zijn geval is het zelfs zinloos om de router een eigen PPPoE te laten maken.
De TS wil duidelijk gewoon een uitbreiding van zijn bestaand netwerk ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
superman
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 sep 2007, 08:31

Hallo,

Probleem van de TS is vooral zijn gebrekkige kennis van netwerkinfrastructuur.

De router moet inderdaad niet fungeren als router maar wel als acces point/switch.
Als gemakkelijkheidsoplossing, kan je ook nog steeds de EA6900 als switch/access point gaan gebruiken. Dan is de Linksys EA6900 gewoon een "verlengstuk" van de Scarlet O-Box3 en blijft alles werken zoals voorheen zonder ingewikkelde configuratie.
De simpelste oplossing is toch jouw router als switch gebruiken (dus router functie uitschakelen / bridge mode). Hierbij maakt jouw router géén PPPoE verbinding, en heb je geen Scarlet username/paswoord nodig.
Bovenstaand lijkt me de ideale oplossing. Ik neem aan dat, als ik de stappen volg in onderstaand topic, er wel zal uit geraken?
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1260465
Ik neem aan dat ik Scarlet niet moet bellen om iets te veranderen in de settings van de modem?
Proximus TV gaat dan gewoon werken als ik de decoder aansluit op een van de LAN poorten?
Zal de gastentoegang nog functioneren op de Linksys router?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

superman schreef:De router moet inderdaad niet fungeren als router maar wel als acces point/switch.
Het stappenplan om dit te doen staat op bladzijde 37 (pdf blz 40) van de handleiding: http://downloads.linksys.com/downloads/ ... ide_EN.pdf
superman schreef:Proximus TV gaat dan gewoon werken als ik de decoder aansluit op een van de LAN poorten?
Hopelijk wel. Decoder heropstarten is natuurlijk steeds nodig bij een wijziging in je thuisnetwerk.
superman schreef:Zal de gastentoegang nog functioneren op de Linksys router?
Dat ga je moeten uittesten, theoretisch gezien moet een guest network volledig gescheiden zijn van je thuisnetwerk, dus zou het sowieso moeten werken onafhankelijk van de instellingen van je thuisnetwerk.
superman
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 sep 2007, 08:31

Kleine update:

- Als je de Linksys router zoals beschreven in de handleiding als AP configureert, dan marcheert alles wel maar dan gaat 75% van de functionaliteiten van de router wel verloren (gastennetwerk, QoS,...). Niet wat ik zocht.
- Linksys instellen zoals beschreven op Tweakers is me niet gelukt. Wel om internet te krijgen, maar geen digitale tv. Heb de router maar teruggestuurd.

Zou onderstaande router geschikt zijn (ondersteunt IGMP snooping)?
https://www.routercenter.be/product/634 ... r6400.html
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Hoogstwaarschijnlijk wel sinds een firmware update van eind vorig jaar: Support BT IGMP Proxying function https://kb.netgear.com/000049374/R6400- ... n-1-0-1-26
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”