(dringend) installatie vdsl hulp

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
patrickderij
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2017, 22:10

beste

morgen wordt er internet geïnstalleerd in een oud huis waar nooit (dsl) internet is geweest.
lang geleden werd er van rtt telefonie afgenomen, maar sinds telenet worden alle diensten hier steeds afgenomen.

nu komen er twee aders uit de muur: een blauwe en een witte.
dit steekt half in een telefoonstopcontact, maar werd dus niet meer gebruikt.

zijn die twee aders genoeg voor vdsl? waarom hebben de meeste rj11 kabels 4 aders?
ik wil graag een stuk rj11 kabel aansluiten op die twee aders (rood en groen, maar weet niet welke kleur overeenkomt met wat) en dat de technieker die dan in de obox steekt.

dan wil ik een ander stuk rj11 kabel op die telefoonstekker aansluiten, en die kan dan verbonden zijn met voip, obox, telenet modem, ... voor telefonie. kan dus met elke provider gebruikt worden.

maar mijn vraag is of ik gewoon een rj11-kabel met 2 aders mag aansluiten op die telefoonkabel van belgacom?
en wat is het kleurenschema dat ik dien te volgen?
ik heb ook een 4-aderige kabel als het moet, maar de 2-aderige komt net iets makkelijker uit maar is nu geen probleem in feite.

gezien telefoon niet gewoon over diezelfde kabel loopt zoals bij belgacom, hou ik de telefoonstopcontacten liever vrij voor telefonie (als er later naar een andere provider gegaan wordt is dit geen probleem, en als men naar proximus gaat, kan er gewoon een splitter komen op de kabel uit de muur naar de modem en telefoonstekker.

foto's:
telefoonstekker
misschien moeilijk om te volgen:
blauw en wit komt uit muur van belgacom
de blauwe en zwarte aders gaan naar de telefoonstekker boven
schets
misschien beter te volgen. de kabel bovenaan is dus nog niet te zien op de foto hierboven, maar dit is de situatie die ik hierboven beschreven heb.
let niet op de kleuren, want ik weet niet of dit juist is (of iets uitmaakt).
en moet ik echt letten op hoeveel aders e.d.?
ik hou de kabels zo kort mogelijk.

enorm bedankt!!!
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

normaal heb je op die kabel ook 4 kleuren: blauw, wit, grijs, en paars.
van het stopcontactje gewoon afblijven: de technieker plaatst er morgen een vervangend stopcontact als terminatiepunt (overgang tussen proximus bekabeling/verantwoordelijkheid en klant bekabeling)

als je de modem bij het stopcontact wil, moet je ook niets voorzien: in het terminatiepunt is een aansluiting en filter voorzien voor de modem, en de telefoniekabel die naar de binneninstallatie gaat kan dan gewoon aangesloten worden als telefoonaansluiting.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als er een technieker komt, om de o-box aan te sluiten, dan ga ik ervan uit dat deze de installatie zal doen?

Wat jij dus wilt, is een manier om
  • a) de binnenkomende kabel op jouw modem aan te sluiten
    b) het telefonie signaal van de modem terug door te lussen naar de rest van de woning (binneninstallatie).
Dat is perfect mogelijk met de combinatie NTP2007/TF2007:
  • haal in de Proximus winkel een NTP2007 (stopcontact) en een TF2007 (stekker met ingebouwde splitter).
  • sluit de binnenkomende Proximuskabel (blauw/wit) op het zwarte blokje (2 aders).
  • sluit de kabel die naar de binneninstallatie gaat (telefoonstekkers boven) op het groene blokje.
  • neem de splitter (TF2007) in de hand en zet de 2 kleine dipswitches (ON KE) naar beneden (1/2). Dit zorgt ervoor dat het telefoniesignaal naar de binneninstallatie gaat en niet naar de centrale.
  • verbind de DSL poort van de o-box met de RJ11 poort op de splitter (TF2007) - of direct op het blauwe blokje van de NTP2007. Gebruik hiervoor een gewoon RJ11 kabeltje (liefst het blauwe kabeltje meegeleverd met de modem).
  • Steek de splitter op het stopcontact (zelfs als je de modem rechtstreeks hebt aangesloten).
  • verbind de PSTN poort (TEL) van de o-box met één van de 2 RJ bussen op de NTP2007. Gebruik hiervoor een gewoon RJ11 kabeltje
Beneden kan je nu een telefoontoestel aansluiten op de 2de RJ11 poort.
Boven kan je een telefoontoestel aansluiten op de bestaande telefoonstekkers.

zie ook: Telefoon omgekeerd door NTP2007

Op die manier hou je de telefoon stopcontacten volledige afzonderlijk van het DSL signaal
Als je later zou overschakelen naar Proximus (internet + vaste telefoon) moet je gewoon de 2 dipswitches op de TF2007 terug naar boven zetten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
patrickderij
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2017, 22:10

Splitter schreef:normaal heb je op die kabel ook 4 kleuren: blauw, wit, grijs, en paars.
awel, in de kelder staat een oud doosje waar er ook een één witte en één blauwe ader binnenkomt.
één kabel gaat naar de situatie hierboven, en een ander verdwijnt in de muur...
maar mijn buikgevoel zegt dat dit het alarm kan zijn (maar niemand wordt gebeld omdat die lijn al jaren niet in gebruik is en bij scarlet dus ook niet zal werken, enkel bij proximus).

maar helaas geen grijs of paars... zijn die nodig voor vdsl? :?

edit: niet vergeten dat het wel om een oud huis gaat... alle bekabeling tot in het telefoonstopcontact is ongewijzigd sinds de bouw van dit huis.
Splitter schreef:als je de modem bij het stopcontact wil, moet je ook niets voorzien: in het terminatiepunt is een aansluiting en filter voorzien voor de modem, en de telefoniekabel die naar de binneninstallatie gaat kan dan gewoon aangesloten worden als telefoonaansluiting.
oké, super! dan blijf ik mooi van die zooi af. :beerchug:
philippe_d schreef:Als er een technieker komt, om de o-box aan te sluiten, dan ga ik ervan uit dat deze de installatie zal doen?
ja, maar ik wist niet dat die mens dan ook meteen die rommel moet opkuisen...
ik dacht het wat netjes te maken voor hem, maar als dat niet hoeft...
philippe_d schreef:Dat is perfect mogelijk met de combinatie NTP2007/TF2007
super! en merci voor de tips.
die bakskes hebben we ook in al onze huurhuizen (staat trouwens ook altijd op het eerste aftappunt, nooit in de kelders/techniekkamers waar de kabel daadwerkelijk binnenkomt.

zo hebben we verschillende modellen (met belgacom- en proximuslogo int grijs) geloof ik...
maar ik dacht dat dit puur belgacom was (waar telefonie analoog op de koperaders zit, niet via voip (denk toch dat scarlet dit via voip doet?))

maar ik neem aan dat die technieker dan dat bakske installeert?
is dit een proximus technieker? die weet toch wel hoe dat moet, neem ik aan?
ik heb daar thuis zelf een paar van liggen denk ik, alsook die gele vierkante niu's van telenet die huurders los hebben achtergelaten... (want de ene pakt telenet, de volgende weer proximus, ...)

maar als het toch niet echt hetzelfde model is, rij ik morgen is naar een proximus center.
gek dat ze die gewoon verkopen (zou denken dat ze niet willen dat de klant hieraan prutst).


mercikes Splitter en philippe_d
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

patrickderij schreef: maar ik neem aan dat die technieker dan dat bakske installeert?
is dit een proximus technieker? die weet toch wel hoe dat moet, neem ik aan?
In principe denk ik wel dat hij weet hoe het moet.
Maar dat terugkoppelen van het VoIP signaal van de o-box naar de bestaande installatie via de TF2007 is niet de standaard praktijk, en misschien niet alle techniekers zijn hiervan op de hoogte ...

Hoewel, daar zijn deze dipswitches speciaal voor gemaakt (ten behoeve van Belgacom i-Talk).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
patrickderij
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2017, 22:10

Ik ga vragen om gewoon het punt te zetten. Telefoon kan hij eventueel van de modem doorlussen naar dit bakske (maar dan moet er toch ergens een RJ11 stekker naar de modem gaan die ik ook op een VoIP-naar-rj11 of Telenet modem kan aansluiten.

Ik kan dan vanaf de rj11 poort op dat bakske een kabeltje aansluiten en zelf op de telefoonstekker op de foto aansluiten, dan werkt ook alles.

Of misschien nog beter dat hij geen telefoon doorlust.
Precies dat je de telefoon rechtstreeks in de modem moet steken.
Dan kan ik nu gewoon een telefoonkabel aansluiten op die oude telefoonstekker en dan moet die gewoon in de obox en is er in heel het huis telefoon.
Morgen Telenet? Gewoon dat kabeltje in de telenetmodem (zoals het tot nu toe was) en klaar. Morgen weepee? Kabeltje in zo'n VoIP-naar-rj11 doen en opnieuw overal telefoon. Lijkt me het handigst…

Zal het de technieker voorstellen en hopelijk wil hij het zo doen.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”