Scarlet met eigen (openwrt) router

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
jimmyvh
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 maa 2017, 12:59
Bedankt: 1 keer

Ik verhuis binnenkort naar een nieuwe woonst en wil van de gelegenheid gebruik maken om van telenet naar scarlet over te schakelen, aangezien ik hier zo'n 40 euro per maand mee kan uitsparen.

Voor telenet ik gebruik momenteel hun modem ipv draadloze router, destijds hierom expliciet gevraagd zodat ik mijn eigen router kan gebruiken: 1 lan poort zette ik dan in een aparte VLAN samen met de wan poort, zodat die met de digicorder kan samenwerken (omdat die een speciaal IP toegewezen krijgt van telenet, moet publiek zichtbaar zijn).

Ik vraag me nu af: wat krijg je juist bij een scarlet installatie? Is dit een "gewone" modem, of krijg je er een volledige router bij. Indien die laatste: is het mogelijk om de routing volledig uit te schakelen zodat ik mijn eigen router (en dhcp/dns) kan gebruiken? Indien ja: moet ik dan ook een aparte vlan voorzien voor televisie zoals ik bij telenet moet doen?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

jimmyvh schreef:wat krijg je juist bij een scarlet installatie?
Je krijgt een O-Box 3, dat is een complete router met Wifi en VoIP-telefonie.
jimmyvh schreef:is het mogelijk om de routing volledig uit te schakelen zodat ik mijn eigen router (en dhcp/dns) kan gebruiken?
Je kan je eigen router gebruiken door rechtstreeks een verbinding te maken met de VDSL2-modem in de O-Box 3 via het PPPoE-protocol.
Daarvoor heb je het PPPoE-wachtwoord nodig dat je niet zomaar krijgt.
Tijdens de installatie moet je het PPPoE-wachtwoord aan de Scarlet-technieker vragen, zorgvuldig noteren op papier en uittesten met je OpenWRT-router, als PPPoE-login gebruik je je Scarlet-gebruikersnaam die op alle briefwisseling en facturen vermeld wordt.

Samengevat:
PPPoE-login: scarletgebruikersnaam@SCARLET (vermeld op factuur en aankoopbevestiging)
PPPoE-wachtwoord: ultrageheim (uitsluitend te verkrijgen bij een Scarlet-technieker)
jimmyvh schreef:moet ik dan ook een aparte vlan voorzien voor televisie zoals ik bij telenet moet doen?
Ja, VLAN 10 voor internet, VLAN 20 voor Scarlet-telefonie, VLAN 30 voor Proximus tv en voor de Netflix-app op de Proximus-decoder zijn er nog andere instellingen nodig: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=49134#p684590
jimmyvh
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 maa 2017, 12:59
Bedankt: 1 keer

Installateur is langsgeweest. Hij was zo vriendelijk om me het PPPoE wachtwoord te geven, maar dan viel mijn frang dat mijn router geen telefoonaansluiting heeft en ik telefonie zou moeten opgeven als ik mijn router de verbinding laat maken. De instellingen van die scarlet modem/router zijn ook veel te beperkt om zelf routeringsregels aan te passen..

Daarom heb ik het op een andere manier opgelost, waarschijnlijk een oplossing die wel vaker wordt toegepast tegenwoordig:

- wireless en DHCP op de scarlet modem uitschakelen
- ander subnet instellen op de scarlet modem
- router met een statisch IP instellen op de WAN poort in het subnet van de scarlet modem
- IP van router in DMZ zetten van de scarlet modem
- klaar. Gepersonaliseerde openwrt instellingen zijn terug van toepassing. Bij dynamic DNS services wel instellen dat je publiek IP via de webservice moet bepaald worden.
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

raf1 schreef: Samengevat:PPPoE-login: scarletgebruikersnaam@SCARLET (vermeld op factuur en aankoopbevestiging)
PPPoE-wachtwoord: ultrageheim (uitsluitend te verkrijgen bij een Scarlet-technieker)
Ik wil dit topic niet kapen maar ik heb destijds (2014) Scarlet Trio aangevraagd en een brief gekregen met <username@SCARLET> & wachtwoord.
Nu is onlangs deze Sagem defect geraakt en vervangen door een O-Box 3. Is het wachtwoord vanuit die brief nu nog actief of heb ik nu ook zo'n "geheim" wachtwoord. Heb niet direct een (oude) router liggen om het eens te testen.

@Topicstarter: Je kon ook de O-Box3 blijven gebruiken voor TV & Telefonie en voor de rest je eigen router gebruiken die een PPOE sessie opzet met jouw instellingen. Je kan dan wel niet aan je TV en Telefonie maar daar moet je toch zelden iets mee doen. De Obox3 doet het sowieso allemaal (is geen modem only toestel) en kan je er niet van tussenhalen. (Behalve door een fritzbox die de nodige certificaten heeft).

Correct me if i'm wrong!
Afbeelding
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

FunkStar schreef: Ik wil dit topic niet kapen maar ik heb destijds (2014) Scarlet Trio aangevraagd en een brief gekregen met <username@SCARLET> & wachtwoord.
Nu is onlangs deze Sagem defect geraakt en vervangen door een O-Box 3. Is het wachtwoord vanuit die brief nu nog actief of heb ik nu ook zo'n "geheim" wachtwoord. Heb niet direct een (oude) router liggen om het eens te testen.

@Topicstarter: Je kon ook de O-Box3 blijven gebruiken voor TV & Telefonie en voor de rest je eigen router gebruiken die een PPOE sessie opzet met jouw instellingen. Je kan dan wel niet aan je TV en Telefonie maar daar moet je toch zelden iets mee doen. De Obox3 doet het sowieso allemaal (is geen modem only toestel) en kan je er niet van tussenhalen. (Behalve door een fritzbox die de nodige certificaten heeft).

Correct me if i'm wrong!
Hier werken de inloggegevens van die brief nog perfect ook na meerdere keren een nieuwe modem te hebben gekregen.
jimmyvh
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 maa 2017, 12:59
Bedankt: 1 keer

FunkStar schreef:
raf1 schreef: Samengevat:PPPoE-login: scarletgebruikersnaam@SCARLET (vermeld op factuur en aankoopbevestiging)
PPPoE-wachtwoord: ultrageheim (uitsluitend te verkrijgen bij een Scarlet-technieker)
@Topicstarter: Je kon ook de O-Box3 blijven gebruiken voor TV & Telefonie en voor de rest je eigen router gebruiken die een PPOE sessie opzet met jouw instellingen. Je kan dan wel niet aan je TV en Telefonie maar daar moet je toch zelden iets mee doen. De Obox3 doet het sowieso allemaal (is geen modem only toestel) en kan je er niet van tussenhalen. (Behalve door een fritzbox die de nodige certificaten heeft).

Correct me if i'm wrong!
Ik weet niet bijzonder veel over hoe DSL werkt, maar moet het aanmelden op een DSL lijn niet gebeuren door een DSL modem?

Sowieso heb ik op de o-box geen optie gevonden om dat authenticatieproces uit te schakelen zodat mijn router kan overnemen. Is er soms een mogelijkheid om in te loggen op de modem met een account met meer rechten dan de gewone "user"?
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

xDSL-modem zit ingebouwd in de O-box3 (VDSL2 vectoring en ADSL2+ capable denk ik)

PPPoE-inbellen uitzetten op de O-box3 kan niet, maar hoeft ook niet. Je kan met je eigen router een PPPoE-verbinding opzetten.(PPPoE passthrough)

Meer rechten dan "user" op de B-box en O-box krijgen we niet meer van PX/Scarlet
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

raf1 schreef:Samengevat:
PPPoE-login: scarletgebruikersnaam@SCARLET (vermeld op factuur en aankoopbevestiging)
PPPoE-wachtwoord: ultrageheim (uitsluitend te verkrijgen bij een Scarlet-technieker)
en waar is de login/PW voor de voip? sipserver? Ook vragen?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

satsurfer schreef:en waar is de login/PW voor de voip? sipserver? Ook vragen?
Die moet je ook vragen aan de technieker.

In mijn geval gaf deze mij dit automatisch toen hij zag dat ik een IP telefoon had, maar als ik verschillende verhalen lees, heb ik echt wel geluk gehad toen (zonder te vragen alle logins gekregen van mijn verbinding).
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

mail van scarlet 22/3/17:

"Beste,

Bedankt voor je interesse!

Bij Scarlet is het niet mogelijk om je eigen modem te gebruiken of te configureren. Wij, of de technieker, kunnen je niet voorzien van de configuratiegegevens voor VDSL en VoIP."

Dus Russische roulette als ik klant wil worden, ga het nog eens via FB vragen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

jimmyvh schreef:Daarom heb ik het op een andere manier opgelost, waarschijnlijk een oplossing die wel vaker wordt toegepast tegenwoordig:

- wireless en DHCP op de scarlet modem uitschakelen
- ander subnet instellen op de scarlet modem
- router met een statisch IP instellen op de WAN poort in het subnet van de scarlet modem
- IP van router in DMZ zetten van de scarlet modem
- klaar. Gepersonaliseerde openwrt instellingen zijn terug van toepassing. Bij dynamic DNS services wel instellen dat je publiek IP via de webservice moet bepaald worden.
Met bovengenoemde instellingen werkt het wel, maar je hebt een "dubbele NAT", wat heel vervelend wordt voor portforwarding enz.
jimmyvh schreef:Sowieso heb ik op de o-box geen optie gevonden om dat authenticatieproces uit te schakelen zodat mijn router kan overnemen.
Dat is ook niet nodig. Gewoon een (2de) PPPoE sessie starten op jouw router, deze zal dan een publiek IP krijgen op zijn WAN poort.
satsurfer schreef:
Bij Scarlet is het niet mogelijk om je eigen modem te gebruiken of te configureren. Wij, of de technieker, kunnen je niet voorzien van de configuratiegegevens voor VDSL en VoIP."
Dus Russische roulette als ik klant wil worden, ga het nog eens via FB vragen.
Bij Russische roulette is de kans dat het goed komt nog veel groter dan voor een nieuwe Scarlet VDSL2 klant (niet voor ADSL)
  • - nieuwe klanten krijgen onder géén beding hun logon/paswoorden, ook de technieker mag die niet geven. Scarlet policy. Een technieker die deze wel geeft, gaat zijn boekje te buiten :-( .
    - bestaande klanten, die hun gegevens nog te weten gekomen zijn (PPPoE, VoIP), kunnen die verder gebruiker ... tot dzze (om welke reden dan ook) gewijzigd worden. Dan is het voor hen ook gedaan :-( .
Met andere woorden: denk er eens goed over na voor je nieuwe Scarlet wordt: het wordt je kwasi onmogelijk gemaakt om eigen hardware te gebruiken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:Met andere woorden: denk er eens goed over na voor je nieuwe Scarlet wordt: het wordt je kwasi onmogelijk gemaakt om eigen hardware te gebruiken.
"Beste ****, we dienen je te informeren dat dit inderdaad recentelijk gewijzigd is. Helaas kunnen en mogen noch wij, noch de techniekers, de PPPoE gegevens doorgeven aan onze klanten. Dit is een besluit dat intern werd gemaakt en voorlopig niet zal omkeren. We vinden het jammer dat je dit aanziet als een nadeel en hierdoor de kans bestaat dat je geen klant wil worden bij Scarlet. Indien je toch verdere vragen hebt, gelieve ons dan een privéberichtje te sturen zodat we je verder kunnen helpen. Mvg, Scarlet"

dus een fritzbox achter de O-box zetten is mogelijk, zonder dubbele NAT (voor de voip nl.)? Zoals je schreef:
"Gewoon een (2de) PPPoE sessie starten op jouw router, deze zal dan een publiek IP krijgen op zijn WAN poort."
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

satsurfer schreef:dus een fritzbox achter de O-box zetten is mogelijk, zonder dubbele NAT (voor de voip nl.)? Zoals je schreef:
"Gewoon een (2de) PPPoE sessie starten op jouw router, deze zal dan een publiek IP krijgen op zijn WAN poort."
Dat is dus voor nieuwe klanten - die hun PPPoE gegevens niet gekregen hebben - niet meer mogelijk!
Wat ik hierboven schreef, was een antwoord aan jimmyvh die zijn PPPoE gegevens wel gekregen had!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

dan zit ik met dubbele NAT dus, als ik geen PPPoE gegevens heb? en fritzbox op zolder en C4 fon. :-D

Heb de indruk dat ze mensen onrechtstreeks pushen naar Proximus. Daar kan het wel
een collega had scarlet (adsl), kon zogezegd geen hogere snelheid krijgen, tenzij hij Proximus klant werd. Dan bij Edpnet klant geworden, en plots wel vdsl aan 30/15.
Ook V5 decoder niet mogelijk (wat nog enigszins te begrijpen valt, omdat ze anders hun meerwaarde volledig kwijt zijn)
maar geen gebruik eigen router is afknapper.

pfff....zal wss. toch blijven bij Orange dan, met al hun beperkingen.
jimmyvh
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 maa 2017, 12:59
Bedankt: 1 keer

Dubbele NAT is geen probleem, daar heb je de DMZ optie voor in je scarlet router, zodat je alle portforwarding gewoon op je eigen router kan regelen.

Puur geluk dan dat ik het wachtwoord toch nog van de technieker gekregen heb. Deed er ook helemaal niet moeilijk over.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

jimmyvh schreef:Dubbele NAT is geen probleem, daar heb je de DMZ optie voor in je scarlet router, zodat je alle portforwarding gewoon op je eigen router kan regelen.

Puur geluk dan dat ik het wachtwoord toch nog van de technieker gekregen heb. Deed er ook helemaal niet moeilijk over.
Daarmee los het port forwarding "probleem" op, alsook het probleem dat je kunt hebben met upnp, maar niet het probleem van dubbele nat.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

En welk probleem heb je dan nog met dubbele NAT, buiten port forwarding en upnp ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

mijn Orange modem is via een "MAC passtrough" geconfigureerd om via het WAN MAC adres de fritzbox 7490 een extern IP adres te laten krijgen.

Dit kan toch niet met de scarlet O-box?

Ik wil mijn NAS en fritzbox kunnen bereiken alvast.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Een PPPoE sessie, of een eigen extern IP adres op je FritzBox, heb je alléén nodig als je de FritzBox als router wil gebruiken.
Een FritzBox kan ook perfect als "IP Client" ingesteld worden. Hiermee verlies je de router functies (die je eigenlijk niet nodig hebt, als je een Scarlet O-box, of een Orange modem als router gebruikt), maar de rest zal perfect werken: telefooncentrale, VoIP, DECT basis, NAS, ... .

Om deze van buitenaf te kunnen bereiken, moet je dan gewoon een portforwarding instellen op de O-box of de Orange modem, naar het interne IP adres van de FritzBox. Ik zie dus geen enkel probleem om een FritzBox te gebruiken op een Scarlet lijn, zelfs zonder dat je aan de PPPoE gegevens geraakt.

Meer nog, een eigen PPPoE sessie kan ook een nadeel zijn:
Als je de O-box gebruikt als router voor je netwerk, en de FritzBox heeft een eigen extern IP, dan is de FritzBox, en alles wat eraan hangt, niet meer eenvoudig bereikbaar vanuit je eigen LAN.

Een bijkomend voordeel om een FritzBox als "IP Client" te gebruiken achter de ISP router, is dat beide WiFi's dan in hetzelfde netwerk zitten. Als je de FritzBox dus strategisch kan opstellen (op zolder :wink: ), kan deze jouw WiFi dekking in huis uitbreiden (dus gebruik als AP + switch).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”