Slechte lijnwaarden sinds vectoring

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hallo iedereen,

Sinds vectoring actief (Ikanos > Broadcom), heb ik last van een zeer onstabiele lijn.
Ik ben van 30/2 naar 40/5 gegaan en terug naar 30/5 en heb onderstaande lijnwaarden.
Zo slecht lijkt me dat nu ook weer niet...
Ik heb errors, verlies synchronisatie, ... soms.
Ik heb zeker en vast geen aftakkingen op m'n telefoonlijn, wat ik wel nog moet doen is de intro eens inspecteren, die heeft namelijk al eens een blikseminslag meegemaakt (maar vroeger bleek ook dat geen probleem te zijn).
Is m'n FritzBox defect, dat zou me verwonderen.

Raad en tips zijn zeker welkom want het begint me wel wat te irriteren zo.


Bedankt

Code: Selecteer alles

Max. DSLAM throughput	kbit/s	30000	5000
Min. DSLAM throughput	kbit/s	10064	0
Attainable throughput	kbit/s	66227	7248
Current throughput	kbit/s	30000	4998
Seamless rate adaptation		off	off
 			
Latency		fast	fast
Impulse Noise Protection (INP)		32	41
G.INP		on	on
 			
Signal-to-noise ratio	dB	24	11
Bitswap		on	on
Line attenuation	dB	17	20
 			
Profile	8b		
G.Vector		full	full
 			
Carrier record		B43	B43
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Nu werk je met een Fritzbox. Kun je de originele modem van Scarlet (O-box ?) niet tijdelijk terugplaatsen en een lijntest doen. Indien nog steeds problemen met de snelheid kun je Scarlet support vragen om de zaak te onderzoeken. Op hun eigen materiaal geven ze support, op Fritzbox dus niet. Als alles opgelost is kan je je Fritzbox terugplaatsen.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2399
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Ook zoiets gehad je moet m'n topic nog wel vinden in proximus.

Technieken 1 geen probleem
Technieker 2 heeft wat meer gezocht (had er een paar dagen te voren tegen zitten zeveren :lol: super toeval wist niet eens dat hij technieker was)

Ze hebben uiteindelijk de lijn opnieuw moeten binnen trekken...Er zat een storing op het gedeelte tussen straat en binnen.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Inderdaad die broodrooster terugplaatsen zal op den duur wel moeten.
Eigenaardig genoeg, de laatste 15 uur geen enkel probleem meer... Ik begrijp het niet hoor.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Misschien toch eens een ticket aanmaken?
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

honda4life schreef:Inderdaad die broodrooster terugplaatsen zal op den duur wel moeten.
Zo warm wordt een Obox niet hoor. Als je nog een oudere modem hebt wordt hij ineens vervangen door het nieuwe model.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik zou die oude box laten voor wat het is. Die is in het beste geval vector friendly als hij al op tijd de automatische update heeft gehad. Anders riskeer je een fall back.
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

petrol242 schreef:Ik zou die oude box laten voor wat het is.
.
Als poster een nazicht door een technicus uitlokt, wat ik sterk aanbeveel, zal die nooit een oude box laten staan. Trouwens, wil hij de eventuele problemen met zijn lijn opgelost zien dan moet hij wel een Obox nemen (actief vectoring).
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik weet niet welke o-box de poster bedoelt. Ik zou dat vectorverhaal toch in gedachte houden. In het slechtste geval zal DLM terug van 0 moeten beginnen na een fallback, dus zo erg is dat nu ook weer niet, dus kan het een optie zijn.

Kan je door de provider geen "copper analysis" laten uitvoeren? Kunnen ze perfect on-the-fly, en op afstand. Dit meet de eigenlijke lijnwaardes uit. Dan weet je gelijk ook of het aan de modem ligt of niet. Bij Edpnet kan dit alvast wel, dus zal het bij Scarlet ook moeten kunnen?
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

petrol242 schreef:Ik weet niet welke o-box de poster bedoelt.
https://www.scarlet.be/help/faq/926/59/O-Box-3
Bijlagen
Obox3.png
Laatst gewijzigd door TanknaT 28 feb 2017, 22:01, in totaal 1 gewijzigd.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb nog zo'n Sagem hoor.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ai Sagem Web Racer? Dat dacht ik al toen je over die broodrooster begon... Die zou ik dan zeker niet aan een vectored lijn hangen. Afhankelijk van hoelang die niet meer online is geweest, heeft die wel of niet de update gehad om slechts vector friendly te zijn. Zonder update ga je sowieso op fall back. Met update zal die in een vectored bundle niet presteren zoals voorheen. Kortom niet direct het toestel om een eventueel defect aan je Fritzbox uit te sluiten.

Wil je eerst wat uitsluiten zonder de provider, dan zal je toch ergens een Bbox3, O-box3 of een Fritzdoos 7360/7490 in bruikleen moeten zien te krijgen. Misschien een oproep aan de forumleden hier? Hoewel ik een defect aan je huidige fritzbox onwaarschijnlijk vind.

Het kan ook zijn dat er nog modems in je bundel storen. Modems die op fallback zijn gegaan, of zelfs vector friendly modems. Op de langere lijnen kan dat wat meer effect hebben. Die gaan er geleidelijk uit. Misschien nog even aanzien?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

petrol242 schreef:Het kan ook zijn dat er nog modems in je bundel storen. Modems die op fallback zijn gegaan, of zelfs vector friendly modems. Op de langere lijnen kan dat wat meer effect hebben. Die gaan er geleidelijk uit. Misschien nog even aanzien?
Het zou wel eens kunnen dat je gelijk hebt, zo ver had ik nog niet gedacht ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 maa 2008, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Heb in het begin ook veel uitval en schommelende sn gehad. Uiteindelijk upgrade naar 6.52 en naat annex A. Probleem was minder tot ik na resync. Naar carrier 43j gebracht ben. Sindsdien heel stabiele lijn. Hopelijk blijft dit zo.

Verstuurd vanaf mijn JY-S3 met Tapatalk
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

honda4life schreef:Sinds vectoring actief (Ikanos > Broadcom), heb ik last van een zeer onstabiele lijn.
Ik ben van 30/2 naar 40/5 gegaan en terug naar 30/5 en heb onderstaande lijnwaarden.
Ik heb errors, verlies synchronisatie, ... soms.
Ik heb zeker en vast geen aftakkingen op m'n telefoonlijn, wat ik wel nog moet doen is de intro eens inspecteren, die heeft namelijk al eens een blikseminslag meegemaakt (maar vroeger bleek ook dat geen probleem te zijn).
DLM heeft jou dus tijdelijk op 40 mbps gezet, maar door teveel errors terug naar 30 mbps gebracht.
Indien er absoluut niets te verbeteren valt aan je binnen installatie, vrees ik dat je niet veel kan doen.

De fout ligt dus "buiten", maar ik denk niet dat Scarlet geneigd zal zijn om jou een technieker, laat staan lassers, te sturen, gezien je wel je provisioning profiel haalt (zone 3, 30/5).
Indien je het provisioning profiel niet zou halen, is er een technisch probleem dat Proximus moet oplossen.
Maar de hogere snelheden, die je via DLM kan krijgen, zijn "nice to have" maar geen belofte :cry: .
crazydavid schreef:Heb in het begin ook veel uitval en schommelende sn gehad. Uiteindelijk upgrade naar 6.52 en naat annex A. Probleem was minder tot ik na resync. Naar carrier 43j gebracht ben. Sindsdien heel stabiele lijn. Hopelijk blijft dit zo.
Misschien kan de TS dit ook eens proberen
Sommigen rapporteren inderdaad een stabielere sync op Annex A.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik blijf er voorlopig af...
Geen errors meer, wel 2x sync verloren rond hetzelfde tijdstip deze ochtend.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2399
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 06#p676506

Ik zit nu op een 85/15 sync. Voor de lassers was dit 9/0,5 met de fritz en 20/2 met de bbox.
Voor de vectoring was er geen enkel probleem mooi 16,5/2 met de fritz.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

q-tec schreef:Voor de vectoring was er geen enkel probleem mooi 16,5/2 met de fritz.
Tja, met vectoring worden blijkbaar alle verborgen gebreken zichtbaar en die moet je dan verhelpen anders werkt het niet goed.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”