Bbox3 vervangen door ?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Koent
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 dec 2016, 19:43
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Beste,

Na de recente hacking verhalen van providers wil ik graag de bbox3 van Scarlet vervangen door iets anders. Achter de bbox staat een firewall die via ppoe inlogt.
We hebben één tv en vast telefoontoestel.

Heeft er iemand suggesties voor een betere configuratie ? Op termijn overwegen we over te stappen naar Telenet.

Hulp zou zeer op prijs worden gesteld !

Koen
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

En telenet vertrouw je wel ?
Afbeelding
Koent
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 dec 2016, 19:43
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

petzl schreef:En telenet vertrouw je wel ?
Belachelijk, maar daar had ik nog niet bij stilgestaan.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Als je naar telenet wil overstappen, zou ik toch even wachten met een andere xDSL modem in huis te halen. Ik zou voor de Fritzbox gaan mocht je in het DSL-verhaal blijven.

Edit, de Fritzbox kan je bij Telenet nadien wel achter een modem-only config hangen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

Koent schreef:Achter de bbox staat een firewall die via ppoe inlogt.
ik zou beginnen met te vragen: "wat/welke firewall" ? is dat een dedicated appliance? een eigen toestel dus?
over modem hack moet je je niet zo heel druk maken als je een eigen toestel erachter hebt dat de pppoe sessie doet veronderstel ik,
maar... dan moet je natuurlijk wel je firewall correct ingesteld hebben en dus enkel de hoogstnodige poorten open, hebben,
alle toestellen die naar internet verbinden met een dienst (webserver, plex, nas, cameras, ...) voorzien van niet-standaard paswoorden.

je 1 tv en telefoontoestel zijn meestal ook niet bepaald hacking doelwitten, dus je haalt de minst belangrijke zaken aan zou ik zeggen,
een pc of iot-toestel is vele malen gevoeliger voor hacking/(geautomatiseerd) misbruik (want echt hacking zal je als doorsnee gebruiker niet echt ervaren, daar ben je een te klein doelwit voor)

last but not least: common sense gebruiken en bv geen zip bestanden openen die vasthangen aan een mail van iemand waarvan je het niet verwacht.
zeker een leuke de afgelopen maanden in de bedrijfssector (met het 'transportvirus')
Koent
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 dec 2016, 19:43
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

TX. Firewall is een Sophos UTM, en volgens mij staat die behoorlijk dicht :)
Wil gewoon het Deutsche Telekom verhaal vóór zijn door een sterk PW op de router te zetten.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”