Kotnet (Telenet/kabel) en Scarlet op één adres

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
krisser
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 dec 2016, 15:22
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Hallo allemaal.

Ik ben een Leuvense student en heb momenteel enkel een kotnet-aansluiting op kot met een limiet van 40 GB/maand. Dat dit veel te weinig is, voor bv. Netflix & chill, hoef ik jullie niet te vertellen. Ik heb dus aan mijn kotbaas gevraagd of ik op eigen kosten een eigen aansluiting van een andere provider zou kunnen aanvragen. Hij zei dat hij het geen probleem vond. Nu mijn vraag: is het technisch eigenlijk mogelijk om zowel kotnet als ook Scarlet op één adres te gebruiken. Als ik me niet vergis, werkt Telenet via coax en Scarlet via VDSL... Normaal gezien zou dat toch moeten lukken of heb ik het mis?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ervan uitgaand dat er kabels liggen vanuit het adres naar buiten, moet dit lukken.
En anders zul je zelf de kabel moeten (laten) leggen (onder de grond).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Als je momenteel een eigen coax aansluiting hebt kan je Kotnet ook gerust vervangen (of aanvullen naargelang) met een klassieke residentiële Telenet internet-only aansluiting. Dat is iets minder ingrijpend.

Als je geen eigen coax hebt zal dat niet gaan uiteraard.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Ligt er een telefoonkabel tot in jouw kot of kan er één worden gelegd vanaf de plaats waar de telefoonlijn(en) het gebouw binnen komt? Zo ja, dan kan je VDSL nemen en zal dat waarschijnlijk ook aan te raden zijn als je geen te lage datalimiet wil zonder veel te betalen. De kans is groot dat je dan ook hogere snelheden zal kunnen halen dan de 30/3 Mb/s (download/upload) van Basic Internet van Telenet. Je kan vooraf een simulatie doen om te kijken welke snelheden er haalbaar zijn op jouw adres:
https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspe ... ectie.html
http://lijntest.be

Indien snelheden van meer dan 50/4 Mb/s haalbaar zijn, kijk dan misschien ook eens naar EDPnet: € 35 voor ongelimiteerd internet met max. 100/20 Mb/s (afhankelijk van de kwaliteit van je lijn) en een telefoonaansluiting (zonder gratis bellen). Langs de andere kant is het misschien wel interessant om € 4 meer te betalen voor Scarlet Trio, dan heb je meteen ook (basic) tv en kan je 's avonds en in het weekend gratis bellen naar vaste lijnen. Alleen is de snelheid dan gelimiteerd tot 50/4 Mb/s met een datalimiet van 500 GB (wat wellicht ruim voldoende is).
krisser
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 dec 2016, 15:22
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Dank u wel voor de reacties. Ik wil even de situatie schetsen: het kot bevindt zich in hartje Leuven en volgens de lijntest kan ik hier snelheden van 100 MBit/s halen. Ik ben daarnet op zoek gegaan naar de telefoonaansluiting, maar kon niks vinden. Ik heb in de kelder gekeken, naast de meterkast etc. De enige kabel die binnenkomt is de kabel van Telenet. Het huis is gebouwd in 1898 en ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat hier nooit een telefoonaansluiting bestond.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

De Proximus-invoerkabel is grijs en onopvallend en komt in rijhuizen meestal binnen door de voorgevel op kelderniveau vlak naast de dikke kabel van de elektriciteit die naar de meterkast loopt.
zie http://www.weethet.be/Belgacom_soorten_ ... abels.html

Als er geen kabel binnnenkomt, wat in dit geval zeer onwaarschijnlijk is, dan graaft men een put in het trottoir en steekt men de kabel binnen 60 centimeter onder het trottoir door de voorgevel. Meestal in de buurt waar elektriciteit, water en gas ook binnenkomen.
Op dat punt in de kelder moet je dan zien dat je kan doorverbinden naar je kot of een andere plaats met UTP-kabel.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

Een 2e telenet modem kan ook altijd (al is dat wel een pak duurder).
dovo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 nov 2015, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 39 keer

Je kan perfect beide op hetzelfde adres hebben, enkel is het de vraag of er het misschien interessanter is om het 'creatief' op te lossen. Je kan altijd je data over de servertjes(of zal ik desktops zeggen, zijn geen echte rack servers) van Ulyssis als proxy binnentrekken, telt namelijk niet mee (https://admin.kuleuven.be/icts/services ... edtebeheer).
Er zijn nog andere mogelijkheden om de, in mijn ogen belachelijke limiet, van kotnet te omzeilen, echter zijn die niet volgens de voorwaarden van kotnet.
Andere mogelijkheid is een richtantenne te gebruiken ( https://www.ubnt.com/airmax/nanostationm/ ) en dan proberen te richten op een proximus_fon of telenet-homespot.
Zelf gebruikte ik een richtantenne naar 'een' netwerk en tunnelde met openvpn al mijn verkeer over udp 53 (dns traffiek) om geen last te hebben van de loginpagina, op fon en homespot gaat dit tegenwoordig niet meer.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kan je niet een deal sluiten met een buurman en via wifi op zijn internet gaan ?
krisser
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 dec 2016, 15:22
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Er is reeds een UTP-kabel en een CAT6-doos op mijn kot aanwezig. De UTP-kabel zit in een schacht die naar de kelder leidt waar de modem van Telenet en een switch geïnstalleerd zijn. De UTP-kabel steekt nu bij mij in de kamer in een router omdat ik anders geen Wi-Fi kan gebruiken (modem in de kelder heeft een te zwak wi-fi signaal)

Zou ik de UTP-kabel later voor de aansluiting van Scarlet kunnen gebruiken? Als ze een modem in de kelder zouden installeren, is er dan qua bekabeling toch reeds alles aanwezig of zie ik er iets over het hoofd? Als ik de CAT6-doos die slechts één RJ-45 aansluiting heeft door eentje met 2 aansluitingen vervang, kunnen ze vervolgens toch ook rechtstreeks mijn TV-decoder verbinden? De andere aansluiting zou ik dan voor mijn router blijven gebruiken.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Je kan inderdaad een dubbele CAT6-doos installeren en die ene UTP-kabel opsplitsen in 2 x 100 Mb/s in plaats van 1 x 1000 Mb/s, maar wellicht heeft jouw router 4 LAN-aansluitingen? Dan zou ik de router gewoon als switch + wireless access point gebruiken als ik jou was. Je dient dan de DHCP-server op de router uit te schakelen (zeer belangrijk, anders kan je netwerkstoringen veroorzaken in de rest van het gebouw!) en het CAT6-doosje te verbinden met één van de LAN-aansluitingen (in plaats van de internet/WAN-aansluiting). De tv-decoder van Scarlet kan je dan ook verbinden met één van de LAN-aansluitingen. Sommige routers hebben ook een AP-modus (Access Point). Als je die inschakelt hoef je de DHCP-server niet meer uit te schakelen (dat gebeurt dan automatisch) en dan kan je de internet/WAN-aansluiting ook blijven gebruiken (die dan in feite een vijfde LAN-aansluiting wordt).

EDIT: een UTP-kabel kan overigens ook perfect dienst doen als telefoonkabel. De b-box3 modem van Scarlet zou dan op jouw kot kunnen staan en dan heb je die andere router niet meer nodig. De b-box3 ondersteunt simultaan 2,4 GHz en 5 GHz Wi-Fi. In steden waar mensen dicht opeen wonen zit de 2,4 GHz band vaak propvol en dan is die 5 GHz een heel nuttige aanvulling. Afhankelijk van de leeftijd heeft jouw router dit misschien niet?
krisser
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 dec 2016, 15:22
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

nickz schreef:
EDIT: een UTP-kabel kan overigens ook perfect dienst doen als telefoonkabel. De b-box3 modem van Scarlet zou dan op jouw kot kunnen staan en dan heb je die andere router niet meer nodig. De b-box3 ondersteunt simultaan 2,4 GHz en 5 GHz Wi-Fi. In steden waar mensen dicht opeen wonen zit de 2,4 GHz band vaak propvol en dan is die 5 GHz een heel nuttige aanvulling. Afhankelijk van de leeftijd heeft jouw router dit misschien niet?
Inderdaad, mijn router (ASUS RT-N12) ondersteunt enkel de 2,4 GHz band. Dat een UTP-kabel ook als telefoonkabel dienen kan, wist ik niet. Het is goed nieuws want dan is het op 9 december (afspraak met de Scarlet technieker) waarschijnlijk slechts nog een kwestie van de Proximus-invoerkabel te vinden.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

De invoerkabel zou dan met het blauwe paar van de UTP-kabel moeten worden verbonden, dat normaal gezien op de twee middelste pinnen van het CAT6-doosje is aangesloten. Hiervoor kan eventueel een RJ45-koppelstuk worden gebruikt, zodat de stekker van de UTP-kabel niet hoeft te worden afgeknipt.

In het CAT6-doosje past in principe ook een telefoonsnoer met een kleinere RJ11-telefoonstekker, al is dit niet echt aan te raden, omdat de twee buitenste pinnen van het CAT6-doosje dan lichtjes worden geforceerd, wat problemen kan geven als het later terug dienst moet doen als netwerkaansluiting. Beter is om op het telefoonsnoer aan de ene kant een RJ45-netwerkstekker te zetten (met de draden op de middelste pinnen), die je in het CAT6-doosje steekt. Aan de andere kant zit dan een RJ11-telefoonstekker die je in de modem steekt.

Afbeelding
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Niet alleen forceer je de connectie pinnen, je zit ook met een fiche die kleiner is dan het slot, dus bij het minste dat de kabel aangeroerd wordt riskeer je contact te verliezen.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Dat die stekker minder breed is, is op zich geen probleem hoor; die klikt zich perfect vast in de aansluiting zoals het hoort en verliest absoluut geen contact. Alleen heeft een RJ11-stekker maar 6 'gleufjes' voor de pinnen, waardoor de twee buitenste pinnen verder worden ingedrukt dan normaal, met als risico dat ze later niet meer voldoende zullen terugveren als je ze opnieuw wil gebruiken voor een RJ45-stekker.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

dovo schreef:Je kan perfect beide op hetzelfde adres hebben, enkel is het de vraag of er het misschien interessanter is om het 'creatief' op te lossen. Je kan altijd je data over de servertjes(of zal ik desktops zeggen, zijn geen echte rack servers) van Ulyssis als proxy binnentrekken, telt namelijk niet mee (https://admin.kuleuven.be/icts/services ... edtebeheer).
Er zijn nog andere mogelijkheden om de, in mijn ogen belachelijke limiet, van kotnet te omzeilen, echter zijn die niet volgens de voorwaarden van kotnet.
Andere mogelijkheid is een richtantenne te gebruiken ( https://www.ubnt.com/airmax/nanostationm/ ) en dan proberen te richten op een proximus_fon of telenet-homespot.
Zelf gebruikte ik een richtantenne naar 'een' netwerk en tunnelde met openvpn al mijn verkeer over udp 53 (dns traffiek) om geen last te hebben van de loginpagina, op fon en homespot gaat dit tegenwoordig niet meer.
Is toch enkel de FTP server van Ulyssis die niet meetelt? De shellservers, waar je je proxy op zou draaien, zitten op andere IP's.

Voor de rest denk ik niet dat er nog veel "creativiteit" mogelijk is vandaag de dag. Misschien doel je op het uitwisselen van accounts met niet-kotstudenten, wat inderdaad niet mag. DNS verkeer wordt ook geredirect naar de KULeuven DNS servers (zolang je niet in een tunnel zit).
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

dovo schreef:Je kan perfect beide op hetzelfde adres hebben, enkel is het de vraag of er het misschien interessanter is om het 'creatief' op te lossen.
Is dat tegenwoordig de mentaliteit bij de KUL-seuten? Het is onbegrijpelijk dat pakweg studenten van de faculteit Computerwetenschappen het gedrocht kotnet aanvaarden en er niet tegen in opstand komen. Iets achter de rug doen is niveau kleuterklas, van een universitair verwacht je dat die een initiatief neemt om wanpraktijken aan te klagen en te verbeteren.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Bij de UGent is het zeker niet beter voor studenten op één van de studentenhomes van de universiteit die gebruik moeten maken van UGentNet voor hun internetverbinding (download / upload max. 25 GB / 5 GB gedurende de laatste 30 dagen): http://www.helpdesk.ugent.be/vpn/vpnb.php
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”