Scarlet ADSL

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Hoi

Kennissen van mij zijn de bezitters van 2 studentenhuizen waar ze op beide locaties Scarlet ADSL hebben lopen.

Los van het feit dat het wel tijd wordt om daar eens naar een andere (VDSL-)oplossing te gaan kijken omwille van de snelheid viel er me iets op. Op beide adressen betalen ze 25 euro/m aan Scarlet voor de ADSL.

Op adres 1 wordt er echter al jarenlang een (ongebruikt) Proximus-abonnement betaald, op adres 2 niet.

Mijn vraag: is een actief Px abonnement vereist op een Scarlet ADSL? Ik kan het niet zo snel terugvinden op scarlet.be of op de Infobase pagina hier.
De eigenaars durven Scarlet niet contacteren om naar VDSL te gaan omdat ze bang zijn dat Scarlet hen gaat wijzen op het feit dat ze op adres 2 geen Px abo hebben lopen en dat gaat terugvorderen :roll: Volgens mij betalen ze echter al jarenlang voor een telefoonlijn op adres 1 terwijl dit niet nodig is.
Wou dit eerst eens uitklaren voor we verdergaan...
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Aangezien Scarlet deel uitmaakt van het grotere Belgacom (oei, euh... Proximus) en ze Scarlet gebruiken om de concurrentie te wurgen en zo het duopolie in stand te houden is het inderdaad zo dat het niet nodig is om bij een internet-only abo van Scarlet raw copper of een telefoonlijn erbij te nemen. Bij andere providers is dat doorgaans wél het geval, waardoor die in totaliteit duurder uitkomen en zo dus nooit de kans krijgen groot te worden en een ware concurrent voor Proximus te worden.

Dat gezegd zijnde; bij EDPnet loopt momenteel tot eindejaar een actie om een internetabo (met telefonie optioneel inbegrepen zonder meerkost) te krijgen waarbij je géén raw-copper bijbetaalt, waardoor die formule (in geval van combinatie met telefonie) weer voordeliger is dan bij Scarlet. Woep woep! Ik ga alvast overschakelen. 8)
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Samengevat: eerst het overbodige Px abonnement laten wegvallen (zal wellicht geen impact hebben op de Scarlet ADSL mag ik hopen?) en dan naar VDSL.
Met dank voor uw mening over EDPnet; een overstap naar hen zal wellicht de volgende logische stap zijn. Ware het niet dat ze geen tv-aanbod hadden, ik was privé ook nog klant bij hen.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Indien TV erbij nodig is, dan is Scarlet uiteraard wél voordelig: €39 voor internet+telefoon+TV. Ik heb hoe dan ook zelf geen abonnement voor commerciële TV, dus ik zou niet weten in hoeverre het scheelt, maar het schijnt dat het zenderaanbod bij Scarlet minder 'compleet' is dan bij PX of TN. Of dat klopt moet je voor jezelf uitmaken natuurlijk.

Er zijn veel mensen die internet via VDSL van een OLO of reseller combineren met TV van TN of TVV. Bij TN kan je zelfs kiezen voor het kopen van een CI+-kaart (of een digibox of digicorder) zodat je geen maandelijkse kosten meer hebt. Een CI+-kaart past het meest in het profiel van de vrijgevochten consument en is het goedkoopst, maar daarbij lever je weer wat in op gebied van premium (=bijbetalende) features. Opnames doen met een CI+-kaart kan normaal op iedere moderne SmartTV door er een USB-schijf aan te koppelen.

Wat de gevolgen zijn van het opzeggen van het PX-abo voor de huidige Scarlet-ADSL, geen idee.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

@James: 100% gelijk maar initieel gaat het hier over 2 internetaansluitingen in een studentenhuis (koten). Tv (en telefonie) is daar niet nodig, enkel internet.
Privé zit ik inderdaad bij Scarlet trio...
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Aangezien in studentenhuizen vaak verschillende studenten tegelijk gebruikmaken van dezelfde lijn is het waarschijnlijk best om een abo te kiezen waarbij zowel de (bruikbare) download- als uploadbandbreedte zo hoog mogelijk zijn. Dat wil niet alleen zeggen: een VDSL-abo met een hoge syncsnelheid, maar ook een provider die jou toelaat de hele syncsnelheid te benutten. Scarlet limiteert zijn trio-abo's aan 50/4 (als ik het goed heb) en hun internet-only of internet+tel-abo's aan 100(?)/8. Je bent dus vet met je uploadsync van 20Mbps.

De enige provider waarbij je 20Mbps upload effectief kan gebruiken is EDPnet en al hun resellers (united telecom, TVV, etc). (Alhoewel ik niet met zekerheid al de rest kan uitsluiten, maar bij PX en Scarlet is het alvast njet)

De keuze zou bij mij rap gemaakt zijn. ;-)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Hogere snelheden zijn natuurlijk leuk, maar een goede QoS is veel noodzakelijker in een studentenomgeving. Die hebben liever een stabiele 10Mbps waar ze op kunnen YT/Netflix,... dan hoge pieksnelheden met de bijhorende vertraging(en) de dag na de uitzending van GoT.
Elke gebruiker limiteren op xxMbps (ook upload!) zodanig dat er niet 1 iemand de verbinding dichttrekt en dat ideaal gezien het verkeer nooit over 98-99% van de capaciteit van de verbinding gaat.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Bedankt voor de reacties.
De kotbaas is van het principe dat de studenten dat allemaal zelf maar moeten reguleren (...). Het mag niet teveel kosten dus.
Hoe dan ook vermoed ik dat een overstap naar EDPnet (Fritzbox) toch wat meer 'tuning' mogelijk maakt dan de VDSL-modem van Scarlet?
Ik zal hem de mogelijkheden en prijzen eens voorleggen. We zien wel...
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

Verhuren die koten met één mager Scarlet abonnement? Nou. Dat is wel erg zuinig. Met de prijzen van koten tegenwoordig mag het iets meer zijn vind ik.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Nooit klachten van studenten zeggen ze... dus...
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Een fritzbox is inderdaad iets geavanceerder te configureren dan een BBOX, maar weet wel dat je normaliter eender welke (door-Proximus-goedgekeurde) VDSL-model kan gebruiken bij de huidige providers: een Fritzbox bij Scarlet en een BBOX bij EDPnet, is het allemaal mogelijk! Weet wel dat Scarlet vaak nog oude BBOX's (versie 2, die witte balken met een ronde, gezwollen lange zijde) uitdeelde ipv de nieuwste variant (versie 3), dewelke helaas vectoring niet kunnen benutten. Ik zit in hetzelfde schuitje en kijk rond voor een tweedehands Fritzbox 7360.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Om dit verhaal af te ronden: het is sinds 1 april een EDPNET VDSL geworden met een Fritzbox 7360.

Installatie verliep probleemloos maar... sinds enkele dagen problemen. Ik ga dit in een aparte draad behandelen...
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik heb zelf eens 2 gargoyle routers weggezet in een studentenhuis. Dat is echt wel de moeite moest je ooit nog eens een netwerk voor studenten moeten maken.

Dat waren/zijn toen ook scarlet abo's, maar die hadden vroeger een apart (goedkoop) abonnement speciaal voor studentenhuizen.

https://www.gargoyle-router.com/
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Merci voor de tip.

Studentenhuizen zijn niet mijn "corebusiness" maar als er nog eens ééntje passeert, bekijk ik je tip wel!
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

AndRo555 schreef:Hogere snelheden zijn natuurlijk leuk, maar een goede QoS is veel noodzakelijker in een studentenomgeving. Die hebben liever een stabiele 10Mbps waar ze op kunnen YT/Netflix,... dan hoge pieksnelheden met de bijhorende vertraging(en) de dag na de uitzending van GoT.
Elke gebruiker limiteren op xxMbps (ook upload!) zodanig dat er niet 1 iemand de verbinding dichttrekt en dat ideaal gezien het verkeer nooit over 98-99% van de capaciteit van de verbinding gaat.
goed grapje, alsof een kotbaas ook maar iets geeft om de snelheid van het internet. goedkoopste abonnement pakken en cashen maar.
Userbase aanpak vs kotbaas aanpak
Afbeelding
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Bababa schreef:
AndRo555 schreef:Hogere snelheden zijn natuurlijk leuk, maar een goede QoS is veel noodzakelijker in een studentenomgeving. Die hebben liever een stabiele 10Mbps waar ze op kunnen YT/Netflix,... dan hoge pieksnelheden met de bijhorende vertraging(en) de dag na de uitzending van GoT.
Elke gebruiker limiteren op xxMbps (ook upload!) zodanig dat er niet 1 iemand de verbinding dichttrekt en dat ideaal gezien het verkeer nooit over 98-99% van de capaciteit van de verbinding gaat.
goed grapje, alsof een kotbaas ook maar iets geeft om de snelheid van het internet. goedkoopste abonnement pakken en cashen maar.
Userbase aanpak vs kotbaas aanpak
Afbeelding
Goedkoopste zal natuurlijk vaak de keus zijn van een kotbaas. Maar de laatste jaren ken ik een paar koten overgegaan zijn van kotnet naar een telenet business lijn oplossing. De paar euro extra die dat kost per kot per jaar betaalden de meeste met plezier. Daar ging het voor 32 studenten van 2x30Mbps met een 40GB/mnd limiet voor 698 euro per jaar naar 240Mbps en (tot nu toe) niet gelimiteerd voor end user. Dat koste +-450 euro meer per jaar. Oftewel nog geen 1.2 euro per kot per maand.
En het blijft een beter verkooppunt dan kotnet in de huidige (licht) oversatureerde kotmarkt.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”