spontane reboot modem : technieker moet komen (?)

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hallo,

Ik heb een recente Scarlet Trio installatie, allemaal nieuwe hardware van een paar maanden geleden. Ik heb een BBOX 3.

Dat toestel heeft de slechte gewoonte af en toe spontaan te rebooten. Zeker niet zeer veel. Dat kan 2x op een dag zijn, dat kan dagen goed gaan. Maar omdat ik soms thuiswerk, VPN-verbinding en specifieke webbased software, zou dit zeer lastig zijn als dit tijdens mijn werkuren zou gebeuren.

Daarom nam ik contact op met de helpdesk van Scarlet. Men maakte eerst een dossier op om Proximus mijn lijn te laten testen. Ik was daar verbaast over, maar kom, tja, ze doen maar.

Vandaag kreeg ik een sms dat ik de klantendienst diende te contacteren. Na ruim 10 minuten op wacht gezet te zijn geweest kreeg ik te horen dat het noodzakelijk was een technieker te sturen voor dit probleem.

Gelukkig ben ik in 1/5de tijdskrediet, dus dat is geen groot probleem. De afspraak is gemaakt, nadat ik nog eens met nadruk vroeg dat het juist is dat ze een technieker gaan sturen voor een modem die spontaan soms gaat herstarten. - Ja dus.

Mijn vraag voor het forum;

Mijn gedacht is dat dit absurd is. Ik kan mij niet inbeelden dat die iets nuttig komt doen, buiten eventueel de hardware te komen verwisselen. Maar daarvoor moet er geen technieker langskomen.

Het probleem dat ik heb lijkt mij een probleem met de hardware. De voeding die soms te weinig spanning geeft of een onderdeel in de modem dat door oververhitting soms gaat falen.

Heb ik gelijk of heeft Scarlet gelijk, wat je zou mogen denken, een technieker sturen heeft een kost? Wat denken jullie hierover?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

voor zover het me nog bijstaat, is bij scarlet een technieker gratis.
en dat kan inderdaad goed zijn dat die enkel maar de modem komt vervangen, maar je weet maar nooit...
en is het rebooten (echt de modem zelf) of de syncro die wegvalt?
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 603
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Ik heb dat mij ook afgevraagd toen mijn modem stuk was en een technieker langs kwam om deze te vervangen.
Nu, niet iedereen is technisch onderlegd om alle kabeltjes terug correct aan te sluiten, laat staan te troubleshooten moest er iets nietmeer werken.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

@splitter Wel, ik had soms wel al opgemerkt dat internet een poosje niet werkte. Ik dacht dit te maken had met het vernieuwen van de IP-lease die dacht ik moeizaam verliep.

Maar toen ik aan het thuiswerken was, gelukkig met iets dat ik offline kon doen, hoorde ik de modem herstarten. Dat was de aanleiding om Scarlet te contacteren. Het advies toen was om een reset te doen van de modem en te zien wat dat gaf. Dat heb ik gedaan.

Om het op te volgen log ik in op het modem om te kijken naar uptime van het toestel. Niet naar de internet-verbinding. De dag erna had ik 2 reboots en contacteerde ik terug Scarlet.

@joriz Enkel de eerste agent maakte de opmerking dat ik wijzigingen had aangebracht aan de instellingen van mijn modem. Dat is correct. Ik wijzigde de SSID van de wifi en wachtwoord, deactiveerde de 5gHz wifi en gebruik de DynDNS-functie. Ik zie geen relatie met mijn probleem en dit. Voor de rest is niet gesproken over de instellingen het modem.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

WalterB1 schreef:Maar toen ik aan het thuiswerken was, gelukkig met iets dat ik offline kon doen, hoorde ik de modem herstarten.
hoe "hoor" je de modem herstarten? de modem hoor je niet herstarten...
het enige wat je kan horen is een "klik" - wat wil zeggen dat hij sync aan het zoeken is en wisselt tussen zoeken op adsl(2) en vdsl (normaal bij boot = vdsl, x minuten dan klik en adsl(2) x minuten, dan klik en weer vdsl)
WalterB1 schreef: Om het op te volgen log ik in op het modem om te kijken naar uptime van het toestel. Niet naar de internet-verbinding. De dag erna had ik 2 reboots en contacteerde ik terug Scarlet.
bij my modem/general/ uptime zou idd de modem zijn uptime moeten staan, onafhankelijk van de internet uptime.
als die telkens terug op 0 staat, dan is het idd de modem en niet de lijn... dan kan je gaan kijken naar de modem zelf, of vaker voorkomend de voeding.
maar like i said, scarlet stuurt zijn techniekers toch gratis.. en de modem is ook gratis.. dus who cares :)
bij scarlet moet je trouwens een technieker laten komen -die gratis is- om de modem te vervangen... tenzij je zelf geld wil uitgeven om er eentje te gaan kopen.
het is namelijk dan wel een dochterbedrijf van proximus, je hebt er niet dezelfde eenvoud van service (ttz je kan niet even een proximus center binnenstappen en de modem omruilen)
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Splitter schreef: hoe "hoor" je de modem herstarten? de modem hoor je niet herstarten...
het enige wat je kan horen is een "klik" - wat wil zeggen dat hij sync aan het zoeken is en wisselt tussen zoeken op adsl(2) en vdsl (normaal bij boot = vdsl, x minuten dan klik en adsl(2) x minuten, dan klik en weer vdsl)
Dat is die klik die ik hoorde die de aandacht trok. En dan zag ik de lampjes die aangaven dat bezig was terug op positieve te komen. En dat mijn computer offline was.
Splitter schreef:
bij my modem/general/ uptime zou idd de modem zijn uptime moeten staan, onafhankelijk van de internet uptime.
als die telkens terug op 0 staat, dan is het idd de modem en niet de lijn... dan kan je gaan kijken naar de modem zelf, of vaker voorkomend de voeding.
maar like i said, scarlet stuurt zijn techniekers toch gratis.. en de modem is ook gratis.. dus who cares :)
bij scarlet moet je trouwens een technieker laten komen -die gratis is- om de modem te vervangen... tenzij je zelf geld wil uitgeven om er eentje te gaan kopen.
het is namelijk dan wel een dochterbedrijf van proximus, je hebt er niet dezelfde eenvoud van service (ttz je kan niet even een proximus center binnenstappen en de modem omruilen)
I care. Als het niet nodig is moeten ze bij mij niet komen. Andere mensen moeten een dag vakantie nemen voor die onzin. Blijkbaar moeten ze dus wel komen of dat nu zinvol is of niet. Ik kan het enkel ondergaan. Al begrijp ik niet waarom Scarlet zo onzinnig bezig is. Als ik dat toestel ergens zou kunnen gaan omruilen, dat moet toch goedkoper zijn voor Scarlet.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

Splitter schreef:Als ik dat toestel ergens zou kunnen gaan omruilen, dat moet toch goedkoper zijn voor Scarlet.
ben ik nog zo zeker niet van... scarlet heeft nu geen echte fysieke verkooppunten (of servicepunten)...
de winkels waar ze scarlet verkopen denk ik dat ook niets kost voor scarlet, dus ze hebben eigenlijk geen kosten buiten die technieker.
gezien er veel mensen tegen hun provider zeggen "het werkt niet, ziet maar dat het gemaakt is" moeten ze toch zowiezo techniekers uitsturen.
(ik ben ook van het type als ik het zelf kan, is het sneller/beter... maar velen zijn zo niet)

het zal hen wel wat kosten, das waar... maar of het goedkoper zou zijn fysiek aanwezig te zijn? daar heb ik mijn twijfels over.
en dat je een dag moet thuisblijven... sja, soms is dat inderdaad zinloos maar zo zit het nu in elkaar... bij elke provider
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

De technieker is gisteren gekomen. De oude was toen al 7 dagen online maar direct na dat ik vertelde wat het probleem was (raar dat die nog niet wist waarom die kwam) heeft die direct een andere modem gaan halen en heeft die deze vervangen.

Voorlopig nog geen reboots. Als dit het niet oplost moet Proximus het zelf onderzoeken vertelde de technieker. Een mogelijke reden van de reboot is dat Proximus een signaal stuurt naar de modem om te herstarten vertelde de technieker.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

WalterB1 schreef:De technieker is gisteren gekomen. De oude was toen al 7 dagen online maar direct na dat ik vertelde wat het probleem was (raar dat die nog niet wist waarom die kwam) heeft die direct een andere modem gaan halen en heeft die deze vervangen.

Voorlopig nog geen reboots. Als dit het niet oplost moet Proximus het zelf onderzoeken vertelde de technieker. Een mogelijke reden van de reboot is dat Proximus een signaal stuurt naar de modem om te herstarten vertelde de technieker.
Het is nog fijner als de modem defect is en dus niets meer werkt.
Dan sturen ze eerst een Proximustechnieker, dan mag je terugbellen en dan sturen ze een Scarlet technieker.
Ondertussen zit je 7 dagen zonder internet + tv + telefoon. Zeker om een vergoeding vragen als dit ooit moest gebeuren ( die geven ze ook als je blijft aandringen )
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

de winkels waar ze scarlet verkopen denk ik dat ook niets kost voor scarlet, dus ze hebben eigenlijk geen kosten buiten die technieker.
De commissies liggen inderdaad lager dan bij de andere, maar is nog steeds behoorlijk ;) Ken iemand die het graag verkoopt in zijn pc shop.
Buiten de kosten van de fysieke winkels vooral het marketing budget van die andere onderschatten...
Tja die technieker das wrs enen van Janses Field services ... loop daar meestal niet te hoog mee op (vroeger zaten er daar nogal veel die dat voor en na en tussen de soep en de petatten deden ;) ) Ik vermoed dat werken met jansens field vele malen goedkoper is dan de BGC mensen
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Flup schreef:
de winkels waar ze scarlet verkopen denk ik dat ook niets kost voor scarlet, dus ze hebben eigenlijk geen kosten buiten die technieker.
De commissies liggen inderdaad lager dan bij de andere, maar is nog steeds behoorlijk ;) Ken iemand die het graag verkoopt in zijn pc shop.
Buiten de kosten van de fysieke winkels vooral het marketing budget van die andere onderschatten...
Tja die technieker das wrs enen van Janses Field services ... loop daar meestal niet te hoog mee op (vroeger zaten er daar nogal veel die dat voor en na en tussen de soep en de petatten deden ;) ) Ik vermoed dat werken met jansens field vele malen goedkoper is dan de BGC mensen
Alle janssens field mannen zijn bgc certified en werken full time voor Scarlet :wink:
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

was dat (heel)vroeger ook al zo?
Waarom doet scarlet ook nog beroep op bgc? Inbergrepen in de raw copper die ze moete betalen?
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Flup schreef:Waarom doet scarlet ook nog beroep op bgc? Inbergrepen in de raw copper die ze moete betalen?
Scarlet hoeft geen raw copper te betalen.
Scarlet is Proximus, maar nog niet rebranded.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”