Scarlet download snelheid zeer laag

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
kvrompae
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 okt 2016, 19:32

Misschien even beginnen met vermelden dat ik zo goed als een leek ben op gebied van technische instellingen van modems etc. Alvast bedankt om eventuele reacties in niet al te technische uitleg te doen :-)

Ik ben al een 2-tal jaren klant bij Scarlet en heb een Sagem F3464 modem.
De verbinding is een VDSL2 lijn.

Sinds een maand of 2 is de verbinding zeer onstabiel (wifi valt frequent weg) en langzaam (snelheden die variëren tussen <1 en 8 MB/s).
speedtest.jpg
Echt blij word je daar niet van. Bij verbinding met een LAN kabel ipv wireless is de snelheid beduidend hoger (gem een 20 mb/s). Zou het kunnen dat de router de geest aan het geven is ? Ik heb de router al zodanig ingesteld dat interferentie met de kanalen van de buren minimaal zijn. De helpdesk helpt me niet echt verder.

Hieronder een aantal specs:

VDSL Version Firmware-VTU-R:9.5.7.13IK105012 Time Nov 18 2014, 20:09:20
VDSL line status SHOWTIME
Downstream Training Margin : 11.9 dB
Downstream line rate 30040 kbps
Upstream line rate 4064 kbps
TX total power -14.9 dbm
Downstream delay 9.9 ms
Upstream delay 8.2 ms
specs.jpg
Ik denk er nu aan om een bijkomende router te kopen die krachtiger is dan de 802.11g die er nu staat. Ik zou echter wel graag willen weten of dat het probleem kan oplossen en hoe ik dat praktisch aanpak.

Alvast bedankt !
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Indien je modem defect is kan je altijd eens informeren bij Scarlet natuurlijk. Mogelijks profiteer je dan ook van de vectoring technologie als je een nieuw exemplaar krijgt.
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Je synchrowaardes zijn niet fantastisch en de 3464 is ondertussen ook al flink verouderd.
Ik zou toch aandringen bij Scarlet voor een modemwissel + eventueel nazicht vd lijn.

Bbox3 heeft ook veel betere wifi dan de Sagem 3464.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

kvrompae schreef:Ik heb de router al zodanig ingesteld dat interferentie met de kanalen van de buren minimaal zijn.
toch ingesteld op basis van 'echte' aparte kanalen, niet enkel een ander nummertje?
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als veelgebruiker van de f@st 3464 kan ik alleen maar beamen dat je een modemswap gedaan moet krijgen bij Scarlet. Als het de Sagem zélf niet is die defect aan het gaan is, is het wel de crappy voeding die ze erbij stopten destijds.
Het is niet echt proper, maar laat die voeding eens vallen van een metertje hoog, dan kan je tenminste bellen met "er branden geen lampjes meer op mijn modem" en moeten ze wel swappen.
Enneuh, welkom op UserBase!
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

Uit ervaring doen ze toch niet echt moeilijk over een modemswap (en die zal inderdaad al veel helpen).
Zelf gewoon gebeld dat hij raar deed en vaak de verbinding wegviel, toen ik het type modem zei vroegen ze zelfs ni verder en gingen ze die komen vervangen.
kvrompae
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 okt 2016, 19:32

Bedankt voor de reacties, ik ga morgen nog eens bellen naar de helpdesk.
Vandaag DL snelheid terug < 1 mbps, tijd om wat aan te dringen dus en die modem buiten te krijgen.
Welke zouden ze mij in de plaats moeten geven, die BBox3 ? Kwestie dat ze me niet weer opzadelen met een model dat al jaren verouderd is.

@DIBO, euh wat bedoel je juist met échte kanalen.
Ik heb inderdaad enkel het 'nummertje' van het kanaal aangepast; ik ging ervan uit dat dat voldoende was.
Kan je toelichten wat ik beter kan doen ?

merci, fijn forum hier :-)

update: net gebeld naar de klantendienst (ik wist niet dat die tot 21u beschikbaar waren), maandag komen ze de modem vervangen; de lijntest bleek in orde.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Een Scarlet O-Box 3 vergeleken met de oude modellen: https://www.scarlet.be/help/faq/614/59/ ... opnieuw-op
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

Als jouw buur bvb. vast op kanaal 1 zit, is je eigen router op kanaal 2 zetten niet de goede oplossing, omdat die frequenties overlappen. Dan moet je bvb kanaal 6 gebruiken. Natuurlijk zit je tegenwoordig in de omgeving meestal met verschillende routers op verschillende kanalen en wordt het al moeilijker iets 'vrij' te kiezen. En als je buren hebt met moderner materiaal dat kanalen combineert of dynamisch wisselt, wordt het helemaal lastig. Met een (oudere) gratis versie van bvb. inSSIDer of een app op de smartphone, kan je al een beter inzicht krijgen in de situatie.
Maar grootste kans op verbetering, is natuurlijk een betere router in huis te krijgen (en dat lijkt er maandag dan aan te komen, lees ik).
kvrompae
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 okt 2016, 19:32

De technieker is geweest, bbox3 gekregen.
De resultaten zien er al beter uit nu :-)
scarlet new.jpg
Nog wel een vraag, met de nieuwe BBox krijg ik mijn wifi repeater Fritz 1750E niet meer aan de gang.
Hij pikt wel het signal op van de bbox, maar netwerkverbinding maken zit er niet in.
Een oud topic

https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... t=repeater

lijkt indicatie te geven dat die 2 niet compatible zijn, of is er intussen toch een mogelijkheid mits één of andere instelling te wijzigen ?

Indien toch niet compatible, welke werkt er dan wel ?
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”