extra router kan ineens geen verbinding meer maken

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Pleuris
Member
Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Al een viertal jaar heb ik "achter" de sagem modem een TP-link router die er voor zorgt dat ik een 1gbps netwerk heb en dat mijn nas en ip camera ook buitenhuis bereikbaar zijn. Dat is dankzij dit forum ingesteld geraakt en werkt dag in dag uit perfect. Er zit een timerstopcontact op beide toestellen dat ergens rond een uur of 4 een kwartiertje uitgaat.

Deze ochtend echter ineens geen internet meer. Om zeker te zijn doe ik de standaard stappen. Zowel modem als tp link is zonder stroom zetten, wachten tot de sagem is opgestart (hoera, de vaste lijn werkt toch). Kijken of ik belgacom TV heb (werkt ook normaal) maar toch geen internet via de TP link. Die heeft veel meer tijd nodig om een verbinding te maken dan voorheen, maar zelfs als er verbinding is geen internet.

Zelf heb ik dus geen enkele instelling veranderd, niet op de sagem en ook niet op de TP link. Maar omdat ik de sagem in feite enkel als modem gebruik en al de rest via de TP link doe is mijn gehele netwerk nu bijna onbruikbaar.

Heeft scarlet iets gewijzigd, zo ja hoe zet ik het weer zoals het was?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik heb persoonlijk de ervaring dat een TP-link router niet langer leeft dan 3 jaar (ondertussen in veel bedrijven ze al mogen vervangen).
Van het ene moment op het andere kunnen ze kapot gaan.
Voor hetzelfde geld is dit dus ook aan de hand bij jou.
Al eens kunnen testen met een andere router, al dan niet eentje die je even een uurtje kunt lenen van iemand?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ter info (uit eigen ervaring deze ochtend):
Deze nacht (tot rond 8u) lag de CHAP-server van Scarlet plat. Dit gebeurt een paar keer per jaar. Geen idee waarom.
Als debiel veiligheidmechanisme registreert Scarlet ondertussen wel alle gefaalde PPPoE-logins en blokkeert men na x aantal gefaalde loginpogingen de internettoegang bij de eerstvolgende succesvolle login. Je krijgt dan ook een waarschuwingspagina te zien in je webbrowser.
Na 10 minuten kan je dan opnieuw surfen, eventueel nadat je de modem en routers even zonder stroom zet en laat herstarten. Ik heb voor dit probleem nog geen oplossing kunnen vinden, het valt dan ook maar een paar keer per jaar voor.

Heel vervelend dat dit mechanisme niet gedocumenteerd wordt op de website van Scarlet. Wie 's nachts z'n PPPoE-sessie op alternatieve hardware vernieuwt, zit dan 's morgens zonder internet. Als TR-069 actief is op de router of modem, zal je wellicht onmiddellijk terug online geraken.
Pleuris
Member
Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Bedankt voor beide antwoorden. Omdat de tp link al een paar jaar mee gaat en de wifi niet super snel is was ik van plan om een nieuwe te kopen. Maar het zou stom zijn om de kost te doen voor niets. Ben wel blij van tp link, maar welk ander merk/type kan je aanbevelen?

Nu ben ik niet aanwezig, maar kan mijn nas noch ip camera bereiken. Als ik terug thuis ben zal ik de herstartprocedure is nakijken. Wel heb ik geen waarschuwing gezien in een browser. Netwerkkabel van computer van router naar sagem verstoken en direct internet.
Pleuris
Member
Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Ineens kan ik van buitenaf terug aan de nas en ip camera aan. Het probleem is dus vanzelf in orde gekomen.

Denk wel dat ik straks een nieuwe router ga bestellen, er staat vandaag een Asus op ibood. Misschien een signaal om niet te negeren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik heb deze morgen Scarlet gecontacteerd.

Blijkbaar was er vannacht tussen 2u. en 10u. een probleem met de MSR91GKK5 Broadband Access Server van Proximus waardoor er meerdere PPPoE sessies opgezet werden en deze ‘gereject’ werden omdat het aantal simultane PPPoE sessies gelimiteerd wordt.
Om 10u waren dit nog 9 klanten, maar dit waren effectief klanten die zelf gewoon meer als 2 PPPoE sessies opgezet hadden.

Scarlet gebruikt dus dezelfde MSR als Proximus
Als ik mijn FritzBox logs bekijk, heb ik ook korte tijd zonder internet gezeten vannacht (terug ON om 05.03u).
Ik zit ook op dezelfde BAS MSR91GKK5 (Gent).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wanneer je zegt "gecontacteerd", bedoel je dan de helpdesk, of heb je insider connecties?
Pleuris
Member
Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

vandaag weer een vergelijkbaar probleem, enkel dit scherm komt tevoorschijn

Beste klant,

Je verbinding met het internet is geblokkeerd als gevolg van een hoog aantal authenticatie pogingen van je modem. Dit is waarschijnlijk te wijten aan een verkeerd ingestelde gebruikersnaam en/of wachtwoord in je modem of router.

Gelieve de instellingen van je modem of router te controleren. Ga zeker na of je de correcte gebruikersnaam en/of wachtwoord-combinatie gebruikt, zoals vermeld op de bevestigingsbrief die je ontving na de aanvraag van je Scarlet-abonnement.

Je kan momenteel geen verbinding maken met het internet. Onze website en mijn.scarlet.be zijn wel bereikbaar.


Deze keer kan ik ook niet rechtstreeks via de sagem surfen (geraak wel op de modem via 192.168.1.1). Gisteren alles in orde, deze ochtend niet meer. De instellingen heb ik nagekeken, maar ik zie niks verkeerd staan.

Telefoon werkt. Ligt er bij scarlet iets plat?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Pleuris schreef:Ligt er bij scarlet iets plat?
Er lag iets plat inderdaad. Om 04u37m33s werd de PPPoE-sessie door Scarlet verbroken.
Pleuris
Member
Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Bedankt voor de info. Nu lijkt alles ineens weer normaal te werken. Had de modem en router ook een kwartiertje uitgetrokken en nu terug aangezet en hoera, alles werkt weer :lol:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

raf1 schreef:
Pleuris schreef:Ligt er bij scarlet iets plat?
Er lag iets plat inderdaad. Om 04u37m33s werd de PPPoE-sessie door Scarlet verbroken.
Blijkbaar niet alleen bij Scarlet:
Hier Proximus: PPPoE om 04u36m verbroken, terug internet om 04u40m
BAS: MSR91GKK5 (Gent).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:19
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 23 keer

Hier ook uitgelegen tussen 4u en 8u bij Scarlet. Kon geen PPPoE verbinding maken.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”