BBOX2 inruilen voor OBOX3 bij Scarlet?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Joost85
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 okt 2012, 11:05
Bedankt: 2 keer

Ik heb al geruime tijd een BBOX2 in gebruik voor mijn Scarlet Trio-verbinding. Dit toestel dateert nog van het Snow-tijdperk (firmware werd enkel opnieuw geflasht bij de overstap naar Scarlet). Mijn verbinding was niet super (DLM kreeg mij maximaal tot 30/8 sync) in Zone 2 (met een SNR waarde van 9.3, een randgevalletje).

Nu merk ik op de website van Proximus dat sinds kort Vectoring werd geactiveerd omdat de lijntest volgende snelheden geeft op mijn adres:
Piekuren tussen 19 u en 23 u :
Max.: 91,7 Mbps download - 7,5 Mbps upload
Min.: 62,0 Mbps download - 5,7 Mbps upload
Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :
Max.: 91,7 Mbps download - 7,5 Mbps upload
Min.: 62,0 Mbps download - 5,7 Mbps upload

(enkele weken geleden stond er nog min: 18,6 mbit en max 48,6 mbit als downloadsnelheden)

Mijn vraagjes:
- Krijg je telefonisch een bbox2 ingeruild voor een obox3 bij Scarlet om te genieten van hogere snelheden? (of is dit nog resoluut: neen meneer!)
- Zonder vectoring had ik een behoorlijk zwakke lijn (max 9.3 DB), gaat vectoring dit spectaculair verbeteren tot 100 mbit of ga ik ergens rond de 50 mbit uitkomen omdat DLM zonder vectoring ook eerder niet ver geraakte?
- Kan ik een Fritzbox 7360 aansluiten indien ik een o-box3 niet te pakken krijg? Ik las horrorverhalen dat de VOIP van Scarlet niet stabiel werkt bij de Fritzbox...

ik wil geen standaard Proximus bbox3 want die heeft geen 2 RJ11-aansluitingen voor de telefonie.

Thanks for the info!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Antwoord in volgorde:

- bij mijn weten is de modem bij Scarlet niet gratis (nooit geweest). Een bbox2 inruilen voor een obox3 zal dus niet gebeuren. Een o-box3 kopen bij Scarlet zal wel kunnen. Een technieker zal er aan te pas komen om die in te stellen.
- gezien het resultaat van de PX lijntest, zal je 100 mbps halen (misschien niet "gegarandeerd" maar met "grote waarschijnlijkheid") :wink:
- Een FritzBox zal perfect werken, mits correct ingesteld. Er zal wel een Scarlet technieker aan te pas komen, tenzij jij alle logons/paswoorden kent (PPPoE login, VOiP login en instellingen).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tonym
Premium Member
Premium Member
Berichten: 484
Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Maar met Scarlet TRIO zal de cap op 50/4 blijven ongeacht een sync van 100/10.
Dus zelfs met vectoring maximaal 50/4
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

@tonym: Waar vind jij op de Scarlet-website dat er een cap van 50/4 is? Ik sync nu op 16.5/4 (DLM op non-vectoring 12/1-profiel).
Computer(k)nul
tonym
Premium Member
Premium Member
Berichten: 484
Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Het commercieel model van het internetprofiel voor Scarlet TRIO is dat van Proximus Start.
Reeds meerdere gebruikers hebben hier op het forum melding gemaakt van maximaal 50/4.
Ik heb zelf TRIO met 50/4 in zone 2 met nochtans betere lijntest resultaten bij Proximus.

Sinna, jij zit waarschijnlijk in zone 4 volgens deze tabel:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=46577
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Als je wat problemen met wifi en stabiliteit meld zal je wel een nieuwe krijgen. :wink:
Joost85
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 okt 2012, 11:05
Bedankt: 2 keer

Update: na een telefoontje met de helpdesk van Scarlet (pluim voor vriendelijke en behulpzame medewerker!) werd mijn bbox2 ingeruild voor een Technicolor o-box3 (met wifi ac).

Mijn mager lijntje kreeg direct een boost met Vectoring naar 50/10. Effectieve download ligt nu rond de 47 mbit (dus Scarlet Trio gedraagt zich zoals Proximus Start) ipv 28 mbit met bbox2. Technieker zag in de statistieken dat 70/10 geen enkel probleem zal zijn wanneer DLM verder evalueert (wat ik niet zal merken wegens niet uitlezen statistieken en de cap van 50 mbit)

Had niet gedacht dat deze nieuwe modem/router zo groot zou zijn (afmetingen behuizing). Hij heeft wel een gemakkelijke en mooie manier om op te hangen tegen de muur!

Klopt het dat de gewone bbox3 de rode WAN-poort en de 2 groene pstn-poorten moet missen? Ik merk wel op dat ik in de instellingen mijn tweede telefoonaansluiting niet krijg geactiveerd met de instellingen van Scarlet. Enkel de eerste telefoonpoort werkt. Ik heb ook enkel een login met de standaard 'user' en wachtwoord op de achterkant van het toestel. Zijn er al admin-wachtwoorden in omloop? Moet ik Scarlet contacteren voor de tweede telefoonpoort (die op mijn bbox2 wel perfect werkte, daar kon ik wel de instellingen aanpassen)
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Daar vrees ik voor. Om die reden heb ik, mijn OBOX3 vervangen door een Fritzbox 7360. Mocht je toch succes hebben dan hoor ik het graag.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

Joost85 schreef:. Hij heeft wel een gemakkelijke en mooie manier om op te hangen tegen de muur!
De bevestigingsgaten staan op dezelfde afstand als die van de bbox2. Dus als die al aan de muur hing hoef je geen nieuwe gaten te boren
Joost85 schreef: Klopt het dat de gewone bbox3 de rode WAN-poort en de 2 groene pstn-poorten moet missen? Ik merk wel op dat ik in de instellingen mijn tweede telefoonaansluiting niet krijg geactiveerd met de instellingen van Scarlet. Enkel de eerste telefoonpoort werkt. Ik heb ook enkel een login met de standaard 'user' en wachtwoord op de achterkant van het toestel. Zijn er al admin-wachtwoorden in omloop? Moet ik Scarlet contacteren voor de tweede telefoonpoort (die op mijn bbox2 wel perfect werkte, daar kon ik wel de instellingen aanpassen)
Bbox3 heeft wel de rode WAN-poort, maar niet de pstn poorten.
Tweede poort kan je idd alleen als expert of admin instellen, maar die paswoorden worden na elk gebruik gewijzigd (dus door het feit dat de technieker als expert bij de installatie ingelogd was, betekent dat zijn paswoord al niet meer geldt, en hij het nieuwe moet opvragen om opnieuw als expert in te loggen.
Gebruikersavatar
Stefaand
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 14 jun 2006, 19:10
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 12 keer

TanknaT schreef:Daar vrees ik voor. Om die reden heb ik, mijn OBOX3 vervangen door een Fritzbox 7360. Mocht je toch succes hebben dan hoor ik het graag.

Ik wil mijn O-BOX ook vervangen door een fritzbox 7430.
maar ik wil de login settings zien in mijn huidige o-BOX om die over te zetten naar de fritzbox.
Maar daarvoor moet ik als administrator inloggen op de o-box.
maar ik heb het paswoord niet ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zoals hier enkele posts hoger al geschreven staat, is het als gebruiker onmogelijk als admin in te loggen.
Je kan dus op geen enkele manier jouw huidige login gegevens uit de modem halen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Stefaand
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 14 jun 2006, 19:10
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 12 keer

philippe_d schreef:Zoals hier enkele posts hoger al geschreven staat, is het als gebruiker onmogelijk als admin in te loggen.
Je kan dus op geen enkele manier jouw huidige login gegevens uit de modem halen.
dank je wel Philippe
en kan ik dan mijn o-box nooit vervangen door een fritzbox ?
want ik kan de PPPOE settings nergens vinden of krijgen ?

dus einde verhaal ?

Stefaan
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Ben scarlet one, en heb nu een bbox2, kan ik die nu laten ruilen voor een obox3 ? En wat kost het?


Als scarlet one gebruiker haal ik door de bbox2 te lage snelheid dan waar ik recht op heb, en voor betaal. Geen vectoring
de koe zegt boe
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”