Scarlet weigert Fritzbox op het netwerk

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

fryelectro schreef:
raf1 schreef:Naar een concurrerende VDSL2-provider overstappen lijkt me alvast een beetje minder omslachtig dan een nogal absurde procedure opstarten bij de ombudsman of een betalende technieker laten komen die dan moet vaststellen dat die "gearchiveerde" encryptietool niet werkt op het nieuwe type O-Box3.
bwa ombudsman - absurde procedure? Ik denk dat het vrij eenvoudig is: hallo ombudsman, ik ben klant bij Scarlet en krijg plots geen toegang meer tot mijn inloggegevens. Als ik ze wil, moet ik een (betalende) technieker laten sturen.

En vervolgens wat geduld hebben?

oh dus die "nieuwe" o-box3 die ze plaatsten daar kan zelfs de technieker het paswoord niet van uitlezen?
das een goei... ze willen/kunnen het telefonisch, schriftelijk en via een technieker niet meer vrijgeven...
dat heeft die technieker niet gezegd...Die is gewoon gefrustreerd weggereden.... een "obox 3" installeren was zijn opdracht...niks meer en niks minder...
bevestiging door klantendienst...en klant heeft niks te eisen...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

serialchiller schreef:Heeft er iemand al eens zijn "mijn scarlet"-paswoord gewijzigd? Héél vroeger, ik heb nog "Scarlet internet en TV", (in november 2011 besteld) wijzigde dat mee je pppoe-paswoord.
Klopt, toen mocht je zelf bij aanvraag nog zelf je wachtwoord kiezen. Wist niet dat ze er zo op achteruit gegaan waren.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

neen dat paswoord wordt niet meer mee gereset...
t'is al "speciaal" dat de username+1 is voor het vdsl account tov "mijn scarlet" informatie
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

skynetbbs schreef:vorige dinsdag is de technieker gekomen...en die weigerde die tool te gebruiken.
Hij heeft de helpdesk gebeld en die gaven hem uitdrukkelijk instructies dat hij het paswoord niet mocht geven.
ik kreeg hooguit het wifi paswoord en het serie nummer.
Onze contactpersoon bij Scarlet heeft beloofd dat alle call centers (vandaag nog) op de hoogte zullen gebracht worden van deze procedure. Een technieker kan (en mag) dus wel degelijk het paswoord vrijgeven aan de klant.

PS
Schiet niet op de boodschapper, ik vind dit ook een onaanvaardbaar systeem. Scarlet zou dringend werk moeten maken van een tool waarmee de klant zelf al zijn eigen paswoorden kan aanmaken (PPoE, VoIP, FTP, mail, My Scarlet", enz.). Dit zou veel frustraties besparen.

De enige bedoeling van mijn interventie bij Scarlet was om duidelijkheid te creëren (voor de toekomst), wat met deze hopelijk gebeurd is. :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

en wat dan met die "hardware" beperking dat een technieker het paswoord in de obox3 niet meer kan decoderen?
en de callsupport helpdesker heeft hooguit een "knop" om een TRS069 installatie te pushen wat dan weer niet werkt bij eg Fritzbox maar kan zogezegd geen paswoord instellen/uitlezen/doorsturen/mailen/posten/aangetekend sturen

Mvg,
Steven
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

skynetbbs schreef:en wat dan met die "hardware" beperking dat een technieker het paswoord in de obox3 niet meer kan decoderen?
Wie beweert dat?
Als Scarlet mij vertelt dat hun techniekers een tool hebben om jouw paswoord uit te lezen, dan geloof ik hen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Tja x-aantal jaar geleden hadden die mannen van jannsens field services voor een opdracht van scarlet het paswoord gewoon bij , in plain text op papier en bij elk type storing (90% hadden ze dat paswoord dus niet nodig) ...Als ge dan ziet naar het verloop bij jannsens en dan het volk dat daar voor-en-na werkt..dan zijn ze bij scarlet nu van het ene uiterste in het andere aan het gaan...
Nuja men maakt het gewoon moeilijk om een eigen modem/router te zetten. Hoewel meerdere modems toegelaten zijn op VDSL is er de facto dus toch een verplichting om gebruik te maken van de ook reeds verplicht meegeleverde hardware. Dan mag AVM samen met EDP nog zoveel investeren in certificering als PX het spel zo kan spelen...
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik denk dat jullie het allemaal veel te ver zoeken.

Met de invoering van VDSL2, B-box2 (Sagem) en B-box-3 worden de logins via TR69 gepusht naar de modem. Er is dus geen enkele behoefte voor paswoord recovery (ze kunnen gewoon een nieuw paswoord pushen).
Gezien waarschijnlijk >98% van de klanten geen alternatieve modems gebruiken, hebben ze geen proces voor DSL paswoord reset voor die 2% voor wie het wel nodig is (FritzBox gebruikers)

Maar als er meer vraag is, komt zo'n tool er misschien wel.

Wat zou voor Scarlet een reden kunnen zijn om "het moeilijk te maken om een eigen modem/router te zetten"?
Wat hebben zij eraan?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Security bij Proximus (en dus waarschijnlijk ook bij Scarlet) is wel enorm opgetrokken sinds den Obama der heeft binnen gezeten :-D

Paswoorden krijg je normaal nog altijd op papier bij installatie?
Maar bij installatie/repair kunnen techniekers normaal ook nog altijd aan het paswoord komen (ZTC werkt immers ook niet altijd).

Dat je je paswoord via telefoon niet gewoon krijgt lijkt me nu zo gek niet.
Ik weet nog dat je vroeger bij bepaalde providers zelfs een fax moest sturen met een kopie van je id-kaart voor je het paswoord kreeg :)

Denk dat je eerder een paar slecht geinformeerde helpdeskers hebt gehad.
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Wat zou voor Scarlet een reden kunnen zijn om "het moeilijk te maken om een eigen modem/router te zetten"?
Wat hebben zij eraan?
Je kan die vraag zo vaak omkeren als je wil. Maar waarom moet ik om te beginnen die modem al verplicht 'kopen' als ik die niet wil? Wat hebben zij eraan...winst natuurlijk en hoewel je ook een ATA kunt zetten denk ik toch niet dat scarlet graag heeft dat we allemaal gaan uitbellen met andere voip operatoren via een voip router.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

philippe_d schreef:Ik denk dat jullie het allemaal veel te ver zoeken.

Met de invoering van VDSL2, B-box2 (Sagem) en B-box-3 worden de logins via TR69 gepusht naar de modem. Er is dus geen enkele behoefte voor paswoord recovery (ze kunnen gewoon een nieuw paswoord pushen).
Gezien waarschijnlijk >98% van de klanten geen alternatieve modems gebruiken, hebben ze geen proces voor DSL paswoord reset voor die 2% voor wie het wel nodig is (FritzBox gebruikers)
Ik wil niet schieten op de boodschapper, want die zit in zelfde lijn als ik ;)

Laat nu dat getal van 2% van alternatieve modems waar zijn. Als een klant zijn DSL login gegevens wil, moet ie die toch gewoon kunnen krijgen. Het gaat tenslotte toch niet om een vraag tot ondersteuning van een alternatieve modem. Maar als ik dit verhaal hier volg, klinkt dat gewoon hallucinant.

Dit zijn weer zo van die privileges die een provider denkt te kunnen nemen, in de naam van veiligheid of wat dan ook, maar dit kan gewoonweg niet. Zoals Raf1 zegt, buiten zwieren die handel.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bij proximus kan je het dsl paswoord gewoon wijzigen via myproximus... Enfin, dat kon iig toch want ik heb dat destijds gedaan. Je neemt een dienst af, er is een login/ww voor, dan heb je imho ook recht dat te kennen. Stel je voor dat bv facebook ineens gaat zeggen "wij kiezen je wachtwoord en koppelen je apparaten wel, maar het ww geven we je niet"... Absurd? Jep, net zoals een provider die je het ww niet geeft.

Al begrijp ik perfect dat ze het niet telefonisch geven, en voor op papier is er natuurlijk geen procedure...
Maar dan kan het via post of in de selfcare van de provider toch wel?

Nu denk ik wel dat ze idd het ww niet kunnen zien, enkel resetten... Maar door het te resetten kan je dan weer ineens niet op internet, sja...

Beste manier is die van proximus dus: opgestuurd op papier en aan te passen via myproximus

Sent from my A0001 using Tapatalk
Dimmidice
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2012, 00:21
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ik heb net hetzelfde probleem hier. had mijn paswoord opgeslagen maar ben dat kwijtgespeeld door de jaren heen. nu wou ik een andere modem/router gaan gebruiken maar dat ging uiteraard niet want ik wist mijn paswoord niet meer.
ik bel ze zeggen dat die informatie niet via telefoon gegeven wordt en ik moest maar emailen. ik email en dan zeggen ze "dit is je login naam ik hoop dat je hiermee je paswoord herinnert" dus ik denk "misschien is mijn paswoord het begin van mijn loginnaam" maar nope dat was het niet.
wat een totale klerezooi.
Glitchdj
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 jul 2015, 09:42

Neem mijn thread eens door voor mijn ervaring: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=48&t=45284

Toen mocht het al niet meer schriftelijk, maar de technieker mocht wel het pppoe paswoord geven. Die is dan uiteindelijk kostenloos langsgekomen.
Het is die NIET 1 van de paswoorden die je op mijn.scarlet.be kan resetten. Laat je dat ook niet wijsmaken.
Laatst gewijzigd door Glitchdj 21 sep 2015, 14:13, in totaal 1 gewijzigd.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

Die heeft mij een half jaar geleden ook goed voortgeholpen. In tegenstelling tot heel wat van zijn collega's die nog liever willen dat je opzegt dan dat wachtwoord te bezorgen. Dus als je dit vroeg of laat leest, ***, nogmaals merci! :-D
Laatst gewijzigd door jantje81 22 sep 2015, 12:41, in totaal 1 gewijzigd.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

Straks wordt die nog op de vingers getikt, pb was beter geweest.
Glitchdj
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 jul 2015, 09:42

Da's waar, ik haal het uit m'n post.
1ce
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jul 2012, 21:47
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

Even terug naar boven halen: heb gisteren gebeld naar Scarlet 0800 nummer (voor personen die klant willen worden) met een aantal vragen.

Een ervan was: "Ik mag toch een Fritzbox gebruiken, ik heb er een die Proximus gecertifieerd is?" Antwoord aan de andere kant van de lijn: "Een wat?" Ik heb het hem letterlijk moeten spellen. Werd dan even op hold gezet, daarna antwoord: "Ik heb het nagevraagd: is niet toegestaan." Kon dus zelfs niet vragen hoe ik het paswoord kon krijgen...

@philippe_d: 't Wordt tijd dat de helpdesk nog een gebriefd wordt, of zat ik bij een ander callcenter? Een actief forumlid hier stelde me voor om een zekere Wendy van Scarlet te contacteren?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

1ce schreef:'t Wordt tijd dat de helpdesk nog een gebriefd wordt, of zat ik bij een ander callcenter?
Speelt geen rol, je bent niet goed geholpen. Als je provider je niet helpt via z'n klantendienst moet je klacht indienen bij de Ombudsman Telecom, argumenteer duidelijk wat je wilt verkrijgen van Scarlet en de ombudsman bemiddelt dan voor jou.
1ce
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jul 2012, 21:47
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

Aanvulling: Intussen nog eens de vraag gesteld, nu via Facebook-pagina:
Beste X,

Bedankt voor je interesse! Je kan geen eigen modem meer gebruiken noch configureren. Het enige abonnement waarbij dat nog ging (internet ADSL) is een maand geleden uit ons aanbod geschrapt. Bij eender welk abonnement dat je zou wensen, komt de technieker langs om de modem te installeren. Dat zal een Bbox 3 zijn. Bijgevolg configureert ook de technieker alles en zorgt hij ervoor dat dat met de correcte gegevens gebeurt.

Hierbij een link met meer informatie over onze verschillende abonnementen
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Bij mij werkt het goed met Fritzbox, toen ik naar Scarlet ging mocht je bij aanvang wel nog zelf je wachtwoord kiezen, dat men dat aanpast is op zich niet erg, wel jammer dat duidelijke procedures ontbreken om dat op te vangen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

1ce schreef:Een ervan was: "Ik mag toch een Fritzbox gebruiken, ik heb er een die Proximus gecertifieerd is?" Antwoord aan de andere kant van de lijn: "Een wat?" Ik heb het hem letterlijk moeten spellen. Werd dan even op hold gezet, daarna antwoord: "Ik heb het nagevraagd: is niet toegestaan." Kon dus zelfs niet vragen hoe ik het paswoord kon krijgen...
Ik denk niet dat de Scarlet policy in deze gewijzigd is.
Je hebt gewoon een verkeerd antwoord gekregen, je hebt natuurlijk geen "Heldpesk" gebeld, maar het nummer voor nieuwe klanten, dit is dus een puur commerciële dienst ...
1ce schreef:Een actief forumlid hier stelde me voor om een zekere Wendy van Scarlet te contacteren?
Ik ken geen Wendy, maar hij zal Cindy bedoelen :-D
ik zal dit probleem (nog) eens aankaarten ....
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

De FB helpdesk is er blijkbaar ook sterk van overtuigd dat ze het niet meer toelaten.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

Beste,

ik heb de support mailbox van scarlet verwittigd die me de toelating gaf dat de fritzbox mocht geconfigureerd worden door de technieker...
de technieker heeft idd geen enkele verstand van de fritzbox... maw hij kreeg de televisie niet aan de praat... de fritzbox werkt wel...
dus televisie & telefonie moet je zelf aan de praat proberen te krijgen...
de technieker gaat ervan uit dat die dingen zichzelf configureren... hij moet gewoon iets aan de straat wijzigen...
en de apparatuur in het stopkontakt steken... wat paswoorden copy pasten uit zijn laptop en klaar is kees...

zowiezo zal hij nadien de bbox die hij meeheeft doen werken... en is het aan jouw om te kiezen tussen een ondersteunde omgeving of de fritzbox

spijtig genoeg na installatie is er opeens een (onbekend?) paswoord op mijn fritzbox gekomen;
natuurlijk heeft de installateur geen backup bestand achtergelaten na ingave scarlet paswoord
zodat als ik de fritzbox factory reset; het weer niet op het scarlet netwerk kan...
maar ik kan dus niet op de fritzbox configuratie :(


het is wel degelijk een "scarlet trio"
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

ITnetadmin schreef:De FB helpdesk is er blijkbaar ook sterk van overtuigd dat ze het niet meer toelaten.
Er is een verschil tussen "niet toelaten" en "niet ondersteunen"

Scarlet heeft geen enkele mogelijkheid om een bepaalde modem toe te laten of te weigeren.
De fysische verbinding met het VDSL2 netwerk valt onder de bevoegdheid van Proximus.

Wat ze wel zouden kunnen doen, is het weigeren van je paswoord vrij te geven, zodat je de eigen hardware niet kan gebruiken.
Maar tot op heden blijkt niet dat Scarlet dit weigert, ze maken het alleen wel moeilijk (er moet namelijk een technieker komen).
Ze biden dan ook geen enkele ondersteuning voor het gebruik van eigen hardware ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:
ITnetadmin schreef:De FB helpdesk is er blijkbaar ook sterk van overtuigd dat ze het niet meer toelaten.
Er is een verschil tussen "niet toelaten" en "niet ondersteunen"

Scarlet heeft geen enkele mogelijkheid om een bepaalde modem toe te laten of te weigeren.
De fysische verbinding met het VDSL2 netwerk valt onder de bevoegdheid van Proximus.
Ik wil je gerust geloven, maar dit is wat hierboven getypt werd:
1ce schreef:Aanvulling: Intussen nog eens de vraag gesteld, nu via Facebook-pagina:
Beste X,

Bedankt voor je interesse! Je kan geen eigen modem meer gebruiken noch configureren. Het enige abonnement waarbij dat nog ging (internet ADSL) is een maand geleden uit ons aanbod geschrapt. Bij eender welk abonnement dat je zou wensen, komt de technieker langs om de modem te installeren. Dat zal een Bbox 3 zijn. Bijgevolg configureert ook de technieker alles en zorgt hij ervoor dat dat met de correcte gegevens gebeurt.
Dat lijkt me anders duidelijk op een helpdesk die gebriefd is dat ze geen andere modem *toelaten*; dat ze hem niet ondersteunen is 1 ding, maar veel bedrijven gebruiken het "ondersteunen" excuus om ook geen config gegevens vrij te geven, en dat lijkt me wat de fb helpdesker beweert dat hun policy is.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Zo lees ik dat inderdaad ook.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

ITnetadmin schreef:
Beste X,
Bedankt voor je interesse! Je kan geen eigen modem meer gebruiken noch configureren. Het enige abonnement waarbij dat nog ging (internet ADSL) is een maand geleden uit ons aanbod geschrapt.
Dat lijkt me anders duidelijk op een helpdesk die gebriefd is dat ze geen andere modem *toelaten*; dat ze hem niet ondersteunen is 1 ding, maar veel bedrijven gebruiken het "ondersteunen" excuus om ook geen config gegevens vrij te geven, en dat lijkt me wat de fb helpdesker beweert dat hun policy is.
Ik llees dat anders: ienk dat de Helpdesk medewerker het volgende bedoelde:
  • - bij ADSL kon je volledig vrij een eigen modem kiezen. Gezien ze geen ADSL meer aanbieden (blijkbaar), is dit dus niet meer van toepassing.
    - bij VDSL kan dit natuurlijk niet meer (gezien je alleen een "approved" modem kan gebruiken op het VDSL2 netwerk).
Een modem "weigeren" kunnen/doen ze niet (getuige de zovele FritzBox gebruikers die Scarlet als ISP hebben).
Het niet of moeilijk vrijgeven van de logon gegevens is inderdaad een grote belemmering om je eigen hardware te gebruiken.

Scarlet zou dit probleem gemakkelijk kunnen oplossen door de klant zijn eigen PPPoE paswoord zelf te laten kiezen/wijzigen in "Mijn Scarlet". De reden waarom ze het niet doen is blijkbaar omdat het hier gaat over een heel klein aantal gebruikers, dus voor hen een "minor issue".
Daarvoor hebben ze ervoor gekozen om voor de klanten, die wel eigen hardware gebruiken (modem, VoIP), een technieker te sturen die de paswoorden kan achterhalen ...

Persoonlijk vind ik dat een omslachtige procedure, maar dat is hun keuze.
Dat de Helpdesk hiervan niet op de hoogte is, is wel niet goed te praten ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

Ze geven het paswoord niet
Techniek er mag het niet tonen of noteren
Alleen ingeven in je modem (******)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

skynetbbs schreef:Ze geven het paswoord niet
Na een klacht bij de Ombudsdienst voor telecommunicatie zal Scarlet jouw PPPoE-wachtwoord wel meedelen.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

dan kan je de lijn verdertrekken naar een fritzbox cable modem en Telenet/Orange verplichten dit vrij te geven. Want de ene wijst nr de andere in deze dat ze het niet toelaten.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

satsurfer schreef:dan kan je de lijn verdertrekken naar een fritzbox cable modem
Inderdaad. Met het verschil dat een kabelmodem geen login nodig heeft, het juiste MAC-adres doorgeven aan je kabelprovider volstaat.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

maar Orange wilt niet, vermoedelijk Telenet nog minder. Hoe BIPT contacteren?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:
- bij VDSL kan dit natuurlijk niet meer (gezien je alleen een "approved" modem kan gebruiken op het VDSL2 netwerk).[/list]
Een modem "weigeren" kunnen/doen ze niet (getuige de zovele FritzBox gebruikers die Scarlet als ISP hebben).
Het niet of moeilijk vrijgeven van de logon gegevens is inderdaad een grote belemmering om je eigen hardware te gebruiken.
Belemmering? Zeg maar weigering.
Als ze de nodige config niet opleveren, dan is dat hetzelfde als "niet toelaten".
philippe_d schreef:Dat de Helpdesk hiervan niet op de hoogte is, is wel niet goed te praten ...
Uiteraard, maar de policy die de helpdesk/techniekers uitvoeren, is de bedrijfspolicy, of dat nu officieel is of niet.
skynetbbs schreef:Ze geven het paswoord niet
Techniek er mag het niet tonen of noteren
Alleen ingeven in je modem (******)
En *dat* maakt dat het een de facto weigering is om eigen hardware te steken.
"Technisch gezien kan het, maar men wil u de nodige config niet meegeven" snijdt geen hout om te argumenteren dat ze het niet kunnen weigeren.

Ik zou dat inderdaad niet zo laten; wat mij betreft heb je een recht op al je config gegevens, en aangezien het hier dsl betreft en er genoeg concurrenten op de telefoonkabel zijn zou ik zeggen "hard maken".

Nu ben ik toch echt benieuwd wat het resultaat van je contact gaat zijn; de kans bestaat idd dat het bedrijf van policy veranderd is, of dat de helpdesk niet weet waar de klepel hangt.
satsurfer schreef:dan kan je de lijn verdertrekken naar een fritzbox cable modem en Telenet/Orange verplichten dit vrij te geven. Want de ene wijst nr de andere in deze dat ze het niet toelaten.
Uiteraard moet dat er ook komen, maar dat is een discussie voor een ander topic.
Hier bestaat de policy al bij veel dsl providers, dus echt "gevangen" ben je er niet, in tegenstelling tot kabel, waar elke provider weigert *en* je infrastructurele veranderingen moet uitvoeren om naar andere concurrenten te gaan.
1ce
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jul 2012, 21:47
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

philippe_d schreef: Maar tot op heden blijkt niet dat Scarlet dit weigert, ze maken het alleen wel moeilijk (er moet namelijk een technieker komen).
Ze biden dan ook geen enkele ondersteuning voor het gebruik van eigen hardware ...
Intussen wordt dit bevestigd. Dit is het vervolg van mijn communicatie met Scarlet helpdesk via Facebook:
Zeer jammer

Anders had je er direct een klant bij...
Na installatie kun je zelf je eigen modem aansluiten, maar aangezien we dit modem niet leveren, bieden we je hier uiteraard geen ondersteuning op. Tevens heb je hier bepaalde gegevens voor nodig, maar bij installatie kan je de technieker hier om vragen. Hartelijke groet, Scarlet.
Aha! Dus ik mag het paswoord vragen en zal het ook krijgen?
Absoluut. :-D
Edit: Is ook weer vatbaar voor interpretatie natuurlijk... Geeft de technieker dit paswoord af, neergepend op een papiertje? Zou bijna moeten, als hij alleen maar de Bbox mag configureren en niet de FB... Anders heb je gegarandeerd hetzelfde voor als:
skynetbbs schreef:spijtig genoeg na installatie is er opeens een (onbekend?) paswoord op mijn fritzbox gekomen;
natuurlijk heeft de installateur geen backup bestand achtergelaten na ingave scarlet paswoord
Laatst gewijzigd door 1ce 15 maa 2017, 18:02, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

skynetbbs schreef:Ze geven het paswoord niet
Techniek er mag het niet tonen of noteren
Alleen ingeven in je modem (******)
Een te persoonlijke interpretatie van een overijverige technieker ?
Een technieker moet op jouw vraag de credentiels meedelen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
1ce
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jul 2012, 21:47
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

Bijkomend vraagje, misschien offtopic, maar zou ik zou deze inbouw-sokkel willen voorzien:

http://www.niko.eu/nlbe/artikel/100-69090

Zou de technicus daar moeilijk over doen?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

satsurfer schreef:Hoe BIPT contacteren?
http://bipt.be/nl/consumenten/contact
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

1ce schreef:Bijkomend vraagje, misschien offtopic, maar zou ik zou deze inbouw-sokkel willen voorzien:
http://www.niko.eu/nlbe/artikel/100-69090
Zou de technicus daar moeilijk over doen?
Hij zou daar héél moeilijk kunnen over doen.
Deze Niko inbouwsokkel is een "ouderwetse" ADSL splitter, die je - ten tijde van ADSL - moest inbouwen bij ieder telefoontoestel op de lijn. ik ben er (bijna) zeker van dat dit niet door Proximus goedgekeurd is voor VDSL2.

Normaal komt de Proximus NTP en splitter bij de intro (kelder? meterkast?). Van hieruit kan je wel een kabel leggen naar de plaats waar de modem komt, en laten uitkomen in een Niko inbouw-sokkel met RJ11 aansluiting.
Maar dat is niet de ADSL filter zoals je hierboven naar verwees.

Ik neem aan dat je voor Scarlet Trio gaat, met andere woorden: telefonie via VoIP
Je hebt hierbij dus géén vaste lijn meer, je telefoontoestel komt op de VOIP modem!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
1ce
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jul 2012, 21:47
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:
Normaal komt de Proximus NTP en splitter bij de intro (kelder? meterkast?). Van hieruit kan je wel een kabel leggen naar de plaats waar de modem komt, en laten uitkomen in een Niko inbouw-sokkel met RJ11 aansluiting.
Maar dat is niet de ADSL filter zoals je hierboven naar verwees.

Ik neem aan dat je voor Scarlet Trio gaat, met andere woorden: telefonie via VoIP
't Is een oud huis. De kabel is lang geleden recht door de muur binnengebracht in de woonkamer. Koper zit nu in een inbouwdoos van Niko, zonder enige connectie achter een blind deksel. Ik zou, wegens de zichtbaarheid, de installatie zo compact mogelijk willen houden. Wat voorzie ik dan best als sokkel, enkel RJ11? Scarlet is enkel internet (Loco) om dan de FritzBox te gebruiken voor VOIP.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”