Ik heb nu een viertal maanden Scarlet One.
Ik merk nu echter dat om de x-dagen (soms 3, soms meer dan en week) mijn vaste telefoon niet meer werkt. Dit is uiteraard zeer vervelend want mensen de je willen bellen kunnen je niet meer bereiken. Een reset van de modem (netspanning ontkoppelen) lost dit probleem op.
Indertijd heb ik om GT5 op de PS3 correct te kunnen laten werken ervoor gezorgd dat mijn eigen router (Asus RT-N66U) de PPOE sessie opzet, de Sagem dient dus in mijn geval enkel als modem.
Ik heb hiervoor al contact opgenomen met Scarlet met heel de uitleg die ik hierboven heb gegeven en nu beweren zij dat ze niet meer aan mijn modem kunnen en dat ik dus de 'standaard' config waarbij de Sagem PPOE connectie opzet terug moet aktiveren.
Twee vragen:
*waarom kunnen zij niet meer aan mijn modem? Ik ga er wel vanuit dat een provider ALTIJD aan de modem kan, zelfs al wordt de PPOE sessie door aan andere router opgzet. Het is voor mij wel niet evident om even alles terug te schakelen zodat zij terug aan mijn modem kunnen (dixit Scarlet).
*zijn er nog mensen die dit probleem hebben dat hun telefonie 'plots' niet meer werkt?
Bedankt alvast voor de input!
Hans
Scarlet One-Telefonie valt uit na enkele dagen
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3749 keer
- Recent bedankt: 11 keer
* Ik dacht dat de remote access voor de ISP via VLAN20 loopt, en niet via PPPoE (VLAN10). Ik begrijp dus ook de vraag van Scarlet niet.
* Jouw vrees dat je "alles terug moet schakelen" is wellicht ongegrond. Het enige dat ze vragen is om jouw modem terug in de uitgangs stand te zetten. Maar zelfs dan is het nog steeds perfect mogelijk om je eigen router (Asus RT-N66U) de PPOE sessie te laten opzetten (ik neem aan dat je bij Scarlet, net zoals bij Belgacom, 2 gelijktijdige PPPoE sessies kan hebben?).
* Jouw vrees dat je "alles terug moet schakelen" is wellicht ongegrond. Het enige dat ze vragen is om jouw modem terug in de uitgangs stand te zetten. Maar zelfs dan is het nog steeds perfect mogelijk om je eigen router (Asus RT-N66U) de PPOE sessie te laten opzetten (ik neem aan dat je bij Scarlet, net zoals bij Belgacom, 2 gelijktijdige PPPoE sessies kan hebben?).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 71 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Het probleem met uitvallende telefonie op een sagem/Bbox2 is al enkele malen gemeld hier op het forum. Alle klanten die de ingebouwde voip functionaliteit van die toestellen gebruiken (ook de eigen Belgacom iTalk klanten), hebben hier last van. Het antwoord: als je een externe PPPoE sessie opbouwt met je eigen router, zal het probleem zich altijd voordoen, los van het feit of je op de sagem/Bbox2 al dan niet ook een PPPoE sessie hebt.
Er is geen enkele logische verklaring voor dit fenoneem, buiten een bug in de firmware van die sagem/bbox2 toestellen die maar niet opgelost wordt. Er zijn al veel 'oplossingen' gesuggereerd, maar de enige oplossing die echt werkt en die niet veel geld kost: de sagem aansluiten op een spotgoedkope schakelklok van een paar euro en de spanning 1 keer per dag even onderbreken. Dit heeft overigens geen negatieve invloed op DLM, dat is in andere topics ook al aangehaald.
Er is geen enkele logische verklaring voor dit fenoneem, buiten een bug in de firmware van die sagem/bbox2 toestellen die maar niet opgelost wordt. Er zijn al veel 'oplossingen' gesuggereerd, maar de enige oplossing die echt werkt en die niet veel geld kost: de sagem aansluiten op een spotgoedkope schakelklok van een paar euro en de spanning 1 keer per dag even onderbreken. Dit heeft overigens geen negatieve invloed op DLM, dat is in andere topics ook al aangehaald.
Ok. Dan zal ik het doen met een schakelklok.
Wel vreemd dat zo'n dingen niet 'standaard' correct werken.
Bij m'n vorige provider (Telenet) werkte dat allemaal naar behoren:
*VOIP via m'n eigen VOIP provider (cheapVOIP) met een Siemens C475 telefoon ==>werkt niet bij Scarlet
*GT5 met m'n PS3==>werkt niet bij Scarlet. Oplossing: PPOE sessie door router laten opzetten, maar dat heeft dan weer andere nadelen (telefonie die om de x-tijd uitvalt).
Ik hoop toch dat Scarlet/Belgacom hier op termijn nog iets aan doet.
Wel vreemd dat zo'n dingen niet 'standaard' correct werken.
Bij m'n vorige provider (Telenet) werkte dat allemaal naar behoren:
*VOIP via m'n eigen VOIP provider (cheapVOIP) met een Siemens C475 telefoon ==>werkt niet bij Scarlet
*GT5 met m'n PS3==>werkt niet bij Scarlet. Oplossing: PPOE sessie door router laten opzetten, maar dat heeft dan weer andere nadelen (telefonie die om de x-tijd uitvalt).
Ik hoop toch dat Scarlet/Belgacom hier op termijn nog iets aan doet.