script voor sagem reconnect/reboot of ?.....

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
BrunoUser
Starter
Starter

Begin oktober heb ik Scarlet VDSL2 laten installeren, de Sagem F@ast 3464 werd daarvoor geïnstalleerd .
Enkele dagen na de telefoonnummertransfer van Belgacom naar Scarlet kon ik dus via Scarlet (VOIP) telefoneren .
Al gauw mocht ik de 36 uren disconnect meemaken door een onderbroken telefoonverbinding .
Ik kreeg zekerheid omtrent de oorzaak doordat ik in het logboek van de Sagem de verbreking/herstelling van de internetverbinding netjes terug vond op dat specifieke tijdstip .
Zo vond ik ook dat het wel degelijk nog steeds een zesendertig uren disconnect betreft, op mijn verbinding .
Voor mijn vorige modem, een Speedtouch, had ik een scriptje dat ik met curl.exe kon uitvoeren om die modem te reconnecten . Voor de Sagem heb ik zo geen script gevonden ....
Indien ik bij de Sagem inlog met het adminwachtwoord heb ik enkel een extra menu "admin settings" dat 3 submenu's bevat : XDSL mode - Diagnosis - firmware upgrade . Daar kan ik ook niets mee .
Ik kan enkel manueel de reboot toets indrukken onder advanced settings/maintenance . Wat ook werkt is via een terminal in Linux Mint "reboot" typen na de inlogprocedure via telnet 192.168.1.1 , al even omslachtig .
Graag had ik deze modem automatisch doen reconnecten of rebooten op een vast tijdstip om de 24 uren .
Kan iemand me daarmee helpen ? Op dit forum vond ik tot hiertoe niets dat me een stap verder heeft gebracht ...
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 300 keer
Bedankt: 30 keer

de reboot is om de 96 uren als ik me niet vergis
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1952 keer
Recent bedankt: 18 keer

Niet goed gezocht. :lol:
Ik heb ook Scarlet VDSL2 en ik reconnect elke nacht via een scriptje in m'n Linksys WRT54G die op Tomato-firmware draait.

Dit is ongeveer wat je nodig hebt, scriptje werkt perfect in de meest simpele BusyBox-Linux-omgeving:

Code: Selecteer alles

#!/bin/sh
(
sleep 5
echo admin
sleep 1
echo PASSWORD
sleep 1
echo sndcp
sleep 1
echo pppoestop 0
sleep 5
echo pppoestart 0
sleep 5
echo exit
sleep 1
echo exit
sleep 1
) | telnet 192.168.1.1
BrunoUser
Starter
Starter

@ raf1 :
Waarin of waar moet dat scriptje komen ?
Met curl.exe, in diens map, werkte het niet .
BusyBox heb ik via Synaptic daarnet geïnstalleerd in Linux Mint, maar het script wordt niet herkend ( geen MIME blablabla ... )
En wat met die haakjes die in dat script staan, mpeten die daarin blijven ?
Scripts e.d. daar weet ik zo goed als niets van , dus leg het A.U.B. zeer volledig uit, want zo kom ik er niet ... :oops:
webDOLfijn
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 11 keer
Provider
Te Koop forum

Niet goed gezocht. :lol:
Ik heb ook Scarlet VDSL2 en ik reconnect elke nacht via een scriptje in m'n Linksys WRT54G die op Tomato-firmware draait.
Raf , ben er vrij zeker van dat die persoon geen busybox/dd-wrt/tomato of wat dan ook heeft . Dus hij wil dat enkel doen met zijn Sagem .
internet : CV8560E Telenet Oneup 1000/40
gsm : Base 0
mobile internet : eskimo e-sim
mobilevoip : cheapbuzzer
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Als je de zoekfunctie gebruiikt op automatisch reconnect ga je wel de nodige topics vinden.
Helaas kan ik je geen kant en klaar antwoord geven omdat het afhankelijk is van je firmwareversie.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1952 keer
Recent bedankt: 18 keer

BrunoUser schreef:Waarin of waar moet dat scriptje komen ?
Dat scriptje of een aangepaste versie ervan moet vanaf één of andere 'server' uitgevoerd worden die één of andere vorm van "scheduling tasks" ondersteunt. Dat kan een simpele router zijn of een uit de kluiten gewassen Linux-machine, een Windows-pc of Mac,...

Als je een Linux Mint-server hebt dan kan je het scriptje via "crontab" instellen.
http://kvz.io/blog/2007/07/29/schedule- ... g-crontab/
BrunoUser schreef:En wat met die haakjes die in dat script staan, mpeten die daarin blijven ?
Die haakjes zorgen voor de "piping" zodat de commando's worden uitgevoerd via telnet.
Onder piping wordt hier verstaan het doorgeven van parameters of resultaten van één programma naar een ander.
BrunoUser schreef:Scripts e.d. daar weet ik zo goed als niets van , dus leg het A.U.B. zeer volledig uit, want zo kom ik er niet ... :oops:
Je maakt een tekstbestand in Linux Mint, je slaat het op als '.sh' en je maakt het uitvoerbaar
http://www.faqforge.com/linux/how-to-cr ... llscripts/

Het script zal je eventueel moeten aanpassen voor Linux:

Code: Selecteer alles

#!/usr/bin/expect -f
spawn telnet 192.168.1.1
expect "login: "
send -- "admin\r"
expect "Password: "
send -- "BGCVDSL2\r"
expect "$ "
send -- "reboot\r"
expect eof
Daarna stel je het scriptje in via crontab zodat het elke nacht automatisch wordt uitgevoerd. (zie hoger)

Hopelijk lukt het nu, anders kom je hier nog maar eens posten wat er juist misloopt.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

En dan niet vergeten om het tekstbestand (het scriptje) in unix/linux formaat op te slaan: HowTo: UNIX / Linux Convert DOS Newlines CR-LF to Unix/Linux Format.
The format of Windows and Unix text files differs slightly. In Windows, lines end with both the line feed and carriage return ASCII characters, but Unix uses only a line feed. As a consequence, some Windows applications will not show the line breaks in Unix-format files. Likewise, Unix programs may display the carriage returns in Windows text files with Ctrl-m ( ^M ) characters at the end of each line.
Bron: How do I convert between Unix and Windows text files?

PS Een beetje uitleg over de geschiedenis van LF/CR (Line Feed / Carriage Return): Wikipedia: newline.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”