Automatische lijntest

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Vermits er sprake is van snelheden >25Mpbs, wil ik van mijn repairprofiel (25/6) af. Ik weet dat het forum er vol van staat, maar ik heb al van alles geprobeerd in mijn specifieke situatie; maar het lukt niet.

Ontstaan repairprofiel
Door een update van de firmware heeft de Sagem op een korte tijd veel reboots doorgemaakt. Daarna zat ik plotseling op een repairprofiel, terwijl er niets veranderd is aan mijn binneninstallatie. Op dit forum zijn nog (veel) mensen opgedoken met dit probleem. Ik vermoed (of hoop) dat ik zonder problemen terug kan gaan naar het oorspronkelijke 30/6-profiel; of zelfs 50/6.

Mijn huidige lijnwaarden zijn

Code: Selecteer alles

download          upload
Line:                  25048 kbps        6048 kbps
Modem max:             81960 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        67293 kbps         14099 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           374 m Estimated!
Training margin:       21.6 dB
Attenuation:           11.8 dB
De Training margin is gewijzigd na de firmware-update. Daarvoor had ik iets van 18 dB.

Installatie
Omdat de bereikbaarheid van de inkomende kabel slecht is, heb ik een 'iets afwijkende' installatie (internet+telefonie van Scarlet). Ik probeer het duidelijk te maken met enkele foto's.

Overzicht: http://images.dverhees.be/internet/inst ... erview.jpg
Bakje: http://images.dverhees.be/internet/inst ... /bakje.jpg
NTP: http://images.dverhees.be/internet/installation/ntp.jpg
NTP (binnen): http://images.dverhees.be/internet/inst ... n/ntp2.jpg

Gezien de lengte van de bestaande draden en de ruimte bij de inkomende kabel is het onmogelijk om hieraan iets te veranderen, maar voor de firmware-update was er geen probleem.

Reeds geprobeerde oplossingen
  • Bellen naar 0800/22.424 gaat niet want ik weet mijn lijnnummer niet.
  • Ik heb al contact gehad met de helpdesk en daar beweren ze dat 25/6 een normaal profiel (=een nieuw van Belgacom) is. Voor hun is er ook geen probleem want hun internet is toch maar 25/3.5. Ondanks ik heb laten blijken dat ik wel op de hoogte ben, is het me toch niet gelukt. Misschien als je toevallig de juiste persoon aan de lijn krijgt lukt het wel, maar met de helpdesk bellen is nu niet mijn favoriete bezigheid. Ik kan de chat misschien nog eens proberen.
  • Ik had ook ergens gelezen om naar 1924 te bellen als je telefoon aan de raw copper hangt. Ik heb dit geprobeerd door de telefoon in de ntp te steken (waar nu de DSL-splitter zit), maar dat werkte niet. Moet ik de telefoon ergens anders aanhangen? Of is deze methode een fabeltje, want ik vind er niet veel over?
Hoe kan je aan je lijnnummer geraken (buiten via de helpdesk van Scarlet)? Of zijn er nog andere methodes voor een automatische lijntest?

PS: De zoekfunctie gaf wel resultaten, maar in mijn situatie lukte er voorlopig geen enkele, dus misschien vergeet ik enkele stappen?
Laatst gewijzigd door driesve 02 aug 2012, 18:05, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3728 keer
Recent bedankt: 24 keer
Provider

Je installatie is volgens mij absoluut niet conform.

Als ik het goed begrijp, heb je analoge telefoon via de Sagem (VoIP).
Dit analoge signaal (van de Sagem) mag je gerust, zoals je het gedaan hebt, over een 2de kabelpaar naar je telefoons sturen (via het belgacom bakje). Maar wat je totaal verkeerd doet is om dit signaal terug te sturen naar de telefonieklemmen van de NTP.

Ik zie op foto3 dat het oranje paar uit de Sagem naar de NTP gaat. Sluit dit paar rechstreeks aan op het kabelpaar (groen+paars?) die naar je telefoons gaat.
Nu maak je een "kortsluiting" tussen het analoge telefonie signaal die (nog steeds) op de raw copper zit, en het analoge telefoniesignaal van de Sagem. Het is zelfs een wonder dat je telefonie werkt :-D

Als je dit gedaan hebt, zal het mogelijk zijn om het nummer 1924 te bellen (sluit gewoon een toestel aan op de NTP) om je nummer te kennen.
Dan kan je de lijntest eens proberen.

Laat ons weten of het gelukt is.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de reactie.

Allereerst heb ik deze installatie niet zelf gedaan. Een (Scarlet?) technieker heeft dat zo geïnstalleerd en de telefonie werkt al 2 jaar zonder problemen. Hij zei toen wel: "Deze splitter heb je nodig omdat er ook telefonie op zit". Momenteel wordt er geskypet en kan ik de NTP niet opendoen. Ik maak sebiet een foto van de binnenkant.

Mag ik voor analoge telefonie de twee draden verbinden met een suikertje? Want ik kan niet lassen en heb geen materiaal om te solderen. Of kan ik ook gewoon 1924 bellen als ik mijn telefoon rechtstreeks aansluit op het Belgacombakje (voor de NTP)?
squid
Plus Member
Plus Member
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Er is een manier om uw VOIP telefonie terug te steken via de splitter. Maar deze is het in elk geval niet... Het beste is dus zoals philippe_d al zei de retourkabel modem->NTP en NTP->invoerdoos gewoon met elkaar te verbinden. Dit kan je desnoods wel doen met een suikertje als je echt niks anders hebt. Wel eerst goed de koperparen rond elkaar torsen voor een betere verbinding. Mocht je dan ooit eens een technieker tegen het lijf lopen kan je hem gerust eens vragen naar bv "scotchlocks" welke dan wel weer beter zijn voor deze soort toepassingen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Of ... als je het nog eenvoudiger wilt:
  • - vervang de NTP door een eenvoudige Nico inbouwdoos met 2 * RJ11
    - sluit het ene paar (blauw + wit) op de linkse RJ11, en het andere paar (groen + paars) op de rechtse RJ11
    - verbind de 2 RJ11's met de Sagem (links op DSL, rechts op PHONE1
Gezien je raw copper hebt, heb je eigenlijk die splitter/filter niet nodig.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Ondanks deze installatie niet in orde is, ga ik eerst proberen een lijntest uit te voeren. Ik heb zonet alles afgekoppeld, om vervolgens alles terug aan te sluiten. (Ik heb ineens de NTP tegen de muur gevezen en andere netwerkkabels beter weggestopt).

Ik heb aan mijn eerste post een foto toegevoegd van de NTP van binnen. Vervolgens heb ik de telefonie (groen-paars) volledig losgetrokken en de splitter uitgetrokken. Vervolgens telefoon aangesloten op de 3 mogelijke uitgangen van de NTP, maar op geen van beide krijg ik een telefoonsignaal. 1924 bellen doet ook niet (tenzij ik niet lang genoeg gewacht heb).

Wanneer een lijntest gelukt is, ga ik de installatie van de telefonie wijzigen. Tenzij deze toch goed is? (Heeft 2 jaar zonder problemen gewerkt, en werkt nu nog zonder problemen) Een methode om de twee draden te verbinden zal nog wel lukken. De methode is Philippe aanhaalt, lijkt ook nog haalbaar. Eén van de dagen (als de lijntest gelukt is) eens kijken welk materiaal ik hier nog heb liggen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ik zou toch eerst de situatie technisch in orde maken.
Jouw grootste probleem is toch niet om 1924 te kunnen bellen, maar om je profiel terug in orde te krijgen. Je zal vlugger van het repair profiel af geraken als je installatie in orde is!
driesve schreef:Vervolgens heb ik de telefonie (groen-paars) volledig losgetrokken en de splitter uitgetrokken. Vervolgens telefoon aangesloten op de 3 mogelijke uitgangen van de NTP, maar op geen van beide krijg ik een telefoonsignaal. 1924 bellen doet ook niet (tenzij ik niet lang genoeg gewacht heb).
Met de losgekoppelde (groen-paars) kabel, en met de filter op de NTP zetten, moet je normaal telefoon krijgen op de RJ11's van de NTP. Je krijgt eerst een soort bezettoon, die na een tijdje overgaat in een andere toon: dit is de kiestoon, waarmee je de 1924 kan bellen.
driesve
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Ik zou toch eerst de situatie technisch in orde maken.
Jouw grootste probleem is toch niet om 1924 te kunnen bellen, maar om je profiel terug in orde te krijgen. Je zal vlugger van het repair profiel af geraken als je installatie in orde is!
Sorry, ik was aan het testen zonder telefonie en ging pas de telefonie aansluiten als de rest in orde was. (Een dag zonder vaste lijn is geen probleem). Omdat 1924 niet werkt, heb ik de telefonie maar aangepast. Een extra contactpunt heeft geholpen.

Resultaat: http://images.dverhees.be/internet/inst ... tp_new.jpg
De inkomende koperdraad is aangesloten op de twee zwarte klemmen van de ntp en gaat dan via een splitter (die wss niet meer nodig is) naar de Sagem. Het telefoniesignaal, vertrekkend vanuit de Sagem, gaat naar het extra telefoonpunt en komt niet meer langs de NTP.

Ik heb mijn telefoon aangesloten op de twee RJ11-stekkers van de NTP, maar ik krijg geen signaal en kan niet bellen naar 1924.

------
Update 21u30: Ik heb mijn oude installatie teruggevonden op het internet. Namelijk helemaal onderaan deze pagina. Maar dat is ondertussen al aangepast. Ik wil nu enkel nog van dat repairprofiel afgeraken. Ik heb met de 'instellingen' van de splitter gespeeld, maar in mijn situatie maken deze geen verschil. Geen telefoonsignaal op de NTP. Kan iemand de betekenis van de twee pinnetjes achteraan de splitter uitleggen?
Ik heb al ontdekt dat voor analoge telefonie de twee pinnetjes naar boven moeten, dus dat heb ik ook gedaan.

------
Opmerking: Niet dat ik veel om die duimpjes geef, maar ik weet niet wat ik verkeerd doe met mijn twee bovenstaande berichten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

squid schreef:Er is een manier om uw VOIP telefonie terug te steken via de splitter. Maar deze is het in elk geval niet... .
Interessant ... kan je hierover iets leer details geven ?
squid
Plus Member
Plus Member

Wel. Om dit "duidelijk" te kunnen uitleggen moet je weten hoe een NTP en full rate splitter werkt.

Ik leg even uit :wink:

Afbeelding

Hier zie je dat op de NTP op de zwarte klemmen de lijn binnenkomt.
Deze gaat dan naar de splitter op de 2 links pennen.
In de splitter word er gesplits (duh... :roll: ) en zal er door de middelste pinnen het DSL signaal komen en door de rechtse de telefonie.

Tot zover de werking. Wat je nu moet kunnen realiseren is hoe de analoge telefonie word vervangen door de voip. Wel als je de splitter omdraait zie je 2DIP switches.

Afbeelding

Zoals deze nu (standaard) staan geschakeld zullen ze gewoon de analoge telefonie uitsplitten en over de rechtse pennen doorzetten naar de NTP. Als je deze echter omschakeld zal hij op de rechtse pennen het signaal zetten welke uit het 2de paar van de RJ11 kabel komt welke in de splitter is aangesloten.

Dan kan je zo op de RJ11 contacten en/of de groene klem op de NTP uw telefonie aansluiten.

Deze methode is misschien wel een "beetje" netter aan de NTP, maar je zal de DSL kabel aan de kant van de modem moeten uitsplitsen.

Als technieker zullen wij echter niet snel op die methode werken (nogal verwarrend voor de eindgebruiker).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Merci voor de uitleg. Ik begrijp nu ook waarom mijn eerste opstelling wel werkt. De instellingen aan de splitter waren gewijzigd. Het telefoniesignaal in de NTP kan dus van het 2e paar op de splitter, wat niet bestond. Daardoor was er dus geen telefoniesignaal en kon het VOIP-signaal doorgegeven worden via de groene klem en de RJ11-uitgang. Het was nog mooier geweest mocht het VOIP-signaal mee door de splitter gaan ipv een aparte RJ11. Er is mij veel duidelijk geworden.

Momenteel heb ik de twee pinnen van de splitter naar boven staan. Als ik het goed begrijp zou er dan een analoog signaal op de NTP moeten zitten? (Momenteel hoor ik het niet, maar morgen nog eens proberen)
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

squid schreef: Als je deze echter omschakelt zal hij op de rechtse pennen het signaal zetten welke uit het 2de paar van de RJ11 kabel komt welke in de splitter is aangesloten.
Dan kan je zo op de RJ11 contacten en/of de groene klem op de NTP uw telefonie aansluiten.

Deze methode is misschien wel een "beetje" netter aan de NTP, maar je zal de DSL kabel aan de kant van de modem moeten uitsplitsen.
Als technieker zullen wij echter niet snel op die methode werken (nogal verwarrend voor de eindgebruiker).
Met andere woorden .... de opsteling van de TS was toch correct (indien de dip switches goed stonden).
Met mijn excuses aan driesve, ik leer hier ook alle dagen bij :-( .
squid
Plus Member
Plus Member

Inderdaad, als de switchen zo stonden moet het gewerkt hebben :-)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

als ik het goed begrijp leg je de rechtstreekse verbinding tussen binnenkomende lijn (zwarte klemmen) los van de uitgaande Telefoonlijn (groene klemmen + twee RJ11 stekkertjes) als je de twee switchkes verzet op de TF2007. en zo kan je de het voip signaal op de groene klemmen of op de rj11 stekkertjes aansluiten.

Is mijn redenering correct of ben ik verkeerd ?
(dit is de uitleg die ik ooit op het blog van ricy bgctv gevonden heb)

mvg.
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Als de splitter goed staat ingesteld, dan wordt het originele analoge signaal geblokkeerd. Er is dan een verbinding tussen de RJ11, groene klem en het tweede paar op de splitter. Op deze drie plaatsen kan je het VOIP signaal steken. Het logische is om het VOIP-signaal via het tweede paar op de splitter te laten binnenkomen en vervolgens te vertrekken via de RJ11 of groene klem. Bij mij komt het VOIP-signaal binnen via de RJ11 en vertrek via de groene klem.
philippe_d schreef:Met andere woorden .... de opsteling van de TS was toch correct (indien de dip switches goed stonden).
Met mijn excuses aan driesve, ik leer hier ook alle dagen bij :-( .
Geen probleem. Ik heb hier al veel bijgeleerd, en ik wist het ook niet. Ik heb de splitter ingesteld volgens de Belgacom handleiding voor internet+telefonie (alle pinnetjes naar boven), maar krijg geen toon op de twee RJ11-aansluitingen. Kan het zijn dat het analoge signaal geblokkeerd wordt in de ROP/centrale?
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Klopt het dat er dan absoluut geen signaal op de rj11 connectoren van de ntp staat als de splitter niet insteekt? Ik heb wel onlangs een setup gezien waarbij de modem in een rj11 van de ntp stak, en de splitter in een kast. "Die is te lelijk" volgens de gebruiker. En het verwondert me nu dat die setup werkte! Ze hebben daar geen vaste telefonie (geen voip, geen vaste lijn. Enkel internet).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb zonet via de Scarlet (online chat) mijn lijnnummer gekregen. Blijkbaar had ik vorige keer gewoon 'pech' toen ik de helpdesk contacteerde. Vervolgens mijn installatie gewijzigd naar enkel de NTP, want het is ordelijker en logisch door de bovenstaande uitleg. Vervolgens de automatische lijntest uitgevoerd, en ik sta terug op m'n oude 30/6-profiel.

Code: Selecteer alles

download          upload
Line:                  30056 kbps        6048 kbps
Modem max:             80612 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        66186 kbps         13867 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           374 m Estimated!
Training margin:       19.9 dB
Attenuation:           11.7 dB
En ik download nu toch 5 Mbps sneller, volgens de onderstaande speedtest.
Afbeelding
De download wordt dus duidelijk niet gecapt, de upload blijkbaar nog wel. (Maar daar gaat een ander topic over)

Bedankt iedereen voor de hulp en de verhelderende uitleg over de combinatie NTP+Splitter+VOIP.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 750 keer
Bedankt: 251 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Blijkbaar is dit topic gerelateerd aan mijn topic hier: Telefoon omgekeerd door NTP2007 ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

driesve schreef: De download wordt dus duidelijk niet gecapt, de upload blijkbaar nog wel. (Maar daar gaat een ander topic over).
Download wordt wel gecapt, namelijk op 30 Mbps.
Als je jouw modem nu enkele weken laat draaien zonder onderbrekingen, is de kans groot dat je - via DLM - op een hoger profiel komt (40/6 of 50/6). Je download zal toch op 30 Mbps blijven. Scarlet VDSL2 is nu 30/3.5 (zie http://userbase.be/providers/subscriptions).
cptKangaroo schreef:Blijkbaar is dit topic gerelateerd aan mijn topic hier: Telefoon omgekeerd door NTP2007 ?
Inderdaad. Deze topic heb ik volledig uit het oog verloren (hoewel redelijk recent :().
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

ik verondertel dat het blauwe ronde kabeltje dat de modem met de splitter verbindt afgeschermde paren heeft want het voipsignaal op het tweede paar zou anders wel kunnen voor overspraak zorgen met het eerste VDSL paar en zal het waarschijnllijk niet aangeraden zijn om hier een gewone telefoniedraad te gebruiken met 4 draden in zoals je in de meeste grootwarenhuizen kunt kopen.

mvg.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Geen idee wat Sagem betreft.
Bij de Bbox2 is het zo, dat het korte ronde blauwe kabeltje maar één paar bevat.
De lange blauwe kabel (12m) bevat 2 paar, deze zijn niet "afgeschermd", maar wel "twisted" (UTP = unschielded twisted pairs).
Maar wees gerust: het VOIP signaal (gewoon analoog telefoonsignaal) zal geen overspraak met VDSL2 veroorzaken hoor). Je kan dus gerust een goede telefoniekabel gebruiken om het VoiP signaal op de retour te steken.
driesve
Elite Poster
Elite Poster

De kabel tussen de splitter en de Sagem bevat twee paren. Het lijkt mij een gewone standaard telefonie kabel, want de paren zijn onderling niet afgeschermd. Deze kabel heeft de technieker gemaakt, dus het zal wel in orde zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”