scarlet repair lijn

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3732 keer
Recent bedankt: 25 keer
Provider

frederik1986 schreef:vroeger had ik 25/2 en nu 30/4 ( max van scarlet dus )
30/4 is niet het max van Scarlet. Afhankelijk van je abonnement is het:
  • - Scarlet trio: max 50/4
    - Alle andere: max 70/8
frederik1986 schreef:Zowel DLM en vectoring staan actief. Vandaar dat de upload snelheid is verhoogd.
De verhoging die jij kreeg (van 25/2 naar 30/4) heeft niets te maken met de b-box3, noch met vectoring.
Proximus heeft onlangs:
  • a) DLM van de 16/2 profielen verhoogd naar 30 mbps.
    b) DLM toegepast voor de upload (max 4 mbps).
Vandaar dat je nu op 30/4 synct :wink: .
Dat jouw modem aangesloten is op een ROP met vectoring maakt niets uit: voor zone 3 (700m-1.000m) is vectoring niet actief.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
frederik1986
Starter Plus
Starter Plus

max van scarlet was nu wel verkeerd uitgedrukt , bedoelde meer gecapped tot max 30/4 .
dan vraag ik me af waarom scarlet helpdesk dit dan zegt, ze moeten dit toch ergens opgezocht hebben ?
ofwel zitten er daar toch veel onwetende medewerkers ...
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 157 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Ik denk dat je van dat laatste wel uit mag gaan... heb dezelfde ervaring zowel recent als in het verleden.
Voordeel van Scarlet is dat als het werkt, het wel zal blijven werken en je jarenlang kan genieten van een interessant product aan een mooie prijs. Maar als er iets mis gaat kost het bloed, zweet en tranen om het weer recht te trekken...
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

frederik1986 schreef:max van scarlet was nu wel verkeerd uitgedrukt , bedoelde meer gecapped tot max 30/4
Maar het is niet gecapped tot max 30/4.
Zoals ik hierboven schreef is de "cap" bij Scarlet 50/4 voor Trio, en 70/8 voor alle andere formules.
frederik1986 schreef:dan vraag ik me af waarom scarlet helpdesk dit dan zegt, ze moeten dit toch ergens opgezocht hebben ?
Ze hebben niets verkeerd gezegd, namelijk DLM en vectoring staan actief.
Maar voor jouw lijn (zone 3) betekent dit dat jouw modem in "vectoring friendly mode" draait (anders zou je op 7 mbps gecapt worden).
Je hebt volgens mij nu dus een 30/4 DLM profiel (zonder vectoring).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
frederik1986
Starter Plus
Starter Plus

klopt toch ook niet
als ze zeggen dat vectoring actief staat op mijn lijn. en ik heb een b-box 3 ( dus vectoring ondersteunend ).
ik dacht dat je enkel op vector friendly werd gezet als je een b-box2 had staan ?
nuja, ik wacht nog op antwoord van scarlet
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Jammer dat je mij niet gelooft :-(
Sedert enkele weken heeft Proximus vectoring uitgebreid naar de lijnen <700m, maar voor de 16/2 lijnen (700m - 1.000m) is er nog geen vectoring.
Voortgaande op jouw vroegere posts zit jij in "zone 3", en heb je dus geen "full vectoring"...
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 98 keer

philippe_d schreef:Jammer dat je mij niet gelooft
frederik1986 schreef:nuja, ik wacht nog op antwoord van scarlet
het staat iedereen vrij te doen of te laten wat ze willen, maar als je hier tot laat op de avond advies kunt krijgen van iemand die meer weet dan Scarlet en Proximus samen, zou ik het wel weten....
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Ik heb geen benul in hoe verre Frederik thuis is in deze materie (ik ken hem tenslotte totaal niet),
dus zou het niet een kwestie kunnen zijn van niet geloven, maar eerder niet volledig begrijpen hoe de vork in de steel steekt, en daarom die vragen.
Ik kan me heel goed inbeelden dat er velen het bos door de bomen niet meer ziet !
frederik1986
Starter Plus
Starter Plus

ik geloof het gerust wel, maar had gelezen dat enkel b-box 2 op vector friendly werd gezet .
en nu word er opeens gezegd ook de b-box3 ? wist ik niet.
en als dan scarlet ( officieel) meld dat vectoring actief staat op mijn lijn ( maar ze weten het dus zelf niet aangezien ze toch afhankelijk zijn van proximus ).
dus inderdaad , ik vind het wel verwarrend.
als vectoring afhankelijk is van zones , waarom meld scarlet mij dan dat het actief staat bij mij ?
scarlet meld dat ik tussen de 700m en 1km van de centrale zitten en dan melden jullie dat dat vectoring voor deze zone pas volgende jaar zou gebeuren misschien.
Maar! scarlet meld/zegt wel doodleuk dat het actief staat op mijn lijn .
wie kan er dan nog volgen ?
frederik1986
Starter Plus
Starter Plus

1 ding wil ik alvast nog zeggen.
Bedankt voor alle jullie info :) en meningen.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 157 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Toch belangrijk even te zeggen dat het systeem van DLM en vectoring niet eenvoudig is, zeker niet voor mensen achter de telefoon in een callcenter. Het is niet noodzakelijk hun eigen schuld, ze worden vaak ook dom gehouden door hun oversten.

Als je dit forum goed volgt moet je niet veel moeite doen om er meer van te weten dan de gemiddelde klantendienstmedewerker.
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

frederik1986 schreef:en als dan scarlet ( officieel) meld dat vectoring actief staat op mijn lijn ( maar ze weten het dus zelf niet aangezien ze toch afhankelijk zijn van proximus ).
dus inderdaad , ik vind het wel verwarrend.
Ik denk dat de verwarring gebaseerd is op een misverstand over de definitie van "vectoring actief"
Je moet het zo zien:
Van zodra vectoring "actief" is op een ROP, is vectoring eigenlijk "actief" op alle lijnen van deze ROP. Je moet dus een modem hebben die vectoring "begrijpt". Dat is een b-box2 (vectoring friendly"), of een b-box3 (full vectoring, dus ook "tenminste vectoring friendly"

Dan krijgen sommige lijnen (vroeger <400m, nu <700m) een "vectoring line profile" (vb 70/10), wat ook "full vectoring" genoemd wordt (G.INP wordt enabeled).

Dus Scarlet had misschien gelijk dat ze "zien" dat vectoring "actief" is op je lijn (= je bent aangesloten op een vectoring ROP), maar gezien >700m krijg je geen vectoring line profile, maar het gewone provisioning profiel (16/2), dat door DLM verhoogd werd naar 30/4.

Voorlopig is 30/4 het maximum dat jij kan krijgen. Van zodra full vectoring komt in zone 3 (wanneer is onbekend), zal dat wellicht nog kunnen verhogen (30/6 provisioning?, tot 50/10 met DLM ???). Deze cijfers zijn pure speculatie :-)
frederik1986
Starter Plus
Starter Plus

Philippe_d,

bedankt voor de info :)
werk jij voor een onderaanneming van proximus ? of hoe kom jij aan de info ?
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1462 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Philippe is de wandelende userbase.be encyclopedie.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Hier vandaag ook iets raar opgemerkt , ben van een 8d naar een 17a repair profiel gegaan . Eerst was het een 20/2 profiel , sinds een paar maanden was de download al licht gestegen naar zowat 22 mbit , en sinds vandaag is de upload zowat verdrievoudigd , van 2 na 6 mbit dus . Maar voor zover ik weet heb ik nooit op een 17a profiel gestaan tot vandaag

Code: Selecteer alles

* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
                        download          upload
Line:                  25048 kbps        6048 kbps
Modem max:             26116 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        21442 kbps         4492 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           401 m Estimated!
Training margin:       7.3 dB
Attenuation:           17.2 dB
http://www.speedtest.net/my-result/4390009964

Nu ben ik natuurlijk benieuwd of dit zo gaat blijven , dat repair profiel verontrust me namelijk , aangezien ik op +- 850 m van de rop zit .
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”