VDSL XS met B-Box2 op courante firmware

Gerd
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

VDSL XS met B-Box2 op courante firmware

Berichtdoor Gerd » 09 Sep 2019, 17:43

In geval iemand hetzelfde pad zou willen uitgaan.

Ik heb net mijn oude B-Box2 aangesloten ipv de B-box 3V+ (Proximus Internet+TV Comfort 100/10). Die heeft een dik uur zijn firmware zitten updaten. Momenteel sync ik op 30/10. Ik ben benieuwd waar ik na de overschakeling ga uitkomen.

Afbeelding

Ik kan bij tegenvallende resultaten nog steeds een betere tweedehands modem kopen en evt naar de VDSL XL (gratis upgrade zei men mij) gaan. Ik hou jullie op de hoogte.
Arch Linux

lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 71 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Re: VDSL XS met B-Box2 op courante firmware

Berichtdoor lanadekat » 09 Sep 2019, 22:31

Je sync zal gewoon 30/10 blijven.
Ik sync bv. tegen 50/10 mbps met VDSL XS. Je snelheid wordt wel gecapped op 20/2 mbps.

Gerd
Starter
Starter

Berichtdoor Gerd » 4 weken 23 uur 48 minuten geleden (16 Sep 2019, 14:01)

Momenteel sync ik ook op 50/10. De dag na mijn eerste post geloof ik.

Afbeelding

Morgen komt er iemand langs en schakel ik over naar EDPnet. Volgens Proximus was er een "Telecom Installatie (Test&Label)" nodig, meerkost 50 Euro. Edpnet zou anders niet beschikken over de juiste identificatie van het koperpaar waar ik gebruik van maak ?

Alles gaat vrij vlot vind ik :)
Arch Linux

jackho
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 269 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer

Berichtdoor jackho » 4 weken 22 uur 48 minuten geleden (16 Sep 2019, 15:01)

lanadekat schreef:Je sync zal gewoon 30/10 blijven.

Zou het dan niet kunnen dat de DLM nog een tandje bijzet?

GuntherDW
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 26 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Berichtdoor GuntherDW » 4 weken 21 uur 36 minuten geleden (16 Sep 2019, 16:13)

Als je nu in een vectoring friendly omgeving al zo snel naar 50/10 overschakelt met nog wel wat training margin op download over,
zal je indien je een recentere whitelisted modem met vectoring ondersteuning wel een stuk hoger sync'en.

Het kan dus inderdaad wel de moeite lonen van over te schakelen naar VDSL XL als je van deze snelheid wil "genieten". Als je geen BBox3 wil kopen kan je ook van de Fritz!Box 7530 promo voor 50€ gebruik maken. Al ga je dan wel contact moeten opnemen met edpnet aangezien het geen "nieuwe" connectie meer gaat zijn.

Waarom heb je echter je BBox2 aangesloten als je al op "100Mbit" syncte eerst? Je kan gewoon gebruik blijven maken van je BBox3 met edpnet.
Al ga je dan alweer een TBF krijgen en op provisioning belanden.

Er is IMO geen reden om een modem aan te sluiten welke niet vectoring compliant is als je ook een hebt welke dat wel is. De BBox2 is vectoring friendly. Wat dus wil zeggen dat het geen modems in de buurt gaat storen, maar dat je zelf niet van vectoring gebruik gaat kunnen maken.

lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 71 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Berichtdoor lanadekat » 4 weken 19 uur 40 minuten geleden (16 Sep 2019, 18:09)

jackho schreef:Zou het dan niet kunnen dat de DLM nog een tandje bijzet?

Ik kan bij tegenvallende resultaten nog steeds een betere tweedehands modem kopen en evt naar de VDSL XL (gratis upgrade zei men mij) gaan.

Ik dacht dat OP daarmee bedoelde dat hij bang was dat zijn sync naar beneden zou gaan door de overschakeling naar een abonnement met 'slechts' 20/2 Mbps vandaar dat ik even wilde verduidelijken dat zijn abo niets met zijn sync snelheden te maken heeft en dat zijn sync dus niet gaat zakken naar 20/2 Mbps ofzo.

Echter kan het ook zijn dat ik OP gewoon verkeerd begrepen heb en dat hij met "tegenvallende resultaten" gewoon bedoelt dat hij 20/2 Mbps niet snel genoeg gaat vinden.

Gerd
Starter
Starter

Berichtdoor Gerd » 3 weken 4 dagen 23 uur geleden (19 Sep 2019, 13:56)

Ik haal nu dus de volle 20Mbit in dowload :beerchug: Wat mij betreft is dit een geslaagde overstap.

Afbeelding

@GuntherDW : De BBox3 moet ik binenkort toch terug bezorgen aan Proximus? Die had ik enkel in bruikleen dacht ik. Ben ik fout ? Die BBox2 daarentengen heb ik nooit terug moeten brengen.

(bij het aansluiten van die BBox3) Al ga je dan alweer een TBF krijgen en op provisioning belanden.

Waarom zou gebruik van een BBox3 dit triggeren (aangezien je geen "betere hardware" kan hebben dan die van Proximus zelf).

@lanadekat : Met de tegenvallende resultaten bedoelde ik in de eerste plaats dat ik toch niet zou toekomen met 20/2 (om te streamen).

Voorlopig blijkt alles okee. Mocht ik toch willen upgraden dan ga ik eerst naar VDSL XL. Op de BBox2 zou dat toch een verdubbeling van de downloadbandbreedte betekenen, aangezien ik op 50Mbit sync. En misschien dat ik later dan nog een dealtje tegenkom op 2dehands en een tweedehands Fritzbox installeer.

edit : ik RTFM en kwam te weten wat TBF en provisioning betekende.
Arch Linux

GuntherDW
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 26 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Berichtdoor GuntherDW » 3 weken 4 dagen 22 uur geleden (19 Sep 2019, 15:35)

Elke modemswitch triggert een TBF en smijt je terug op provisioning. Of dit nu een modem is die gesupport wordt door Proximus of niet.

Wat we wel gemerkt hebben doorheen de jaren, al kan dit coincidence zijn door de nieuwere DSLAM's, is dat DLM op vectoring sneller "reageert" dan op non-vectoring enabled lijnen.

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”