Installatie vragen

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Ik ben ook aan het overwegen om Edpnet te nemen, maar heb nog enkele vragen.
Momenteel heb ik telenet (basic internet) met maar 150 GB.
Het probleem is dat ik nu door het vele streamen bijna niet toekom, het is altijd kantje boordje.
Daarom overweeg ik VDSL XL.

In mijn huis komt het koperpaar (kabel) binnen en ligt nu tot in de garage waar alles van telenet staat (modem, nui).
Maar ik heb nog geen vdsl2 splitter, alsook modem, maar deze moet ik zelf aanschaffen zoals ik hier las op het forum.
Dus als ik internet neem bij Edpnet, komt er dan iemand dat installeren of krijg ik een doos toegestuurd (zoals bij proximus vroeger) zodat ik het zelf kan installeren ?
Dan mijn tweede vraag, ik heb eens gekeken op de website van edpnet en daar een snelheidstest gedaan en daar krijg ik volgende gegevens:

Code: Selecteer alles

 Goed nieuws!

Op jouw adres is een VDSL-verbinding mogelijk! Met VDSL van edpnet geniet je van snel internet.
Te verwachten downloadsnelheid
29.55 Mbps
Max: 30 Mbps
Te verwachten uploadsnelheid
9.78 Mbps
Max: 10 Mbps

FP: 2
Krijg ik dan 30 Mbit of zet men dit dan naar 20Mbit, want de 100Mbit haal ik sowieso niet ?
En als laatste vraag. Vroeger als je telenet opzei dan kwamen ze hun modem etc. niet halen en bleef het gewoon hangen, is dat nog altijd zo ?
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ik vermoed dat er een technieker dient langs te komen (tenzij u bv. over een actieve Px telefoonlijn beschikt), zie onderstaande
https://www.edpnet.be/nl/support/bestel ... nding.html
https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... latie.html

Zoals reeds aangestipt in het volgende bericht
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... ead#unread
misschien best ook de Px info (welke gegarandeerde minimum snelheid, max. snelheid en snelheid voor klanten in uw buurt) controleren https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspe ... eid#/input
Vermoedelijk bevindt u zich op enige afstand van een straatkast (ROP) type vdsl2 vectoring met line provisioning profile LP165) en zal de reële te halen snelheid zich dicht in de buurt van 30/10 situeren (functie kwaliteit lijn en bezetting van de distributiekabelparen door andere Px klanten)

Misschien biedt Telenet Fiber100 (tijdelijk/voorlopig) eventueel een uitweg voor uw potentieel volumeprobleem ...
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

AnD schreef: Krijg ik dan 30 Mbit of zet men dit dan naar 20Mbit, want de 100Mbit haal ik sowieso niet ?
Volgens de test is op jouw adres 30/10 mogelijk.
- Als je VDSL XL neemt krijg je altijd de snelheid die je lijn aankan, in dit geval vermoedelijk 30/10.
- Als je voor VDSL XS kiest krijg je een lagere snelheid, namelijk 20/2.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Ok, ik heb wel geien dat die modems die ze aanraden niet echt goedkoop zijn, dat is wel wat minder goed nieuws.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

Kijk eens op een (Nederlandse) tweedehandssite, zijn normaal wel te vinden voor een goeie prijs.
Je kan op UB makkelijk vinden over welke modems goedgekeurd zijn voor het Proximusnetwerk.

Deze bijvoorbeeld:
https://www.marktplaats.nl/a/computers- ... babe740c1b
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Dat is een goede tip, ik had al op de website van edpnet zelf gekeken.
https://www.edpnet.be/nl/support/bestel ... uiken.html
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Houd er ook rekening mee dat indien de site zegt dat je lijn maximaal 30/10Mbps aankan, dit een theoretisch maximum is en het nog afhangt van de kwaliteit van de bekabeling en de effectieve afstand tot aan het aansluitpunt. Het kan zijn dat het lukt, maar het kan zijn dat het minder is.

De goedkope formule VDSL XS is misschien interessant als je kan leven met de tragere upload, want de kans zit er in dat je lijn slechts 20Mbps download haalt en dan betaal je eigenlijk enkel voor een iets hogere uploadsnelheid.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Ik heb net bij proximus op de website een andere speedtest gevonden, die precies iets meer info geeft dan wat ik normaal daar zie.
Daar krijg ik volgende info bij een Internet Maxi:

Code: Selecteer alles

Geadverteerde snelheid

tot 100 Mbps download - tot 15 Mbps upload
Maximumsnelheid beschikbaar voor 51.2% van de lijnen met jouw configuratie

23 Mbps download - 4,6 Mbps upload
Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid

11,6 Mbps download - 0,9 Mbps upload
Normaal beschikbare snelheid

De werkelijke beschikbare snelheid zal na indienstelling meegedeeld worden via MyProximus.

Je downloadvolume bevat 150 GB of is onbeperkt in een Pack.
Dat is dan toch al wat anders dan op de Edpnet website.
Ik woon zowat op het uiterste en vroeger was het hier heel triestig (adsl tijdperk) met de snelheden.
Toen dan vdsl2 kwam in het begin, werd het iets beter met 12Mbit als je de speedtest deed op de proximus website, totdat ik dan nu bij edpnet die 30Mbit zag staan, maar als ik dit nu zie kan het nog zijn dat ik toch op 12Mbit kom te zitten. Ne mens begint dan wel heel fel te twijfelen.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Update: Omdat ik toch ga overschakelen heb ik een NTP2007 bij mij geplaatst, deze lag nog bij ons op het werk, maar zag niet direct een TF2007. Heb ik wel een TF2007 nodig ?
Dan bij de inleidingskabel die binnen komt met 4 draden in (Blauw, Wit, Grijs, Oranje) weet ik niet meer welk paar ik moet gebruiken, weet iemand dit ?
seriewoordenaar007
Member
Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

AnD schreef:Dan bij de inleidingskabel die binnen komt met 4 draden in (Blauw, Wit, Grijs, Oranje) weet ik niet meer welk paar ik moet gebruiken, weet iemand dit ?
Staat uitgelegd met prentjes op :
https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... leren.html

Bij mij klaarde een Proximus-techneut de klus in minder dan een kwartier, en die plaatste zowel de 6-polige NTP2007 als wandcontactdoos, met erbovenop een 6-polige TF2007 (DSL full-rate splitter) voorzien van een RJ11 DSL-uitgang.
De analoge telefoon wordt via de Fratsboks aangesloten.

Als de kabel die naar de modemrouter loopt op de blauwe klemmen van de NTP2007
werd aangesloten, dan moet de TF2007 erop. Als de kabel die naar de modemrouter
loopt op de groene klemmen werd aangesloten, dan mag geen TF2007 worden
gebruikt. De DSL-kabel die vanaf de NTP/TF2007 naar de modemrouter loopt moet zo
kort mogelijk zijn. Twee schakelaartjes binnenin de NTP2007 dienen om de
lijnafsluitweerstand af te zetten ; ze moeten aan staan om vanuit de
telefooncentrale metingen te kunnen doen. De buitenkant van de TF2007 bevat twee
schakelaartjes. Voor VDSL2 en telefonie zijn twee (centrale) van de vier
draadjes in de RJ11-connector vereist.
Laatst gewijzigd door seriewoordenaar007 13 jan 2019, 13:32, in totaal 2 gewijzigd.
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen. :banana:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Een FT2007 heb je normaal niet nodig, gezien je geen vaste telefonie zal hebben.
Sluit de modem dan aan op één van de RJ11 bussen op de NTP.

Op de intro heb je 2 paren:
  • Paar 1 = blauw + oranje
    Paar 2 = grijs + wit
Meestal wordt paar 1 gebruikt. Eens je aangesloten bent op de ROP, kan je met een multimeter het juiste paar identificeren (ca 48V gelijkspanning).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Ok bedankt voor de uitleg. Dan hou ik mijn multimeter gereed voor als het zover is ;)

EDIT: Ben net bezig met de bestelprocedure en dan staat er dit:

Code: Selecteer alles

Wij hebben vastgesteld dat een 'Telecom Installatie (Test & Label)' vereist is.

- Indien nodig zal een NTP2007 geïnstalleerd worden op het Proximus intropunt in het gebouw
- De lijn zal op de NTP2007 worden gemonteerd, vervolgens worden getest en tenslotte worden voorzien van een Circuit ID
- Geen andere werken (zoals de interne bekabeling van het intropunt naar een andere locatie/ruimte, modem installatie, ...) zullen worden uitgevoerd
- Vervoerskosten inbegrepen
- Bijzondere Installatie Voorwaarden: http://www.edpnet.be/plugins/docs/Bijzondere-installatie-voorwaarden.pdf

Dus het is allemaal niet nodig wat ik deed ;)
Het kost wel 50 euro :)
seriewoordenaar007
Member
Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

AnD schreef:Het kost wel 50 euro :)
Doehetzelfgepruts kost niks... als het werkt.
Geeft de lijn evenwel geen kik, en laat je nadien alsnog een techneut opdraven... dan smeert ie 120 euri aan de broek.
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen. :banana:
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”