Nieuwe aansluiting 20 Mbit down / 6 Mbit up * opgelost 100/40

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
George
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 nov 2018, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Hallo,

Vanmorgen ben ik gemigreerd van Scarlet naar edpnet. In eerste instantie kreeg ik een lijn met 100 Mbit download/ 40 Mbit upload.
Enige tijd later viel de lijn terug naar 20 Mpbs down / 6 Mbps up. De vriendelijke dame aan de helpdesk vertelde me dat dit normaal was maar dat het lijnprofiel waarschijnlijk wel zou verbeteren binnen de twee weken.

Bij Scarlet haalde ik steeds zonder problemen 50 Mbps down / 6 Mbps up.

Is dit normaal aub?

* edit:

Ja, dat is normaal. Goed voor de marketing want ik was zo tevreden met die 100/40. Ondertussen zit ik op 50/15. Hopelijk groeit het nog wat. :-)

Bedankt.
DSL properties.JPG
connection.JPG
Laatst gewijzigd door George 13 nov 2018, 16:18, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Op jouw lijn is vectoring (nog) niet actief.
Daarmee krijg je een "non-vectoring" profiel van 20/6 (wat wil zeggen dat je in zone 2 zit).
Van zodra vectoring actief wordt, kom je direct naar 50/15, daarna zal DLM jou proberen te verhogen (theoterisch 100/40 mogelijk, in de praktijk zal dat max 85/30 zijn in zone 2).

Vraag aan EDPNet om een TBF te starten, of doe het zelf (0800 22424).

Welke Fritz!Box heb je?
  • Indien een 7490 of 7430 zou ik de nieuwe Firmware (7.01) installeren. Hier zie je dan je lijnlengte.
  • Indien je een 7360v2 hebt, ga dan naar 06.85, maar tik de optie "use previous dsl driver" aan.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
George
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 nov 2018, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Bedankt Philippe.

Waar kan je zien dat ik in zone 2 zit aub?
dsl nieuw.JPG
George
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Dat kan je niet meteen zien op de screenshots, maar afleiden uit de waarden van Current throughput vanuit je vorige screenshot (niet het huidige). Hieruit blijkt trouwens al dat je verhoogd bent van 20/6 naar 50/15 waarbij 100/40 zeker tot de mogelijkheden behoort (zie Attainable throughput).
Computer(k)nul
George
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 nov 2018, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Ondertussen werd het profiel nog verhoogd en meer kan een mens niet verwachten.
Ik was in de war omdat er in het begin 100/40 stond en dan plots terugviel.
100 mbit.JPG
bandwidth.JPG
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Komt veelal omdat ze je op een nieuwe poort zetten in de kast.
Dan begint de initialisatie opnieuw, is mij ook gebeurd en kennissen van me ook.
Misschien doen ze dat om het overzicht in de straatkast te bewaren.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
commandline-be
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 nov 2018, 01:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Sinds enkele maanden bij EDPNet voor internet en Scarlet voor Telefonie. Het bespaart me iets en ik zit niet meer onder de koepel van Telenet maar ...

*DSL is in tegenstelling tot Telenet kabel een kostelijke grap. De prijzen van de modems zijn zeer hoog. De lijnkwaliteit is op z'n best onbetrouwbaar te noemen. Van de zo geroemde 100/40 komt weinig in huis, hoewel de DSL kabine hier ongeveer in de straat staat (~125 m).

De max waarden zijn manueel ingegeven, zoveel is duidelijk, dat heeft weinig met negotiatie of training te maken maar is een plafond door ??? ingesteld.
edpnet_vdsl2.PNG
De modem in kwestie is een van de (te triestig om waar te zijn) obligate maar middelmatige Fritzbox 7490 met firmware 6.84

Mijn vraag of er wat te doen is wordt met het voor EDPNet typerende "zoals we al eerder gezegd hebben" ... ik vraag me dan ook af of er één iemand is die de 100/40 krijgt zoals geadverteerd die niet op 10 meter van de cabine woont.

Ik denk er over de kabel welke nog door Proximus geinstalleerd werd eens na te kijken of daar geen kink in zit en of het soldeer/aansluiting goed genoeg is.

En ook
Bericht door philippe_d » 1 week 5 dagen 22 uur geleden (13 Nov 2018, 13:40)
....
Vraag aan EDPNet om een TBF te starten, of doe het zelf (0800 22424).

Welke Fritz!Box heb je?
Indien een 7490 of 7430 zou ik de nieuwe Firmware (7.01) installeren. Hier zie je dan je lijnlengte.
Indien je een 7360v2 hebt, ga dan naar 06.85, maar tik de optie "use previous dsl driver" aan.
Welk lijnnummer is die 080022424 ? Heb je daar wat meer info over ?
Is die 7.01 Firmware voor de 7490 al toegelaten bij Proximus ? Anders is het weer 7/0.5 Mbps :)
Laatst gewijzigd door commandline-be 26 nov 2018, 12:30, in totaal 1 gewijzigd.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je kan eens de nieuwste firmware (7.01) proberen. Hierbij moet je niet de previous driver aanvinken, maar kan je van de nieuwe driver gebruik maken (zonder terug te vallen op een repair profiel).
Met deze driver kan je de afstand tot de rop uitlezen. De nieuwe driver heeft ook een positief effect op de lijnwaarden (bij mij kwam er down bijna 10mbps attainable bij, wat overeenkwam met 3 SNR).
Met de nieuwe driver zou je misschien wel 100/25 kunnen halen.
commandline-be
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 nov 2018, 01:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

EotT schreef:Je kan eens de nieuwste firmware (7.01) proberen. Hierbij moet je niet de previous driver aanvinken, maar kan je van de nieuwe driver gebruik maken (zonder terug te vallen op een repair profiel).
Met deze driver kan je de afstand tot de rop uitlezen. De nieuwe driver heeft ook een positief effect op de lijnwaarden (bij mij kwam er down bijna 10mbps attainable bij, wat overeenkwam met 3 SNR).
Met de nieuwe driver zou je misschien wel 100/25 kunnen halen.
Dat staat dus nergens aangegeven welke firmware er werkt eh voor Proximus. Volgens de site van Fritz is het enkel de 6.53 versie.

Kopieer dit in google en je ziet eenvoudig welke firmware fritzbox er zijn voor ons kluchtige landje

Code: Selecteer alles

site:ftp.avm.de/fritzbox belgium
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

Officieel is versie 6.53 inderdaad de laatst goegekeurde firmware.
Maar we weten ondertussen dat je 7.01 ook kan installeren. Deze versie wordt momenteel getest door proximus om officieel goedgekeurd te worden.
Je kan deze versie hier vinden: http://ftp.avm.de/fritzbox/fritzbox-749 ... /fritz.os/
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

commandline-be schreef:Welk lijnnummer is die 080022424 ? Heb je daar wat meer info over ?
Is die 7.01 Firmware voor de 7490 al toegelaten bij Proximus ? Anders is het weer 7/0.5 Mbps :)
Misschien zou het nuttig zijn om je hier op het Forum wat in te lezen, vooraleer vragen te stellen die hier al - tot vervelens toe - tientallen keren beantwoord werden :oops: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
commandline-be
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 nov 2018, 01:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

philippe_d schreef:
commandline-be schreef:Welk lijnnummer is die 080022424 ? Heb je daar wat meer info over ?
Is die 7.01 Firmware voor de 7490 al toegelaten bij Proximus ? Anders is het weer 7/0.5 Mbps :)
Misschien zou het nuttig zijn om je hier op het Forum wat in te lezen, vooraleer vragen te stellen die hier al - tot vervelens toe - tientallen keren beantwoord werden :oops: .
Wablieft. Beetje kort door de bocht. Slechte dag of zo ?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Heel veel vragen zijn hier al beantwoord. Ik treed Philippe bij als hij tussen de regels door vraagt om de zoekfunctie te gebruiken.
Computer(k)nul
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ik denk ook meer dat hij het zo zegt omdat de hele "initiele" post nogal grof klinkt, en de posts erna nog altijd van hetzelfde niveau zijn.
Als je je als een boer gedraagt moet je niet verbazen dat mensen soms niet geneigd zijn om je direct bij te staan :P.

Heel de post (en opvolgende) schreeuwen onwetendheid maar toch met een air van "ik weet het toch wel beter zeker?".

Long story short: Zet je in het vervolg wat beter en mider hostile op (en lees je idd wat in voor je zulke dingen zegt) en je zal minder tegengas krijgen.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2171
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Als je nu bij Proximus 100/15 hebt (internet maxi) en je stapt over naar EDPnet, krijg je dan automatisch 100/40 of wordt er ook aan lagere snelheid gestart?
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wanneer je van provider verandert, start je met het provisioning profiel in je "zone".
DLM zal daarna verhogen tot waar het (stabiel) kan.
Wat Px 100/15 noemt is ook maar haalbaar afhankelijk van de afstand tot de straatkast etc...
EDPnet geeft je, tenzij in hun goedkopere XS-formule, de snelheid die je lijn aankan(de synchro-snelheid). Loopt het daar toch nog mis, ook na enkele weken geduldig DLM zijn ding te laten doen, gebeurt het nog dat EDP-net op haar beurt niet over genoeg bandbreedte beschikt "op de straatkast" om het eenvoudig te stellen. Via hun helpdesk komt dit altijd wel in orde.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

commandline-be schreef:
philippe_d schreef:
commandline-be schreef:Welk lijnnummer is die 080022424 ? Heb je daar wat meer info over ?
Is die 7.01 Firmware voor de 7490 al toegelaten bij Proximus ? Anders is het weer 7/0.5 Mbps :)
Misschien zou het nuttig zijn om je hier op het Forum wat in te lezen, vooraleer vragen te stellen die hier al - tot vervelens toe - tientallen keren beantwoord werden :oops: .
Wablieft. Beetje kort door de bocht. Slechte dag of zo ?
Niet aantrekken.
Steek een gewone telefoon in je lijn (ja op raw-copper!), bel 1924 en een vriendelijke "dame" leest je lijnnummer voor.
Daarna kan je de lijntest doen met dat nummer in te geven.

Dit werkt voor ALLE xDSL lijnen ongeacht de provider.

Val je terug op het lage profiel, zet dan je modem op previous-driver en doe de test opnieuw, meer is er niet aan.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”