Fritzbox gebruiken enkel als modem en VoIP-ATA kan dit ?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik mijn edpnet Telephony logingegevens gekregen en zou graag de Fritzbox ervoor willen gebruiken, maar.
Ik gebruik de Fritzbox enkel als modem met een Netgear R7800 er achter die een PPPoE sessie opbouwd.
Nu de vraag, zou het mogelijk zijn om de Fritzbox enkel te gebruiken voor Modem en VoIP-ATA ?
Zo te zien krijgt de Fritzbox een IP en DNS daarom zocht ik in de web-interface achter de mogelijkheid om te pingen met de Fritzbox maar zal niet ingebouwd zijn.
Misschien via Telnet wel mogelijk.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Fritzbox7360v2_Diagnostics_Modem&VoIP_cencored.jpg
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Dit is mogelijk: je kan je Netgear router zelf een PPPoE sessie laten opbouwen (naast die van de Fritzbox: Edpnet laat meerdere PPPoE sessies toe op een lijn, net om Voice-over-IP gescheiden en dus beter te laten verlopen).

Je moet hiervoor in de Fritzbox het vinkje "PPPoE sessie toelaten" aanvinken zodat de Fritzbox op zijn LAN1-4 poorten (een) aparte PPPoE sessie(s) toelaat. Dit kan echter alleen met de laatste goedgekeurde firmware (.81 als ik me niet vergis), in de oudere firmware moest je hiervoor via Telnet een aantal aparte configuraties doen. Hierover staan er verschillende posts op userbase.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Vaako69 schreef:Ik gebruik de Fritzbox enkel als modem met een Netgear R7800 er achter die een PPPoE sessie opbouwt.
Gezien je nu al een PPPoE sessie kan opbouwen met jouw Netgear, en je FritzBox ook al een (apart) extern IPv4 krijgt, moet je aan de Fritz!Box instellingen niets wijzigen.
Gewoon de EDPNet VoIP instellingen invoeren in je FritzBox ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

Oké, heb juist met edpnet gechat.
de VoIP inlog gegevens werkt nog niet omdat de nummer overdracht nog niet afgerond is.
spijtig werd dit niet vermeld in de e-mail die ik van hun heb ontvangen.

Het "info" lampje licht nu rood op en zal wel zijn omdat hij geen VoIP kan registreren, zal wel op groen springen neem ik aan als dit wel zo is.
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bij EDPNet is het normaal zo dat je met de VoIP gegevens wel al kan registreren (en dus ook uitbellen).
Inkomende gesprekken komen er natuurlijk pas nadat de nummeroverdracht afgerond is.

Het verwondert mij dus wel dat je (nog) niet kan registreren ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

Nope hij wil niet registreren.

Denk niet dat ik iets verkeerds heb ingegeven:
edpnet_VoIP_settings.JPG
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

philippe_d schreef:Bij EDPNet is het normaal zo dat je met de VoIP gegevens wel al kan registreren (en dus ook uitbellen).
Inkomende gesprekken komen er natuurlijk pas nadat de nummeroverdracht afgerond is.

Het verwondert mij dus wel dat je (nog) niet kan registreren ...
Kan ik reeds uitbellen als de nummer overdracht nog niet is afgerond ?
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Van zodra EDPNet jouw VoIP lijn activeert, moet je kunnen uitbellen.
Met andere woorden: van zodra jouw FritzBox correct registreert ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

Zo, vandaag e-mail ontvangen dat mijn bestelling rond is.
Proximus lijn werkt niet meer en de edpnet voip laat zich niet registreren :-(
Ik kan wel een oproep ontvangen maar uitbellen werkt niet, ik hoor ook geen kiestoon :?
Ook gaat het Led oplichten wanneer ik de hoorn opneem.

De fritzbox geeft nog steeds de melding: Telephony 1 Telephone numbers enabled, none of these registered

Heb dan maar een chat met edpnet helpdesk gedaan en zeiden dat ik het een halfuur moet wachten tot de aanpassingen in het systeem op de sip servers geïmplementeerd worden.

Het is nu meer dan een uur geleden en nog steeds geen kiestoon.
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Vaako69 schreef:Ik kan wel een oproep ontvangen maar uitbellen werkt niet, ik hoor ook geen kiestoon :?
Een beetje onlogisch dat je wel een oproep kan ontvangen met een lijn die niet geregistreerd is.
Zeker dat de oproep binnenkwam via de EDPNet lijn (en niet via de vaste Proximus lijn)?
Heb je het toestel waarmee je wil uitbellen (en waar je geen kiestoon op krijgt) zo ingesteld dat deze uitbelt met de EDPNet lijn?
Telephony > Telephony Devices > Edit > Outgoing calls
outgoing number.png
Wat zeggen de logfiles (SIP error code)? Password issue?

Wat betreft kiestoon
Met de meeste toestellen toets je eerst het nummer in en dan op de groene knop, je wacht dus meestal niet tot je een kiestoon "hoort"?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

Ik heb net even met een Linksys PAP2 ATA getest, en het werkt.
Moet iets zijn met de fritzbox want nu zegt hij failed beregistratie:
edpnet Telephony registration failed.JPG
Heb de fritzbox herstart, en ja nu werkt de telefoon wel.
Maar hij blijft steeds aangeven onder Overview: 1 Telephone numbers enabled, none of these registered

Maar het werkt :-D

Ik denk dat ik dit even ga melden aan AVM zelf.
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

Na hulp te hebben gehad van edpnet en AVM bleef ik maar de foutmelding krijgen.

Heb mij een tweedehands Frizbox 7490 voor 75 Euro gekocht en nu werkt alles 100% vanaf de eerste setup.
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

Grigri schreef:Dit is mogelijk: je kan je Netgear router zelf een PPPoE sessie laten opbouwen (naast die van de Fritzbox: Edpnet laat meerdere PPPoE sessies toe op een lijn, net om Voice-over-IP gescheiden en dus beter te laten verlopen).

Je moet hiervoor in de Fritzbox het vinkje "PPPoE sessie toelaten" aanvinken zodat de Fritzbox op zijn LAN1-4 poorten (een) aparte PPPoE sessie(s) toelaat. Dit kan echter alleen met de laatste goedgekeurde firmware (.81 als ik me niet vergis), in de oudere firmware moest je hiervoor via Telnet een aantal aparte configuraties doen. Hierover staan er verschillende posts op userbase.
edpnet liet mij weten dat ik twee IP adressen gebruik en ik citeer "dat dit niet de bedoeling is" die ik opbouw met mijn Fritzbox en Netgear.

Is er nog een andere oplossing zodat ik maar één IP adres gebruik?
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Je hebt nu een perfect werkende oplossing:
  • - Fritz!Box als VDSL-2 modem (goedgekeurd).
    - Fritz!Box VoIP ATA met een apart IP adres.
    - Netgear als router met een publiek IPv4 adres.
Waarom zou je dat willen veranderen?

De enige oplossing om géén 2 IP adressen te gebruiken, is de PPPoE op je Netgear uitschakelen.
Hier stel je dan de internetverbinding in. Kies voor een dynamisch "ISP" adres (dan krijgt de WAN poort een IP adres van de Fritz!Box) of voor een vast IP (geef hier dan zelf een IP, in het LAN subnet van de FritzBox, vb 192.168.178.[2-19] of 192.168.178.[201-254]

Nadelen:
- dubbele NAT (niet noodzakelijk een nadeel, tenzij je services draait die van buitenaf bereikbaar moeten zijn; in dit geval kan je de Netgear instellen als "exposed host").
- geen IPv6?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

@ philippe_d

edpnet liet mij weten dat ik twee IP adressen gebruik en hun antwoord daarop "wij hebben ook gemerkt dat u twee IP adressen gebruikt, dit is niet de bedoeling"
Op die manier kunnen we stabiele werking van uw internet verbinding niet garanderen.

We raden u aan om uw Fritz!Box modem in bridge modem te zetten en uw VoIP account configureren op uw Netgear modem (indien die dat toelaat).
Wat moet ik nu? :?
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Niks van aan trekken.
Bij EDPnet kan je 2 simultane PPPoE sessies hebben, waarom zou je die dan niet kunnen/mogen gebruiken?

Jouw huidige set-up (Fritzbox als modem, met eigen PPPoE voor VOiP, en daarachter een router met eigen PPPoE voor internet) is perfect!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik snap wel waarom edpnet dit niet wil, proximus ook niet maar die zijn groter dus valt minder op. Ipv4 adressen zijn schaars, bij een kleinere isp zal er veel minder pool zijn dan bij een grote. Waarom de meeste providers 2 pppoe sessies toelaten is eerder klantentevredenheid, anders als je sessie niet netjes afbreekt, power outage, modem crash, stekker uit zou het kunnen dat je sessie nog open is / hangt en je dus geen connectie krijgt. Waardoor de klant weer gaat klagen, de service desk moet contacteren. Door 2 sessies te geven, is het niet erg dat er een sessie blijft hangen tot de timeout / keepalive deze opruimt.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”