eerste keer Edpnet

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
zaj
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 okt 2018, 09:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Hallo,

Heel ons leven telenet gehad omdat we boven de winkel van mijn ouders woonden en gratis hun business lijn konden gebruiken. Nu hebben we een huis gekocht en rond de kerstvakantie zouden we er in kunnen. volgens de vorige is er telefoon aansluiting maar hij heeft ook enkel nog maar telenet gehad.

de installatie kost van 200 euro zie ik echter niet direct zitten gezien ik zelf systeembeheerder ben en mijn plan wel kan trekken met netwerken. zou een woning gebouwd in 1999 al voor zien met zo een TFS2007 splitter en een goed NTP?. volgens de vorige eigenaar zijn er telefoonaansluitingen voor vaste lijn voorzien, maar daar weet ik natuurlijk niet veel mee. of zit dit allemaal in de installatiekost van 50 euro?

dan nog een vraagje over de Modem

is de meerprijs van een fritzbox 7490 het waard voor de gigabit poortjes? ik doe niets van vaste telefonie gezien mijn werk volledige gsm rekening betaald... nas functie gaan we niet gebruiken want er komt een eigen nas. ik stream intern regelmatig 4K hdr blu rays van 50-100GB naar de tv dus alles is aangesloten met gigabit. ik zou graag futureproof zijn voor fiber dus een 7430 lijkt me niet echt aangeraden, gezien de 100mbit poorten?

ik denk dat ideaal voor mij een 7530 zou zijn, gezien het enige belangerijke voor ons, snel internet is en een beetje port forwarding... maar die is nog niet gewhitelist.... enige idee wanneer? er is nog een dikke 3 maand voor we de verhuis doen.
demenne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 105
Lid geworden op: 21 jan 2011, 19:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 9 keer

Ik ben enkele maanden ook van Telenet naar EDPnet gegaan.

Voor de zekerheid heb ik eerst een Proximus lijn genomen. (soms zijn er packs met gratis installatie). Na enkele maanden ben ik dan overgeschakeld op EDPnet met de 7430. Ik heb ook een interne NAS en een gigabit netwerk. Dus de 7430 dient enkel als modem. 1 LAN poort is verbonden met mijn interne gigabitswitch. Hierdoor werkt de rest van het netwerk op gigabit snelheid.

Hier op het forum zit ook een EDPnet medewerker, Steven7, die je verder kan helpen met de overstap.
zaj
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 okt 2018, 09:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

is die bbox trouwens goed genoeg voor mijn type gebruik? als ik nu 2-3 maand proximus neem en overstap naar edp en die bbox houd..
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

De Proximus B-box krijg je in bruikleen.
Met andere woorden: deze moet je teruggeven na opzeg van het abonnement.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
zaj
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 okt 2018, 09:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:De Proximus B-box krijg je in bruikleen.
Met andere woorden: deze moet je teruggeven na opzeg van het abonnement.
gezien jij hier de fritzbox expert van het forum bent. wat is jouw mening over 7430 vs 7490 of wachten tot 7530? ( desnoods tijdelijk op fallback?)
demenne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 105
Lid geworden op: 21 jan 2011, 19:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 9 keer

Zolang je WLAN bandbreedte niet boven 100Mbps gaat, maakt het niet uit of je een 7430 of 7490 neemt. Hang er gewoon een gigabit-switch achter (verbinden via LAN poort), en je intern netwerk draait op Gbps.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

zaj schreef:wat is jouw mening over 7430 vs 7490 of wachten tot 7530? ( desnoods tijdelijk op fallback?)
Het verschil tussen de 7430 en de 7490 is voornamelijk:
  • 4 * gigabit LAN ipv 4 * 100 mbit LAN poorten.
  • WiFi AC (1300 Mbit/s) ipv WiFi N (450 Mbit/s).
  • 2 * USB 3.0 ipv 1 * USB 2.0
  • 2 PSTN poorten ipv 1 * RJ11
  • groter intern geheugen, krachtiger processor.
  • De datapump (DSL driver) is dezelfde.
De 7530 is natuurlijk een goede optie (goedkoper dan de 7490, gigabit LAN, USB 3.0, WiFi AC, ...) maar géén idee wanneer deze (en de 7590) op de whitelist komt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”