Nieuwe aansluiting: trage Wi-Fi

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Gebruikersavatar
OnyxWeapon
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:50
Locatie: Hoegaarden
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hallo


Ik kom even mijn licht opsteken bij jullie, aangezien wij met een zeer hardnekkig Wi-Fi probleem zitten met onze nieuwe Edpnet-aansluiting.
Eerlijk gezegd zijnde ben ik all out of ideas.


Situatieschets:

Momenteel hebben wij een actieve Telenet Fibernet-internetverbinding (60 Mbps/4 Mbps - 750 GB FUP), die zeer correct werkt:


Afbeelding


Wegens de recente prijsverhogingen bij Telenet, begint dit abonnement wat duur te worden in vergelijking met de concurrenten op de markt.
Overstap gepland eind juni en keuze laten vallen op Edpnet VDSL XL (100 Mbps/40 Mbps - FUP) met een Fritzbox 7430 modem-router, met een redelijke maandelijkse prijsbesparing voor ons t.o.v. Telenet.
Dit pakket aangevraagd met "installatie zonder zorgen", waarbij de installatie midden juli gebeurd is. Maar zonder dat onze Telenet-verbinding werd afgesloten, deze zouden we pas afsluiten als de Edpnet-verbinding naar behoren zou werken.

Nadat de Edpnet-technieker vertrokken was na de afspraak en de nodige installaties had voorzien, hebben wij meteen verschillende speedtests geprobeerd via de Wi-Fi én kabelverbinding en kwam ik steeds uit op een 30 Mbps downloadsnelheid. Ingebeld bij Edpnet om dit aan te kaarten, traditionele back-and-forth van traditional troubleshooting met uiteindelijk voorstel om verschillende speedtests op verschillende momenten door te sturen via een support ticket.
Deze doorgegeven aan Edpnet en na een paar dagen gaven zij aan de capaciteit van de VLAN waarop de lijn geconnecteerd is te upgraden.
Zo gezegd, zo gedaan.

Resultaat hiervan was dat de downloadsnelheid via de kabel verhoogde naar een 90+ Mbps downloadsnelheid, de Wi-Fi snelheid bleef echter rond de 30 Mbps downloadnsnelheid zweven. Volgende lijntestresultaten werden bezorgd:


Afbeelding


Dit terug aangekaart bij Edpnet, hierna hebben zij het zendvermogen van de draadloze router manueel op maximum gezet.
Doorgegeven dat dit ook geen oplossing was voor de lage snelheden.
Zij gingen het probleem verder intern bespreken.
In de tussentijd zelf wat troubleshooting gedaan met volgende conclusies:

- De bekabeling van het leverpunt tot onze woning, en bijgevolg de Fritzbox, is niet de oorzaak is van de zwakke downloadsnelheden via wifi, aangezien de maximale snelheid kan behaald worden via een netwerkkabel tussen de Fritzbox en de pc.
- Afstand tussen het apparaat en de modem-router zo min mogelijk gehouden met vrij zichtsveld tot de modem-router, zonder obstakels of muren --> geen verschil.
- Geen interferentie van andere apparaten in onze woning (andere netwerkapparaten uitgeschakeld voor de zekerheid, om dit te testen). Alsook onze Telenet-verbinding ondervindt geen enkele Wi-Fi problemen (al jaren niet), terwijl deze Telenet modem-router 2 meter van de Fritzbox staat.
- De Fritzbox eens verplaatst in de kamer (van de muur naar het centrum van de woning) om na te kijken of de fysieke locatie van de modem-router een impact had op de Wi-Fi snelheden, echter geen verschil waargenomen.
- De Fritzbox hoger geplaatst op een kast i.p.v. halve meter van het grondniveau --> geen verschil.
- Troubleshooting a.d.h.v. de Fritzbox en EDPNet Knowledge Bases: niet meteen een oplossing gevonden.
- De Fritz!App WLAN gedownload op de smartphone --> zelfde lage snelheid geregistreerd via Wi-Fi.
- 4 verschillende apparaten (Android smartphone, Windows 10 PC, Windows 10 laptop, Apple OS Macbook Pro) hebben allen de lage Wi-Fi snelheid: rond de 30 Mbps. Allen hebben ze een standaard van 802.11n, de smartphone zelfs 802.11ac.
- Op verschillende momenten van de dag de speedtest uitgevoerd, geen waarneembaar verschil.
- Standaard DNS-instellingen geprobeerd, alsook die van Google --> geen verschil
- Ipv6 geactiveerd via MyEdpnet --> speedtests uitgevoerd --> geen verschil tussen ipv4 en ipv6


Edpnet stelde voor om de hardware om te wisselen, waarbij ze een nieuwe Fritzbox 7430 hebben verstuurd en de oude mocht teruggestuurd worden naar hen.
Deze is vandaag toegekomen en produceert dezelfde lage Wi-Fi snelheden :bang:


Afbeelding


Bekabeld is alles dan weer oké:


Afbeelding


Dit terwijl de Telenetverbinding via Wi-Fi dus geen problemen geeft.
Vandaag gebeld naar Edpnet en ze gingen het verder intern navragen.

Iemand hier een idee wat ik nog kan proberen?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Iets wat wel ontbreekt in je troubleshooting: op welk Wifi kanaal werk je?

802.11n op 2.4 GHz heeft een throughput van max ~35 Mbps indien 1 antenne en een enkel 20 MHz kanaal.

Wil je meer ga je met meerdere antennes moeten werken met channel bonding, of gewoon op 5 GHz werken. De vorige AP deed dat allicht.

Je smartphone ondersteunt wel 802.11ac zeg je, maar gebruikt hij het ook effectief?

Als je met die MacBook Pro die je hebt eens Wifi Explorer wilt downloaden (gratis versie is ok), daarna mac verbinden met de AP, wifi explorer een minuutje laten draaien en dan een screenshot kan posten, zou grote hulp zijn!
Gebruikersavatar
OnyxWeapon
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:50
Locatie: Hoegaarden
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

CCatalyst schreef:Iets wat wel ontbreekt in je troubleshooting: op welk Wifi kanaal werk je?

802.11n op 2.4 GHz heeft een throughput van max ~35 Mbps indien 1 antenne en een enkel 20 MHz kanaal.

Wil je meer ga je met meerdere antennes moeten werken met channel bonding, of gewoon op 5 GHz werken. De vorige AP deed dat allicht.

Je smartphone ondersteunt wel 802.11ac zeg je, maar gebruikt hij het ook effectief?

Als je met die MacBook Pro die je hebt eens Wifi Explorer wilt downloaden (gratis versie is ok), daarna mac verbinden met de AP, wifi explorer een minuutje laten draaien en dan een screenshot kan posten, zou grote hulp zijn!

Hallo,


Hier de screenshot:

Afbeelding

Ik zit op 2.4 GHz met Edpnet en ik merk nu op dat ik bij Telenet op 2.4 Ghz en 5.0 Ghz-frequenties zit (dacht dat ik enkel op 2.4 GHz bij hen zat, aangezien de modem-router van hen al 6 jaar oud is).

Net ook even gesearched op channel bonding , daar ik hier nog niet van gehoord had.
Blijkbaar is het niet aangeraden om een 40 Mhz kanaal te gebruiken over 2.4 Ghz?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Op basis van de screenshot denk idd dat dit de oorzaak is. Betalende versie van Wifi Explorer toont nog meer info waarmee je uitsluitsel kan geven maar dit lijkt te volstaan.

Trouwens kanaal 11 is zowat het slechtste kanaal dat je kan gebruiken, kanaal 1 lijkt veel meer aangewezen, maar dit op zich gaat je geen 90 Mbps geven.

- Best is om 5 GHz te activeren als dat kan en dan daarmee te verbinden. Zie wel dat je apparaten daar dan ook werkelijk mee verbinden ipv dat ze blijven verbinden via 2.4 GHz, maar het verschil in throughput zal dit wel duidelijk maken, en op de Macbook Pro kan je dit ook zien in Wifi Explorer (netwerk in vet = netwerk waarmee verbonden is). Ik zou wel proberen van de 5 GHz geen kanaal te geven tussen de 40 en 50 aangezien ALLE 5 GHz netwerken bij jou in de buurt op die kanalen zitten (op die ene "WiFi-5.0-9699" na).

- Als 5 GHz niet beschikbaar is, bestel dan een nieuwe AP op Amazon die dit wel heeft. Probeer in tussentijd met 40 Mhz op 2.4 GHz (hopelijk gaat dat), vroeger was dit inderdaad problematisch maar met moderne hardware zou je hiermee wel snellere throughput moeten halen. Is in ieder geval het proberen waard.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

5ghz is niet beschikbaar op die Fritz. Maar op 2,4 n moet 90 mbps toch mogelijk zijn dacht ik. Het lijkt er op dat hij nu op b\g 54 mbit ( in praktijk max 30) zit . In ieder geval had topicstarter de duurdere fritz moeten nemen (geen research gedaan?) als snelheid over wifi belangrijk is.

Om dit achteraf op te lossen is een aparte AP een prima optie , afhankelijk van de UTP bekabeling kan de AP eventueel centraler en dus beter geplaatst worden.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
robokat
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 aug 2017, 21:55
Bedankt: 20 keer

Ik kan dit wel bevestigen. De FB7430 is een budgetmodel met enkel ondersteuning voor 2.4Ghz en met erg matige prestaties qua wifi performantie.

Bovendien zien we op de Wifi Explorer output dat de 2.4 Ghz band in je omgeving vrij druk gebruikt wordt.

De combinatie van de low end FB in een drukke 2.4 band is dodelijk. Er is dus niets verkeerd en er is niets dat je kan veranderen. Je mag niet beter verwachten, ik heb hetzelfde ook ervaren bij een familielid met een 7430.

De oplossing is het plaatsen van een afzonderlijk Wifi access punt. Of je zou Edpnet nog eens kunnen vragen om de FB7430 in te ruilen en de 50 euro meerprijs te betalen voor een 7490. Dat is nog de meest eenvoudige oplossing.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”