SPOED: Problemen DNS servers na overdracht Proximus -> EDPNET

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Bierten
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 maa 2017, 13:20
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Beste,

Ik ben overgestapt naar edpnet maar ik heb problemen met mijn internet verbinding.
Ik kan enkel op het internet als ik de DNS adressen verander in het toestel die verbonden moet worden. Dus mijn vaste PC is nu verbonden na het manueel instellen van de DNS servers van edpnet.
Dit gaat echter niet met gsm's, smarttv's, ...
Wifi werkt dus niet op de smartphones.

Volgens edpnet moet ik een FRITZ!Box 7430 (of hoger) aankopen aangezien de bbox3 van proximus niet optimaal werkt bij edpnet.

Kan ik nog iets veranderen of aanpassen om dit wel werkende te krijgen? Ik heb al een reset gedaan van de modem (bbox3).


Mvg,
Bart
Laatst gewijzigd door meon 13 aug 2018, 23:31, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: In titel 'DSN' vervangen door 'DNS'
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 528
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 542 keer
Recent bedankt: 10 keer

Welke DNS servers krijgt je pc als deze op automatisch staat?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bierten schreef:Volgens edpnet moet ik een FRITZ!Box 7430 (of hoger) aankopen aangezien de bbox3 van proximus niet optimaal werkt bij edpnet.
In een Fritzbox kan je alvast zelf DNS servers ingeven, in een bbox3 zit dat "verstopt".
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Tip : zet de DNS servers niet op die van je provider, maar bijvoorbeeld op 8.8.8.8, 8.8.4.4, 1.1.1.1 of 9.9.9.9. Dan kan je deze bij elke provider gebruiken.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 528
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 542 keer
Recent bedankt: 10 keer

Je kan eventueel een ander toestel DHCP server maken die dan de DNS servers uitdeelt die je wil... maar de bbox zou het ook gewoon moeten doen, we hebben duizenden klanten die deze gebruiken.
Kirun
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 jul 2018, 23:13
Bedankt: 5 keer

Bierten schreef: Dus mijn vaste PC is nu verbonden na het manueel instellen van de DNS servers van edpnet.
Dit gaat echter niet met gsm's, smarttv's, ...
Wifi werkt dus niet op de smartphones.
Zowel bij Qndroid als iOS kan je manueel de gewenste dns server instellen.
Bierten
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 maa 2017, 13:20
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Joachim schreef:Je kan eventueel een ander toestel DHCP server maken die dan de DNS servers uitdeelt die je wil... maar de bbox zou het ook gewoon moeten doen, we hebben duizenden klanten die deze gebruiken.
Het verwonderd me ook dat het niet werkt. De DNS servers van Edpnet staan nochtans vermeld in de admin (User) van de router.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 528
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 542 keer
Recent bedankt: 10 keer

Maar welke krijgt je pc als je ipconfig /all doet?
Bierten
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 maa 2017, 13:20
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Joachim schreef:Maar welke krijgt je pc als je ipconfig /all doet?
Als ik de DNS op automatisch zet krijg ik met ipconfig /all: DNS servers: 192.168.1.1
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat is niet je DNS maar je intern ip adres.
Bierten
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 maa 2017, 13:20
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

boonpwnz schreef:Dat is niet je DNS maar je intern ip adres.
Inderdaad, maar dit staat wel te lezen als ik ipconfig /all bekijk. Als ik de DNS niet op automatisch zet zie ik uiteraard de DNS servers van edpnet die ik ingegeven had.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

192.168.1.1 zal eerder het adres van de router zijn. Als de router dat als DNS server in de DHCP geeft zal de router dan vermoedelijk wel een eigen DNS forwarder/resolver draaien op poort 53.

De router zal misschien nog de DNS adressen van de vorige provider hardconfigured/hardcoded hebben en langsdaar de opzoekingen proberen doen die op de eigen forwarder/resolver binnen komen? Die opzoekingen zullen dan niet werken omdat de vorige provider geen queries van buiten haar netwerk zal willen beantwoorden.

DNS adressen die in de router ingesteld staan aanpassen dus. Ofwel naar provider ofwel naar een van de publieke diensten zoals hierboven al vermeld. Bij alternatief (misschien beter) kan je ook de forwarder/resolver uitschakelen en dan de adressen van de provider/publieke dienst in het DHCP antwoord zetten.

Let op: het kan soms zijn dat er in de router meerdere instellingen zijn voor DNS, en die zullen ook verspreid staan in andere menu's. Bv 1) DNS servers voor alles wat de router zelf van functies heeft (NTP bv). 2) DNS servers die in de DHCP antwoorden meegegeven worden. 3) DNS servers die de forwarder/resolver moet gebruiken. Kijk dus na of het overal wel aangepast is.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 09 aug 2018, 17:37, in totaal 1 gewijzigd.
Bierten
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 maa 2017, 13:20
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

CCatalyst schreef:192.168.1.1 zal eerder het adres van de router zijn. Als de router dat als DNS server in de DHCP geeft zal de router dan vermoedelijk wel een eigen DNS forwarder/resolver draaien op poort 53.

De router zal misschien nog de DNS adressen van de vorige provider hardconfigured/hardcoded hebben en langsdaar de opzoekingen proberen doen die op de eigen forwarder/resolver binnen komen? Die opzoekingen zullen dan niet werken omdat de vorige provider geen queries van buiten haar netwerk zal willen beantwoorden.

DNS adressen die in de router ingesteld staan aanpassen dus. Ofwel naar provider ofwel naar een van de publieke diensten zoals hierboven al vermeld.

Let op: het kan soms zijn dat er in de router meerdere instellingen zijn voor DNS, en die zullen ook verspreid staan in andere menu's. Bv 1) DNS servers voor alles wat de router zelf van functies heeft (NTP bv). 2) DNS servers die in de DHCP meegegeven worden. 3) DNS servers die de forwarder/resolver moet gebruiken. Kijk dus na of het overal wel aangepast is.
Het probleem met de bbox3 van Proximus is dat je geen aanpassingen kunt doen aan de DNS.
Capture.JPG
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Bierten schreef: Het probleem met de bbox3 van Proximus is dat je geen aanpassingen kunt doen aan de DNS.
Ik ken het toestel in kwestie niet, maar als die effectief de DNS IP's van de vorige provider hardcoded heeft, hij z'n eigen IP als DNS in de DHCP zet en het onmogelijk is daar een mouw aan te passen (vind ik wel redelijk straf maar soit) ga je een tweede router in je netwerk moeten zetten puur voor de DHCP server waar je wel andere IP's kan inzetten. Je zou ook met een firewall de DNS queries kunnen redirecten maar da's al wat geavanceerder.

Nog eens horen wat de anderen met meer ervaring met dat toestel zeggen want dit is wel vrij straf anders.

Noot: ik weet niet hoe Windows reageert als er geen enkele DNS-server in de DHCP-reply staat. Het zou kunnen dat Windows dan gewoon veronderstelt dat het de router de DNS-server is en dus zelf 192.168.1.1 invult. Dan zal er wellicht geen resolver/forwarder draaien op de router en dat is een andere situatie vs dat de router z'n eigen IP als DNS-server in de DHCP-reply zet omdat hij een resolver/forwarder draait.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Je bent blijkbaar niet de enige die dit probleem heeft: op het Px forum kaartte iemand 4 jaar geleden ook al idem probleem aan https://nl.forum.proximus.be/internet-1 ... vers-28652

2 jaar later nog iemand https://nl.forum.proximus.be/internet-1 ... rver-37069, waarbij specifiek wordt meegedeeld dat aanpassen DNS niét kan..
Bierten
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 maa 2017, 13:20
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ik heb tijdelijk (5 kinderen + vakantie = ramp zonder internet) een extra router geplaatst waarvan ik wel de DNS kon aanpassen om boven (met bridge) met wifi te werken. Beneden heb ik een hotspot aangemaakt met de vaste pc. De enige mogelijkheid is om een andere modem (Fritz!box) aan te kopen aangezien de dns van proximus hardcoded in de modem zitten. Waarschijnlijk een "trucje" van proximus om enkel de bbox3 te gebruiken voor proximus of scarlet.

Toch bedankt voor de respons!
Grtn Bart
Kirun
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 jul 2018, 23:13
Bedankt: 5 keer

Als snelheid niet zo belangrijk is kan je ook een bbox2 kopen voor enkele euro.
Daar kan je de dns settings wel wijzigen
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

We zijn hier toch enkele zaken door mekaar aan het slaan, denk ik ...
  • dat je 192.168.1.1 als DNS ziet op je interne LAN is toch volledig normaal. Jouw router is toch meestal een DNS server voor jouw eigen LAN.
  • dat je in een B-box3 de DNS niet kan wijzigen is een min-punt, maar een goede modem/router zou de DNS van zijn ISP moeten krijgen tijdens de PPPoE handshake. Met andere woorden: de router van een EDPnet gebruiker zou in principe automatisch de EDPNet DNS moeten krijgen. Dat dit hard-coded in de B-box3 zit, is wel een zeer triestig (maar is dat zo?) ...
  • Wat ik echter niet begrijp is waarom het niet zou werken met de Proximus DNS. Zijn deze dan niet te bereiken vanuit het EDPnet netwerk?
    Waarom werkt het dan wel bij duizenden EDPNet klanten die een B-box gebruiken?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

philippe_d schreef: [*]Wat ik echter niet begrijp is waarom het niet zou werken met de Proximus DNS. Zijn deze dan niet te bereiken vanuit het EDPnet netwerk?
In ieder geval niet vanaf TN:
ccatalyst:~ ccatalyst$ dig www.google.com @195.238.2.21

; <<>> DiG 9.10.6 <<>> www.google.com @195.238.2.21
;; global options: +cmd
;; connection timed out; no servers could be reached
Is op zich niet abnormaal dat ze die DNS servers niet beschikbaar stellen aan mensen die er niet voor betalen. Toen DNS een tijd geleden populair werd voor amplification attacks hebben heel wat ISP's die nog publieke toegang hadden hun servers ook afgeschermd. Publieke DNS servers halen hun inkomsten wel via een ander model (Google via data mining, OpenDNS via subsidiering door Cisco, etc...).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

OK, ik vroeg me het gewoon af.

Waarom werkt het dan wel bij die vele EDPNet klanten die een Bbox gebruiken?
Dat de PX DNSsen "hardcoded" in de Bbox staan, is volgens mij dus een fabeltje :-(
De Bbox hoort netjes de DNS van EDPNet te krijgen tijdens de PPPoE opbouw.

Dat je deze niet zelf kan veranderen, is iets anders, en heeft met dit probleem niets te maken: het hoort ook te werken zonder dat de klant de DNS manueel moet wijzigen ...

Zijn hier op het Forum nog EDPNet klanten met een Bbox?
Kan je eens kijken bij "Netwerkverbinding" welke DNS gebruikt wordt?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Goeie vraag.

Het bizarre is dat de screenshot hierboven wel degelijk de IP's van de EDPNet servers toont, dus hij komt ze inderdaad wel te weten. Nu, het is niet duidelijk of dat hij dan ook effectief die IP's gebruikt voor de DNS requests die binnenkomen op de router.

Als het hardcoded-scenario wel zou kloppen, is het immers best mogelijk dat hij die EDPNet servers enkel gebruikt voor z'n eigen diensten (NTP bv) maar de hardcoded servers gebruikt voor de DNS requests die vanuit de LAN komen.

Soit, heb het toestel in kwestie niet dus ik kan dit helaas niet verder onderzoeken...
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik zou gewoon een factory reset doen van die BBOX3 en dan gewoon even terug de edpnet login gegevens instellen. Grote kans dat het ok is.
Bierten
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 maa 2017, 13:20
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Bedankt voor de tip maar dit heb ik al twee keer gedaan. Zonder succes.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik gok meer op een defecte B-box, dan op een structureel probleem.
En van die "hardcoded" DNS op de B-box heb ik ook nog geen bewijs gezien.
Als dat waar zou zijn, zou geen enkele EDPNet klant een B-box3 kunnen gebruiken.

Het enige wat wel vaststaat is dat je de DNS niet manueel kan wijzigen, die wordt meegestuurd door jouw provider naar de router via DHCP ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”