Fritzbox fout? Gesprekken gefactureerd op inbound line

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Collega's UB (en meelezende EDP medewerkers)

Kan iemand me een logische verklaring geven voor onderstaand fenomeen...?

Ik verwonderde me de laatste tijd enigzins over het feit dat ik bij EDP gesprekskosten moest betalen, daar waar mijn EDP lijn in de fritzbox enkel als inkomende lijn is gedefinieerd. Omdat het deze maand wel écht begon op te vallen heb ik eens op de myedp pagina mijn gedetailleerde gesprekken opgevraagd.

Groot is mijn verwondering als ik dit bekijk.

1/ Het SOURCE nummer (dus dit is wat ik verwacht van waar het gesprek is opgestart) is telkens het nummer van de bestemmeling die we bellen.
2/ Je zou dan denken, de twee kolommen zijn omgewisseld, MAAR: Het DESTINATION nummer is NIET mijn EDP-telefoonnummer (maar wel het WEEPEE nummer dat eveneens geconfigureerd is als INKOMEND only (kan moeilijk anders: er staat zo goed als geen krediet op dat account)
3/ Uitgaande gesprekken gaan bij ons via een VPN via een SIP account op de FB op mijn kantoor, dus nooit over één van de inkomende lijnen.

Ik heb voor de zekerheid even mijn sip accounts nagekeken: die staan allemaal correct geconfigureerd naar hun respectievelijke registrars..

Iedere suggestie is welkom..
SNAG-0001.jpg
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Vind je die gesprekken terug:
  • - in de call list van de FB thuis?
    - in de call list van de FB op kantoor?
De Fritzbox zal uitgaande gesprekken via een alternatieve lijn uitsturen, indien de default lijn (FB kantoor) niet bereikbaar is (vb VPN tijdelijk uit).

De verwarring op de EDPnet factuur kan ik niet verklaren, misschien stuur je jouw Weepee nummer mee bij uitgaande EDPnet calls?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

de call list op mijn FB komt in ieder geval niet straf overeen met die van EDP (soms kloppen de tijden, maar dan is de gespreksduur way off)...
de call list op kantoor kan ik maar binnen 2 weken bekijken, wegens verlof ..

Ik dacht ook even aan een "alternatieve routering" maar in mijn FB staat de optie voor "substitute connection" niet aangevinkt. En "outgoing connection" staat ook ingesteld op de VPN verbinding. Een gehacked account is ook niet direct een oorzaak: alle nummers kloppen, dus geen rare internationale oproepen etc..

Ik heb ook de phone number accounts gecheckt, en overal staat het nummer dat hoort bij de account ingevuld. Tenzij er ergens een plaats is die ik over het hoofd zie waar dit nog kan ingevuld staan..

Ik heb "onze man ter plaatse die altijd meeleest" :) ook al even gewezen op deze thread
SNAG-0002.jpg
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het lijkt er een beetje op dat die FB op je kantoor de calls terugstuurt...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Kan je niet inloggen op de FB op het werk als je via VPN geconnecteerd bent?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Het wordt nog interessanter: ik heb mijn vaste edp lijn verwijderd uit de FB config: er komt dus 200% zeker niets meer binnen of buiten via dat nummer.

Wat blijkt: er worden nog steeds gesprekken gefactureerd.

Ik had dan even een aha-moment: inkomende gesprekken op de EDP lijn worden doorgeschakeld naar mijn andere lijn !! Dat zou verklaren dat het destination nummer van die bellers steeds mijn (andere) voip lijn is. Want als ik me goed herinner heb ik ooit eens een doorschakeling geactiveerd omdat mijn edp nummer een tijd niet werkte wegens een configuratieprobleem.

Ikke dus snel naar de myedp pagina, maar tot mijn verwondering staat daar bij mijn nummer geen enkele doorschakeling geactiveerd. Volgens mij is dus iets misgelopen in de backbone waardoor ergens die doorschakeling nog aktief staat, maar niet meer zichtbaar/aanpasbaar is op de myedp pagina..

EDP ticket aangemaakt... Ben nieuwsgierig wat de helpdeskmadammen bij EDP er nu weer gaan van bakken.

T

PS: had Joachim gevraagd om even mee te denken, maar die geeft niet thuis... In verlof aan één of ander exotisch strand zeker :angel:
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Helpdesk EDP:
We zullen op maandag samen met onze NOC team controleren, of deze doorschakeling niet blijven hangen is op onze servers.

We houden u verder op de hoogte.
Ik ben in blijde verwachting van een oplossing... 'k heb er zo half en half al eens aan gedacht om een doorschakeling naar mijn EDP nummer in te stellen op datzelfde nummer... Curieus of dat zou werken (of dat ik de boel daarmee helemaal opblaas :) )

Edit: ga eens moeten vragen wélke maandag ze juiste bedoelden, want voorlopig nog niets gehoord...
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

"Hallo helpdesk mevrouw van EDPNET.. Maandag is reeds lang voorbij... En jullie ticket staat nog steeds op status "to-do'.. Waarom hoor ik niets van jullie??"

Mijnheer, we hebben een ticket aangemaakt voor onze interne dienst, maar die hebben nog niet gereageerd. Maar ik zie wel dat uw gesprekken nog steeds worden doorgeschakeld..
:bang: :bang: :bang: :bang:
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”