Fritzbox fout? Gesprekken gefactureerd op inbound line

tdemeyer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 19 Jan 2013
Locatie: Ronse
Bedankt: 14 keer
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Fritzbox fout? Gesprekken gefactureerd op inbound line

Berichtdoor tdemeyer » 30 Jul 2018, 11:45

Collega's UB (en meelezende EDP medewerkers)

Kan iemand me een logische verklaring geven voor onderstaand fenomeen...?

Ik verwonderde me de laatste tijd enigzins over het feit dat ik bij EDP gesprekskosten moest betalen, daar waar mijn EDP lijn in de fritzbox enkel als inkomende lijn is gedefinieerd. Omdat het deze maand wel écht begon op te vallen heb ik eens op de myedp pagina mijn gedetailleerde gesprekken opgevraagd.

Groot is mijn verwondering als ik dit bekijk.

1/ Het SOURCE nummer (dus dit is wat ik verwacht van waar het gesprek is opgestart) is telkens het nummer van de bestemmeling die we bellen.
2/ Je zou dan denken, de twee kolommen zijn omgewisseld, MAAR: Het DESTINATION nummer is NIET mijn EDP-telefoonnummer (maar wel het WEEPEE nummer dat eveneens geconfigureerd is als INKOMEND only (kan moeilijk anders: er staat zo goed als geen krediet op dat account)
3/ Uitgaande gesprekken gaan bij ons via een VPN via een SIP account op de FB op mijn kantoor, dus nooit over één van de inkomende lijnen.

Ik heb voor de zekerheid even mijn sip accounts nagekeken: die staan allemaal correct geconfigureerd naar hun respectievelijke registrars..

Iedere suggestie is welkom..

SNAG-0001.jpg

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 13781
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2230 keer
Recent bedankt: 18 keer
Uitgedeelde bedankjes: 617 keer
Contact:

Re: Fritzbox fout? Gesprekken gefactureerd op inbound line

Berichtdoor philippe_d » 30 Jul 2018, 13:11

Vind je die gesprekken terug:
    - in de call list van de FB thuis?
    - in de call list van de FB op kantoor?
De Fritzbox zal uitgaande gesprekken via een alternatieve lijn uitsturen, indien de default lijn (FB kantoor) niet bereikbaar is (vb VPN tijdelijk uit).

De verwarring op de EDPnet factuur kan ik niet verklaren, misschien stuur je jouw Weepee nummer mee bij uitgaande EDPnet calls?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

tdemeyer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 19 Jan 2013
Locatie: Ronse
Bedankt: 14 keer
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Re: Fritzbox fout? Gesprekken gefactureerd op inbound line

Berichtdoor tdemeyer » 30 Jul 2018, 13:28

de call list op mijn FB komt in ieder geval niet straf overeen met die van EDP (soms kloppen de tijden, maar dan is de gespreksduur way off)...
de call list op kantoor kan ik maar binnen 2 weken bekijken, wegens verlof ..

Ik dacht ook even aan een "alternatieve routering" maar in mijn FB staat de optie voor "substitute connection" niet aangevinkt. En "outgoing connection" staat ook ingesteld op de VPN verbinding. Een gehacked account is ook niet direct een oorzaak: alle nummers kloppen, dus geen rare internationale oproepen etc..

Ik heb ook de phone number accounts gecheckt, en overal staat het nummer dat hoort bij de account ingevuld. Tenzij er ergens een plaats is die ik over het hoofd zie waar dit nog kan ingevuld staan..

Ik heb "onze man ter plaatse die altijd meeleest" :) ook al even gewezen op deze thread

SNAG-0002.jpg

Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3479
Lid geworden op: 22 Feb 2005
Bedankt: 425 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 423 keer

Re: Fritzbox fout? Gesprekken gefactureerd op inbound line

Berichtdoor Joe de Mannen » 30 Jul 2018, 13:35

Het lijkt er een beetje op dat die FB op je kantoor de calls terugstuurt...
J.

on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3151
Lid geworden op: 05 Mei 2006
Bedankt: 246 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer

Re: Fritzbox fout? Gesprekken gefactureerd op inbound line

Berichtdoor on4bam » 30 Jul 2018, 15:06

Kan je niet inloggen op de FB op het werk als je via VPN geconnecteerd bent?

tdemeyer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 19 Jan 2013
Locatie: Ronse
Bedankt: 14 keer
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Re: Fritzbox fout? Gesprekken gefactureerd op inbound line

Berichtdoor tdemeyer » 09 Aug 2018, 19:24

Het wordt nog interessanter: ik heb mijn vaste edp lijn verwijderd uit de FB config: er komt dus 200% zeker niets meer binnen of buiten via dat nummer.

Wat blijkt: er worden nog steeds gesprekken gefactureerd.

Ik had dan even een aha-moment: inkomende gesprekken op de EDP lijn worden doorgeschakeld naar mijn andere lijn !! Dat zou verklaren dat het destination nummer van die bellers steeds mijn (andere) voip lijn is. Want als ik me goed herinner heb ik ooit eens een doorschakeling geactiveerd omdat mijn edp nummer een tijd niet werkte wegens een configuratieprobleem.

Ikke dus snel naar de myedp pagina, maar tot mijn verwondering staat daar bij mijn nummer geen enkele doorschakeling geactiveerd. Volgens mij is dus iets misgelopen in de backbone waardoor ergens die doorschakeling nog aktief staat, maar niet meer zichtbaar/aanpasbaar is op de myedp pagina..

EDP ticket aangemaakt... Ben nieuwsgierig wat de helpdeskmadammen bij EDP er nu weer gaan van bakken.

T

PS: had Joachim gevraagd om even mee te denken, maar die geeft niet thuis... In verlof aan één of ander exotisch strand zeker :angel:

tdemeyer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 19 Jan 2013
Locatie: Ronse
Bedankt: 14 keer
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Re: Fritzbox fout? Gesprekken gefactureerd op inbound line

Berichtdoor tdemeyer » 14 Aug 2018, 12:47

Helpdesk EDP:

We zullen op maandag samen met onze NOC team controleren, of deze doorschakeling niet blijven hangen is op onze servers.

We houden u verder op de hoogte.


Ik ben in blijde verwachting van een oplossing... 'k heb er zo half en half al eens aan gedacht om een doorschakeling naar mijn EDP nummer in te stellen op datzelfde nummer... Curieus of dat zou werken (of dat ik de boel daarmee helemaal opblaas :) )

Edit: ga eens moeten vragen wélke maandag ze juiste bedoelden, want voorlopig nog niets gehoord...

tdemeyer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 19 Jan 2013
Locatie: Ronse
Bedankt: 14 keer
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Re: Fritzbox fout? Gesprekken gefactureerd op inbound line

Berichtdoor tdemeyer » 16 Aug 2018, 18:25

"Hallo helpdesk mevrouw van EDPNET.. Maandag is reeds lang voorbij... En jullie ticket staat nog steeds op status "to-do'.. Waarom hoor ik niets van jullie??"

Mijnheer, we hebben een ticket aangemaakt voor onze interne dienst, maar die hebben nog niet gereageerd. Maar ik zie wel dat uw gesprekken nog steeds worden doorgeschakeld..


:bang: :bang: :bang: :bang:


Terug naar “EDPnet (LaTribu)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten