Geen keuze om 'Doe Het Zelf' installatie te doen

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zit bij Orange (tevreden), maar zou edpnet VDSL terug willen nemen, aangevuld met mijn satelliet.

Van 2010-2014 had ik edpnet
ervoor 1 jaar Belgacom (proximus). Dus een NTP2007 fiche door hen geïnstalleerd.

Komt het doordat ik al lang geen klant meer ben, dat ik een Test&Label installatie moet laten doen? Kan dit niet manueel via helpdesk uitgeschakeld worden? Heb nochtans aangeduid geen fritzbox te moeten hebben (heb er hier 2 liggen)

Is dit nieuw?
"... tenslotte worden voorzien van een Circuit ID"

Ik moet gewoon telefoonkabel van NTP2007 op de VDSL poort (helemaal links) koppelen. Dit ook gedaan toen ik edpnet nam in 2010.
Bijlagen
edpnet.jpg
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Je lijn is niet actief dus liet er iemand ter plaatse komen al is het maar om lijn te patchen op hoek van de straat.

Logisch dat daar kosten aan verbonden zijn.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Is iemand van Proximus die langskomt om de lijn te activeren. Is gewoon een kost die EDPnet doorrekent aan de klant dewelke je niet moet betalen als je lijn momenteel al geactiveerd is. Dus mocht Proximus gratis installatie en activering doen kan je enkele dagen bij hun klant worden en dan overschakelen naar EDPnet denk ik.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

is wel 50 € setupkost + 50 € installatiekost.

Hoe komt het dan dat in 2010, jaar nadat Belgacom NTP2007 geïnstalleerd had, ik edpnet nam, ik enkel 50 € activatie moest betalen. Geen installateur die ter plaatse komt.

2018:
Je moet technieker laten komen :eek:
edpnet2.jpg
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 528
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 542 keer
Recent bedankt: 10 keer

Beste, dit heeft te maken we de keuzes die je maakt tijdens het bestelproces (we kunnen geen rekening houden wat je voor je huidige abonement had), je mag steeds bij de bestelling als opmerking meegeven dat de telecom installatie niet nodig is omdat de NTP2007 nog steeds aanwezig is, ze zullen deze dan manueel van uw order verwijderen.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 953
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 50 keer

Beste Joachim, ik ben zelf ook nog tevreden EDPnet klant geweest dus niets dan lof.

Wat mij verbaasd is dat je schrijft dat jullie geen rekening kunnen houden met wat de vorige provider was: is dit niet zo eenvoudig als in de bestelprocedure de vraag te stellen?
Ik maak nu zelf een situatie mee van inefficiëntie bij de afhandeling van een wijziging in een telecomcontract en het is straf dat we anno 2018, met zoveel middelen ter beschikking, zo eenvoudige dingen niet kunnen voorkomen.

Uiteraard weet niet iedereen wat een NTP2007 is, dat is toch eenvoudig op te lossen door een afbeelding te laten zien, niet?
Op die manier sparen jullie werk uit van techniekers, voor u om hier te helpen - waarvoor ook niets dan lof - en misnoegde klanten die vooraf niet zo goed op de hoogte zijn en achteraf evt alsnog de rekening moeten betalen of dat er ook nog eens getouwtrek moet volgen....

Just my 2c
Heppie NY!
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 528
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 542 keer
Recent bedankt: 10 keer

Tja, op zich geen gek idee, ik neem het mee :)
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Ter info: het wilt niets zeggen dat er een NTP hangt & dat er vroeger een actieve lijn is geweest.
Per KVD is er maar een aantal VDSL2 poorten. Deze worden na opzeg dus ook vaak gebruikt voor andere lijnen. (Uw jumpering wordt dus verwijderd).
Bij heractivatie op zo'n lijn is er dus al minstens een tussenkomst op de KVD nodig. Om eventuele problemen te voorkomen (slechte documentatie, oxidatie, vochtindringing etc) kan je dan beter ook ineens een test & label nemen.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

@Joachim: Had via ticket gevraagd of test&Label noodzakelijk was. Kreeg als antwoord: 'JA!'. Kon geen speld tussen steken.

Via reseller (op zijn verantwoordelijkheid) lukt dat wel. :-o

Ik had ook gezegd 'op eigen risico'.... Kan er daar geen veld toegevoegd worden om Test&Label weg te laten 'op eigen risico' en in slechtste geval nadien een 'Test & Label' te laten doen, tegen betaling?

Kan natuurlijk zijn dat de paren geswitcht worden. Handig om te weten, maar als hij niet synct ga ik de paren veranderen.

Jullie zijn mijn laatste VDSL operator geweest, voorheen Proximus met NTP2007. Waarom 'eisen' jullie dan test&label? Zo duw je uw potentiële klanten naar de concurrentie, waar 'ALL-in' 69 € is.

Soit, hier lang een edpnet Citroen Berlingo 'camionette' gezien in stationsstraat in Oostkamp. Laatste jaar niet meer, misschien is hij verhuisd. :cry:
Hij kon mijn 'test & Label' doen
Froggy
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 jul 2018, 02:54
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 4 keer

@Joachim: ik kan in mijn ervaring enkel onderschrijven wat satsurfer vertelt.
Wij wilden EDPnet nemen, maar ondanks we de installatie volledig zelf konden doen zei de persoon aan de helpdesk dat het verplicht is een telecominstallatie uit te voeren (+ 50€) als er op het moment van de aanvraag geen abonnement actief is op de proximus-lijn.
Enkel voor die reden hebben we internet en bellen van United Telecom gekozen i.p.v. EDPnet.
Ik stel nu de vraag opnieuw: een familielid is verhuisd en vraagt mij welke internet provider te nemen. Aangezien de proximus lijn die er binnenkomt niet actief is zal ik opnieuw Internet en Bellen aanraden (59 €) ipv. EDPnet (100 €), tenzij je me kan bevestigen dat EDPnet dit laat vallen.
Er hoeft echt niemand langs te komen. Het NTP2007 doosje kan ik zelf plaatsen als dat absoluut moet, ik heb er nog één op overschot.
Bij heractivatie op zo'n lijn is er dus al minstens een tussenkomst op de KVD nodig.
Ben je hier zeker van? Ik spreek je niet tegen, maar onze internetverbinding ging al VOOR de (overigens zeer eigenwijze en respectloze) installateur langs kwam .
Deze heeft een NTP2007 doosje geplaatst ZONDER dit te labelen (of wat bedoelt men met "labelen"? er plakt geen circuit id of andere identificatie op). Na zijn interventie hadden we geen internet meer (en uiteraard ook geen telefoon).
Ik heb het NTP2007 doosje terug verwijderd en alles terug aangesloten zoals het was. Tot nu toe geen klachten. Zeer stabiele verbinding.
telenut
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jul 2014, 08:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Ik kan enkel bevestigen dat die kosten er zullen zijn.

Heb een week klant geweest bij scarlet, was niet tevreden en heb direct overschakeling gevraagd naar EDPnet. Dacht: binnen 2 weken niet tevreden= geld terug.
Aangezien ik geen 6 maand klant bleef heeft mijn mijn lijn wel degelijk fysiek afgesloten om ze daarna fysiek terug aan te sluiten...
heb een maand zonder internet gezeten en de activatiekosten 2 keer moeten betalen.
Gebruikersavatar
EDPnet
ISP Official
ISP Official
Berichten: 383
Lid geworden op: 04 apr 2005, 12:33
Locatie: St.-Niklaas, .be, .eu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 153 keer

Om even wat duidelijkheid te scheppen. Edpnet haalt geen voordeel uit het opleggen van een test&label interventie. Het is tevens een rem voor de klant om bij ons te bestellen. De reden waarom we hier echter wel voorzichtig mee omspringen en ook onze teams instrueren om de test&label zoveel mogelijk toe te passen heeft te maken met het feit dat we niet kunnen garanderen op welk koperpaar een dienst zal geactiveerd worden. Ook niet indien de klant reeds een actieve DSL heeft bij een andere operator en een migratie aanvraagt naar ons. Ook dan kan het voorvallen dat Proximus verkiest om de lijn te swappen (VDSL kan niet op elk koperpaar waarop ADSL mogelijk is bijvoorbeeld). Kortom, het blijft vaak koffiedik kijken, ook voor ons.

Zoals jullie kunnen vermoeden krijgen we heel vaak de vraag om deze kost te droppen door klanten "van alle slag". Vaak blijkt achteraf dat er dan toch problemen ontstaan om het juiste koperpaar te lokaliseren. Als we dan een interventie dienen te bestellen dan is dit voor ons veel complexer/kostelijker dan indien we dit meteen bij de oplevering als een zogenaamde Telecom interventie kunnen bestellen.

Long story short, volgende instructie hebben we aan ons commerciëel team meegegeven. Indien de klant vraagt om de test&label (telecom) te droppen, vraag dan of de klant beschikt over een NTP2007. Wij eisen dan schriftelijk van de klant zowel de melding dat er een NTP2007 aanwezig is alsook de melding dat de klant akkoord gaat om de test&label te droppen. Dit biedt ons een minimale indekking/zekerheid dat de klant technisch op de hoogte is en bewust het risico wil nemen. Ik zal persoonlijk nog even deze maatregel herhalen naar het commerciële team met doorverwijzing naar deze thread.

Let wel, in sommige zeldzame scenario's is het mogelijk dat we zonder test&label bestellen op vraag van de klant en dat Proximus ons toch een test&label oplegt. Dan kunnen we enkel maar dit communiceren naar de klant en zijn akkoord voor de kost vooralsnog vragen.
internet, fiber & telephony
Froggy
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 jul 2018, 02:54
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 4 keer

Bedankt EDPNet voor de uiteenzetting.

Puur uit curiositeit:
:???: Wat is er zo magisch(?) aan een NTP2007 doosje? Waarom is dit nodig?
Dat van ons heb ik verwijderd (omdat het niet werkte). Koperpaar steekt nu rechtstreeks in de modem en merk geen verschil op plaatsen waar dit wel geplaatst is.

:???: Waarom is een test & label zo 'noodzakelijk' ?
- Test: als de lijn jaren geleden goed genoeg was, waarom nog eens testen? Wat doet men bij een slecht meetresultaat? Een nieuw koperpaar trekken? :?
- Label: er komen bij ons 2 koperparen toe. als we er blindelings 1 aansluiten hebben we 50% kans dat het de juiste is. Waarom moet de klant het exacte Circuit ID kennen? Proximus moet toch een overzicht hebben welke koperdraden in een bepaalde woonst (EAN-nummer) toekomen.

Praktisch:
Kunnen we een bezoek van een installateur vermijden (onvoorziene situaties buiten beschouwing gelaten) als we:
- het (proximus-)telefoonummer kennen dat ooit actief was op het koperpaar?
- het andere ID van Proximus kennen: soort virtueel telefoonnummer (maar verschillend van het telefoonnummer waarop we bereikbaar waren op diezelfde lijn)?
- toch het CID loskrijgen bij Proximus?

Volgens mij kan Proximus op basis van 1 van deze gegevens perfect het juist koperpaar identificeren. Weigeren ze dit dan aan EDPnet door te geven?
Dit is zeker niet kritisch bedoeld naar EDPnet. Ben gewoon benieuwd wat ik over het hoofd zie.
De meeste aansluitingen bij een aantal kennissen en familie heb ik gedaan zonder dat er een installateur langs kwam, waardoor ik altijd de indruk had dat alles op afstand gebeurde. Bij de enkele keren dat men dit verplichtte leek me dit een totaal overbodige interventie, enkel bij een Telenet-aansluiting is de installateur een straatlantaarnpaal opgekropen om een filter te verwijderen. Mee eens dat je dat beter niet aan de klant overlaat.
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 528
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 542 keer
Recent bedankt: 10 keer

Op een raw copper lijn heeft een NTP2007 eigenlijk weinig (lees geen) nut.

Maar toch is hij verplicht omdat je eventueel kan terugschakelen naar een normale PSTN lijn, en daar is hij wel nuttig. Verder moet hij ook detecteerbaar zijn troubleshooting, en als je hem weglaat durven ze daar wel problemen van maken.

Bovendien heeft hij ook nut als duidelijke markeerpunt van je lijn.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

hm ik heb pas edpnet adsl besteld en heb de ntp2007 met circuitID er nog hangen van toen ik scarlet had, en werkte prima..

Zal ticket maken om de test/label te laten droppen.
Misschien ben ik dan ook nog sneller aangesloten ook...
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”