Proximus FTTH => EDPnet FTTH: al 2 weken geen internet

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Plaats reactie
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb al meer dan een jaar FTTH van Proximus, en vanaf het moment dat EDPnet dit aanbiedt heb ik een overstap aangevraagd inclusief easy-switch. Na ongeveer een week wachten (maandag 28 mei) zie ik vanop mijn werk dat mijn aansluiting geactiveerd is, krijg ik PPPoE logingegevens en zie ik dat mijn proximus abonnement opgezegd is. Thuisgekomen versteek ik zoals aangegeven op de EDPnet wiki de ethernetkabel tussen mijn router en de ONT in de tweede poort van de ONT. Ik zie dat de lampjes aan die poort beginnen branden. Ik wijzig ook de PPPoE gegevens in de router, maar die kan geen verbinding maken. Op aanraden van Joachim vraag ik een testmodem (fritzbox) aan. Dan moet de helpdesk geen moeilijke openWRT router gaan ondersteunen. Na een week wachten op die modem (mijn pakje bleef 3 werkdagen steken in de laatste stap voor de cubee muur), heb ik die aangesloten en ingesteld. Zoals verwacht kreeg ik weeral geen verbinding.

Daarop stuurt EDPnet me (gratis onder voorwaarden) een technieker (vrijdag 8 juni), waar ik weerom een paar dagen op moest wachten. Ik was zelf niet thuis, maar mijn buren hebben hem binnen gelaten. Het enige wat die technieker kon doen was vaststellen dat ik alles juist geïnstalleerd had. En alles was juist ingesteld... Volgens mijn buren zei de technieker dat er iets mis is op het proximus netwerk, maar gelooft proximus dat niet. (Op de ONT branden de power, optical en lan lampjes groen). Ze zouden vandaag (dinsdag 12 juni) opnieuw iemand langssturen voor 16u30. Mijn buren hebben niemand gezien om 16u45. Dan heb ik nog maar eens de helpdesk gebeld. Die vertelden me dat er een technieker aan de straatkast heeft gewerkt. Ik had dat nog niet gezien, aangezien de interventierapporten pas een dag later op de issuetracker verschijnen. Helaas werkt m'n internet nog steeds niet... Ze willen nog eens een technieker langssturen, maar ik heb geen idee hoe die het probleem gaat oplossen. Dat is zeker aangezien mijn vorige abonnement bij proximus bewijst dat er niets mis is met mijn installatie binnen. Ik kan ook niet aan m'n buren blijven vragen een technieker binnen te laten, en ik kan zelf ook maar zelden in een voorgesteld tijdslot aangezien ik overdag werk.

Wat me, behalve de technische problemen, vooral stoort is dat er telkens meerdere dagen gaan tussen het updaten van support tickets. Op die manier gaat het heel traag.

Ik heb ook eens gepolst ze niet voor een tijdelijke oplossing konden zorgen in de vorm van een simkaart met veel data (ongeveer 20GB). Na 2 weken met 6GB begint dat bytes tellen echt onmogelijk te worden. Ze hebben me eerst gewoon hun commerciëel aanbod aangeboden. 2GB voor €20... Nadat ik vertelde dat ik nood heb aan 20GB en bereid ben mijn vaste lijn te beginnen betalen daarvoor (€45), hebben ze gewoon mijn ticket gesloten zonder antwoord.

edit: Het volledige support ticket kan je hier vinden: https://familienijs.be/owncloud/index.p ... D8xfGg5zik .

Wat me ook opvalt is dat op verschillende plaatsen mijn adres fout is: mijn busnummer ontbreekt. Soms worden enkel straat en huisnummer afgebeeld. De UTAC (het nummer op mijn aansluitpunt) komt wel overeen met het nummer welk in een ander support ticket staat.

Weet er iemand hoe het netwerk FTTH netwerk van proximus in elkaar zit en hoe ik eventueel zelf uitzoeken of proximus of EDPnet een fout hebben gemaakt? Ik heb de indruk dat de techniekers van zowel EDPnet als Proximus nog niet goed weten hoe alles werkt met FTTH.

TL;DR
ONT geeft aan dat alles werkt
Proximus beweert dat hun netwerk werkt
EDPnet beweert dat het netwerk van proximus niet werkt
EDPnet zegt dat mijn installatie juist is geconfigureerd
Router beweert geen PPPoE verbinding te kunnen maken
=> Waar zit de fout?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Eigenlijk erg dat je zowat zelf de troubleshooting moet kunnen doen op apparatuur die de jouwe niet is...
Computer(k)nul
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

depeje schreef:Die vertelden me dat er een technieker aan de straatkast heeft gewerkt.
Voor FTTH aan een straatkast gewerkt ?? "volgens mijn weten" hebben ze alleen kasten met fibers in de ROP voor VDSL (internet/TV/telefonie) !
Normaal gezien zijn er nog geen fiberkasten op straat met splicers voor FTTH ... buiten dat daar ergens ene in testfase staat !

Is weer vingerdik gissen, is ook een nieuwe technologie met zijn kinderziektes en jij bent er de dupe van !
Misschien is die 2de poort nog in "Lock" toestand ? of zijn de inlog gegevens niet correct ?
Probeer eens alle 4 poorten … vind het al straf dat je van poort moet veranderen in de ONT, zie het nut er niet van in maar zal zijn reden wel hebben zekers ?

Wat heb je gedaan met je vorige systeem van Proximus die was gekoppeld aan de ONT ?

Staat er bij de UTAC ook de poort aangeduid ==> 1-1, 1-2, 1-3, 1-4 (UNI ethernet poort) ?

Een goede raad ==> zie dat je thuis bent voor te horen wat er verteld word ==> is nogal nijg technisch ==> en misschien kan jij dan betere vragen stellen aan de technieker ==> PS: kan er geen technieker op zaterdag komen of na de normale werkuren s' avonds ?
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Vorig jaar heeft er ook eens een technieker van proximus bij een panne in "een straatkast" iets moeten vervangen. Dus ik denk dat er weldegelijk een straatkast moet zijn... En in de kelder van mijn gebouw hangt ook een optische splitter in een 19" rack. Dat kunnen ze misschien ook bedoelen met "straatkast"?

Uiteraard heb ik al alle 4 poorten gebruikt. Enkel bij poort 2 gaan de lichtjes aan als ik de kabel insteek. Op mijn bestelformulier staat UTAC 1-2. Op mijn optisch terminatiepunt (waar de UTAC op staat geschreven) heb ik ook de fiber in de andere poort gestoken. Toen had m'n ONT geen optisch signaal meer.

Mijn buren wisten te zeggen dat je de technieker ook tussen 16u en 20u kan laten komen. Maar 16u is nogal vroeg voor mij. Dat wil ik maar 1x doen. En ze hebben al 2x iemand gestuurd, waarvan die 1x niet aan mijn voordeur is geweest maar mijn buren wel standby waren.

Het vorige systeem, de openWRT router, hangt klaar om terug aangekoppeld te worden eens de fritzbox bewezen heeft een PPPoE verbinding op te kunnen zetten. Mijn BBox3 heb ik teruggestuurd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

depeje schreef: TL;DR
ONT geeft aan dat alles werkt
Proximus beweert dat hun netwerk werkt
EDPnet beweert dat het netwerk van proximus niet werkt
EDPnet zegt dat mijn installatie juist is geconfigureerd
Router beweert geen PPPoE verbinding te kunnen maken
=> Waar zit de fout?
De fout zie m.i. duidelijk bij Proximus, gezien jouw PPPoE request niet aankomt bij EDPNet.
Ik neem nu even aan dat EDPNet jou de correcte PPPoE login gegeven heeft (een verkeerde login zou een andere foutcode geven in de FritzBox logs).

Vanaf de LEX komt jouw FFTTH signaal samen met alle (EDPNet) VDSL2 klanten samen op één VLAN. Indien er een probleem zou zijn bij EDPNet, dan zou dat ook een impact hebben op alle VDSL2 klanten in jouw regio ...

Ik begrijp dat het voor jou frustrerend is, om van het kastje naar de muur gestuurd te worden. Als klant is het niet jouw probleem of dit nu de schuld van PX of EDPNet is ...
Maar hier staat EDPNet met de rug tegen de muur, en volledig overgeleverd aan de "goodwill" (of onkunde) van Proximus.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

depeje schreef:Vorig jaar heeft er ook eens een technieker van proximus bij een panne in "een straatkast" iets moeten vervangen. Dus ik denk dat er weldegelijk een straatkast moet zijn... En in de kelder van mijn gebouw hangt ook een optische splitter in een 19" rack. Dat kunnen ze misschien ook bedoelen met "straatkast" ?
Als ik naar de kelder ga dan zeg ik "ik ga naar de kelder" maar dat is mijn gedacht !

In de kelder ==> een 19 rack, steken daar ook misschien ONT toestellen in of enkel de splicer (fiber splitter) ?
Van in het gebouw van Proximus tot bij u in het appartement moet je bezien als 1 lijn ==> en is volledig passief.
In de kelder kan men natuurlijk ook fiber in en uittrekken en her-steken maar zou niet mogen indien geen echte rede !

De ONT staat binnen in je appartement voor jou alleen ==> en toch veranderen naar poort 1-2 ==> dat is gelijk een shared ONT dan ...
VB: Shared daarmee bedoel ik dat ze in sommige appartementen de ONT in de kelder zetten en daar per ONT maximum 4 verschillende klanten kunnen aan koppelen (RJ 45) !
Ik veronderstel dat die vorige poort dan gewoon inactief (locked) is gezet en later terug kan geactiveerd worden voor een Proximus klant …

Het terminatiepunt (ONTP) heeft maar 1 actieve fiber uitgang in je appartement !

@philippe_d, zijn van die gevallen waar je dan binnengaat bij de klant en de opmerking krijgt "ge zijt al den 10de die hier komt kijken !".
De technische kennis gaat de laatste jaren gewoon verloren, hopelijk is hun technische database correct bij Proximus, maar zo te lezen …… !
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ja de kans lijkt me groot dat hun database niet in orde is, aangezien ze altijd mijn adres op dezelfde manier fout schrijven.

Edit: Ik heb net de melding gekregen dat, na een aanpassing van de netwerkconfiguratie, er een PPPoE verbinding tot stand is gekomen. Deze avond als ik thuis ben zal ik dat eens verifiëren :) . Nu hoop ik dat dit niet komt doordat ik mijn logingegevens hier even publiek had gemaakt en iemand anders die nu zelf gebruikt :/

Edit2: Het werkt!!! :banana: :beerchug: :bdaysmile:
Ik zal ze nog vragen wat er juist veranderd is. Gewoon uit curiositeit.
Bssoft schreef:De ONT staat binnen in je appartement voor jou alleen ==> en toch veranderen naar poort 1-2 ==> dat is gelijk een shared ONT dan ...
Dat staat ook zo op hun wiki.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

depeje schreef:Edit2: Het werkt!!! :banana: :beerchug: :bdaysmile:
Ik zal ze nog vragen wat er juist veranderd is. Gewoon uit curiositeit.
Ik ben ook curieus !
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 528
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 542 keer
Recent bedankt: 10 keer

FTTH wordt op aparte VLAN's geconfigureerd, er zat een miniscule typo in de config van die VLAN :oops:
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Joachim schreef:FTTH wordt op aparte VLAN's geconfigureerd, er zat een miniscule typo in de config van die VLAN :oops:
Eerlijk zijn duurt het langst, dank je voor het te melden @Joachim.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Bizar dat hier manueel typwerk aan te pas komt?
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”